رفتن به مطلب

نگرانی از ریزش مجتمع تجاری فردوسی


ارسال های توصیه شده

نگران ریزش سازه «مجتمع تجاری فردوسی» هستیم

دایره تخلفات پیرامون مرکز تجارت جهانی فردوسی وسیع و دامن‌گیر است، از شهردار وقت منطقه و نظام‌مهندسی تا کمیسیون ماده ١٠٠ که خود مرجع رسیدگی به تخلفات هستند. شهردار منطقه و معاونش در پی این تخلفات عزل شده‌اند. مالک با نقشه مسکونی پیش‌پروانه بنای ٧٠هزارمتری را گرفته است و حالا هیچ نقشه‌ای از بنا ارایه نمی‌دهد. بنا پارکینگ ندارد، یک طبقه تراکم اضافه دارد و ایمنی ندارد و... . تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری شورا که از هشت‌ماه پیش به پرونده تخلفات این‌بنا ورود پیدا کرده، حالا مامور ویژه رسیدگی به پرونده شده است. یک ماهی است که بنا پلمب شده و از تخریب تا ایمنی، گزینه‌های روی میز هستند و همه منتظرند تا بالاخره سازمان نظام مهندسی اظهارنظر نهایی را درباره این پروژه ارایه دهد و حالا اولین مرکز تجارت جهانی فردوسی تهران که پیش‌بینی شده بود به عنوان اولین مجتمع مدرن تجاری بین‌المللی با معماری فاخر آغاز به کار کند، به‌دلیل عدم ‌ایمنی این مجتمع ٧٠هزارمتری، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

n00023745-b.jpg

 

 

چه اتفاقی باعث شد به پرونده پروژه مرکز تجارت جهانی ورود پیدا کنید؟

گزارش‌هایی به ما رسید که حاکی از عدم ایمنی ساخت پروژه بود و کارشناسان کمیسیون بررسی‌های متعدد از جمله بازدید میدانی داشتند و این موضوع برای ما محرز شد. تا همین امروز هم بعد از هشت‌ماه پیگیری نقشه سازه را نداریم و مالک نقشه را نمی‌دهد. سازه‌ای که درحال‌حاضر ساخته شده است با نقشه‌ای که به شهرداری ارایه شده و برای آن پیش پروانه گرفته شده یکی نیست. آن نقشه مربوط به سازه مسکونی است و نه این بنا با زیربنای ٧٠هزارمترمربعی.

 

مشکل اساسی، ایمنی پروژه است و بررسی پروژه نشان می‌دهد ایمنی در ساخت‌وساز این پروژه رعایت نشده است و با توجه به تردد پنج تا هشت‌هزار نفر در ساعت در این مکان در صورت افتتاح نگران ریزش سازه هستیم چرا که ایمنی و جان مردم برای ما مهم‌ترین مساله است.

 

متاسفانه، پس از بررسی و بازدیدهای صورت‌گرفته از پروژه در حال ساخت، در کمیسیون به قطعیت دریافتیم که در پروسه ساخت‌وساز، آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان نه‌تنها به طور کامل رعایت نشده‌اند، بلکه در مواردی کاملا مغایر هستند.

 

پیگیری‌هایتان به کجا رسید؟

با مالک مکاتبات متعدد داشتیم و با سازمان نظام مهندسی و مدیریت بحران هم. موضوعات را به سازمان بازرسی شهرداری منتقل کردیم و پیگیری‌ها به جلسه هفته پیش رسید.

 

هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مالک و تمامی دستگاه‌های دخیل همچون سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان بازرسی شهرداری، اعضای کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر، محیط‌زیست، خدمات شهری، عمران، حمل‌ونقل و همچنین شهردار منطقه مربوطه (منطقه ١٢ شهرداری تهران) برگزار شد، به واسطه زمان ازدست‌رفته در رفت‌وبازگشت مکاتبات متعدد میان سازمان‌ها، مالک از فرصت ایجادشده، استفاده کرده و نسبت به پیشبرد پروژه اقدام کرده است. اصلی‌ترین هدف در جلسه هفته گذشته، نیل به وحدت‌رویه بوده و بر این اساس مسوولیت کامل برعهده شورای اسلامی شهر تهران و اینجانب قرار گرفت.

 

نظام مهندسی اعلام کرده است که چون نقشه سازه موجود نیست، ما نمی‌توانیم درباره ایمنی سازه اظهار نظر کنیم. حالا نظام مهندسی مسوول اظهارنظر درباره بررسی نقشه سازه و ایمنی آن شده است و درنهایت اگر تشخیص دهند سازه قابلیت ایمن‌سازی را دارد، با نظارت سازمان بازرسی توسط پیمانکار امین این کار انجام می‌شود.

 

امکان ایمن‌سازی وجود دارد؟

بله چون نازک‌کاری داخل پروژه انجام نشده است امکانش وجود دارد. چنددرصدی احتمال دارد که بگویند سازه قابلیت ایمن‌سازی ندارد و در این صورت به مشکل برمی‌خوریم اما برداشت اولیه ما این است که امکان ایمن‌سازی وجود دارد و اگر ایمن‌سازی توسط نهادهای ذی‌ربط تایید شود، اجازه بهره‌برداری را به مالک می‌دهیم.

 

جز عدم‌ایمنی، پروژه چه تخلفاتی دارد؟

تخلفات ماده ١٠٠ همچون عدم تامین پارکینگ را دارد و مازاد بر تراکم اضافه بر سازه. در این زمینه سازمان بازرسی بررسی نهایی می‌کند. مالک قصد داشته هایپرمارکت در زیرزمین این مجتمع ایجاد کند و علاوه بر اینکه هنوز پارکینگ‌های الزامی بنا تامین نشده است، تخلف جدی دیگری بر اساس تبلیغات خودشان، در حال وقوع است.

 

امکان بازگشت مجدد پرونده مالک به کمیسیون ماده ١٠٠ هم وجود دارد تا رای بابت تخلفات شهری صادر شود و تا آنجایی که اطلاع دارم، جرایمی هم پیش از این برای مالک در نظر گرفته شده و پرداخت شده و تا وقتی سازمان نظام مهندسی ایمنی پروژه را تایید نکند مالک امکان ادامه فعالیت و بهره‌برداری را ندارد.

 

باوجود برگشت پرونده ملک از کمیسیون مذکور برای رفع تخلفات و اخذ جرایم به منطقه، متاسفانه نه‌تنها رفع تخلفات بنا اعمال نشد! بلکه صاحب ملک توانسته نسبت به اخذ پروانه اقدام کرده! و همچنان به ادامه کار بپردازد.

 

آیا ملک پلمب شده است؟

بله یک‌ماهی است که ماشین‌های پارکبان جلوی بنا پارک هستند و کسی اجازه ورود به ملک را ندارد. قصد ما ایمن‌سازی سازه این بناست، در مورد تخلفات شهرداری نیز سازمان بازرسی شهرداری ورود پیدا کرده و کار را تا حدودی به نتیجه رسانده است، اما امیدواریم تخلف دیگری رخ ندهد. خوشبختانه در این اتفاق ما جلوتر از ماجرای علاءالدین هستیم. تمام سعی ما بر این است تا این پروژه را به‌گونه‌ای قانونمند ادامه دهیم و امنیت شهروندان را تامین کنیم.

 

گفتید سازمان بازرسی شهرداری تا حدودی به نتیجه رسیده، چه نتیجه‌ای؟

شهردار قبلی منطقه و معاونش به‌خاطر همین پروژه عزل شدند و درحال‌حاضر هم نقاط مبهمی در پرونده به‌ویژه درخصوص تخلفات ماده ١٠٠ وجود دارد. اینکه چطور وقتی تخلفات ماده ١٠٠ برقرار بوده است، مالک توانسته در منطقه پروانه ساخت بگیرد.

 

ریشه تخلفات کجا بوده است؟

بدنه شهرداری و سازمان نظام مهندسی. البته مالک با توجه به دریافت پروانه ساخت از شهرداری، ادعا می‌کند که اسناد و مدارکش در هنگام صدور پروانه مورد تایید قرارگرفته و در این میان سازمان نظام‌مهندسی نیز به دلیل اجرایی نشدن ماده ٣٣ از قانون نظام ‌مهندسی ساختمان در زمان اخذ پروانه ساختمان مذکور به‌طور شفاف اعلام نکرده که پروژه از لحاظ ایمنی و سازه دچار مشکل است.

 

نظام‌مهندسی مسوول برعهده‌گرفتن ایمنی پروژه است اما می‌گوید پروژه قبل از ورود ما پروانه گرفته است و از روزی که ما در شورای شهر وارد پروژه شدیم، پنج‌بار با نظام‌مهندسی مکاتبه کردیم و می‌توانستند ورود پیدا کنند و جواب قطعی درباره ایمنی پروژه بدهند و این سازمان تنها در پاسخ به نامه‌های متعدد ما در رابطه با توقف پروژه، مالک را مجاز به ادامه فعالیت ساختمانی در جهت رفع عیوب بنا، دانسته است. واضح است همین پاسخ سازمان نظام‌مهندسی ساختمان نشان از وجود ایراداتی در ملک مورد بحث دارد. ضمن آنکه در جلسات منعقده شرکت مشاور ناظر از عیوب اعلامی سازمان ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از تهیه گزارش کارشناسی در خصوص برج تجارت جهانی در میدان فردوسی خبر داد. پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: با ورود شورای شهر تهران به موضوع مجتمع تجارت جهانی شورا نیز تهیه گزارش از ابعاد فنی این پروَژه را در دستور کار خود قرار داد.

n00023709-b.jpg

 

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از تهیه گزارش کارشناسی در خصوص برج تجارت جهانی در میدان فردوسی خبر داد. پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: با ورود شورای شهر تهران به موضوع مجتمع تجارت جهانی شورا نیز تهیه گزارش از ابعاد فنی این پروَژه را در دستور کار خود قرار داد.

 

هفته گذشته سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درجلسه غیرعلنی نسبت به ایمن نبودن پروژه «تجارت جهانی» واقع در میدان فردوسی تذکر داد و خواستار توقف تبلیغات مربوط به این پروژه در رسانه‌ها شد.

 

در جلسه یکشنبه هفته گذشته محمدمهدی تندگویان، سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای تهران با بیان اینکه پروژه تجارت جهانی فردوسی هیچ نقشه سازه‌ای ندارد، گفت: از همین جا اعلام می‌کنیم که این پروژه فاقد الزامات ایمنی است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

 

او با اشاره به پروژه مرکز تجارت جهانی میدان فردوسی گفت: من می‌خواهم ابتدا یک تشکر از شهرداری داشته باشم و بعد یک تذکر به مجموعه شهرداری بدهم. او ادامه داد: خوشبختانه شهرداری تهران در پرونده پروژه تجارت جهانی به ما کمک کرد که بعد از 7 ماه روند اجرایی آن را متوقف کنیم و من از اعضای شورای شهر می‌خواهم که هیچ تعاملی در این زمینه صورت نگیرد.

 

تندگویان افزود: این پروژه ایمن نیست و ما اعلام می‌کنیم که در صورت بهره‌برداری، هر لحظه امکان ریزش این پروژه وجود دارد. این پروژه فاقد نقشه‌های سازه‌ای است و پیشنهاد ما ایمن‌سازی این پروژه است.

 

سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری تصریح کرد: تذکر من به شهرداری نیز در ارتباط با همین پروژه است. در حالی که شهرداری از یک طرف به ما کمک می‌کند تا جلوی روند اجرایی پروژه را بگیریم از طرف دیگر در روزنامه همشهری هر روز به اندازه یک نیم صفحه روزنامه، تبلیغ این پروژه انجام می‌شود و این سیاست یک بام و دو هوای شهرداری باعث اذیت ما و شهروندان شده است.

 

تندگویان گفت: اگر ما وارد این کار شدیم و جلوی اجرای پروژه را گرفتیم شایسته است تبلیغاتی هم برای آن انجام نشود.

 

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه در پاسخ به این سوال که آیا پس از تذکر شورای شهر تهران بابت ایمن نبودن مجتمع تجارت جهانی، شورای عالی شهرسازی بنا ندارد برای جلوگیری از فاجعه به این موضوع ورود پیدا کند؟ به بلدیه گفت: در حال تهیه گزارش از این موضوع هستیم.

 

او در خصوص صحت این موضوع که آیا این پروژه دارای نقشه سازه است یا خیر؟ پاسخ داد: واقعیت این است که هنوز گزارش این موضوع به دست شورای عالی نرسیده است.

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...