رفتن به مطلب
EN-EZEL

اتوبوس­هاي هوشمند با سيستم atms و افزايش كارايي حمل و نقل عمومي در كلان شهرها

پست های پیشنهاد شده

نويسنده : مسعود عزمي

ATMS مخفف سيستم مديريتي پيشرفته حمل ونقل است. اين سيستم پيشرفته شبيه يك LAN يا شبكه محلي انجام وظيفه مي­كند و به دليل اينكه اين سيستم روي اتوبوس نصب مي­شود به VAN ( شبكه­ خودروي محلي) معروف شده است. انواع مختلف سخت‌افزار به اين شبكه وصل مي­شود. اجزاي اين سيستم، عبارتند از: سيستم راديوئي، مكان ياب خودكارخودرو، اخطارگر خودكار صوتي، سيستم جهاني محاسبه كرايه، شمارشگر خودكار مسافر، نظارت ويدئوئي و هشداردهنده سلامت خودرو. اين سيستم متنوع با استفاده از يك كنترل كننده اصلي، بر روي van انجام وظيفه مي­كند تا امكان ايجاد ارتباط و ارسال اطلاعات لحظه­اي و پردازش دسته­اي آنها را در زمان بسياراندكي، فراهم كند.

 

اتوبوس­هاي هوشمند

اتوبوس هوشمند، نام ديگري براي ATMS است كه معمولا علامت اختصاري آن را در مواقع رسمي و اتوبوس هوشمند را در موارد غيررسمي به كار مي­برند. اين نام درتمام دنيا به معناي اتوبوسي متصل به يك شبكه محلي است.

هزينه خريد كلي اين سيستم ازنظرقيمت بسيار كمتر ازخريد تك­تك قطعات آن است. با خريد يك سيستم كامل، قيمت كلي آن نيز كاهش مي­يابد. دليل كاهش قيمت اين است كه سيستم از قطعات مختلفي تشكيل شده است. براي مثال به جاي استفاده از 8 ماهواره مكان ياب جهاني در سيستم GPS، صرفا كافي است كه از يك سيستم استفاده شود.

 

نگاه كلي به سيستمATMS

1.سيستم عبور ومرور راديويي (TRS) و سيستم ارسال كمك رايانه‌اي (CAD)

CrThumb.aspx?Pic=sanatekh%5CImages%5C46%5C389972417466313.jpg&X=250&Y=188

هسته مركزي اين سيستم براي اتوبوس­هاي قرن بيست و يكم طراحي شده است كه راه ارتباطي مخصوص شهرهاي بزرگ را درآينده فراهم مي­آورد. اين ارتباط بين كاربر و فرستنده برقرار مي­شود و پايانه­هاي راه دور اطلاعات، امكان هر دو حالت انتقال ديجيتالي و صوتي اطلاعات را بين آن دو مهيا مي­كند. اين سيستم، شبيه پيجرعددي1 و رقمي برروي داشبورد خودروي شماست.

سيستمTRS جزء كليدي، ازكل سيستم مديريتي حمل و نقل پيشرفته است. مزيت مهم ديگر آن را مي­توان سازگاري با استانداردهاي روزدانست. طراحي آن به گونه­اي است كه به وسيله صدها آژانس ايمني/خدماتي عمومي قابل استفاده است و همچنين قادر است بر طراحي و كاربرد آخرين پيشرفت­هاي فناوري تاثير بگذارد. هردونوع انتقال ديجيتالي و صوتي از طريق اين سيستم راديويي، ميسراست. سيستم­هاي راديويي فعلي صرفا بر ارتباط صوتي با اپراتور متكي است چه قصد ارتباط اعلام وضعيت ساده و يا اعلام وضعيت اضطراري باشد. از آنجا كه هر اتوبوس داراي رايانه اطلاعات از راه دوراست، اين امكان براي رانندگان فراهم مي­آيد كه ارتباط معمولي نظير اعلام موقعيت را نيز از طريق نمايش آن برروي صفحه برقرار كنند.

ATMS از سه سيستم راديويي جداگانه استفاده مي­كند. يك راديو با برد زياد براي صدا (سيستم راديويي صوتي)، يك راديو فرستنده اطلاعات براي ارسال اطلاعات لحظه­اي (سيستم راديويي اطلاعات اتوبوس) و يك شبكه LAN بدون سيم (WLAN) براي ارسال مجموعه­هاي اطلاعاتي (سيستم راديويي تقسيم اطلاعات).

CrThumb.aspx?Pic=sanatekh%5CImages%5C46%5C635038302705451.jpg&X=566&Y=180

 

2. سيستم خودكار مكان ياب خودرو(AVL)

اتوبوس هوشمند همواره مي داند كجاست. اين اتوبوس از سيستم ناوبري به روز شده بهره مي­برد كه از ماهواره­هاي موقعيت­ياب جهاني (GPS) و ناوبري كور2 استفاده مي­كند. در وضعيت­هاي اضطراري، ماهواره موقعيت اتوبوس را به خدمه اورژانس نشان مي­دهد. AVL درهنگام موقعيت­يابي اتوبوس، به سرعت زنگ خطر خاموش3 را به صدا در مي‌آورد تا ماموران اعزامي را در يافتن و حل مشكلي كه گريبان‌گير حمل و نقل شده است، ياري كند.

سيستم خودكار هشدار صوتي (AVA)، سيستم AVL را ملزم مي­كند كه مشخص كند چه زماني و كجا مي­توان ايستگاه بعدي اتوبوس را پيدا كرد. سپس اطلاعات به دست آمده را دراختيار مسافران قرار مي­دهد. سيستم شمارشگر خودكار مسافر نيز كه از AVL تغذيه مي شود تعيين مي­كند چه وقت و كجا مسافري سوار و يا پياده شده است.

AVL از فناوري­هاي مختلفي به وجود آمده است. مهم­ترين فناوري به كاررفته درآن كه وظيفه محاسبه موقعيت اتوبوس­ها را برعهده دارد، سيستم موقعيت ياب جهاني (GPS)، ناميده مي­شود.GPS، سيستم جهاني ناوبري راديويي است كه از بيست و چهارماهواره و ايستگاه­هاي زميني وابسته، تشكيل شده است. ماهواره­ها در مدار"زمين استوار" گرداگرد زمين مي­چرخند و همواره روبروي محل ثابتي قرار دارند. هراتوبوس شهري به آنتن GPS و دريافت كننده (receiver) مجهزاست. مزيت ديگر GPS دقيق بودن ساعت آن است. به دليل مسافت بسيارزياد ماهواره و سطح زمين، سيستم نيازمند چنين ساعت فوق‌العاده دقيقي براي محاسبه مكان است. با اين روش، تمام اتوبوس­ها به صورت همزمان تحت مراقبت خواهند بود. به دليل اهميت بي­نهايت تشخيص موقعيت در سيستم ATMS، اين سيستم تنها برGPS متكي نيست و در كنار آن از"ناوبري كور" نيز استفاده مي­كند تا به كمك آن موقعيت اتوبوس­ها را بهترشناسايي كند.

CrThumb.aspx?Pic=sanatekh%5CImages%5C46%5C159978954735893.jpg&X=299&Y=361

3. شمارش خودكار مسافران (APC)

APC بنام "مردم­شمار" معروف بوده و فرايندي بسيار پيچيده و وابسته به سخت‌افزار و نرم‌افزاري بسيار پيشرفته است. سيستم هاي امروزي APC از نوعي حسگر مادون قرمز استفاده مي­كنند كه درون اتوبوس و نزديك درب آن تعبيه مي­شود. هنگامي كه اپراتوراتوبوس، كنترل كننده درب اتوبوس را فعال كرد و درب را بازمي­كند، حسگرها نيز فعال مي­شوند و شروع به شمارش افراد مي­كنند. درهمان لحظه، سيستم مكان­ياب خودكاراتوبوس (AVL)، مشخص مي­كند كه دقيقا دركدام ايستگاه و درچه زماني، عمل ورود و خروج مسافرانجام مي­شود.

 

4. سيستم نظارتي سلامت خودرو(VHS)

اين سيستم، شبيه چراغ هشداردهنده بر روي داشبورد است، اما درواقع اطلاعات را به سوي تجهيزات مركزي فرستاده تا ثبت و تجزيه و تحليل شوند. ازاين اطلاعات براي برنامه­ريزي، مراقبت و پيشگيري ازخراب شدن دستگاه، استفاده مي­شود.

VHS قسمتي از فاز 2 سيستم ATMS است و هنوزاطلاعات كاملي دراين مورد، منتشر نشده است.

 

5 . سيستم نظارتي ويديويي (VSS)

سيستم نظارتي ويديويي از دوربين­هاي مداربسته‏اي تشكيل شده است كه وظيفه ضبط و ذخيره‌سازي عملكرد داخلي هراتوبوس را به صورت فيلم برعهده دارند.

 

پانوشت‌ها:

1 .Alphanumeric

2 . Dead reckoning

3 . Silent alarm

منبع:

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...