رفتن به مطلب

Op amp چيست؟


ارسال های توصیه شده

عملکردهاي پايه يک آپ امپ:

1- اگر ورودي منفي بزرگتر از ورودي مثبت باشد خروجي به سمت -Vss مي رود.

2- - اگر ورودي مثبت بزرگتر از ورودي منفي باشد خروجي به سمت +Vss مي رود.

3- بدون فيدبک بيشترين اشباع با تفاوت بين ورودي ها اتفاق مي افتد.

4- آپ امپ ايده آل همواره مقاومت بي نهايت در ورودي دارد و بي نهايت بهره مي دهد و مقاومت خروجي آن صفر است

5- در واقع بهره محدود است به ولتاژ بين منبع مثبت و منفي مدار ما(+Vss/-Vss)

6- براي مقاصد عملي هيچ جرياني از ورودي به خروجي در جريان نيست و ولتاژ ورودي فقط به عنوان يک منبع براي کنترل خروجي مطرح است.

 

 

بلاک دياگرام يک OP AMP

opamp_block.jpg

نسبت يک ورودي به خروجي در يک OP AMP

opoutput.jpg

از يک OP AMP به عنوان يک تقويت کننده صوتي نيز مي توان استفاده کرد.

Burr_Brown_OPA627AP_Op_Amp.jpg

نماي داخلي يک OP AMP مدل 741

OpAmp2A04.jpg

 

لینک به دیدگاه

عملکردهای پایه یک آپ امپ:1- اگر ورودی منفی بزرگتر از ورودی مثبت باشد خروجی به سمت -Vss می رود.2- - اگر ورودی مثبت بزرگتر از ورودی منفی باشد خروجی به سمت +Vss می رود.3- بدون فیدبک بیشترین اشباع با تفاوت بین ورودی ها اتفاق می افتد.4- آپ امپ ایده آل همواره مقاومت بی نهایت در ورودی دارد و بی نهایت بهره می دهد و مقاومت خروجی آن صفر است5- در واقع بهره محدود است به ولتاژ بین منبع مثبت و منفی مدار ما(+Vss/-Vss)6- برای مقاصد عملی هیچ جریانی از ورودی به خروجی در جریان نیست و ولتاژ ورودی فقط به عنوان یک منبع برای کنترل خروجی مطرح است.عملکردهای پایه یک آپ امپ:1- اگر ورودی منفی بزرگتر از ورودی مثبت باشد خروجی به سمت -Vss می رود.2- - اگر ورودی مثبت بزرگتر از ورودی منفی باشد خروجی به سمت +Vss می رود.3- بدون فیدبک بیشترین اشباع با تفاوت بین ورودی ها اتفاق می افتد.4- آپ امپ ایده آل همواره مقاومت بی نهایت در ورودی دارد و بی نهایت بهره می دهد و مقاومت خروجی آن صفر است5- در واقع بهره محدود است به ولتاژ بین منبع مثبت و منفی مدار ما(+Vss/-Vss)6- برای مقاصد عملی هیچ جریانی از ورودی به خروجی در جریان نیست و ولتاژ ورودی فقط به عنوان یک منبع برای کنترل خروجی مطرح است.عملکردهای پایه یک آپ امپ:1- اگر ورودی منفی بزرگتر از ورودی مثبت باشد خروجی به سمت -Vss می رود.2- - اگر ورودی مثبت بزرگتر از ورودی منفی باشد خروجی به سمت +Vss می رود.3- بدون فیدبک بیشترین اشباع با تفاوت بین ورودی ها اتفاق می افتد.4- آپ امپ ایده آل همواره مقاومت بی نهایت در ورودی دارد و بی نهایت بهره می دهد و مقاومت خروجی آن صفر است5- در واقع بهره محدود است به ولتاژ بین منبع مثبت و منفی مدار ما(+Vss/-Vss)6- برای مقاصد عملی هیچ جریانی از ورودی به خروجی در جریان نیست و ولتاژ ورودی فقط به عنوان یک منبع برای کنترل خروجی مطرح است.

لینک به دیدگاه

یك تقویت كننده عملیاتی ایده آل بایستی شرایط زیر را دارا باشد. 1) مقاومت ورودی آن بی نهایت باشد (Zi=Ri= ∞). 2) مقاومت خروجی آن صفر باشد (Zo=Ro= 0). 3) گین ولتاژ حلقه باز آن بی نهایت باشد (Av= -∞). 4) عرض باند آن بی نهایت باشد (BW= ∞). 5) هنگامی كه اختلاف ولتاژ در ورودی صفر است، ولتاژ خروجی نیز صفر باشد. 6) منحنی مشخصه آن با درجه حرارت تغییر نكند

اما تحت تاثیر عوامل محیطی و طراحی و قطعات هیچ یك از پارامترهای فوق به شكل كامل قابل دسترسی نیست. و این تفاوت بین تقویت كننده های عملیاتی را باعث می شود. تقویت كننده های عملیاتی اكثراً بصورت مدار مجتمع ساخته می شوند. اتصالات تغذیه تقویت كننده های عملیاتی براي استفاده از رنج كامل تقويت كننده هاي عملياتي، بايستي اين تقويت كننده ها با دو منبع تغذيه باياس شوند، كه اين عمل معمولاً با استفاده از دو منبع تغذيه مجزا صورت مي گيرد. ولتاژ منبع اول نسبت به زمين (GND) برابر +VBB بوده در حاليكه ولتاژ منبع دوم نسبت به زمين برابر –VBB مي باشد كه غالباً مقدار اين ولتاژها +15 ولت و -15 ولت انتخاب مي شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...