رفتن به مطلب

«صد سال زری‌بافی در ایران» منتشر شد


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1] «صد سال زری‌بافی در ایران» منتشر شد

 

[/h]

» سرویس: فرهنگي و هنري - ميراث و صنايع دستي

کد خبر: 93122816115

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کتاب «صد سال زری‌بافی ایران» که دربرگیرنده تاریخچه‌ای از این هنر ظریف معاصر است، در قالبی نفیس با 100 قطعه تصویر و طرح منتشر شد.

 

به گزارش ایسنا، کتاب «صدسال زری‌بافی در ایران» با همت مژگان طریقی، عکاس، کارشناس و مدرس حوزه عکاسی، پس از سه سال تلاش و کار پژوهشی، در آخرین روزهای سال چاپ و منتشر شد و به دفتر رسانه "پایگاه عکس چیلیک" (Chiilick.com)رسید و پس از معرفی در پایگاه تخصصی کتاب عکس در دسترس همگان قرار گرفت.

 

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «دامنه گسترده هنرهای دستی همیشه یکی از عرصه‌های هنرنمایی هنرمندان ایرانی و جلوه‌گاهی برای تجلی آداب، رسوم و سنت‌های این سرزمین کهن بوده است. زری‌بافی در طول تاریخ دو هزار ساله خود در ایران فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است؛ گاه در دورانی –کاملا- رو به زوال رفت و در دورانی دیگر راه کمال را پیمود. در تمام این دوران طولانی مدت این هنرمندان زری‌باف بودند که سینه به سینه، با جان و دل از این هنر ملی پاسداری کردند.

 

احیای مجدد زری‌بافی پس از دوران افول آن حاصل تلاش و کوشش خانواده طریقی با پیشینهای 400 ساله است که نقشی به سزا در رونق آن داشته‌اند. این هنر با نام اساتیدی چون حبیب‌الله و محمد طریقی پیوند خورده است.

 

مژگان طریقی پیرامون گردآوری این کتاب، اظهار کرد: این کتاب، با وجود 76 تصویر بافته شده و 23 طرح، نخستین کتابی است که با وجود برخورداری از بخشی جامع از اطلاعات و تصاویر، توانسته است جزئی از یک آرشیو را با این تعداد از عکس و تصاویری از طرح و بافت و ... به نمایش بگذارد.

 

کتاب شامل تاریخچه، چگونگی بافت‌ها، طرح‌ها، ابراز و آلات و همچنین عکس‌هایی تاریخی و قدیمی از بانیان اولیه این هنر ظریف ایرانی است تا هماهنگ و موزون با مطالب ارائه شده در این حوزه، ذهن و نگاه مخاطب را با تصاویر و عکس‌های ارائه شده به پیش ببرد. تصاویر و عکس‌هایی که اگر همکاری و پشتیبانی خاندان طریقی در ارائه آرشیو شخصی‌شان نمی‌بود، گردآوری کتاب با این چیدمان ممکن نبود. تصاویری که از دیدارهای سران کشورهای گوناگون در بخش عکس‌های خبری متعلق به دهه 40 و 50 به عنوانی سندی معتبر در صحت و اصالت کلام مولف ارائه شده است.

 

کتاب «صد سال زری‌بافی ایران» با گفتاری از دکتر جابر عناصری، پیشگفتار منوچهر طریقی و گردآوری مژگان طریقی، در قطع رحلی، با طراحی وصفحه آرایی "مژگان پارسامقام" با جلدی دولایه و مقاوم (سخت) به زبان پارسی به شماره شابک: 5-2034-04-600-978 در شمارگان 1000 نسخه و در قالب 160 صفحه به شکل عکس‌دار، با کاغذ گلاسه و چاپ رنگی و قیمتی برابر با 400 هزار ریال (چهل هزار تومان) به چاپ رسیده و در فهرست مجموعه کتاب‌های پایگاه تخصصی کتاب عکس به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام

 

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...