رفتن به مطلب

شمارش معکوس مأموریت ناسا برای بررسی «انفجار کیهانی» آغاز شد


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

[h=1] شمارش معکوس مأموریت ناسا برای بررسی «انفجار کیهانی» آغاز شد

[/h]

 

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

 

کد خبر: 93122112479

پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

 

 

2

ناسا شمارش معکوس ارسال چهار ماهواره کوچک خود را در مأموریتی برای بررسی یک پدیده انفجار کیهانی در روز جمعه آغاز کرده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، ماهواره‌های مأموریت مقیاس کوچک مغناطوسفری (MMS) قرار است در ساعت 02:44 بامداد به وقت گرینویچ روز جمعه سیزدهم مارس (22 اسفند ساعت 06:14 به وقت تهران) از مجموعه پرتاب فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به مدار ارسال شوند.

 

مامواره‌های MMS ناسا برای بررسی پدیده‌ای موسوم به اتصال مجدد مغناطیسی طراحی شده‌اند که در زمان انفصال و اتصال مجدد خطوط میدان مغناطیسی با سایر خطوط میدانی نزدیک آن‌ها رخ می‌دهد. این رویدادها به انتشار انفجارهای عظیم انرژی می‌پردازد که گاهی از آن‌ها به عنوان «انفجارهای فضایی» یاد می‌شود.

این انفجارهای انرژی در خورشیدی می‌تواند منجر به توفان‌های خورشیدی شود که سیلی از ذرات را به فضا پرتاب کرده و می‌توانند به ماهواره‌های ساخت دست بشر آسیب وارد کنند. زمانی که این رویداد در نزدیک زمین اتفاق می‌افتد، اتصال مجدد مغناطیسی می‌تواند ذرات را به سوی جو زمین بفرستد که ممکن است برای فضانوردان حاضر در فضا خطرناک باشد. همچنین این ذرات می‌توانند منجر به نمایش شفق‌های قزبی در نزدیکی قطب‌های زمین شوند.

ماهواره‌های 1.1 میلیارد دلاری MMS در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند ساخته و آزمایش شده‌اند.

 

اگرچه سایر مأموریت‌های فضایی اطلاعاتی را در مورد اتصال مجدد مغناطیسی جمع‌آوری کرده‌اند، اما MMS نخستین مأموریت فضایی است که تنها برای بررسی این پدیده اختصاص یافته است. ماهواره‌های این مأموریت 100 برابر سریعتر از مأموریت‌های پیشین به جمع‌آوری اطلاعات خواهند پرداخت.

مأموریت MMS از چهار ماهواره تشکیل شده که به شکل الماس به منظور بررسی سه بعدی اتصال مجدد مغناطیسی پرواز خواهند کرد. دانشمندان این مأموریت هر دو هفته یکبار مانورهای پس‌زننده را برای حفظ ماهواره‌ها در شکل اولیه‌شان انجام خواهند داد. این ماهواره‌ها برای ورود به مدار برنامه‌ریزی شده می‌توانند در هر روزی از سال پرتاب شوند، اما زمان آن باید تنها در مدت یک بازه زمانی 30 دقیقه‌ای در شب باشد.

حدود 15 دقیقه پس از پرتاب، چهار ماهواره در فواصل پنج دقیقه‌ای از هم جدا شده و مدارهایی را برای ایجاد شکل هرمی برنامه‌ریزی شده، انتخاب خواهند کرد؛ این امر نیازمند آزادسازی بسیار دقیق آن‌ها از موشک اطلس است.

پیش‌بینی‌های کنونی هواشناسی، تا 70 درصد شرایط آب‌وهوایی خوبی را برای پرتاب این مأموریت گزارش کرده‌اند و در صورت ناکام ماندن آن،‌ تاریخ جدید پرتاب برای روز شنبه در نظر گرفته شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...