رفتن به مطلب

اتوبوس­هاي هوشمند با سيستم atms و افزايش كارايي حمل و نقل عمومي در كلان شهرها


EN-EZEL

ارسال های توصیه شده

نويسنده : مسعود عزمي

ATMS مخفف سيستم مديريتي پيشرفته حمل ونقل است. اين سيستم پيشرفته شبيه يك LAN يا شبكه محلي انجام وظيفه مي­كند و به دليل اينكه اين سيستم روي اتوبوس نصب مي­شود به VAN ( شبكه­ خودروي محلي) معروف شده است. انواع مختلف سخت‌افزار به اين شبكه وصل مي­شود. اجزاي اين سيستم، عبارتند از: سيستم راديوئي، مكان ياب خودكارخودرو، اخطارگر خودكار صوتي، سيستم جهاني محاسبه كرايه، شمارشگر خودكار مسافر، نظارت ويدئوئي و هشداردهنده سلامت خودرو. اين سيستم متنوع با استفاده از يك كنترل كننده اصلي، بر روي van انجام وظيفه مي­كند تا امكان ايجاد ارتباط و ارسال اطلاعات لحظه­اي و پردازش دسته­اي آنها را در زمان بسياراندكي، فراهم كند.

 

اتوبوس­هاي هوشمند

اتوبوس هوشمند، نام ديگري براي ATMS است كه معمولا علامت اختصاري آن را در مواقع رسمي و اتوبوس هوشمند را در موارد غيررسمي به كار مي­برند. اين نام درتمام دنيا به معناي اتوبوسي متصل به يك شبكه محلي است.

هزينه خريد كلي اين سيستم ازنظرقيمت بسيار كمتر ازخريد تك­تك قطعات آن است. با خريد يك سيستم كامل، قيمت كلي آن نيز كاهش مي­يابد. دليل كاهش قيمت اين است كه سيستم از قطعات مختلفي تشكيل شده است. براي مثال به جاي استفاده از 8 ماهواره مكان ياب جهاني در سيستم GPS، صرفا كافي است كه از يك سيستم استفاده شود.

 

نگاه كلي به سيستمATMS

1.سيستم عبور ومرور راديويي (TRS) و سيستم ارسال كمك رايانه‌اي (CAD)

CrThumb.aspx?Pic=sanatekh%5CImages%5C46%5C389972417466313.jpg&X=250&Y=188

هسته مركزي اين سيستم براي اتوبوس­هاي قرن بيست و يكم طراحي شده است كه راه ارتباطي مخصوص شهرهاي بزرگ را درآينده فراهم مي­آورد. اين ارتباط بين كاربر و فرستنده برقرار مي­شود و پايانه­هاي راه دور اطلاعات، امكان هر دو حالت انتقال ديجيتالي و صوتي اطلاعات را بين آن دو مهيا مي­كند. اين سيستم، شبيه پيجرعددي1 و رقمي برروي داشبورد خودروي شماست.

سيستمTRS جزء كليدي، ازكل سيستم مديريتي حمل و نقل پيشرفته است. مزيت مهم ديگر آن را مي­توان سازگاري با استانداردهاي روزدانست. طراحي آن به گونه­اي است كه به وسيله صدها آژانس ايمني/خدماتي عمومي قابل استفاده است و همچنين قادر است بر طراحي و كاربرد آخرين پيشرفت­هاي فناوري تاثير بگذارد. هردونوع انتقال ديجيتالي و صوتي از طريق اين سيستم راديويي، ميسراست. سيستم­هاي راديويي فعلي صرفا بر ارتباط صوتي با اپراتور متكي است چه قصد ارتباط اعلام وضعيت ساده و يا اعلام وضعيت اضطراري باشد. از آنجا كه هر اتوبوس داراي رايانه اطلاعات از راه دوراست، اين امكان براي رانندگان فراهم مي­آيد كه ارتباط معمولي نظير اعلام موقعيت را نيز از طريق نمايش آن برروي صفحه برقرار كنند.

ATMS از سه سيستم راديويي جداگانه استفاده مي­كند. يك راديو با برد زياد براي صدا (سيستم راديويي صوتي)، يك راديو فرستنده اطلاعات براي ارسال اطلاعات لحظه­اي (سيستم راديويي اطلاعات اتوبوس) و يك شبكه LAN بدون سيم (WLAN) براي ارسال مجموعه­هاي اطلاعاتي (سيستم راديويي تقسيم اطلاعات).

CrThumb.aspx?Pic=sanatekh%5CImages%5C46%5C635038302705451.jpg&X=566&Y=180

 

2. سيستم خودكار مكان ياب خودرو(AVL)

اتوبوس هوشمند همواره مي داند كجاست. اين اتوبوس از سيستم ناوبري به روز شده بهره مي­برد كه از ماهواره­هاي موقعيت­ياب جهاني (GPS) و ناوبري كور2 استفاده مي­كند. در وضعيت­هاي اضطراري، ماهواره موقعيت اتوبوس را به خدمه اورژانس نشان مي­دهد. AVL درهنگام موقعيت­يابي اتوبوس، به سرعت زنگ خطر خاموش3 را به صدا در مي‌آورد تا ماموران اعزامي را در يافتن و حل مشكلي كه گريبان‌گير حمل و نقل شده است، ياري كند.

سيستم خودكار هشدار صوتي (AVA)، سيستم AVL را ملزم مي­كند كه مشخص كند چه زماني و كجا مي­توان ايستگاه بعدي اتوبوس را پيدا كرد. سپس اطلاعات به دست آمده را دراختيار مسافران قرار مي­دهد. سيستم شمارشگر خودكار مسافر نيز كه از AVL تغذيه مي شود تعيين مي­كند چه وقت و كجا مسافري سوار و يا پياده شده است.

AVL از فناوري­هاي مختلفي به وجود آمده است. مهم­ترين فناوري به كاررفته درآن كه وظيفه محاسبه موقعيت اتوبوس­ها را برعهده دارد، سيستم موقعيت ياب جهاني (GPS)، ناميده مي­شود.GPS، سيستم جهاني ناوبري راديويي است كه از بيست و چهارماهواره و ايستگاه­هاي زميني وابسته، تشكيل شده است. ماهواره­ها در مدار"زمين استوار" گرداگرد زمين مي­چرخند و همواره روبروي محل ثابتي قرار دارند. هراتوبوس شهري به آنتن GPS و دريافت كننده (receiver) مجهزاست. مزيت ديگر GPS دقيق بودن ساعت آن است. به دليل مسافت بسيارزياد ماهواره و سطح زمين، سيستم نيازمند چنين ساعت فوق‌العاده دقيقي براي محاسبه مكان است. با اين روش، تمام اتوبوس­ها به صورت همزمان تحت مراقبت خواهند بود. به دليل اهميت بي­نهايت تشخيص موقعيت در سيستم ATMS، اين سيستم تنها برGPS متكي نيست و در كنار آن از"ناوبري كور" نيز استفاده مي­كند تا به كمك آن موقعيت اتوبوس­ها را بهترشناسايي كند.

CrThumb.aspx?Pic=sanatekh%5CImages%5C46%5C159978954735893.jpg&X=299&Y=361

3. شمارش خودكار مسافران (APC)

APC بنام "مردم­شمار" معروف بوده و فرايندي بسيار پيچيده و وابسته به سخت‌افزار و نرم‌افزاري بسيار پيشرفته است. سيستم هاي امروزي APC از نوعي حسگر مادون قرمز استفاده مي­كنند كه درون اتوبوس و نزديك درب آن تعبيه مي­شود. هنگامي كه اپراتوراتوبوس، كنترل كننده درب اتوبوس را فعال كرد و درب را بازمي­كند، حسگرها نيز فعال مي­شوند و شروع به شمارش افراد مي­كنند. درهمان لحظه، سيستم مكان­ياب خودكاراتوبوس (AVL)، مشخص مي­كند كه دقيقا دركدام ايستگاه و درچه زماني، عمل ورود و خروج مسافرانجام مي­شود.

 

4. سيستم نظارتي سلامت خودرو(VHS)

اين سيستم، شبيه چراغ هشداردهنده بر روي داشبورد است، اما درواقع اطلاعات را به سوي تجهيزات مركزي فرستاده تا ثبت و تجزيه و تحليل شوند. ازاين اطلاعات براي برنامه­ريزي، مراقبت و پيشگيري ازخراب شدن دستگاه، استفاده مي­شود.

VHS قسمتي از فاز 2 سيستم ATMS است و هنوزاطلاعات كاملي دراين مورد، منتشر نشده است.

 

5 . سيستم نظارتي ويديويي (VSS)

سيستم نظارتي ويديويي از دوربين­هاي مداربسته‏اي تشكيل شده است كه وظيفه ضبط و ذخيره‌سازي عملكرد داخلي هراتوبوس را به صورت فيلم برعهده دارند.

 

پانوشت‌ها:

1 .Alphanumeric

2 . Dead reckoning

3 . Silent alarm

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...