رفتن به مطلب

شناسایی نخستین نشانه‌ها از ساختار منظم شهری در نزدیکی تخت‌جمشید


ارسال های توصیه شده

نخستین نشانه‌ها از ساختار منظم شهری در نزدیکی تخت‌جمشید توسط کارشناسان ژئوفیزیک در باستان‌شناسی مشخص شد. گفته می‌شود تداوم این بررسی‌ها منجر به شناسایی شهر پارسه در پیرامون تخت‌جمشید می‌شود.

n00023816-b.jpg

 

نخستین نشانه‌ها از ساختار منظم شهری در پیرامون تخت‌جمشید مشخص شد. نتایج بررسی‌های مغناطیس‌ سنجی که در بخشی از کشتزارهای پیرامون تخت‌جمشید توسط کارشناسان ژئوفیزیک در باستان‌شناسی انجام شد. گفته‌ می‌شود، نشانه‌هایی از ساختار منظم شهری که دارای معابر موازی با یکدیگر است، برای نخستین‌بار شناسایی می‌شود.

 

به‌گزارش CHN، بررسی‌های مغناطیس‌سنجی پیرامون تخت‌جمشید منجر به شناسایی ‌ساختار منظم شهری و معابر موازی با یکدیگر در نزدیکی تخت‌جمشید شده است.

 

«بابک امین‌پور»، پژوهشگر ژئوفیزیک در محوطه‌های باستانی، در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفت: «در بررسی‌های ژئوفیزیک که پیش از این در نزدیکی تخت‌جمشید انجام شده بود درحالی تنها آنومالی‌های سازه و ساختارهای مرتبط با بناهای رسمی، حکومتی و کاخ‌ها مشخص شده بود که هم‌اکنون برای نخستین‌بار در فاصله نزدیک به تخت‌جمشید نشانه‌هایی از ساختار شهری مربوط به استقرارهای عادی با پلان منظم آشکار شده است.»

 

به‌گفته این پژوهشگر ژئوفیزیک، روی نقشه آنومالی مغناطیسی، خیابان و معابر به‌ فاصله حدود 30 متر از یکدیگر قرار دارند و در دو سوی این معابر سازه‌های خشتی به‌صورت فرسایش‌ یافته مشاهده می‌شود.

 

با این وجود امین‌پور معتقد است که ارتباط این خیابان‌ها و معابر منظم به دوره هخامنشی یا دوره‌ای دیگر هنوز مشخص نشده و نیاز به مطالعه و بررسی‌های بیشتر دارد.

 

در سیزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران نیز ارائه نتایج بررسی‌های مغناطیس‌سنجی در چندین محوطه درحالی توسط بابک امین پور ارا‌ئه شد که شناسایی ‌ساختار منظم شهری و معابر موازی با یکدیگر در نزدیکی تخت‌جمشید مورد توجه بسیاری از باستان‌شناسان قرار گرفت.

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...