رفتن به مطلب

برخی مدیران فرهنگی شهر خودشان نیاز به ارشاد دارند


ارسال های توصیه شده

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر:

برخی مدیران فرهنگی شهر خودشان نیاز به ارشاد دارند

پرویز سروی گفت: برخی از این مدیران تجانس فرهنگی ندارند و خودشان آسیب‌دیدگان فرهنگی هستند؛ بنابراین بودجه‌ای که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، در بسترهای لازم هزینه نمی‌شود.

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در گفت و گو با افکارنیوز اظهار داشت: بکارگیری افرادی که قابلیت و ظرفیت کار فرهنگی را ندارند، در مسئولیت‌های فرهنگی آفت موضوعات اجتماعی در شهر است.

 

پرویز سروری با بیان اینکه کارهای بزرگی در زمینه فرهنگ انجام شده اما فاصله‌های زیادی تا حد مطلوب داریم، به افکارنیوز گفت: ما در زمینه فرهنگ‌سازی زندگی‌های شهری، عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم. به طور مثال در موضوع پسماند ما هنوز نتوانستیم با فرهنگ‌سازی، پسماند را از یک هزینه به یک درآمد تبدیل کنیم و این درآمد در زندگی مردم نقش ایفا کند. در حالی که امروز ما داریم از جیب مردم برای جمع‌آوری زباله‌ها، فرهنگ‌سازی می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها با فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم، پسماند به یک موضوع مفید برای تولید انرژی و بازیافت تبدیل شده است. این موضوع در عرصه‌های مختلف شهر دیده می‌شود. به طور مثال بوستان‌های زیادی ساخته می‌شود اما به دلیل عدم استفاده مناسب، همین بوستان‌ها هزینه‌های زیادی را به شهر تحمیل می‌کنند. این در حالی است که ملت ما نشان داده در موضوعاتی که برای آنها فرهنگ‌سازی می‌شود، مشارکت خوبی با مسئولان دارند.

 

برخی متولیان فرهنگی خلاف سیاست‌های اعلامی رفتار می‌کنند

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از دلایل عقب‌ماندگی‌های ما در این حوزه متوجه متولیان موضوع فرهنگ شهری است، گفت: هنوز این متولیان خودشان در فضای دغدغه‌های فرهنگی که برای شهر متصور است، قرار نگرفته‌اند و متاسفانه برخلاف سیاست‌ها و برنامه‌های اعلامی که از طرف شورا به آنها ابلاغ می‌شود، رفتار می‌کنند و فعالیت‌هایی می‌کنند که استفاده بهینه و مطلوب از منابع و امکانات فرهنگی نمی‌شود.

 

در شبکه مدیران فرهنگی مشکلات جدی داریم

سروری با تاکید بر اینکه در شبکه مدیران فرهنگی مشکلات جدی داریم، گفت: برخی از این مدیران تجانس فرهنگی ندارند و خودشان آسیب‌دیدگان فرهنگی هستند؛ بنابراین بودجه‌ای که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، در بسترهای لازم هزینه نمی‌شود. ما این هشدار را در سخنان مقام معظم رهبری نیز داشتیم که در صورت ایجاد بسترها و سخت‌افزارها، نصب نرم‌افزارها توسط افرادی انجام شود که این نرم‌افزار را درک کرده باشند و خودشان عامل به آن باشند.

 

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران گفت: در زمینه نیروی انسانی با مشکلات جدی مواجه هستیم و بسیاری از موضوعات فرهنگی کلی، عام و موضوعات خاص به همین مساله مدیریت برمی‌گردد و مجموعه همین عوامل دست به دست هم می‌دهند تا منابعی که برای موضوعات فرهنگی ـ اجتماعی در نظر گرفته شده، استفاده بهینه نشود.

 

مشارکت مردم در موضوعات فرهنگ شهری، همایشی و نمایشی است

سروری با بیان اینکه ما هنوز به طور عملی نتوانسته‌ایم مشارکت مردم را در موضوعات فرهنگی و اجتماعی فراهم کنیم، گفت: هر جا مردم ورود پیدا کرده‌اند، ما شاهد کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری بوده‌ایم. این حضور و مشارکت نباید همایشی و نمایشی باشد، بلکه باید واقعا مردم را دخیل و همراه کنیم. تجربه ثابت کرده هرگاه مردم واقعا همراه ما شده‌اند، نه تنها هزینه تولید نکرده‌اند، بلکه سرمایه‌گذاری نیز کرده‌اند.

 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از تصمیماتی که در گذشته گرفته شده، آثاری دارد که امروز شهر را اذیت می‌کند گفت: ما ظرفیت‌های فرهنگی ایجاد کرده‌ایم. اما در بهره‌برداری از آن با مشکل مواجهیم. در حال حاضر نیز داریم مراکز فرهنگی را افزایش مي‌دهیم؛ برای خرید زمینش، تجهیزش و جذب نیروی انسانی و نگهداشت آن هزینه می‌کنیم. اما می‌شود از همه این هزینه‌ها کاست.

 

به طور مثال هزینه‌ای که ما برای یک کتابخانه می‌دهیم را می‌توانیم از ظرفیت مساجد استفاده کرده و در آنجا کتابخانه ایجاد کنیم. بسیاری از هزینه‌های ما در حوزه نگهداشت و نیروی انسانی کم می‌شود. خود مسجد نیز با ما در این زمینه مشارکت خواهد کرد. ما باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های موجود برای رسیدن به چشم‌اندازی واحد استفاده کنیم.

 

جزایر فرهنگی هر کدام ساز خودشان را می‌زنند

سروری با بیان اینکه جزایر فرهنگی در شهر هر کدام ساز خودشان می‌زنند، گفت: به دلیل همین مدیریت‌هاست که کار فرهنگی پر هزینه و کم بازه شده، اگر ما سیاست‌های خودمان را در موضوعات فرهنگی و اجتماعی تغییر دهیم، اثرگذاری بیشتری خواهیم داشت.

 

آدم‌های بی‌ظرفیت به دنبال گزارش کار و برگزاری همایش هستند

رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که منظور از بکارگیری مدیرانی که زخم خورده فرهنگی هستند، افرادی است که توانایی کار ندارند یا در اجرای برنامه‌های فرهنگی دچار انحراف هستند، گفت: ما می‌بینیم در مراکز فرهنگی ـ اجتماعی افرادی به کار گرفته شده‌اند که قابلیت، ظرفیت و توانایی کار فرهنگی را ندارند؛ اینها خودشان باید مورد ارشاد فرهنگی قرار بگیرند. این افراد با مقولات فرهنگی مانند کتاب، هنر و ارزش‌های حاکم بر انقلاب و جامعه آشنا نیستند و به این کار به عنوان یک اشتغال نگاه می‌کنند.

 

وی تاکید کرد: مدیریت شهری در انتخاب برخی از افراد، اشتباه فاحشی کرده و نیروهایی در این حوزه به کار گمارده که با عناصر اصلی کار بیگانه هستند؛ به همین دلیل است وقتی بودجه‌ای به یک مرکز فرهنگی ـ اجتماعی می‌رود، اثر خودش را نمی‌گذارد، زیرا این فرد نمی‌داند با این بودجه چه کار کند. بنابراین به دنبال اجرای برنامه‌های بی‌خاصیتی است که سودی هم برای شهر ندارد. می‌بینید که بسیاری از این همایش‌های برگزار شده، بی‌اثر است. آدم‌های بی‌ظرفیت و کم ظرفیت مجبورند در سطح فکر کنند، زیرا قابلیت فهم موضوعات اساسی و فرهنگی را ندارند. بنابراین همیشه در حال نمایش دادن و جمع کردن گزارش کار هستند.

 

سروری افزود: در برخی از فرهنگسراها، سراهای محله، خانه‌های فرهنگ، افرادی دیده می‌شوند که با موضوعات اصلی شهر بیگانه‌ هستند و این یک آفت است. ما نیز این موضوع را به مسئولان گفته‌ایم، اما اقدام عملی برای اصلاح آن نشده است.

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...