رفتن به مطلب

تصویر جدید هابل از دلواپسی بچه ستارگان


Fahim

ارسال های توصیه شده

تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدیدی از ستارگان تازه متولد شده ای را در یک خوشه ستاره ای در کهکشان راه شیری تهیه کرده است که نشان می دهد این ستارگان به روشی مضطرب حرکت می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 05104 تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ setare.jpg

 

این تصویر که با جزئیات و وضوح تصویر تهیه شده است نشان می دهد ستارگان جوان این خوشه به روشی حرکت می کنند که با هیچ یک از تئوریهای فعلی درباره تکامل خوشه های ستاره ای سازگار نیست.محققان موسسه پلانک آلمان و دانشگاه کلن به این نتایج دست یافتند.

 

این خوشه ستارگان جوان که NGC 3603 Young Cluster نام دارد در فاصله 20 هزار سال نوری از زمین در سحابی NGC 3603 واقع شده است.

 

جرم این خوشه در حجمی به قطر سه سال نوری 10 هزار برابر جرم خورشید است و به همین علت یکی از متراکم ترین خوشه های ستاره ای کهکشان راه شیری به شمار می رود.

 

این ستاره شناسان در این خصوص اظهار داشتند: "این اولین بار است که ما موفق شدیم با دقت بسیار بالا حرکات ستارگان را در یک خوشه ستاره ای تا این حد متراکم اندازه گیری کنیم. اندازه گیریهای ما با دقت زاویه 27 میلیونیم ثانیه کمانی بر سال است."

این زاویه بسیار کوچک برابر با قطر یک تار موی انسان است که از فاصله 700 کیلومتری دیده شود. "ثانیه کمانی" واحد اندازه گیری زوایای اجرام آسمانی است. این کوچکترین واحد اندازه گیری است که برای تعیین زوایا استفاده می شود. 60 ثانیه کمانی برابر با یک دقیقه کمانی است.

 

ستارگان از فروپاشی یک توده غول پیکر از گاز و گرد و غبار متولد می شوند. زمانی که توده به اندازه کافی متراکم و بزرگ شد مثل مورد NGC 3603، فرایند تشکیل ستارگان بسیار سریع و فشرده انجام می شود.

 

بیشتر ماده داخل توده صرف جمع کردن ستارگان جوان بسیار گرم می شود. در مرحله پایانی این فرایند، خوشه های متراکم ستارگان بزرگ می توانند به شکل یک خوشه کروی ظاهر شوند. ستارگان داخل این خوشه ها می توانند برای میلیاردها سال در کنار هم بمانند.

 

براساس گزارش PhysOrg، این ستاره شناسان در مدت دو سال تحقیقات، سرعت دقیق بیش از 800 ستاره جوان این خوشه را اندازه گیری و کشف کردند که سرعت این ستارگان مستقل از جرم آنها است.

 

به گفته این دانشمندان، این خوشه ستاره ای بیش از یک میلیون سال قبل تشکیل شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...