رفتن به مطلب

ساخت کاغذ دیواری خورشیدی ارزانتر و کاربردی‌تر


ارسال های توصیه شده

انرژی هاب: میتوان هزار دلیل آورد برای اینکه چرا پنلهای خورشیدی اینقدر فراگیر نیستند. قیمت، زیبایی و .... اما واقعا هرجایی که نور نیاز است آیا نباید از آنها استفاده کرد؟ مرکز تحقیقات VTT در فنلاند، پنل خورشیدی ارگانیک زیبا، انعطاف پذیرو تجدیدپذیری ساخته است که می تواند به تعداد زیاد توسط چاپ بر روی فیلم ساخته شود و در همه جا مثل کاغذ دیواری از آن استفاده کرد.

 

فیلمهای خورشیدی ارگانیک VTT فقط ضخامت ۰.۲ میلیمتر دارند و به صورت رول شده چاپ می شوند. هر دقیقه ۱۰۰ متر از آنها با لایه های گیرنده نوری پلیمری تولید می شود و لایه ها و الکترودها مثل یک ساندویچ داخل ماده پلاستیک و فیلم قرار می گیرند. طرحهای گرافیکی نیز می تواند بر روی آنها چاپ شوند مثل این عکس که طرحی را در خود جای داده است. یک متر مربع از فیلم می تواند در جایی مثل منطقه مدیترانه حدود ۱۰.۴ وات، توان (۳.۲ آمپر)، تولید کند.

 

%D8%A8%D8%B1%DA%AF.jpg

 

پنلهای خورشیدی ارگانیک چشمنواز و انعطاف پذیرند اما آنها گران هستند و کارایی کمتری از پنلهای خورشیدی غیرارگانیک -که بیشتر از سیلیکون ساخته می شوند- دارند. ولی با استفاده از پروسکایت می توان سلولهای خورشیدی غیرارگانیکی را ساخت که پنج بار بهتر ار نوع ارگانیک کار می کند و همزمان قیمت تمام شده مواد ده برابر کمتر است. پروسکایت ترکیب معدنی اکسید تیتانیم کلسیم با فرمول شیمیایی CaTiO3 است. قسمت مشکل کار جایی است که پروسکایت باید به صورت موثری در یک عملیات چاپ به صورت رول سلولهای غیرارگانیک پیچیده شود و این چیزی است که VTT در حال حاضر بر روی آن کار می کند.

 

مترجم : ثاقب کوهپایه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...