رفتن به مطلب

ویژگیهای اقلیمی مناطق کوهستانی ایران و تاثیرش در طراحی معماری


ارسال های توصیه شده

ویژگیهای اقلیمی مناطق کوهستانی ایران وتاثیرش در طراحی معماری (نمونه موردی:بنا های مسکونی شهر بیجار)

 

چکیده

برای حس کامل اقلیم باید یک تعریف درست از اقلیم ومخصوصا اقلیم مناطق سرد داشته باشیم لذا اقلیم مجموعه ایی از شرایط غالب آب وهوایی را میگویند واقلیم مناطق کوهستانی شرایط جوی سرد داشته که برای رسیدن به حد آسایش زندگی، خواه ناخواه باید از انرژی های سوختهای فسیلی برای گرمایش در فصلهای سرد سال استفاده کنیم از این رو طراحی معماری در این نوع مناطق حائز اهمیت بسیاری است که باشناخت اقلیم منطقه حاصل شده و به طراحی معماری بوم آوربا استفاده از انرژی های پاک ومصالح با ضریب حرارتی زیاد می انجامد که در کل طراحی معماری پایدار باید مدنظر باشد.

شهربیجار نیز بنابه داشتن ویژگیهای مناطق سرد دارای اهمیت بیشتر در طراحی معماری ساختمانهایش است از این رو در سالهای اخیر بسیاری ازمعماران ایرانی خواسته اند از این الگوی معماری استفاده کنند امابه دلیل نشناختن ویژگیهای اقلیمی، محیط زیست ومصالح بوم آور نتوانستن به این مهم برسند.

راه حل ارائه شده این است که برای طراحی در هر منطقه اقلیمی اول بایدشرایط آب و هوایی ویژگیهای محیط زیست منطقه را مورد تجزیه وتحلیل قرار داده وبعد با فن آوری های نوین و رعایت کامل مبحث 19 قانون مقررات ملی ساختمان و...وترکیب واختلاط این مباحث توانست به ساختمانهایی با فن آوری نوین و پایدار در برابرشرایط جوی منطقه رسید.

 

 

نویسندگان: نرگس زنگنه ، هادی صادقی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...