رفتن به مطلب

روشهاي تحقيق تجربي و محاسباتي در مهندسي شيمي


ارسال های توصیه شده

نویسندگان: فرامرز هرمزی، علی حقیقی اصل

 

در اين مقاله دو روش تحقيق اصلي رايج در مهندسي شيمي، مورد بررسي و مقايس ه قرار مي گيرد . روش تحقيق تجربي روش اول است . در اين روش عوامل مورد بررسي، در يك دستگاه آزمايشگاهي يا نيمه صنعتي، اندازه گيري مي شود . سپس اين عوامل با روش هاي تحليل ابعادي به اعداد بدون بعد از قبيل رينولدز، ناسلت و .... تبديل شده و مقادير اندازه گيري شده د ر آزمايش ها به صورت يك يا چند منحني ترسيم ميشود. در مرحله آخر تلاش ميشود كه قانون فيزيكي يا شيميايي حاكم بر داده هاي تجربي به شكل روابط رياضي بدست آيد . بدين ترتيب رابطه يا معادله حاصل چگونگي ارتباط عوامل مورد بررسي به يكديگر را نشان مي دهد . با پيشرفت صن ايع رايانه اي و به دنبال آن روش هاي محاسباتي، فنون تحليل هاي عددي مانند ديناميك سيالات محاسباتي به عنوان ابزار تحقيقي جديد در مهندسي شيمي نيز مورد توجه قرار گرفت. در اين روش ها با تحليل مساله مورد بررسي، معادلات حاكم بر آن تعيين مي شود. با حل اين معادلات با روش هاي

عددي پيشرفته، مي توان اثرعوامل مورد نظر را بدون اندازه گيري تجربي، تعيين نمود . هر يك از اين روش هاي تحقيق داراي مزايا و معايبي هستند به طور مثال در روش تحقيق تجربي امكان مشاهده رويدادها وجود دارد ولي اين روش پرهزينه و زمان بر است . روش تحقيق مح اسباتي سريع و كم هزينه است . اما به رايانه هاي پيشرفته و مهارت محقق نياز دارد. در اين مقاله يك مطالعه موردي از تركيب اين دو روش هم ارايه و مزاياي آن نشان دتده شده است . تا كنون اين دو روش تحقيق بصورت مستقل بكار برده مي شد و با تركيب اين دو روش تحقيق مي توان مسايل پيچيده تري را حل نمود.

 

password: http://www.noandishaan.com

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...