رفتن به مطلب

دوازده ایده برای ساماندهی و نظم‌بخشی به آشپزخانه


newnice

ارسال های توصیه شده

دوازده ایده برای ساماندهی و نظم‌بخشی به آشپزخانه

"mise en place" اصطلاحی است در آشپزی فرانسوی که معادل دقیق آن "جای دهی" است. انجمن آشپزی آمریکا آن را "جای دهی هر چیزی" معنی کرده و به معنی مرتب کردن و دم دست گذاشتن سبزیجات خرد شده، گوشت و هر آنچه که هنگام آشپزی به کار می‌آید، است. همه این اصطلاحات و واژه‌سازی‌ها در مورد ساماندهی و آماده‌سازی است و شخصا هنگام مرتب کردن وسایل آشپزخانه، قابلمه‌ها و دیگر امکانات خراب‌ناشدنی اصطلاح "هر چیزی سرجای خودش" را جایگزین آن کرده‌ام چرا که آشپزخانه صرفا جایی برای خرد کردن سبزیجات و نگهداری آن‌ها درون ظروف کوچک و بزرگ نیست بلکه مکانی است که برای هر چیزی نیاز به جایی دارد و هر چیزی باید در سر جای خودش قرار بگیرد. در این یادداشت 12 ایده برای چگونگی ساماندهی کارآمد و راحت هر چیزی که در یک آشپزخانه جای می‌‌گیرد، به شما پیشنهاد شده است.

 

20141227111532300.jpg

 

 

1. کشوها: در آشپزخانه یک رستوران بزرگ، سرآشپزها می‌بایست همه تجهیزات و مواد مورد را نیاز را در چند کاسه، تابه بزرگ یا ظرف مجزا در دسترس داشته باشند تا بتوانند به سرعت از هر کدام آن‌ها استفاده کنند و بشقاب پشت بشقاب برای مشتریان بیرون بفرستند. در آشپزخانه یک خانه مسکونی معمولی می‌بایست برای هر چیزی از جمله قاشق و چنگال‌ها، وسایل آشپزخانه، شیشه‌های ادویه، میوه‌های خشک، دانه‌های گیاهی مانند فندق و گردو و... جای مشخصی داشته باشیم. شاید شما یک سرآشپز حرفه‌ای نباشید، اما می‌توانید از نظم و ترتیب آن‌ها الهام بگیرید.

 

 

20141227111533241.jpg

 

 

اگر کابینت‌های دیواری زیادی در آشپزخانه خود ندارید، می‌توانید هر دسته بشقاب را در یک محافظ جداگانه جای بدهید. با این کار حمل و نقل بشقاب‌ها نیز ساده‌تر خواهد شد؛ می‌توانید همگی را در یک مرتبه در ماشین ظرفشویی جای بدهید یا تا سر میز ببرید.

20141227111534642.jpg

 

 

استفاده از میله‌های چوبی (مانند آنچه در تصویر دیده می‌شود) نیز راهکاری کارآمد برای ثابت نگاه داشتن ظروف درون کشوها است.

 

20141227111536203.jpg

 

 

استفاده از این تخته‌های سوراخ-سوراخ درون یک کشوی بزرگ ایده دوست‌داشتنی دیگری است که به شما پیشنهاد می‌دهیم. با این کار بر حسب نیاز می‌توانید فضای موجود را تقسیم‌بندی کنید. حتی با این روش می‌توانید شیشه‌های مختلفی را که جای دیگری برایشان ندارید، سامان بدهید.

 

20141227111537454.jpg

 

 

2. تقسیم کردن کشوها. این یک راه حل عالی برای جای دادن در قابلمه‌ها، ماهی‌تابه‌ها و.... است. یک تقسیم‌کننده افقی که در بهترین حالت می‌تواند یک تخته چوبی باشد را پشت یا جلوی کشویی که قابلمه‌ها یا ماهی‌تابه‌های دردار را نگه می‌دارید، نصب کنید. با این کار برای در قابلمه‌ها و ماهی‌تابه نیز جای جداگانه‌ای تعبیه کرده‌اید.

20141227111538085.jpg

 

مانند تصویر بالا می‌توانید تعداد این تقسیم کننده‌ها را در یک کشو افزایش بدهید. با این کار برای چیزهای دیگری، مانند ظروفی که در این تصویر می‌بینید، نیز جای مناسبی خواهید داشت.

 

20141227111538706.jpg

 

عاشق این کشو-کابینت دورگه خواهید شد. با این کار سینی‌ها و تخته‌هایی که برای خردکردن سبزی‌جات و سایر مواد خوراکی استفاده می‌کنید نیز جای مناسبی خواهند داشت.

 

2014122711154107.jpg

 

3. از گوشه‌ها هم استفاده کنید. گوشه کابینت همیشه برایتان مکانی غیرقابل دسترس و بیهوده بوده است؟ این راه‌حل را امتحان کنید و از فضایی که همیشه برایتان بی‌استفاده بوده است، بهترین استفاده را ببرید.

 

منبع: newnice

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...