رفتن به مطلب

8 اشتباهی که نباید در نورپردازی صحیح مرتکب شد


newnice

ارسال های توصیه شده

8 اشتباهی که نباید در نورپردازی صحیح مرتکب شد.

نویسنده: کری کلی (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

مترجم: آرزو مودی

روشنی فضاهای مسکونی یکی از دغدغه‌های مهم طراحان فضای داخلی است. گاهی برای حل معضل روشنایی تجهیزات و لوازم نوری بسیاری در فضاهای مسکونی، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی نصب و تعبیه می‌شوند که انرژی را هدر می‌دهند اما نوری که واقعا بدان نیاز است را تامین نمی‌کنند. صاحبان خانه‌ها اغلب این تجهیزات ناکارآمد نوری را غیرقابل اطمینان و کلاهبرداری تجاری می‌دانند. اما در مواردی نیز دانستن آنچه که نباید انجام داد به طراحان برای حرفه‌ای شدن یاری خواهد رساند. در این یادداشت 8 اشتباه رایج نورپردازی که می‌بایست از آن‌ها احتراز کرد و بهترین شیوه برای اصلاح آن‌ها پیشنهاد داده شده است.

 

20141218956454900.jpg

 

یک آشپزخانه با نورپردازی صحیح. در این آشپزخانه تجهیزات نوری تعبیه شده در سقف، چراغ آویخته شده بالای جزیره وسط آشپزخانه و منابع نوری تعبیه شده در زیر کابینت‌ها کافی و مناسب هستند.

 

اشتباه اول: نصب چراغ‌های تو کار سقفی [که گاهی در ایران با اسامی کلی هالوژن، سی‌اوبی (COB) و سیلندری) شناخته می‌شوند.م] در هر کجا. این یکی از اشتباهات بسیار متداولی است که متخصصان نورپردازی مکررا با آن مواجه می‌شوند. پیمانکاران و معماران فکر می‌کنند استفاده از این منابع روشنی ارزان و به صرفه خواهد بود و مردم عادی تصور می‌کنند پخش کردن منظم آن‌ها نور هر مکانی را به خوبی تامین خواهد کرد. متاسفانه چنین نیست. چشمی این منابع نوری اغلب تنها به کمی بیش از نیمی از نوری که لامپ تولید می‌کند، اجازه خروج و تابیدن به بیرون می‌دهند. علاوه بر این در این دسته از منابع نوری، به جز دسته‌ای که قابل تنظیم هستند، معمولا نور کافی به سطوح عمودی که بیشترین تقابل نور را با چشم بر عهده دارند و چشم نور را بر روی آن‌ها تشخیص می‌دهد، نمی‌رسانند. با چیدمان این دسته از منابع نوری بر روی سقف چیزی نزدیک به نصف انرژی مصرفی به هدر می‌رود و با این حال حس بودن در یک غار را خواهیم داشت چرا که دیوارها تیره و تاریک هستند.

 

 

 

20141218956456771.jpg

 

 

یک آشپزخانه با نورپردازی صحیح. به تنالیته‌های ملایم و کارآمد این فضا نگاه کنید. نور سقف، نور تعبیه شده در زیر کابینت‌ها و حتی نور بالای فضای محبوب جزیره گرم و موثر است.

اشتباه 2. فراموش کردن نورهای کاربردی در آشپزخانه. راه‌های بسیار بهتری برای روشن کردن کانتر آشپزخانه وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از فلوروسنت (T5)، چراغ‌های زنون یا LED برای زیر کابینت‌های بالایی است. اگر آشپزخانه شما فاقد کابینت‌های بالایی است نگران نباشید. موقعیت مناسبی است که لامپ‌های دیواری یا توکار سقفی با قابلیت تنظیم همه تفاوت‌ها را پوشش خواهند داد. استفاده از چند لامپ هالوژن با ولتاژ پایین با شعاع انتشاری کم و متمرکز کردن آن‌ها بر روی فضای کار یک راهکار و میانبر موثر خواهد بود. فراموش نکنید که دمای رنگ LED یا فلوروسنت را عاقلانه انتخاب کنید.

 

20141218956458022.jpg

 

یک سرویس بهداشتی با نورپردازی صحیح. آینه‌های دیواری و نورهای سقفی بالای سر در تقابل رنگ تیره تاثیری مناسب و مطلوب بر جای می‌گذارند.

 

اشتباه 3. استفاده از نور رو به پایین بالای میز آرایش یا سینک و آینه در سرویس‌های بهداشتی بدون آنکه در طرفین منبع نوری تعبیه شود. در چنین حالتی در زیر نور مستقیم رو به پایین، بدون آنکه در طرفین آن هیچ گونه منبع نوری تعبیه شود، سایه‌هایی تند، تاریک و اغراق شده به وجود خواهند آمد. در حمام یا سرویس بهداشتی استفاده از نور مستقم رو به پایین بر بالای سینک یا روشویی برای جلوه‌گری و به چشم آمدن شیر آب گران‌قیمتی که نصب کرده‌اید مناسب است اما برای انجام کارهایی مانند زدن ریش، پیراش و آرایش کردن کم و ناکافی است. برای انجام این کارها به نورهایی در دو سوی آینه و هم تراز با چشم برای از بین بردن هرگونه سایه و انتشار مناسب نور نیازمندید. دیوارکوب‌هایی در دو سوی آینه این نور را برایتان تامین خواهد کرد.

20141218956458803.jpg

 

یک راهرو با نورپردازی صحیح. منابع نوری تعبیه شده بر روی دیوار و سقف در عین حال که این راهرو را روشن کرده به فضای آن نیز حالت داده است.

 

 

اشتباه 4. از منابع نوری هالوژنی یا لامپ‌های رشته‌ای بدون کاهنده استفاده کنیم. در حالیکه همه ما به دنبال راه‌هایی برای بهینه‌سازی نورپردازی [و مصرف انرژی] در یک فضای خانگی و استفاده از منابع نوری کارا با عمری طولانی‌تر از لامپ‌های رشته‌ای هستیم، هنوز هم لامپ‌های رشته‌ای بخش مهم و ماندگاری در نورپردازی خانگی است که می‌بایست با استفاده از کاهنده آن‌ها را مجهز نمود. استفاده از کاهنده مصرف انرژی و تولید گرمای خروجی را کم می‌کند و به عمر لامپ‌ها می‌افزاید.

201412189564644.jpg

 

یک اتاق با نورپردازی صحیح. نورپردازی انجام شده در این اتاق نشان می‌دهد که چگونه می‌توان به شکلی موثر بعضی وسایل را برجسته‌تر کرد.

 

 

اشتباه 5. غفلت از ترکیب نور محیطی، نور کاربردی و نورپردازی تاکیدی. طراحان و نورپردازان می‌آموزند که تمام فضاهایی که طراحی نوری خوبی دارند از ترکیب شیوه‌های مختلف نورپردازی بهره برده‌اند. نور محیطی یک نور معمولی برای حرکت ساده در اطراف، صحبت کردن و تشخیص دادن اشیاء است. نور کاربردی یا نور مخصوص انجام کار، روشنایی بیشتر و متمرکزتری را برای انجام کارهایی مانند خرد کردن سبزیجات، اصلاح کردن صورت یا خواندن تامین می‌کند. نور تاکیدی برای برجسته کردن یک اثر هنری یا ویژگی‌های معماری مانند کاشی‌های زیبای شیشه‌ای که در حمام نصب کرده‌اید یا یک مجموعه سرامیکی است که در ویترینی در آشپزخانه جای داده‌اید. ترکیب این سه دسته نور کارایی و بهره‌وری بیشتری خواهد داشت و احتمال اینکه با انجام این کار به نوری بهتری دست پیدا کنید، افزایش خواهد یافت.

 

20141218956461145.jpg

یک آشپزخانه با نورپردازی صحیح. این آشپزخانه بزرگ و پر از جزئیات اما زیبا می‌تواند بر اساس حالات و کاربری‌های مختلفی نورپردازی شود چرا که هر منبع نوری به شکلی مستقل از دیگری کنترل می‌شود.

 

اشتباه 6. از کنترل حالات مختلف نورپردازی به شکلی جداگانه چشم‌پوشی کنیم. برای رسیدن به بیشترین میزان بهره‌وری و افزایش انعطاف‌پذیری روشنایی یک فضا می‌بایست هر نوع نوری به شکلی جداگانه کنترل شود و هر منبع نوری اعم از رشته‌ای، هالوژنی یا LED قابلیت کاهندگی داشته باشد. کنترل منابع چندگانه با استفاده از شیوه‌های قدیمی یا سوئیچ‌های ترکیبی انجام شدنی است اما راه‌های هوشمندانه بسیار زیاد دیگری نیز برای کنترل وجود دارند. از سیستم‌های دیواری ساده با قابلیت تنظیم و برنامه‌ریزی برای کنترل یک اتاق تا کنترل‌های بی‌سیمی که برق و نیروی مورد نیاز خود را تولید می‌کنند و قابلیت برنامه‌ریزی از طریق لپ‌تاپ یا تلفن را دارند و سطح ذخیره انرژی را در کنار میزان صحیح استفاده از هر نوع برای ساعات مختلف و استفاده‌های مختلف کنترل می‌کنند.

20141218956462076.jpg

 

یک اتاق با نورپردازی صحیح. وسواسی که در مورد تجهیزات نوری این اتاق (عکس بالا) به خرج داده شده است در هر زمان مقدار مورد نیاز و کافی از روشنایی را تامین خواهد کرد.

 

 

اشتباه 7. برای تامین نور محیطی از چراغ‌های نور پایینِ توکار در سقف‌های بلند استفاده کنیم. نتیجه این کار هدر رفتن بخشی زیادی از روشنایی و داشتن یک فضای تاریک است. منبع نوری که در سقف‌های بلند نصب می‌شود می‌بایست شعاعی مستقیم و کاملا متمرکز داشته باشد. بهتر از آن استفاده از چراغ‌های دیواری یا منابع نوری است که از سقف آویخته می‌شوند. یک سقف با سطحی مات اما یک دست بهتر از سقفی که جای به جای برای قرار گرفتن چراغ‌های توکار سوراخ شده است، نور را بازتاب می‌دهد.

 

20141218956462237.jpg

فضایی با نورپردازی صحیح.. بعضی تجهیزات نوری مانند آنچه در این فضا نشان داده شده است، بازتابی کاملا مناسب ایجاد می‌کنند. این منبع نوری به شکلی ساخته شده است که نور مورد نیاز برای کار را به خوبی بر روی میز کار تامین می‌کند.

 

اشتباه 8. استفاده از تجهیزات نوری برای دکوراسیون و تزئین فضاها. طراحان و نورپردازان به نور و تجهیزات نوری در بعد واقعی و کارکردی آن نگاه می‌کنند. توزیع و پخش نور خروجی از تجهیزات نوری هم‌پایه کیفیت نور و رنگ در نظر گرفته می‌شود. استفاده از تجهیزات نوری به عنوان وسایل دکوری و یا انتخاب تجهیزات نوری بر اساس اینکه چطور به نظر می‌رسند به جای آنکه کارکرد نور خروجی آن‌ها در نظر گرفته شود اغلب منجر به هدر رفتن انرژی و توجه کمتر به خروجی مطلوب نور می‌شود. برای انتخاب درست تجهیزات نوری با یک متخصص طراحی نور و یک نورپرداز ماهر مشورت کنید تا هم نور مورد نیاز هر فضا را به درستی تامین کند و هم مانع از هدر رفتن انرژی بشود.

منبع: newnice

لینک به دیدگاه

در ادامه :

به نظر من استفاده ازهالوژن برای استفاده نوری ان یک تصورشتباه است.من از هالوژن تنهابرای زیباسازی استفاده میکنم وهمیشه جایگاهی ویژه برای لوسترهای خود ساخته یا کارخانه ایی در نظر دارم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...