رفتن به مطلب

روشهای خشکشویی و معرفی شغل خشکشویی


Astraea

ارسال های توصیه شده

خشک‌شویی یکی از روش‌های شستشو و پاک کردن لباس می‌باشد. از آنجا که در این روش از آب استفاده نمی‌شود خشک‌شویی نام گرفته است.

 

مولکول‌های آب بسیار قطبی هستند و هنگام شستشو با آب بسیاری از تارهای پارچه آب را به خود جذب می‌کنند و از شکل می‌افتند. به خصوص برای لباس‌های دارای بافت‌های مخلوط مانند کت و شلوار و پالتو، شستشوبا آب سبب از بین رفتن فرم و حالت آن‌ها می‌شود. با استفاده از مواد حلال و شوینده غیر قطبی لباس شکل خود را حفظ می‌کند، و درعین حال لکه‌ها از بین می‌روند.

 

 

روش شست‌وشو

در این روش لباس‌ها رادرون دستگاه مخصوصی قرار می‌دهند و یک محلول شیمیایی را به آن اضافه می‌کنند.

پس ازتمام شدن مدت زمان شستشو، وقتی لباس را از داخل دستگاه بیرون می‌آورند، به طور کامل خشک است. خشک شویی‌ها برای برداشتن لکه روی لباس‌ها از اصول انحلال پذیری استفاده می‌کنند.این‌کار در دو مرحله انجام می‌گیرد، ابتدا لکه توسط یک جسم نرم کننده شل می‌شود سپس با فشار زیاد برداشته می‌شود.

حلال مورد استفاده در این روش باید بتواند ذرات ریز روغن و چربی موجود در رشته‌های لباس را در خود حل کند. یکی از محلول‌های شیمیایی متداول که برای شستشو با این روش استفاده می‌شود، پرکلر پلی‌اتیلن یا پر کلر اتیلن است. این محلول شبیه بنزین است و به شکل مایع سنگینی است که هر لیترآن در حدود سه کیلوگرم وزن دارد. پرکلر بو ندارد و خاصیت ضد عفونی کننده داشته و ازبید زدن لباس نیز جلوگیری می‌کند.

تترا کلرو اتن از دیگرانواع محلول‌های قابل استفاده در خشک‌شویی است. این ماده که فرار و اشتعال ناپذیر استحلال مناسبی برای لکه‌های روغنی و گلیسیرین می‌باشد.

دی‌اکسید کربن مایع نیزاز جدیدترین حلال‌ها است که برای تمیز کردن لکه‌های پارچه نیز کاربرد دارد. این ماده غیرسمی و غیرقابل اشتعال است.

لینک به دیدگاه

امروزه خدمات خشکشویی جزءنیازهای ضروری هر خانواده به حساب می آید. با توجه به افزایش مشغله مردم، کمبود وقت آنها و همچنین افزایش عمر برخی لباس ها و منسوجات در صورت استفاده از خدمات خشکشویی،نیاز به این شغل در جامعه وجود دارد.

 

laundry2.jpg

 

در برخی از کشورهای پیشرفته این شغل بسیار رشدکرده و از انواع ماشین ها و تجهیزات اتوماتیک و پیشرفته در آن استفاده می شود. هچنین مسائلی مانند بیمه لباس ها بسیار مهم بوده و در آنجا پیاده شده است.

متخصصان خشکشویی بوسیله انواع مواد شوینده، مواد شیمیایی و ماشین ها و تجهیزات مربوطه به تمیز کردن لباسها،پرده ها و سایر منسوجات و اتوکشی آنها می پردازند.

خشکشویی ها لباس‌ها و پارچه‌هايي كه بايد شستشو شوند از لحاظ رنگ و جنس تفكيك مي‌کنند. لباس‌هاي رنگ روشن و لباس‌هاي تيره بطور جداگانه شستشو مي‌شوند.

لباس‌ها به دو صورت خشكشويي و آب‌شويي شستشو مي‌شوند : لباس‌هايي كه به موادِ روغني و ... آغشته شده‌اند و آنهايي كه در شستشو با آب خراب مي‌شوند، بطور جداگانه و با موادي از قبيل پركلرواتيلن شستشومي‌شوند كه به اين روش خشكشويي مي‌گويند .

در روش آب‌شويي لباس‌هابا آب و تايد در ماشين لباس‌شويي شستشو مي‌شوند كه بسته به نوعِ ماشين، ممكن است نيازبه پهن كردن و خشك‌شدنِ كاملِ لباس باشد و يا نياز به اين كار نباشد .

 

خشکشو باید فرد دقیق ومنظمی بوده و برخورد مناسبی با مشتریان داشته باشد. امانت دار بودن و تحویل به موقع و بی نقص سفارشات به مشتریان از ویژگی های مهم این کار می باشد. چون در این کار باانواع مواد شیمیایی و شوینده سر و کار دارید، احتمال ابتلا به آلرژی، مشکلات تنفسی و حساسیت های پوستی برای خشکشوها وجود دارد. بنابراین تا حدامکان باید نکات ایمنی وبهداشتی را رعایت کنند.

ساعت کاری خشک شو معمولابه صورت تمام وقت است. اگر به طور مستقل کار کند، تعیین زمان کاری بر عهده خود او میباشد.

در برخی زمان ها مانند قبل از عید نوروز به دلیل حجم کار زیاد، باید تا دیر وقت و حتی در روز های تعطیل هم کار کند. خشکشوهایی که در کارخانه ها یا بیمارستان ها، هتلها و... مشغولند، گاهی به صورت شیفتی کار می کنند.

در ادامه برای آشنایی بیشتربا شغل خشکشویی اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، فرصت های شغلی و بازار کار و میزان درآمدخشکشو ارائه می شود.

لینک به دیدگاه

وظایف متخصص خشکشویی

گرفتن لباسها، پرده ها و... از مشتریان و دادن قبض تحویل به آنها

بررسی دستورات شستشوی روی لباس ها، پرده ها و... و تشخیص نوع رنگ و پارچه برای جلوگیری از خرابی آنهاپس از شستشو

زدن کد شناساییروی لباس ها، پرده ها و...

لکه گیری وضدعفونی لباسها، پرده ها و... قبل از شستشو

قرار دادن لباس ها، پرده ها و... در ماشین های لباسشویی و خشکشویی

تنظیم برنامه شستشوی ماشین های رختشویی مناسب با نوع و میزان کثیفی پارچه ها

بررسی، اتوزدن ، تا کردن و یا آویزان کردن لباس ها، پرده ها و... پس از پایان شستشو

تحویل سفارشاتبه مشتریان و گرفتن هزینه آنها

در بخش های صنعتی سطح کارخشکشو وسیع بوده و معمولا زیر نظر مسئول آن بخش کار می کند.

 

 

مهارت و دانش مورد نیاز خشکشویی

توجه به جزئیات

داشتن دقت به خصوص در کد گذاری و بررسی ویژگی های لباس ها

مهارت های ارتباطی مناسب

توانایی کار با انواع ماشین های لباسشویی، خشکشویی و اتوکشی

توانایی مدیریت کسب و کار (اگر به طور مستقل کار می کنید)

رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی

 

 

چه لوازمی برای راه اندازی خشک شویی مورد نیاز است؟

برای راه اندازی یک خشکشویی مکانیزه و مجهز که مصرف انرژی کمتری نیاز داشته باشد تا از هزینه های آب و برق و گازبکاهد به غیر از لوازم اولیه مانند چوب لباس، كاور ، پودر ماشين لباسشويي ، مايعات شوينده و ... که هر روز با برندهای جدیدو باکارایی جدید وارد بازار می شوند ، حداقل به یک ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک صنعتی که داری شوینده و خشک کننده با سیستم گرمایشی برقی و بخاری است نیاز است به همراه یک خشک کننده حرفه ای صنعتی که عملکرد سریع در خشک کردن البسه داشته باشدو دارای پردازنده، کنترل دما و ابزار محافظت کننده از لباس در دماهای بالا باشد تا آسیب های احتمالی و مصرف انرژی را به نصف برساند.

البته در خشکشویی های حرفه ای ماشین لباسشویی و خشکشویی ضد غبارو میکروب نیز وجود دارد که برای گرفتن پروژه های بیمارستانی استفاده می شود.

برای تهیه ماشین لباس شویی و خشک کننده حرفه ای با برند متوسط تقریبا 20 تا 40 میلیون سرمایه احتیاج است و برای تهیه لوازم جانبی نیز باید حداقل5 میلیون هزیته کنید.

البته نباید فراموش کرد که محلی برای خشکشویی نیز باید اجاره شود که در مکان مناسبی قرار داشته باشد.اگر محل مورد نظر را از خودتان دارید در راه اندازی این شغل تردید به خود راه ندهید اگر نه باید برای اجاره مغازه نیز تا 20 میلیون هزینه کنید.

107845_514.jpg

 

 

 

نحوه ورود به شغل خشکشویی

از انجایی که تخصص در این کار دانشگاه ندارد، برای ورود به این کار و یادگیری کامل آن، باید نزد یک استادکارماهر مدتی شاگردی کرد تا همه فنون و روش های آن آموزش داده شود.

توجه به جزئیات، داشتن دقت به خصوص در کد گذاری و بررسی ویژگیهای لباس ها، مهارت های ارتباطی مناسب، توانایی کار با انواع ماشین های لباسشویی، خشکشویی و اتوکشی، توانایی مدیریت کسب و کار و رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی از مسائلی است که باید برای ورود به این کار در خصوص آنها مهارت داشت.

لینک به دیدگاه

بازارکار و آینده شغلی خشکشویی

 

خشکشو می تواند در کارخانجات تولید لباس یا بیمارستان ها، هتل ها و ... در بخش خشکشویی مشغول به کار شود. با کسب تجربه بیشتر می تواند به پست های نظارتی و مدیریتی این بخش دست یابد.

افرادی که تجربه و سرمایه اولیه لازم را دارند می توانند به صورت مستقل کار کرده و کسب و کار خود را راه اندازی کنند. در صورت موفق بودن می توانند تعداد مراکز خشکشویی خود را افزایش داده و به صورت زنجیره ای کار کنند.

یکی از مشکلات اصلی که امروزه در کشور برای این شغل وجود دارد، به صرفه نبودن آن با قیمت های موجود، با توجه به فرسودگی دستگاه ها و گرانی انواع مواد شوینده، می باشد. تا جایی که بسیاری از خشکشوییها برای کاهش هزینه ها به جای استفاده از مواد اصلي پركلراتيلن از مواد مشابه و آبشويي استفاده مي كنند و یا تعدادی از خشکشویی ها به دلیل عدم پوشش هزینه ها تعطیل شده اند. این مشکل با توجه و حمایت ویژه مسئولان در اموری مانند تسهیل واردات دستگاه هایجدید با قیمت ارزانتر و تعیین قیمت مناسب برای خدمات خشکویی قابل رفع است.

 

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام این شغل بین سال های 2010 تا 2020، رشد1 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

استرالیا - در بازه زمانی5 سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد 4.2 درصدی داشته و روند کاهشی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

 

 

میزان درآمد خشکشوها

درآمد خشکشوها با توجه به نوع کارشان متفاوت است. آنهایی که در کارخانجات، بیمارستان ها و هتل ها مشغول کارند،مطابق با قانون کار و قرارداد خود با کارفرما، حقوق می گیرند که البته معمولا در سطح متوسط می باشد.

خشکشوهایی که به صورت مستقل کار می کنند، با توجه به کیفیت کار و تعداد مشتریان، درآمدهای متفاوتی دارند.

درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان عبارتند از:

آمریکا - متوسط درآمد این شغل (کارگران خشکشویی) ساعتی 9.4 دلار (برای همه مشاغل 16.27 دلار) در سال2010 و ساعتی 9.58 در سال 2013 بوده است.

استرالیا - متوسط درآمدسالانه این شغل 38.500 دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - متوسط درآمدسالانه این شغل برای کارگران بین 18.000 تا 22.000 دلار و مدیران خشکشویی 30.500 دلارمی باشد.

 

Laundry1.jpg

 

شخصیت های مناسب این شغل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی،شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند.

یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افرادموفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند.

اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

 

شخصیت های مناسب این شغل براساس شخصیت شناسی mbti:

isfj این تیپ شخصیتی توجه زیادی به جزئیات داشته وبا زندگی روزمره سروکار دارد.

isfp این تیپ شخصیتی کار با استفاده از حواس پنجگانه خود در کار را دوست دارد. او به کارهای منعطف و بدور از ساختار و مقررات زیاد علاقه دارد.

esfp این تیپ شخصیتی به جزئیات توجه داشته و دوست داردبه دیگران کمک کند. او همچنین حداکثر تلاش خود را برای رفع نیاز مشتری انجام می دهد. کارهای خدماتی یکی از حوزه های مورد علاقه این تیپ شخصیتی است.

 

 

 

منبع:سایت مسیر ایرانی

لینک به دیدگاه

بازارکار خشکشویی در ایران

رییس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی استان تهران معضل اصلی صنف را فرسوده بودن ماشین‌آلات و تجهیزات این بخش عنوان می کند.

ابوالفضل رجب زاده، رییس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی استان تهران در این خصوص گفته: متاسفانه ماشین‌آلات و تجهیزات این صنف فرسوده است و این درحالی است که بانک‌ها در این زمینه از ما حمایت نکرده و تسهیلاتی ارائه نمی دهند تاماشین آلات جدید به این بخش وارد شود.

وی بیان کرده: به صنف ما ارزی اختصاص داده نمی‌شود که اقدام به واردات ماشین آلات کنیم و از طرفی مالیات در این صنف چندین برابر شده است.

وی در عین حال تاکید کرده:هزینه انرژی در این صنف سرسام‌آوراست ولی متاسفانه دراین زمینه نیز حمایتی از ما صورت نمی گیرد؛ با توجه به این که بالاترین مصرف انرژی به دلیل نوع فعالیت در صنف ما است ولی تخفیفاتی لحاظ نمی‌شود و این درحالی است که در گذشته تخفیفاتی برای ما در نظر گرفته می‌شد.

 

نرخ های مصوب صنف خشکشویی ولباسشویی تهران:

در هر حال اتحادیه داشتن یکی از نکات مثبت این صنف و شغل است که در این میان می تواند در بسیاری از مسائل قانونی کمک حال باشد.

نرخ های مصوب اتحادیه ای برای خشکشویی های تهران به شرح زیراست:

نرخ ها به تومان است) نرخ واحدهای درجه 3)

[TABLE]

[TR]

[TD]

ردیف

[/TD]

[TD]

نوع البسه

[/TD]

[TD]

قیمت خشکشویی و اتو

[/TD]

[TD]

اتو

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

1

[/TD]

[TD]

کت و شلوار

[/TD]

[TD]

4700

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

2

[/TD]

[TD]

کت

[/TD]

[TD]

3150

[/TD]

[TD]

1450

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

3

[/TD]

[TD]

شلوار

[/TD]

[TD]

1600

[/TD]

[TD]

800

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

4

[/TD]

[TD]

بلوز

[/TD]

[TD]

1600

[/TD]

[TD]

800

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

5

[/TD]

[TD]

بارانی بدون آستر

[/TD]

[TD]

3650

[/TD]

[TD]

1600

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

6

[/TD]

[TD]

مانتو

[/TD]

[TD]

3250

[/TD]

[TD]

1450

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

7

[/TD]

[TD]

پیراهن

[/TD]

[TD]

1600

[/TD]

[TD]

800

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

8

[/TD]

[TD]

پالتو

[/TD]

[TD]

5200

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

9

[/TD]

[TD]

کاپشن

[/TD]

[TD]

3650

[/TD]

[TD]

1600

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

10

[/TD]

[TD]

اورکت

[/TD]

[TD]

4450

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

11

[/TD]

[TD]

دامن

[/TD]

[TD]

1600

[/TD]

[TD]

8000

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

12

[/TD]

[TD]

پرده پارچه ای(هرمتر مربع)

[/TD]

[TD]

1450

[/TD]

[TD]

400

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

13

[/TD]

[TD]

پرده توری(هر متر مربع (

[/TD]

[TD]

650

[/TD]

[TD]

250

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

نرخ واحد‌های درجه 2

[TABLE]

[TR]

[TD]

ردیف

[/TD]

[TD]

نوع البسه

[/TD]

[TD]

قیمت خشکشویی و اتو

[/TD]

[TD]

اتو

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

1

[/TD]

[TD]

کت و شلوار

[/TD]

[TD]

6100

[/TD]

[TD]

2700

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

2

[/TD]

[TD]

کت

[/TD]

[TD]

3950

[/TD]

[TD]

1750

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

3

[/TD]

[TD]

شلوار

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[TD]

950

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

4

[/TD]

[TD]

بلوز

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[TD]

950

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

5

[/TD]

[TD]

بارانی بدون آستر

[/TD]

[TD]

4600

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

6

[/TD]

[TD]

مانتو

[/TD]

[TD]

3800

[/TD]

[TD]

1650

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

7

[/TD]

[TD]

پیراهن

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[TD]

950

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

8

[/TD]

[TD]

پالتو

[/TD]

[TD]

6100

[/TD]

[TD]

2600

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

9

[/TD]

[TD]

کاپشن

[/TD]

[TD]

4600

[/TD]

[TD]

2000

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

10

[/TD]

[TD]

اورکت

[/TD]

[TD]

6100

[/TD]

[TD]

2600

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

11

[/TD]

[TD]

دامن

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[TD]

950

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

12

[/TD]

[TD]

پرده پارچه ای(هرمتر مربع )

[/TD]

[TD]

1800

[/TD]

[TD]

400

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

13

[/TD]

[TD]

پرده توری

[/TD]

[TD]

700

[/TD]

[TD]

350

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

نرخ واحد‌های درجه 1

[TABLE]

[TR]

[TD]

ردیف

[/TD]

[TD]

نوع البسه

[/TD]

[TD]

قیمت خشکشویی و اتو

[/TD]

[TD]

اتو

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

1

[/TD]

[TD]

کت و شلوار

[/TD]

[TD]

8200

[/TD]

[TD]

3800

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

2

[/TD]

[TD]

کت

[/TD]

[TD]

5400

[/TD]

[TD]

2500

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

3

[/TD]

[TD]

شلوار

[/TD]

[TD]

2800

[/TD]

[TD]

1300

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

4

[/TD]

[TD]

بلوز

[/TD]

[TD]

2800

[/TD]

[TD]

1300

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

5

[/TD]

[TD]

بارانی بدون آستر

[/TD]

[TD]

5800

[/TD]

[TD]

2600

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

6

[/TD]

[TD]

مانتو

[/TD]

[TD]

4950

[/TD]

[TD]

2500

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

7

[/TD]

[TD]

پیراهن

[/TD]

[TD]

2800

[/TD]

[TD]

1300

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

8

[/TD]

[TD]

پالتو

[/TD]

[TD]

8400

[/TD]

[TD]

3650

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

9

[/TD]

[TD]

کاپشن

[/TD]

[TD]

5700

[/TD]

[TD]

2600

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

10

[/TD]

[TD]

اورکت

[/TD]

[TD]

7250

[/TD]

[TD]

3200

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

11

[/TD]

[TD]

دامن

[/TD]

[TD]

2800

[/TD]

[TD]

1300

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

12

[/TD]

[TD]

پرده پارچه ای(هرمتر مربع)

[/TD]

[TD]

2200

[/TD]

[TD]

500

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

13

[/TD]

[TD]

پرده توری

[/TD]

[TD]

900

[/TD]

[TD]

500

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

گفتنی است، تمام هزینه‌هایی که مشتری برای فعالیت‌هایی خارج از شست‌وشو و اتو ساده لباس باید بپردازد کاملا توافقی است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...