رفتن به مطلب

- فتق دیافراگمی تروماتیزه


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسری 6 ساله به دنبال چند ساعت تهوع و استفراغ و تنگی نفس به بیمارستان آورده شد. وی 6 ماه پیش از در تصادف رانندگی دچار آسیب ناشی از کمربند ایمنی شده بود وترمیم جراحی فتق دیافراگمی سمت راست، با دسترسی از طریق سمت راست توراکس انجام گرفته بود.

 

رادیوگرافی قدامی خلفی قفسه سینه )تصویرA) همی دیافراگم چپ بالا رفته (پیکان) و لوله سینه در سمت چپ قفسه سینه (نوک پیکان) که به منظور تخلیه همی توراکس سمت چپ تعبیه شده بود را نشان می داد.

 

این پسر پس از بهبود صدمات از بیمارستان ترخیص شد. در زمان تظاهر اخیر، معاینات بالینی هیچگونه صدای تنفسی را در همی توراکس چپ نشان ندادند. رادیوگرافی قدامی خلفی قفسه سینه (تصویرB) نشاندهنده یک ساختمان بزرگ پر از گاز در همی توراکس چپ (پیکان بلند)، کلاپس نزدیک به کاملی ریه چپ (پیکان کوتاه) و یک شیفت قابل توجه مدیاستن به سمت راست (نوک پیکان) بود. همی دیافراگم چپ بوضوح قابل مشاهده نبود. پس از تزریق ماده حاجب از طریق لوله معده، رادیوگرافی قفسه سینه تکرار گردید که حضور معده را در همی توراکس چپ (تصویرC) تایید نمود.

 

بیمار دارای یک پارگی دیافراگمی خلفی جانبی در سمت چپ گردیده بود و لذا سریعا تحت عملی جراحی قرار گرفت که در طی آن معده، کلیه چپ، طحال و بخشی از کولون عرضی بداخل حفره شکم بازگردانیده شد و پارگی ترمیم گردید. CXR پس از عمل، باز شدن مجدد ریه چپ را نشان می داد (تصویرD). بیمار بهبودی آرام و بی دردسری داشت و پس از 10 روز از جراحی، ترخیص گردید.

 

 

منبع: نشریه نوین پزشکی شماره 5۴۵

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: نشریه نیواینگلاند ژورنال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...