رفتن به مطلب

تحلیل نجومی لحظه تحویل سال/ محل خورشید در آغاز بهار


Nazanin.ad

ارسال های توصیه شده

1621720.jpg

مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در اولین روز بهار، کره خورشید در آسمان به صورت یک دایره با یک مرکز دیده می شود که از انطباق مرکز قرص خورشید به نقطه اعتدال بهاری نوروز ایرانی آغاز می شود.

 

 

مسعود عتیقی درباره اتفاقات نجومی لحظه تحویل سال در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: درساعت ۲:۱۵:۱۱ بامداد شنبه، در اولین روز بهار، نوروز ۱۳۹۴ آغاز می شود.

 

 

وی با بیان اینکه در زمان تحویل سال، مرکز خورشید به عنوان دایره ای در آسمان به نقطه اعتدال بهاری منطبق می شود، اظهار داشت: در این زمان طول روز و شب با هم برابری می کند که هرکدام دوازده ساعت هستند. البته با گذشت روزهای بهار، طول روز بیشتر و طبیعتا از طول شب کاسته می شود از این رو با این رویداد به تابستان نزدیک می شویم.

 

 

عتیقی گفت: نقطه اعتدال بهاری و اعتدال پاییز، دونقطه ای هستند که دوایر معدل النهار(استوای آسمان) و دایره البروج ( مسیر حرکت ظاهری خورشید بر روی کره آسمان) با یکدیگر زاویه بیست و سه و نیم درجه می سازند و یکی از این تقاطع ها، نقطه اعتدال بهاری است که بهارحادث می شود. البته تقاطع دیگر این تقاطع، نقطه اعتدال پاییزی است.

 

 

وی با بیان اینکه فصول در طرفین شمالی و جنوبی کره زمین عکس هم اتفاق می افتند، خاطر نشان کرد: هنگامی که بهار در ایران و نیمکره شمالی آغاز می شود، نیمکره جنوبی در آستانه فصل پاییز است.

 

 

عتیقی اظهار داشت: نقطه اعتدال بهاری که به علت حرکت تقویمی زمین، طی ۲۶هزار سال، در جهت عقربه های ساعت در فضا جابجا می شود، به استقبال مهر(خورشید) که خلاف جهت عقربه های ساعت در کره آسمان که ظاهرا جابجا می شود رفته و در نتیجه سال اعتدالی که از سال نجومی قدری کوتاهتر است، آغاز می شود.

 

 

به گفته وی در آغاز بهار، مهر تابان یعنی خورشید بین صور فلکی دلو و حوت و در حقیقت در ابتدای برج فلکی ماهی(حوت) قرار می گیرد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...