رفتن به مطلب

تصاوير و فيلم حيرت‌انگيز رصدخانه جديد ناسا از خورشيد


moein_13

ارسال های توصیه شده

ده هفته پس از پرتاب، رصدخانه ديناميك خورشيد خورشيدي ناسا چشمان خود را به روي خورشيد گشود و براي نخستين بار، جزئيات زندگي تنها ستاره منظومه شمسي را در حالت واقعي به تصوير كشيد. فيلم و تصاوير منتشرشده از ناسا را در ادامه ببينيد.

 

حلقه‌هاي آتشين از گازهاي يونيزه كه از سطح خورشيد فوران مي‌كنند، مهم‌ترين رويدادي است كه در نخستين فيلم گرفته شده از خورشيد مشخص شده است. اين براي نخستين بار است كه دانشمندان مي‌توانند جزئيات فرايندهاي خورشيد و تغييرات ميدان مغناطيسي آن‌را در هر لحظه ثبت كنند و شرايط اين ستاره را با دقت بهتري پيش‌بيني كنند.

 

446667main1_sdo-fulldisk-670.jpg

 

تا پيش از اين، ماهواره‌ها و رصدخانه‌هاي خورشيدي فراواني به فضا ارسال شده بود، اما هيچ‌كدام از آن‌ها نمي‌توانستند هم‌زمان، تمام سطح خورشيد را با دقت دلخواه رصد كنند. اين درحالي است كه رصدخانه ديناميك خورشيدي 808 ميليون دلاري يا اِس.دي.او هر 10 ثانيه يك بار، چهار تصوير بسيار پركيفيت در چهار طول‌موج مختلف از سطح خورشيد مي‌گيرد و آن‌ها را با سرعت 130 مگابيت بر ثانيه به زمين ارسال مي‌كند. از تركيب اين حجم عظيم اطلاعات، فيلمي با استاندارد كيفيت IMAX آماده مي‌شود كه زندگي لحظه به لحظه خورشيد را طي پنج سال آينده به تصوير مي‌كشد.

 

imagecompare.jpg

 

dn18805-4_500.jpgيكي از ابزارهاي علمي اس.دي.او، مجموعه تصويربرداري اتمسفري، اِي.آي.اِي است كه از 4 تلسكوپ براي مطالعه سطح و جو خورشيد استفاده مي‌كند. اِي.آي.اِي توانسته حلقه‌اي عظيم از گازهاي داغ را ثبت كند كه به بيرون پرتاب مي‌شود. اين پديده كه زبانه خورشيدي نام دارد، در اثر ميدان‌هاي مغناطيسي خورشيد ايجاد مي‌شود كه منشا و رفتار آن‌ها هنوز به خوبي درك نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک دانلود فیلم اول با حجم 40 مگا بایت با فرمت mov:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آزادسازي انرژي

اس.دي.او هم‌چنين توانسته است مناطق ديگري را روي خورشيد شناسايي كند كه مقدار زيادي انرژي از آن‌ها آزاد مي‌شود. ابزار اچ.ام.آي يا تصويربرداري مغناطيسي و لرزه‌سنجي نام دارد، توانسته شراره‌هاي خورشيدي را در سطح اين ستاره شناسايي كند كه در فيلم به نمايش درآمده از سوي ناسا، همان نقطه درخشاني است كه در بخش بالا-چپ خورشيد واقع شده است.

 

dn18805-5_500.jpg

 

به دنبال اين شراره، موجي از انرژي و ماده به بيرون آزاد مي‌شود كه مواد لايه‌هاي بيروني جو خورشيد را داغ مي‌كند و آن‌ها را در حجم وسيعي به بيرون پرتاب مي‌كند. در اين رويداد كه فوران مواد تاج، سي.اِم.اي ناميده مي‌شود، اگر اين مواد در مسير زمين قرار بگيرند، مي‌توانند به راحتي ماهواره‌ها را از كار بياندازند، فضانوردان خارج از ايستگاه فضايي را با خطر مرگ روبرو كنند و شبكه‌هاي مخابراتي و انتقال برق را در عرض‌هاي شمالي زمين با اختلال شديد روبرو كنند. البته ورود آن‌ها به ميدان مغناطيسي زمين، پديده زيباي شفق قطبي را در مناطق قطبي به همراه خواهد داشت.

 

لینک دانلود فیلم دوم با حجم 20 مگا بایت با فرمت mov :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در اين رويداد كه 30 ثانيه طول كشيده، ماده فراواني به اندازه گنجايش رودخانه مي‌سي‌سي‌پي آزاد شده كه با سرعت يك‌ونيم ميليون كيلومتر در هر ساعت به سوي زمين حركت مي‌كند. اين سرعت در مقايسه با سرعت نور، خيلي زياد نيست و به همين دليل، دانشمندان هميشه خورشيد را زير نظر دارند تا اگر وقوع اين پديده را ديدند، از فاصله زماني صد ساعته (تقريبا 4 روزه) براي رسيدن اين طوفان خورشيدي به زمين استفاده كنند و ماهواره‌ها، شبكه‌هاي ارتباطي و فضانوردان را در شرايط ايمني قرار دهند.

 

اِي.آي.اِي اين فوران را در محدوده‌اي از طول‌موج‌ها مشاهده كرد كه متناظر با محدوده‌هاي دمايي از 80هزار تا 10 ميليون درجه سانتي گراد است و در فيلم منتشرشده از سوي ناسا با رنگ‌هاي مختلف به نمايش درآمده است. با انتشار موج در سطح خورشيد، مي‌توان تغييرات رنگ را ديد كه نشان مي‌دهد گاز به سرعت داغ مي‌شود.

 

براي مشاهده تصاوير و دانلود فيلم‌هاي پركيفيت منتشرشده، ب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه كنيد.

 

 

منبع : خبر آنلاين

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...