رفتن به مطلب

تاريخچه و قوانين تنيس


ارسال های توصیه شده

تاريخچه و قوانين تنيس ... :ws2::icon_gol: در اين تاپيك ، مروري داريم به تاريخچه و پيدايش تنيس و همچنين قوانين مربوط به اين بازي جذاب و پر تحرك ....:icon_gol::icon_gol:

 

اميدواريم مورد استفاده عزيزان و علاقه مندان اين رشته قرار بگيرد .:icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه

تِنیس ورزشی راکتی است که بین دونفر (انفرادی) یا بین دو تیم دونفره (دوبل) بازی می‌شود. هر بازیکن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دارد که دارای صفحه‌ای از شبکه توری است. بازیکن با این راکت توپی لاستیکی با پوشش نمدی را به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حریف پرتاب می‌کند. بازیکنی (یا تیمی) که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده است. این
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ابتدا در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، بیشتر درمیان اعیان، رایج شد و سپس به کشورهای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زبان رفت و اکنون در همه کشورها بازی می‌شود.

 

تنیس از ورزش‌های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. در برخی از کشورها به آن تنیس میدانی می‌گویند تا از ورزش دیگری بنام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که در سالن و در زمینی با ابعاد متفاوت بازی می‌شود متمایز گردد.

 

 

لینک به دیدگاه

تا آنجا که شواهد تاریخی در این مورد نشان می دهد ، ورزش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طی قرون 12 و 13 میلادی ابتدا در کشور فرانسه ابداع شد. اما ارائه جدی این
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال 1872 میلادی بود که سرگرد هاری جم این ورزش را در شهر لمینگتن( انگلستان) به مردم معرفی کرد . در آن زمان مقررات و خصوصیات این ورزش بآنجه اکنون می بینیم تفاوت بسیار داشت . در سال 1877میلادی ، اولین بار در دنیا مسابقات تنیس با مقررات و قوانین بخصوصی در زمینهای تنیس "باشگاه تنیس و کروکت ال انگلند" ویمبلدون برگزار گردید، محلی که هم اکنون بزرگترین مسابقات تنیس دنیا در آن برگزار می شود.

 

مسابقات ویمبلدون در سال 1877، یو اس او پن در سال 1881 ، دیویس کاپ 1899 و اوپن استرالیادر سال 1905 و اپن فرانسه 1918شروع به فعالیت کردند.

هنگامی که تنیس شروع به رشد سریع کرد و جهان را فرا گرفت و طبیعتا اتحادیه های ملی شروع به هم پیوستن برای برگزاری مسابقات بزرگ جهانی و تنظیم قوانین و مقررات کردند .

در سال 1911 نیاز به وجود یک فدراسیون بین المللی تنیس ، احساس شد . امتیاز این فدراسیون ابتدا به آقای دوان ویلیامز (یکی از افراد کشته شده در کشتی تایتانیک) که نتوانست ایده خود را ببیند به آقای چارلز بارد ( دبیر اتحادیه تنیس سوئیس ) و آقای هنری والت (رئیس فدراسیون تنیس فرانسه) اعطا شد .

دوازده اتحادیه تنیس در جلسه اصلی در پاریس ( 19 مارچ 1911) شرکت کردند . که ILTF (فدراسیون لاون تنیس بین المللی) در آن شکل گرفت ، این کشور ها عبارتند از :

 

استرالیا (استرالیا و نیوز یلند) ، اسپانیا ، اتریش ، بلژیک ، آلمان ، افریقای جنوبی ، دانمارک ، فرانسه ، بریتانیای کبیر ، هلند ، روسیه ، سوئیس ، سوئد .

 

نتایج اولین نشست بدین صورت بود که ، زبان رسمی فرانسوی باشد با ترجمه انگلیسی و مقر فدراسیون دور از پاریس باشد. (سوئیس مقر فدراسیون بین المللی انتخاب گردید) .

دبیرهای فدراسیون : آقای ه . ا. سابلی (دبیر اتحادیه انگلیس) و آقای ر. گالای ( رئیس فدراسیون تنیس فرانسه ) رئیس فدراسیون : آقای دکتر ه . او . بهرنس.

همچنین حق برگزاری مسابقات جهانی ( قهرمانی روی چمن ) برای همیشه به بریتانیای کبیر اهدا گردید .

17 ماه بعد از تشکیل فدراسیون ، جنگ جهانی اول همه چیز را بهم ریخت و یکبار دیگر تمام فعالیتهای در سال 1919 از سر گرفته شد . ITLF بعد از جنگ جهانی اول فقط با 10 کشور عضو گرچه ، از خرابی جنگ رنج می برد کار خود را شروع کرد .

لینک به دیدگاه

تاریخچه تنیس در ایران ...

ظهور ورزش تنیس در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی گردد. پیش از این در فاصله سالهای (1315-1318) باشگاه بوستان ورزش که دارای چندین زمین تنیس در محلی روبروی ورزشگاه شهید شیرودی فعلی به مدیریت شادروان شکوهی گشایش یافت . ورزشگاه شهید شیرودی ( امجدیه سابق) نیز همزمان با ورزشگاه بوستان ورزش با یک زمین تنیس درمحل کنونی افتتاح و نخستین مسابقات قهرمانی تنیس کشور در سال 1318 در همین ورزشگاه برگزار گردید. گفتنی است که ورزش تنیس بخاطر حضور اتباع انگلیسی در آبادان رونق خاصی داشت و اولین مسابقه تنیس بین تیم های آبادان و تهران به سالهای 1317-1320بر می گردد.

پس از جنگ جهانی دوم مسابقات قهرمانی تنیس کشور تاسال 1322 جریان داشت که برادران نعمانی ( هانری وژوزف ) در صدر بازیکنان قرار داشتند .از سال 1322-1332مقام قهرمانی تنیس کشور در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت.)

اولین سالی که ایران در جام دیویس شرکت نمود 1959 بود. تیم تنیس جام دیویس ایران به مدت 31 سال در جام دیویس بازی کرده و مجموعا 64 بازی آنجام داده است ) که حاصل آن 32 برد و32باخت بوده :

بیشترین برد از آن منصور بهرامی با 24 برد.

بیشترین بازی برنده سینگل از آن تقی اکبری با 17 برد .

بیشترین بازی برنده دوبل ازآن کامبیز درفشی جوان با 12 برد.

بهترین تیم دوبل از آن کامبیز دزفشی جوان و مصطفی صالح با 6 برد .

طولانی ترین بازیها از آن کامبیز درفشی جوان با 22بازی .

و بیشترین سال عضویت در تیم دیویس کاپ از آن تقی اکبری با15 سال است.

لینک به دیدگاه

قوانین و مقررات بازی!

ماده 1 زمين بازي انفرادي

 

زمين بازي مستطيلي است بطول 77/23 متر به عرض 23/8 متر. زمين توسط توري كه از يك سيم با طناب به قطر حداكثر 8/0 سانتيمتر آويزان است، به دو نيمه تقسيم مي‏گردد. انتهاي اين سيم با طناب بايد به بالاي دو پايه در دو سوي تور متصل گردد يا از روي آن گردانيده شود. قطر مقطع پايه استوانه‏اي يا اصلاح مقطع پايه مكعب مستطيل شكل نبايد بيش از 15 سانتيمتر بيشتر باشد. مركز مقطع پايه ها مي‏بايد در فاصلة 914/0 متري از زمين بازي واقع شود و ارتفاع پايه ها بايد به گونه‏اي تنظيم گردد كه قسمت بالاي سيم نگهدارنده تور در ارتفاع 07/1 متري از سطح زمين واقع شود در صورتي كه از زمين مشترك براي «دوبل» وانفرادي استفاده شود بايد تور را توسط دو پايه كه پايه هاي بازي انفرادي ناميده مي‏شوند، در ارتفاع 07/1 متري نگاهداشت. مركز مقطع اين پايه ها كه قطر و به اصلاح مقطع آنها نبايد بيش از 5/7 سانتيمتر باشد در هر طرف در فاصلة 914/0 متري از زمين انفرادي واقع مي‏گردد. تور بازي را بايد چنان كشيد كه فضاي مابين دو پايه را كاملاً پر كند و شبكه‏ هاي تور به اندازه‏اي كوچكتر در نظر گرفته مي‏شوند كه مانع عبور توپ شود. ارتفاع تور در وسط پايه 914/0 متر باشد لذا تور در اين قسمت توسط كمربندي كاملاً سفيد كه عرض آن بيش از 5 سانتيمتر نباشد محكم در ارتفاع مورد نظر نگاهداشته مي‏شود. نواري كاملاً سفيد كه عرض آن بيش از 5 سانتيمتر و در فاصلة مساوي در بين دو خط كناري و به موازات آنها كشيده مي‏شود. خط انتهائي در طرف داخلي زمين توسط علامت مركزي به طول 10 سانتيمتر و عرض 5 سانتيمتر در امتداد فرضي خط مركزي سرويس است و به دو بخش تقسيم مي‏شود. علامت مركزي در هر طرف زمين بر خطوط انتهائي عمود ومتصل است. از كليه خطوط ديگر نبايد از 5/2 سانتيمتر كمتر و از 5 سانتيمتر بيشتر باشد، به استثناء خط انتهائي كه نبايد بيشتر از 10 سانتيمتر عرض داشته باشد. در تمام اندازه‏گيريها بايد لبه خارجي خطوط را در نظر گرفت. رنگ تمام خطوط بايد يكنواخت باشد. استفاده از رنگهاي سفيد و يا زرد و نشانه‏هاي تبليغاتي يا هر چيز ديگري كه در دو انتهاي زمين قرار داده شده، غير مجاز است. استفاده از رنگهاي روشن تنها در صورتي مجاز است كه در اين امر در ديد بازيكنان اختلالي ايجاد نكند. اگر نشانه‏هاي تبليغاتي بروي صندلي خط نگهدارنده دو انتهاي زمين نشسته‏اند، قرارداده شود، اين نشانه‏ها بايد فاقد رنگهاي سفيد و زرد باشند. از رنگهاي روشن در صورتي مجاز است كه اختلال در ديد بازيكنان ايجاد نكند.

 

تبصره

در مسابقات «جام ديويس» و يا ديگر مسابقات رسمي قهرماني فدراسيون بين المللي تنيس بايد فاصله‏اي در پشت خطوط انتهائي در نظر گرفت كه كمتر از 4/6 متر نباشد و در طرف خارجي خطوط كنار هم بايد فاصله‏اي در نظر گرفت كه كمتر از 66/3 متر نباشد. مي‏توان صندلي خط نگهداران را در صورتيكه بيشتر از 914/0 متر بداخل اين فضاها پيشروي نكرده باشند. در فاصله 4/6 متر از خطوط انتهائي در فاصلة 66/4 متر از خطوط كناري قرار دارد.

لینک به دیدگاه

ماده2 اجزاء ثابت زمین

 

اجزاء ثابت زمین نه تنها در برگیرنده تور، پایه های زمین انفرادی طناب یا سیم نگهدارنده تور- نوار تور و کمربند نگهدارنده تور است، بلکه در صورت وجود، شامل موانع انتهائی و کناری جایگاه ها ، صندلی های ثابت یا قابل نقل و انتقال پیرامون زمین بازی ، افراد اشغال کننده صندلی ها ، کلیه دیگر اجزاء ثابت در پیرامون و یا بالای زمین بازی ، داور ، داور تور ، داور خطای پا ، خط نگهداران توپ جمع کن ها البته در هنگامی که جای مقر خود حضور دارند، نیز می‏گردد.

در تأمین اهداف این ماده باید متذکر شد که مفهوم لغت داور در برگیرنده داور، افرادی که به آنها در بین بازی مکان مشخص اعطاء شد و کلیه افرادی می‏شود که جهت همکاری با داور در جریان مسابقه برگزیده شده باشند.

 

 

ماده 3 توپ

 

یکی از اجزای اصلی بازی تنیس که با نبود آن بازی انجام نمی شود توپ تنیس می باشد . توپ تنیس بسیار کوچکتر از توپ های فوتبال یا والیبال و رشته های دیگر است اما کوچکترین توپ نیست . چرا که توپ پینگ پنگ کوچکترین توپ در ورزش است . اما مختصری از مشخصات توپ تنیس :

سطح بیرونی توپ باید یکنواخت و برنگ سفید یا زرد باشد، اگر روی توپ درزی وجود داشته باشد، این محل نباید بصورت دوخته و به شکل بخیه باشد. قطر توپ باید بیش از 35/6 سانتیمتر و کمتر از 67/6 سانتیمتر باشد و وزن آن باید بیش از 7/56 گرم و کمتر از 5/58 گرم باشد و جهش توپ در صورت رها شدن از فاصله 254 سانتیمتر بر روی یک سطح بتونی باید بیش از 135 سانتیمتر و کمتر از 147 سانتیمتر باشد تحت فشار 165/8 کیلو گرم توپ باید دچار فرورفتگی بداخل به میزان بیش از 56/0 سانتیمتر و کمتر از 74/0 سانتیمتر در قسمت جلوئی و فرورفتگی به میزان بیش از 89/0 سانتیمتر و کمتر از 08/1 سانتیمتر در قسمت پشتی شود. ارقام گفته شده در مورد این فرورفتگیها باید میانگین خواندن جدا از هم ارقام در هر یک از سه محور توپ باشد و در هر مورد اختلاف بین دو بار خواندن ارقام نباید بیش از 08/0 سانتیمتر گردد ...

لینک به دیدگاه

ماده 5 سرویس ...

 

سرویس حرکتی در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که با آن بازی تنیس شروع می شود . این حرکت که از انتهای زمین هر بازیکن انجام می شود به این صورت است که بازیکن توپ را به سمت هوا پرتاب کرده و در حین فرود آمدن در (در بالای سر خود) با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به آن ضربه زده و توپ را به منطقه مشخص در زمین حریف می فرستد . اگر برای بار اول توپ به تور تنیس برخورد کند امتیازی به حریف داده نمی شود و این شانس را به بازیکن می دهد که یک بار دیگر اقدام به زدن سرویس نماید . اما اگر این بار هم توپ به تور برخورد کند ولی از آن عبور نکند امتیاز به حریف داده می شود . زدن سرویس انواع مختلفی دارد و شرایط خاص خود که آنرا در زیر فهرست آنها را می بینید :

 

انتخاب زمین و سرویس

 

سرویس

 

خطای پا

 

اجرای ضربه سرویس

 

خطای سرویس

 

سرویس دوم

 

زمان اجرای سرویس

 

قانون اعلام «بجا»

 

قانون بجا در سرویس

 

ترتیب اجرای سرویس

 

زمان تعویض زمین

 

توپ در گردش

 

ثبت امتیاز به نفع زننده سرویس

 

ثبت امتیاز به نفع دریافت کننده سرویس

 

مواردی که سبب از دست دادن امتیازات می‏گردد و ..........

 

ماده 6 قانون اعلام «بجا»

 

در تمام مواردی که با توجه به قوانین و یا بعلت هر گونه مداخله‏ای در بازی اعلام «بجا» ضروری می‏شود یکی از موارد زیر می‏باید مصداق یابد:

هنگامیکه «بجا» در رابطه با سرویس اعلام می‏گردد فقط همان سرویس باید تکرار شود.

 

اعلام «بجا» در هر شرایط دیگر موجب تکرار کامل آن امتیاز می‏گردد.......

 

 

 

ماده شماره 7 توپ در گردش

از لحظه‏ای که سرویس زده می‏شود توپ در گردش خواهد بود و به غیر از مواردی که خطا یا «بجا» اعلام گردد. توپ تا زمان اعلام امتیاز باید در گردش بماند.

 

 

 

 

ماده 8 از دست دادن امتیاز

 

 

بازیکنی امتیاز از دست میدهد که:

 

قبل از اینکه توپ دو بار به زمین بخورد قادر به برگرداندن بدون واسطه توپ از روی تور نشود (مگر طبق ماده برگشت دادن صحیح توپ )

 

بازیکن توپ را به صورتی برگرداند که به زمین یکی از اجزاء ثابت زمین و یا هر چیز دیگر خارج از محدود خطوط در برگیرنده زمین حریف برخورد کند (بجز موارد ذکر شده در ماده برگشت دادن صحیح توپ).

 

بازیکن توپ را حتی اگر در خارج از محدوده خطوط زمین والی کند ولی موفق به بازگرداندن صحیح توپ نشود .

 

در برگشت دادن توپ عمداً توپ را با راکت می‏گیرد و یا حمل می‏کند و یا عمداً به توپ پیش از یکبار ضربه می‏زند

لینک به دیدگاه

ماده 9 بازیکن مانع حریف می‏شود

 

اگر بازیکن اقدام به هر عملی کند که مانع اجرای ضربه توسط حریف شود، چنانچه این عمل عمدی باشد بازیکن امتیاز را از دست می‏دهد و اگر سهواً باشد، باید اعلام «بجا» شود.

 

مورد 1- چنانچه بازیکن در حین زدن ضربه به حریف برخورد کند آیا تنبیهی شامل حال او خواهد شد؟

پاسخ: خیر- مگر اینکه داور اقدامی را ضروری بداند که در آن صورت طبق ماده « بازیکن مانع حریف می‏شود » عمل خواهد کرد.

 

مورد2- اگر توپ از روی تور برگشت کند، بازیکنی که باید به توپ ضربه بزند می‏تواند برای زدن ضربه بروی تور، روی به داخل زمین حریف خم شود. در این موقع اگر بازیکن حریف مانع اجرای ضربه او شود، چگونه باید عمل کند؟

 

پاسخ: مطابق ماده «بازیکن مانع حریف می‏شود» داور می‏تواند امتیاز را به بازیکنی که برای او ایجاد مزاحمت شده است، بدهند و یا اعلام «بجا» کند و ......

 

 

ماده 10برخورد توپ به اجزاء ثابت زمین

 

اگر توپ در گردش بعد از برخورد با زمین و اجزاء ثابت زمین (بجز تور، پایه هایزمین، پایه های بازی انفرادی طناب یا سیم نگهدارنده تور، کمربند تور یا نوار تور) برخورد نماید، امتیاز به بازیکن زننده ضربه تعلق می‏گیرد چنانچه قبل از اصابت توپ به زمین آن توپ و اجزاء ثابت زمین برخورد نماید، امتیاز به حریف زننده توپ تعلق می‏گیرد.

مورد 1- توپ برگشت داده شده به داور یا صندلی داور و یا جایگاه برخورد می‏نماید. بازیکن مدعی است که توپ در مسیر ورود به داخل زمین بوده است.

پاسخ: بازیکن امتیاز را از دست می‏دهد.

 

 

ماده 11 برگشت دادن صحیح توپ

 

 

توپی که به یکی از صور زیر برگشت داده شود، صحیح است:

اگر توپ به تور پایه های زمین انفرادی، طناب یا سیم نگهدارنده تور، کمربند یا نوار

تور برخورد نماید، به شرط آنکه از روی آنها گذشته و در داخل محدوده خطوط زمین حریف فرود آید.

 

اگر توپ سرویس شده یا برگشت داده شده به صورت صحیح اصابت نماید، سپس به کمک چرخش زیری که دارد و یا با جریان هوا جهش به عقب نماید و به زمینی که از طرف آن آماده بازگردد و بازیکنی که نوبت ضربه اوست با عبور از بالای تور به توپ ضربه بزند، بشرط آنکه بازیکن موارد ماده 20 را نقض نکند.

 

اگر توپ از سمت خارج پایه ها با پایه های زمین انفرادی در سطحی بالاتر یا پائین‏تر نسبت به لبه تور برگشت داده شود، حتی در صورت تماس با پایه ها و پایه های زمین انفرادی مشروط بر آنکه در داخل محدوده‏های خطوط زمین حریف فرود آید.

 

چنانچه راکت بازیکنی پس از زدن ضربه و برگشت ساده توپ، از روی تور عبور کند به شرط آنکه ضربه به توپ پس از عبور توپ از روی تور (به داخل زمین بازیکن) صورت گرفته باشد و توپ هم صحیح برگشت داده شده باشد.

 

اگر بازیکنی بتواند توپ سرویس شده و پا در حال گردش را برگشت دهد و توپ او به توپی که در محدوده خطوط زمین حریف قرار دارد اصابت نماید

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...