رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تاریخچه خط گرم

 

تعميرات خط گرم براي نخستين بار در سال 1913 در ايالت اهايو آمريكا صورت گرفت. در آن زمان ابزارهائی بسيار ساده و ابتدايي مثل چوبهاي بلند (STICK) در اختيار سيم بانان قرار مي‌گرفت كه با آن سيم برق‌دار را از محدوه كار خود دور كرده و تعويض مقره‌هاي شكسته را انجام مي‌دادند. به دليل عدم فن‌آوري در عايق سازي و ايجاد امنيت براي سيم‌ بانان، عمليات محدود به شبكه‌ها تا سطح 11 كيلوولت بود و براي ولتاژهاي بالاتر چوبهاي استيك جوابگو نبودند.

با توجه به سود سرشار مالي در اين نوع تعميرات، شركتهاي ديگر نيز به اين نوع تكنولوژي روي آوردند. به طوري كه از سال 1913 تا 1920 سه شركت سازنده تجهيزات خط گرم در ايالتهاي مختلف آمريكا مشغول به كار شدند.بزرگترين شركت فعال در آن سالها شركت TIPS TOOLS بود كه پيشرفت‌هاي خوبي در اين زمينه بدست آورد بطوري كه انجام عمليات را تا سطح 33 كيلوولت امكان پذير ساخت.

با ساخت عايقهاي بهتر، انجام تعميرات گرم تا سطح 66 كيلوولت و در سال 1935 تا سطح 110 كيلوولت ممكن شد. در سال 1937 شركت آمريكايي A.B CHANCE شركت TIPS TOOLS را خريداري كرده و تمامي فعاليتهاي شركت را معطوف به مطالعه در زمينه تجهيزات خط گرم كرد. نتيجه اين امر شگفت‌انگيز بود به طوري كه در سال 1948 امكان تعميرات تا سطح 300 كيلوولت ارتقاء يافت. او جي ‌اندرسون (O.G.Andrerson) و ام آر پاركين (M.R.Parkin) دو تن از مهندسان شركت چنس بودند كه روشي را براي تعويض مقره‌هاي آسيب ديده در خط 287 كيلوولتي هاور دام (HOOVIR DAM) به صورت گرم ابداع نمودند. در سال 1954 تعميرات خط گرم در خط 345 كيلوولتي ايالت ميشيگان با ابزارهائي از جنس MAPLAC انجام شد. تا پيش از آن جنس ابزارها از چوبهاي فشرده‌اي بود كه در شيار آنها روغنهاي خاصي تحت فشار زياد تزريق شده بود. MAPLAC در حقيقت پوشش ديگري بود كه بر روي اين چوبه قرار مي‌گرفت و سطح عايقي را بالاتر مي‌برد. اما با احداث شبكه 500 كيلوولت ابزارهاي MAPLAC نيز ديگر جوابگو نبودند.كارشناسان در ابتدا به فايبر گلاسها چشم دوختند، اما شكنندگي آنها خيلي زود باعث خارج شدنشان از گردونه شد.

سرانجام مطالعات زياد كارشناسان چنس (CHANCE) نتيجه داد و در سال 1959 ماده شيميايي بنام ايپو‌كسي‌گلاس (EPOXIGLAS) توليد شد كه با درجه عايقي بسيار خوب (100 كيلوولت در هر فوت) و مقاومت مكانيكي عالي جايگزين كليه مواد در ساخت تجهيزات خط گرم شد. ايپوكسي‌گلاس از خانواده رزين‌هاست كه زيرمجموعه‌اي از پليمرها هستند و در شرايط سنتز خاص مي‌توان مقاومت مكانيكي بسيار خوب به همراه مقاومت الكتريكي عالي را از آنها بدست آورد. جنس قسمت عايق تجهيزات خط گرم از ايپوكسي‌گلاس و جنس قسمتهاي فلزي آن از آلياژ آلومينيومي حرارت ديده است كه با وزن كم مقاومت مكانيكي خوبي را ايجاد مي‌كند.

در سال 1960 اولین کار خط گرم با استفاده از لباس برهند (Barehand) انجام شد.

در سال 1970، IEEE پیشنهاد تهیه استانداردها و دستورالعمل های کار با خط گرم را مطرح کرد و در سال 1986 اولین دستورالعمل تدوین شده در این زمینه منتشر شد.

امروزه کار با خط گرم در کشورهای صنعتی نظیر آمریکا ، کانادا ، ژاپن ، فرانسه و ... امری متداول و روتین می باشد. درحال حاضر شركتهاي زيادي در جهان مشغول به توليد تجهيزات خط گرم هستند كه بزرگترين اين شركتها Hubble Power system است و امكان هر نوع تعمير بر روي خطوط تا سطوح 750 كيلوولت مهيا مي‌باشد.

لینک به دیدگاه

روند تعمیرات خط گرم در ایران درسال 1347 لوازم خط گرم توسط شركت ساتكاب از شركت ab.chance آمريكا خريداري و تحويل شركتهاي برق منطقه اي شد . عمليات خط گرم در ايران از دهه 50 مورد توجه كارشناسان صنعت برق قرار گرفت. حد فاصل سال های 51 تا 54 چندین دوره آموزشی خط گرم توسط شرکت های آمریکائی برگزار شد. پس از آموزش تعدادي استادكار، گروه هاي خط گرم در تهران و خوزستان فعال شدند و برخي تعميرات تا سطح 20 كيلوولت و بعضاً 63 كيلوولت به صورت گرم انجام مي شد. با وقوع انقلاب اسلامي و متعاقب آن جنگ تحميلي و خروج متخصصان آمريكايي از ايران، تعميرات خط گرم به تدريج مورد بي توجهي قرار گرفت به طوري كه در دهه شصت تقريباً هيچ گونه تعميرات خط گرمي در ايران صورت نپذيرفت.

از سال 1376 تعمیرات خط گرم مجددا مورد توجه قرار گرفت. گروه های خط گرم در تهران، خراسان، اصفهان، خوزستان و فارس تشکیل شد. برخی تجهیزات خط گرم برای نخستین بار توسط چند شرکت داخلی تولید شد. با توجه به نياز عمده كشور به اين تكنولوژي، وزارت نيرو تعميرات خط گرم را در سياستهاي برنامه ريزي خود مد نظر قرار داده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...