رفتن به مطلب

در بازار لباس نوروزی چه خبر؟


Astraea

ارسال های توصیه شده

سرویس مد و لباس هنرآنلاین:هر سال در آستانه نوروز بازار پوشاک ایران رونق زیادی پیدا می‌کند. دید و بازدیدهای نوروزی دلیل اصلی خرید لباس‌های نو و مناسب مهمانی است‌، لباس‌هایی که نه چندان رسمی و نه چندان ساده هستند. با توجه به تغییر فصل و اشتیاق مردم برای نو شدن، بیشتر آنهاسعی می‌کنند از لباس‌هایی متفاوت در نوروز استفاده کنند.

55465_635622014034197780_l.jpg

 

اگر سال‌های قبل و دهه80 را مرور کنیم به یاد می‌آوریم که با محدودیت رنگی که در پوشاک و به ویژه مانتو وجودداشت، در ابتدای سال یک رنگ خاص، که در بسیاری از موارد ارتباطی هم به رنگ سال جهانی نداشت، بازار پوشاک را فرا می‌گرفت و در تعطیلات نوروز با قدم زدن در خیابان شاهد موجی از لباس‌های صورتی، سبز یا بنفش بودید.

 

 

اما در سال‌های اخیر خبری از رنگ سال نیست. رنگ سال 2015 از سوی موسسه پنتون، قرمز قهوه‌ای مارسالا اعلام شد،اما امسال هم در بازار پوشاک نوروری نه تنها از رنگ سال پیروی نشده بلکه هیچ رنگ شاخصی به عنوان مد سال دیده نمی‌شود.

 

 

با نگاهی به ویترین مانتوفروشی‌های تهران شاهد طیف گسترده‌ای از مانتوهای رنگی خواهید بود که می‌توانند هر سلیقه‌ای را در انتخاب رنگ راضی کنند. این موضوع در تضاد با سال‌هایی است که رنگ پوشش عمومی زنان بسیار محدود بود و همین موضوع باعث می‌شد ارائه هر رنگ جدیدی با اقبال بسیار مواجه شود.

 

از نظر مدل هم شاهد شلوغی و تنوع زیادی در بازار مانتو هستیم. با توجه به اینکه هنوز تولیدی‌های ما توجه خاصی به طراحی لباس ندارند، در فروشگاه‌های مانتو شاهد انواع مانتوهایی هستیم که کپی ازروی یکدیگر، یا از مدل‌های غربی هستند.

بیشتر مانتوهای موجود در بازار در مدل‌های کتی،با برش‌های مختلف ارائه شده‌اند. در بعضی از آنها هم سعی شده از نقش‌های ایرانی استفاده شود، اگرچه ترکیب‌های نامناسب یا زیاده‌روی در استفاده از این نقش‌ها باعث شده محصول ارائه شده برای عده زیادی جذابیت نداشته باشد. هرچند رونق گرفتن مزون‌ها و کارهای تک‌دوزی تاثیراتی بر محصولات تولیدی داشته اما هنوز تفاوت زیادی میان این دو نوع کار وجود دارد.

 

مانتوها در دو سطح مختلف عرضه شده‌اند. مانتوهای مجلسی با استفاده از پارچه‌های سنگین که بسیاری از آنها بافت‌دارهستند یا نقش‌هایی در خود دارند دوخته شده‌اند، در حالی‌که که تزیینات زیادی روی آنهادیده می‌شود. سنگ‌دوزی، قیطان‌دوزی، یراق‌دوزی و... روی این مانتوها گاه شکل افراطی به خود گرفته و استفاده از آنها را در جایی به غیر از مهمانی غیرممکن می‌کند. اگرچه تا مدتی پیش لباس‌های تک‌دوز مزون‌ها به عنوان لباس‌های گران و خاص شناخته می‌شدنداما این مانتوهای تولیدی‌دوز و گاه خارجی با قیمت‌هایی حدود 300 یا 400 هزار تومان،تابوی قیمت‌ها را شکسته‌اند.

 

از سوی دیگر مانتوهای معمولی‌تری دیده می‌شود که با پارچه‌های نخی و... در مدل‌های ساده‌تر تولید شده‌اند. این مانتوهاکه از 50 تا 150 هزار تومان قیمت دارند قابلیت این را دارند که علاوه بر ایام نوروزو مهمانی، به صورت روزمره هم استفاده شوند.

نکته‌ای که در بسیاری از این لباس‌ها دیدهمی‌شود استفاده از دو پارچه مختلف در کنار هم است. برش‌های مختلف و کنار هم قرار دادنپارچه ساده و طرح‌دار در کنار هم لباس‌های متنوعی تولید کرده که هر کدام با سلیقه طیفی از مخاطبان هماهنگ است.

در بازار روسری و شال هم هیچ تغییری دیده نمی‌شود. روسری‌های ساتن یا ابریشمی نقش‌دار در کنار انواع شال نخی،با رنگ‌ها و نقش‌های متنوع که بیشتر آنها تولید خارج از ایران هستند، همان چیزی راارائه می‌دهند که در چند سال اخیر رواج داشته است.

 

اما آنچه در بازار پوشاک جای خالی آن حس می‌شود ارائه لباسی متناسب با نوروز است. به نظر می‌رسد طراحان ما بدون الهام گرفتن از رنگ خاص، حال و هوای نوروز یا نماد هر سال، لباس‌هایی را طراحی می‌کنندکه در مقاطع زمانی مختلف قابل استفاده باشد. با توجه به نگاه تولیدی‌ها به مخاطب عام و تفاوت موجود در اقشار مختلف جامعه، شاید فقط در آثار مزون‌ها و کارهای تک‌دوزی بتوان نمونه‌ای برای این نوع کارها پیدا کرد و لباس‌هایی را دید که بر اساس خلاقیت طراح وبا الهام گرفتن از همه عوامل تاثیر‌گذار طراحی شده‌اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...