رفتن به مطلب

گونه های بومی جنگلهای ایران


masi eng

ارسال های توصیه شده

مهمترین گونه های جنگلهای خزر:راش-زبان گنجشک-آزاد-شمشاد-افرا-توسکا-زربین-سرخدار

مهمترین گونه های جنگلهای بلوط ایران:بلوط غرب-بنه-خنجک-بادام-پسته معمولی

مهمترین گونه های جنگلهای ارس:ارس-پیرو

مهمترین گونه های جنگلهای کویری:گز-تاغ

مهمترین گونه های جنگلهای گرمسیری:کنار-اکاسیا-خرما

مهمترین گونه های جنگلهای مانگرو:حرا-چندل

 

 

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD] میلیون هکتار(FAO)[/TD]

[TD] میلیون هکتار(سازمان جنگلها)[/TD]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 189] 4/3[/TD]

[TD=width: 189] 4/3[/TD]

[TD=width: 189] جنگلهای خزری[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 189] 5[/TD]

[TD=width: 189] 10[/TD]

[TD=width: 189] جنگلهای بلوط[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 189] 5/1[/TD]

[TD=width: 189] 4/2[/TD]

[TD=width: 189] جنگلهای پسته وبادام[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 189] 4/1[/TD]

[TD=width: 189] 2/1[/TD]

[TD=width: 189] جنگلهای ارس[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 189] 5/0[/TD]

[TD=width: 189] 5/0[/TD]

[TD=width: 189] جنگلهای مانگرو[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 189] 5/0[/TD]

[TD=width: 189] 5/0[/TD]

[TD=width: 189] جنگلهای بوته ای مناطق کویری[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

weblog4u.blogfa.com/

لینک به دیدگاه

درخت راش:نام علمي راش از واژه يوناني ‪ phagoبه معني خوراكي برگرفته شده ودليل آن نيزماكول بودن دانه‌هاي اين درخت است. راش از بهترين و ارزنده‌ترين درختان جنگلي شمال ايران است واز لحاظ عداد از ساير گونه‌هاي درختي اين مناطق فراوانتر بوده و به صورت جامعه خالص راشستان يامختلط با درخت ممرزوجوددارد.اين درخت دراستان گلستان درجنگلهاي "كردكوي ،جنگل گلستان وقزل ‌آغاج" فراوان وجود دارد..

راش درختي بلند قامت ، يك پايه و با ارتفاع ‪ ۳۵و حتي تا ‪ ۵۰ متر است كه داراي برگهاي ساده، منفرد و گوشوارك زود افت است. اين درخت بيشتر مخصوص مناطق جنگلي و معتدل نيمكره شمالي است، پوست تنه درخت صاف بوده ، تاج آن تخم مرغي يا استوانه ‌اي است كه شاخه‌ هاي جوان آن خزي و ابريشمين بوده و بتدريج صاف مي ‌شود. جوانه‌هاي اين درخت تخم مرغي،دوكي شكل،كشيده ونوك تيز،طلايي رنگ وبه طول دو سانتي متر است.اين درخت سايه را تحمل كرده ولي در مقابل يخبندان مقاوم ن يست و يخبندانهاي اول بهار را تحمل نمي‌كند. در مورد نيازهاي طبيعي و زاعي راش، دانشنامه مي‌نويسد اين درخت نسبت به مواد معدني خاك بي‌تفاوت بوده ولي خاكهايي با سنگ مادري ريگي و غني از مواد معدني را دوست دارد، خاكهاي خشك ، مرطوب و فشرده مناسب آن نيست.چوب راش سخت و سنگين است برون آن سفيدرنگ و درون اين محصول، قهوه‌اي روشن بوده و براي تهيه تراورس، روكش‌سازي و ادوات چوبي كلي مانند پارو استفاده مي‌شود

لینک به دیدگاه

درخت زبان گنجشك
:

 

زبان گنجشك درختي است متوسط القامت با جوانه هاي سياه رنگ، پوست تنة آن خاكستري تير و برگهاي آن شانه اي مركب داراي 15-9 برگچه بيضي شكل و كمي نوك دار و با دندانه هاي ريز، پشت برگها صاف و عاري از كرك است. گلها به رنگ قرمز مايل به قهوه اي و معمولاً قبل از برگها در بهار ظاهر مي شود. ميوه آن داراي بال و بال آن بيضي، انتهاي آن تيز ولي قاعدة آن قوسي و در آن يك دانه قرار دارد. تكثير اين درخت با كاشت بذر آن صورت مي گيرد. درخت زبان گنجشك معمولاً از سال 15-14 به بعد شروع به ميوه دادن مي نمايد. ميوة آن در پاييز پس از ريزش برگها روي درخت مي ماند و تا بهار سال بعد به شاخه آويزان است. براي كاشت ، تخم آن را در پاييز لاي ماسه پهن مي كنند و نگه مي دارند تا بهار سال بعد كه كاملاً برسد و كامل شود. در بهار ابتدا آن را در خزانه اي كه باخاك مناسب تهيه شده باشد، در عمق 3-2 سانتي متر كاشته و پس از 2 سال كه نهالهاي جوان رشدكافي نمودند به محل اصلي منتقل مي شوند. فلورا ايرانيكا معتقد است گونه اي از زبان گنجشك كه در شمال ايران مي رويد گونه اي است فرعي با نام علمي F.excelsiot L. sub Coriatiaefolia (Scheele) Murr.

لینک به دیدگاه

درخت آزاد:

 

درخت آزاد از خانواده Ulmaceae و با نام علمی Zelkova carpinifolia است. در گویش های گوناگون زبان فارسی به آن آزا, آزار, آزاد دار, نیل, سیاهدار, سیادور, آقچه آغاج, بز, یذروفق و چاپخو نیز می گویند.درخت آزاد, جزو درختان بلند قامت است و ارتفاع آن به ‪ ۲۵ـ ‪ ۳۵متر و قطرش به بیش از یک متری می‌رسد. با تنه ای قطور و پیچیده است. عمر درخت آزاد، طولانی و پوست تنه آن، صاف و نقره‌ای تا خاکستری است که به صورت پلاک از تنه جدا می‌شود و جای آن نارنجی است. چوب درخت آزاد، قهوه‌ای مایل به نارنجی، نیمه سنگین، نیمه‌سخت و با دوام است و به علت داشتن رشته‌های پارانشیمی فراوان، خاصیت کش‌سان دارد. آزاد، درختی است کند رشد و نورپسند که طالب خاک های سبک و غنی و عمیق است و اغلب نواحی واریزه‌ای را می‌پوشاند و در بعضی از نواحی جلگه‌ای، توده‌های خالص تشکیل می‌دهد. برگ های آن ریز، خشن، متناوب, خزان کننده, تخم مرغی یا بیضی, دندانه دار و کاغذی و با رگبرگ شانه ای هستند.برگ زرد رنگ آن، جلوه زیبایی را در فصل پاییز پدید می‌آورد. میوه فندقه کوچک آن، بدون واسطه به کنار برگ متصل می‌شود. گل های این درخت نر یا نر و ماده ( هرمافرودیت), ناشکوفا, دارای سطحی صاف و خشن است که در قاعده شکم دار و در انتها باریک است.موسم گل دهی در اردیبهشت ماه می باشد.این درخت در بین گیلکان جنبه تقدس داشته ودر اطراف اماکن متبرکه استان گیلان فراوان دیده می شود.در اطراف اماکن متبرکه ,درخت آزادِ چند صد ساله, زیاد به چشم می خورد. عوام معتقدند که اگر بقعه ای مدفن آقا ( مرد) باشد, درخت آزاد آن محوطه" خانم" آن آقاست و بالعکس. درخت آزاد اطراف زیارتگاه ها را نمی برند و احترام زیادی به آن می گذارند و به آن دخیل نیز می بندند و شیره ی قرمز رنگ این درخت را برای تبرک به سر و روی خود مالند

لینک به دیدگاه

درخت شمشاد:
Buxus sempervirens

 

کیش یا شمشاد جنگلی وحشی، درخت یا درختچه ای است که در استان گیلان به نام های " شمشاد؛ شومشاد؛ شیشار، شوشار " و در مازندران " شار؛ وشر، شهر " نامیده می شود. ارتفاع این درختچه یا درخت زیبا از 5/1 متر تا 8 متر نیز می رسد. دارای ساقه های منشعب، سخت و با مقاومت و دارای رشد و نمو کمی است. برگ های آن متقابل، دارای دوام زیاد، بیضی و نوک تیز و چرمی و رنگ آن سبز زیبا است. در کنار برگ ها، گل های آن قرار دارد که به صورت نر و ماده به رنگ سبز مایل به زرد می باشند.درخت شمشاد، دارای چوب سختی است که برای ساختن قاشق چوبی ، ظرف های چوبی ، شانه ، ورقه های صاف و نازک چوب مانند کاغذ به کار می رود. استفاده از شانه ای که از شمشاد ساخته می شود ، موجب تقویت موی سرگشته و فساد و ضایعات مو را رفع می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...