رفتن به مطلب

ساخت سمعکی که صدا را از طریق استخوان صورت منتقل می‌کند


ارسال های توصیه شده

یک پژوهشگر ایرانی، سمعکی ساخته که به راحتی درون دهان قرار می‌گیرد و صدای تقویت‌شده را از طریق استخوان‌های صورت به حلزون گوش منتقل می‌کند. این سمعک ویژه درمان ناشنوایی یک‌طرفه طراحی شده است.

 

کد خبر : 05136 تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ samak.jpg

 

پژوهشگری ایرانی به نام امیر ابوالفتحی ایده جالبی برای ساخت سمعک ارائه داده که در آن از استخوان‌های صورت برای انتقال صدا استفاده می‌شود.

 

به گزارش پاپ‌ساینس، ابوالفتحی تا مدتی پیش، نایب‌رئیس بخش تحقیق و توسعه شرکت Invisalign بود که بست‌های دندانی شفاف برای مرتب کردن دندان‌ها می‌سازد. او مدتی قبل با یکی از دوستانش که در ساخت سمعک در حال فعالیت بود، صحبت می‌کرد که ناگهان به ایده‌ای جالبی برای ساخت سمعک رسید.

 

او می‌دانست که استخوان، رسانای خوبی برای صداست؛ پس به این فکر افتاد تا یک سمعک دهانی قابل جدا شدن بسازد که بتواند صدا را از دندان‌ها و استخوان‌های سر به گوش برساند. این فکر در نهایت منجر به ساخت SoundBite شد، سمعکی که برای افراد مبتلا به ناشنوایی یک‌طرفه طراحی شده است. هر سال نزدیک به 50 هزار نفر فقط در ایالات متحده به این نوع ناشنوایی دچار می‌شوند.

 

ابوالفتحی پس از مشورت با یکی از دوستان خود به نام مایکل بنینگر (متخصص گوش و حلق و بینی در کلینیک کلیولند، اوهایو) تصمیم گرفت ایده خود را به واقعیت تبدیل کند.

 

مهم‌ترین مشکل، ساخت این دستگاه در کوچک‌ترین اندازه ممکن بود. به همین دلیل ابوالفتحی محرک‌های پیزوالکتریک را انتخاب کرد که برای تولید لرزش‌هایی که از طریق استخوان منتقل می‌شوند، به انرژی بسیار کمی نیاز دارد. به این ترتیب او توانست از باتری بسیار کوچک‌تری استفاده کند و دستگاهی بسازد که به راحتی در دهان قرار می‌گیرد.

samak2.jpg

 

ساوندبایت از اکریلیک ساخته شده و روی یکی از دندان‌های آسیاب فرد نصب می‌شود. میکروفون نصب‌شده در گوش ناشنوا به شیوه وایرلس، صدای ورودی را به یک دریافت کننده الکترونیکی که روی دندان نصب شده، می‌فرستد. سپس امواج صدا از دندان و از طریق استخوان‌های آرواره به حلزون گوش فرستاده می‌شود که وظیفه پردازش صدا را بر عهده دارد. باتری این وسیله نیز بین 6 تا 8 ساعت کار می‌کند و می‌توان آن‌را دوباره شارژ کرد.

 

سمعک‌های قدیمی فقط شدت صدا را تقویت می‌کردند و به همین دلیل برای افرادی که حلزون گوششان از کار افتاده بود، کارایی نداشتند. بهترین وسیله‌ای که در حال حاضر برای ناشنوایی یک طرفه در بازار موجود است، سمعک متصل به استخوان (BAHA) است که مانند ساوندبایت از استخوان برای فرستادن صدا به حلزون گوش استفاده می‌کند، اما نصب BAHA نیاز به عمل جراحی دارد تا یک قطعه تیتانیومی در داخل جمجمه قرار بگیرد.

 

ساوندبایت، شنوایی را به اندازه BAHA به فرد باز می‌گرداند، با این تفاوت که روش جدید نیاز به جراحی ندارد. در عوض شما به راحتی می‌توانید آن را داخل دهان خود قرار داده و از آن خارج کنید.

 

در آزمایش‌های اولیه در ماه فوریه / بهمن گذشته، بیماران اعلام کردند که بعد از استفاده از این وسیله، شنوایی آن‌ها بین 80 تا 100 درصد برگشته و آن‌ها به ندرت وجود این وسیله را در دهان خود احساس می‌کنند.

 

اگر این دستگاه بتواند تائیدیه سازمان غذا و دارو، اف.دی.ای را بگیرد که چندان هم دور از ذهن نیست، در تابستان امسال و با قیمت 6هزار دلار در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. این در حالی است که جراحی برای سمعک BAHA بیش از 10هزار دلار هزینه به همراه دارد.

 

شرکت ابوالفتحی به نام Sonitus Medical تصمیم دارد با شرکت‌های بیمه مذاکره کند تا حداقل بخشی از هزینه خرید این وسیله را به عهده بگیرند. علاوه بر آن ابوالفتحی به دنبال کاربردهای دیگری برای این فناوری مانند وایرلس، ام.پی.تری‌های ضد آب و ارتباطات نهانی برای سازمان‌های اطلاعاتی و سری است.

 

اما اگر هیچ کدام از این اهداف به نتیجه نرسید، او از این که می‌تواند کیفیت زندگی انسان‌ها را ارتقا ببخشد راضی است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...