رفتن به مطلب

اطلس بسیار جالب درباره نشانه‌های فیزیولوژیک بدن در حین بروز احساسات


ارسال های توصیه شده

حتما شنیده‌اید که می‌گویند غرور باعث برآمدن قفسه سینه می‌شود یا احساس شادی از سرتاپا را فرا می‌گیرد. خب این موضوع واقعیت دارد، همان‌طور که فراگیری آن در تمام جهان درست است. حالا ما می‌توانیم یک اطلس از این احساسات و محل بروزشان در بدن داشته باشیم.

محققان مدت‌هاست می‌دانند احساسات به برخی تغییرات فیزیکی در بدن مرتبط است. برای مثال وقتی مضطرب و نگران می‌شوید کف دستتان عرق می‌کند یا با شنیدن صدای‌های ناآشنا در نیمه شب ضربان قلب‌تان افزایش پیدا می‌کند. حالا یک تحقیق جدید نشان داده احساسات مختلف در تمام جهان با مناطق مشخصی از بدن مرتبط است و در زمان بروز آن احساس، بروز فیزیولوژیکی‌اش در بخش‌های مشخصی از بدن اتفاق می‌افتد.

۷۰۰ داوطلب از سوئد، فنلاند و فیلیپین در تحقیقی شرکت کرده‌اند که به امید ایجاد یک اطلس درباره ارتباط تظاهرات بدنی آنها با احساسات مشخص انجام شد. هر کدام از شرکت‌کنندگان به صورت جداگانه در معرض، صحنه‌ها، جملات، حالات صورت و موقعیت‌های احساسی خاص قرار گرفتند. سپس بعد از هر موقعیت احساسی خاص، آنها موقعیتی از بدن‌شان را که در زمان تجربه آن احساس خاص، با قبل تفاوت می‌کرد گزارش کردند. سپس آنها در دو کامپیوتر جداگانه مناطقی از بدن که طی بروز هر احساس مشخص دچار افزایش حس و تظاهرات مثبت یا کاهش حس و تظاهرات منفی شده بود با رنگ‌هایی جدا مشخص کردند. تظاهرات بدنی مثبت مانند احساس گرما و قدرت با رنگ‌های گرم و تظاهرات منفی مثل احساس ضعف یا سرما با رنگ‌های سرد نمایش داده شدند.

با این تحقیق، محققان توانستند به صورت آماری مناطق مختلفی از بدن را بیابند که به هر احساس آزمایش شده واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه مشخص شد احساساتی مانند شادی، تحقیر و عشق سوای ملیت شرکت کنندگان کدام منطقه مشخص از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنها سپس یک کنترل نهایی برای کاهش ریسک بیان احساسات مختلف در زبان‌های مختلف را بر نتایج اعمال کردند تا نتایج به صورت یکسان و با بیان غیرتشبیهی به دست بیاید. نتایج این تحقیق در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. در این تحقیق همزمان با مشخص شدن ارتباط هر احساس به منطقه‌ای از بدن، معلوم شد برخی نواحی در احساسات مختلف همپوشانی دارند. برای مثال احساسات پایه مثل خشم یا ترس با افزایش تظاهرات بدنی در ناحیه بالایی قفسه سینه مشخص می‌شوند، همان طور که هر دوی آنها باعث افزایش ضربان قلب و نرخ تنفس خواهند شد. خوشحالی اما تنها احساس آزمایش شده‌ای است که تمام بدن را فرا می‌گیرد. این یافته‌ها به محققان کمک می‌کند در یابیم احساسات در بدن چطور عمل می‌کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اطلس احساسات

در این اطلس تصویری، رنگ‌های گرم بیانگر افزایش احساس ناحیه‌ای و رنگ سرد بیانگر کاهش احساس ناحیه‌ای است. مناطق تیره هم درگیر آن احساس خاص نشده‌اند

 

 

دانستنیها شماره ۱۲۴ – دانستنیها آنلاین

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...