رفتن به مطلب

کشف دارویی که خاطرات دردناک را پاک می کند


ارسال های توصیه شده

گروهی از پژوهشگران آمریکایی و پورتوریکویی موفق شدند دارویی را کشف کنند که می تواند خاطرات دردناک را از ذهن پاک کند

 

کد خبر : 05139 تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۸۹

 

 

 

محققان مدرسه پزشکی دانشگاه پورتوریکو با بودجه موسسه ملی بهداشت روان در آمریکا توانستند دارویی را کشف کنند و با آزمایش بر روی موشها نشان دهند که این دارو اثرات شگفت انگیزی در حذف خاطرات دردناک دارد.

 

این محققان برای دستیابی به این نتایج، یک خاطره دردناک را در موشها ایجاد کردند این خاطره دردناک در واقع ترس از صدای حاصل از ایجاد یک شوک الکتریکی به پای موشها بود.

 

به محض اینکه درد شوک الکتریکی ایجاد می شد، حیوانات همانطور که انتظار می رفت از صدای آن می ترسیدند. پس از چندبار تکرار این آزمایش، صداهایی مشابه صدای شوک الکتریکی ایجاد شد که موشها به دلیل داشتن خاطره دردناک بدون شوک الکتریکی، از این صدا وحشتزده می شدند.

 

سپس به مغز این موشها پروتئینی به نام Bdnf (فاکتور نوروترفیک اشتقاق مغزی) تزریق شد. این پروتئین به طور طبیعی در مغز تولید می شود و به نظر می رسد که با حافظه و توانایی یادگیری در ارتباط باشد.

 

در این تحقیقات مشخص شد که بلافاصله پس از تزریق، این ماده نوعی "حافظه امن" را ایجاد کرد که باعث می شد موشها دوباره جرات تحمل درد را پیدا کنند، چون خاطره این درد و ترس ناشی از آن پس از تزریق پروتئین از بین رفته بود.

 

در این خصوص این محققان اظهار داشتند: "علائم بسیاری وجود دارند که نشان می دهند Bdnf در اختلالات ذهنی دخالت دارد این بررسی جدید نشان می دهد که می توان داروهایی را برای افزایش سطح این پروتئین در مغز توسعه داد به این ترتیب احتمال درمان مشکلاتی مثل اختلال فشار روانى پس آسیبى ناشی از یک استرس یا اضطراب افزایش پیدا می کند."

 

این دانشمندان افزودند: "جنبه جالب این تحقیقات در این است که Bdnf اثرات یک شرطی سازی جدید را برای حذف خاطرات یک موقعیت دردناک القا کرده و یک حافظه امن را ایجاد می کند که موجب می شود موشها به آرامش برسند."

 

براساس گزارش ایندپندنت، نتایج این تحقیقات می تواند گامی رو به جلو در درمان آسیبهایی چون اختلال فشار روانى پس آسیبى باشد مطالعات پیشین درباره این اختلال نشان می دهد بخش اینفرا لیمبیک کورتکس جلوپیشانی کسانی که از این اختلال رنج می برند کوچکتر از حد نرمال است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...