رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

پاپ اسمير

 

 

 

 

سرطان دهانه رحم از شايعترين سرطان‏ها در خانم‏ها خصوصاً در ممالك جهان سوم مي‏باشد در حاليكه در كشورهاي پيشرفته اين سرطان به دليل انجام تست‏هاي غربالگري از نظر شيوع كاهش چشمگيري يافته است بنابراين سرطان دهانه رحم و غربالگري آن حائز اهميت فراواني مي‏باشد و نياز به همكاري متخصصين زنان و پاتولويست دارد. از آنجاييكه سرطان دهانه رحم به آهستگي پيشرفت مي‏كند چنانچه خانم‏ها تحت مراقبت‏هاي منظم و معاينات ژينكولوژيك برنامه‏ريزي شده قرار گيرند مي‏توان از اين سرطان پيشگيري كرد.

تست پاپ اسمير در طي معاينه لگن انجام مي‏شود و وجود سلول‏هاي غيرطبيعي در اين تست هشداري مبني بر وجود اين بيماري باشد.

هدف اصلي اين تست و پيگيري‏هايي كه بدنبال آن انجام مي‏شود پيشگيري از تغييرات غيرطبيعي سلول‏هاي دهانه رحم است كه در صورت عدم توجه ممكن است به سمت سرطان دهانه رحم پيشرفت نمايد.

 

 

تست پاپ اسمير چيست؟

 

تست پاپ اسمير كه در عوام به آن تست سرطان مي‏گويند يك تستي است كه مي‏تواند سلول‏هاي دهانه رحم را بررسي و حالات غيرطبيعي آن را كه منجر به سرطان مي‏شود را مشخص نمايد.

توجه به اين نكته حائز اهميت است كه اين تست سرطان دهانه رحم يا قسمت تحتاني رحم را مشخص مي‏كند و لزوماً در مورد سرطان اندومتر (رحم) پيش‏گويي كننده نمي‏باشد. لذا در موارد و شرايط خاص كه پزشك لازم مي‏داند علاوه بر تست پاپ اسمير، بيوپسي اندومتر نيز انجام مي‏شود كه اين امر جهت بررسي سلول‏هاي داخلي حفره رحم مي‏باشد و معمولاً در خونريزي‏هاي غيرطبيعي رحم لازم الاجرا است.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

چه افرادي اين تست را بايد انجام دهند؟

تمام خانم‏هايي كه از نظر جنسي فعال هستند و سن بالاتر از 21 سال دارند. بايد سالانه يك بار اين تست را انجام دهند.

اگر شما جزء جمعيت پر خطر نباشيد و سه سال متوالي تست طبيعي يعني منفي داشته باشيد مي‏توانيد فواصل زمان انجام تست را افزايش دهيد.

خانم‏هاي پرخطر شامل موارد زير مي‏باشند:

زناني كه رابطه تك همسري ندارند و يا اينكه همسر آنها شركاي متعدد جنسي داشته باشد.

خانم‏هايي كه زگيل‏هاي تناسلي و يا عفونت‏هاي منتقله از راه جنسي دارند.

خانم‏هايي مبتلا به hiv

خانم‏هاي سيگاري

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

نكات قابل توجه قبل از انجام تست:

در طي دو روز قبل از انجام تست از ژل، كرم و داروهاي واژينال استفاده نشود.

اين تست نبايد در زمان خونريزي پريود انجام شود.

تا 24 ساعت قبل تماس جنسي نداشته باشد.

اين تست صددرصد توانايي تشخيص مراحل اوليه بيماري را نداشته ولي مي‏تواند باعث كاهش ميزان سرطان دهانه رحم شود. بنابراين در كنار آن مي‏توان از روش‏هاي ديگر مانند كولپوسكوپي براي تشخيص اين بيماري استفاده كرد.

بايد توجه داشته باشيد كه تست پاپ اسمير فقط حضور سلول‏هاي غيرطبيعي را نشان مي‏دهد و جهت تشخيص قطعي در مواردي كه پزشك شما لازم مي‏داند انجام كولپوسكوپي و بيوپسي ضروري است.

در طي اين تست دهانه رحم شما با بزرگنمايي مشاهده خواهدشد و پزشك مي‏تواند از مناطق مشكوك به بدخيمي بيوپسي (تكه‏برداري) نمايد.

كولپوسكوپي را مي‏توان در مطب پزشك بدون نياز به بي‏هوشي ظرف 10 تا 15 دقيقه انجام داد.

درد و ناراحتي كه در طي بيوپسي ايجاد خواهد شد به اندازه دردهاي زمان پريود (قاعدگي) مي‏باشد.

بر طبق جواب كولپوسكوپي بيوپسي پزشك مسير بعدي درمان و چگونگي پيگيري شما را مشخص خواهد نمود.

 

منبع

دانشکده پزشکی تهران

انجمن علمی کولپوسکوپی و پاتولوژی سرویکس

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

or_4596366.jpgرئيس مركز تحقيقات سرطان زنان با بيان اين كه هم اكنون سرطان گردن رحم دومين علت مرگ زنان پس از سرطان پستان در دنيا است، گفت: ساليانه 500 هزار نفر در دنيا به سرطان گردن رحم مبتلا مي‌شوند كه نيمي از اين افراد جان خود را براثر اين بيماري از دست مي‌دهند.

دكتر قائم مقامي يك جراح و متخصص زنان و زايمان و فوق تخصص انكولوژي زنان در گفت‌وگو با ايسنا ، با تاكيد بر اين كه سرطان گردن رحم در كشورهاي در حال توسعه جزو شايع‌ترين سرطان‌ها در زنان به شمار مي‌آيد، اظهار كرد: اين سرطان در رده سني 15 تا 44 سال (سنين باروري) بروز مي‌كند، البته با غربالگري (پيشگيري ثانويه) مي‌توان از ميزان مرگ ناشي از آن كاست.

به گزارش سلامت نيوز ، وي با تاكيد بر اين كه 80 درصد مرگ ومير سرطان گردن رحم در كشورهاي در حال توسعه است، گفت: در كشورهاي توسعه يافته نظير كشورهاي اروپايي و غربي با انجام پاپ اسمير توانسته‌اند مرگ و مير ناشي از سرطان را به ميزان قابل توجهي (75 درصد) كاهش دهند.

رييس مركز تحقيقات سرطان زنان با تاكيد بر ضرورت تشخيص و درمان زودهنگام سرطان گردن رحم، افزود: براي تبديل يك سلول پيش سرطاني به نوع مهاجم 10 سال زمان نياز است.

دكتر قائم مقامي با بيان اين كه با تشخيص زودهنگام، امكان درمان جراحي و سرپايي سرطان گردن رحم وجود دارد، افزود: غربالگري، پيشگيري ثانويه و واكسيناسيون عليه ويروس زگيل تناسلي (يك عامل خطر براي ابتلا به سرطان گردن رحم) پيشگيري اوليه است.

وي با بيان اين كه هنوز تست پاپ اسمير با 20 تا 30 درصد موارد منفي كاذب جزو تست‌هاي تشخيصي به شمار مي‌آيد، گفت: البته نتايج اين تست مي‌تواند به علت تكنيك غلط نمونه‌برداري؛ اين كه بسياري از سلول‌هاي كنده شده به همراه آبسلانگ (وسيله نمونه گيري) دور ريخته شود و يا سلول به درستي بر روي لام كشيده نشود، يا ممانعت رويت سلول‌هاي اپي‌تليال به علت پوشش سلول‌هاي التهابي و خوني و نيز در نهايت دير ثابت كردن سلول‌هاي نمونه گيري نتيجه گزارش با نتيجه واقعي مي‌تواند مغايرت داشته باشد.

دكتر قائم مقامي به زنان در سنين باروري توصيه كرد: پس از داشتن نخستين تجربه تماس جنسي ساليانه (تا سه بار) با انجام پاپ اسمير از عدم ابتلاي خود به سرطان گردن رحم اطمينان حاصل كنند و چنانچه تا سه سال نتيجه تست منفي شد، بنابر نظر پزشك معالج هر سه سال يك بار اين تست تكرار شود.

 

رييس مركز تحقيقات سرطان زنان تست Liquid Base يا "تين پرپ" را روش ديگري براي تشخيص زودهنگام سرطان گردن رحم عنوان كرد و افزود: در اين روش با استفاده از Brush و با چرخش دوراني 360 درجه بر روي دهانه رحم سلول‌هاي اپي تليالي (پوششي) كنده و در داخل مايع غوطه‌ور مي‌شود و برخلاف پاپ اسمير هيچ سلولي از دست نمي رود.

وي با بيان اين كه در اين شيوه از نمونه گيري سلول‌هاي التهابي، خوني و حتي موكوس باعث محو شدن سلول‌هاي اپي تليالي (پوششي) دهانه رحم نمي‌شود، گفت: هر چند اين روش در ابتدا طرفداران بسياري داشت، اما مطالعات بعدي نشان داد كه نمونه‌گيري به اين روش ارجحيت زيادي نسبت به پاپ اسمير ندارد.

دكتر قائم مقامي با اشاره به مسايل فرهنگي، اخلاقي و شيوع بي‌بندوباري‌ها و افزايش روابط جنسي خارج از چارچوب خانواده، گفت: امروز شاهد افزايش ابتلاي افراد به زگيل‌هاي مقاربتي ( يك ريسك فاكتور) براي ابتلا به سرطان گردن رحم هستيم.

رييس مركز تحقيقات سرطان زنان با بيان اين كه هم‌اكنون كشورهاي غربي پيشگيري اوليه (واكسيناسيون) را مد نظر قرار داده‌اند، افزود: اگر سرطان گردن رحم به حال خود رها شود در سال 2010 ميلادي شيوع اين سرطان بيش از 45 درصد افزايش مي‌يابد كه بيشترين سهم آن مربوط به كشورهاي در حال توسعه است. (52 درصد كشورهاي در حال توسعه و 11 درصد كشورهاي غربي)

وي براي كاهش ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان گردن رحم، پيشگيري ثانويه (غربالگري) و پيشگيري اوليه (واكسيناسيون) را الزامي بر شمرد و افزود: واكسن سه گانه زگيل مقاربتي در فاصله سني 9 تا 26 سال عليه چهار ويروس زگيل (18، 16، 6 و 11 ) تزريق و به ميزان 75 درصد از بروز سرطان دهانه رحم مي‌كاهد.

دكتر قائم مقامي نوبت واكسيناسيون HPV را به ترتيب صفر، دو ماه بعد و سپس 6 ماه بعد عنوان كرد و افزود: ويروس 16 و 18 تا 75 درصد و ويروس‌هاي 11 و 6 به ميزان كمتر در بروز سرطان گردن رحم دخالت دارند.

اين انكولوژيست زنان با تاكيد بر ضرورت تزريق اين واكسن در سال‌هاي پيش از ازدواج‌، يادآور شد: پاپيلوما ويروس (ويروس زگيل) حتي خطر بروز سرطان واژن، ولو، مقعد و پوست پرينه را افزايش مي‌دهد.

وي علت افزايش شيوع زگيل‌هاي مقاربتي را روابط جنسي ناكامل عنوان كرد و افزود: نخستين قدم براي شناسايي ضايعات مشكوك بر روي دهانه رحم، انجام كولپوسكپي (ديدن گردن رحم با ميكروسكوپ‌هاي سه بعدي و درشت نمايي 6 تا 16 برابر ) و در صورت تاييد با استفاده از محلول اسيداستيك سه تا پنج درصد، سلول‌هاي غيرطبيعي و پيش سرطاني به رنگ سفيد در‌مي‌آيد(اصطلاحا «استووايت») كه مي‌توان با تكه‌برداري مانع از پيشرفت سرطان شد.

اين انكولوژيست زنان با بيان اين كه با شناسايي ضايعات پره سرطاني و درمان جراحي سرپايي (تكه برداري ) مي‌توان جلوي پيشرفت بيماري را گرفت در پايان يادآور شد: در مراحل پيشرفته‌تر غدد لنفاوي و با دست‌اندازي و متاستاز ساير بافت‌ها درگير مي‌شوند.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
Doctor_Shovan مهمان

اصول راهنماي جديدي در آمريکا با هدف کاهش خطر درمان‌‌هاي بي‌مورد زنان منتشر شده است که براساس آن زنان بايد بيماريابي براي سرطان گردن رحم را در 21 سالگي آغاز کنند و اغلب آنها نيازي به انجام سالانه آزمايش پاپ اسمير ندارند.

‌اين اصول راهنماي جديد که به وسيله کالج متخصصان زنان و زايمان آمريکا (aocg) منتشر شده است مي‌گويد زنان کمتر از 30 سال به جاي هر سال يک بار،‌ بايد هر دو سال يک بار براي غربالگري سرطان گردن رحم تحت آزمايش پاپ اسمير قرار گيرند و آنهايي که 30 ساله و مسن‌تر هستند، مي‌توانند هر سه سال يک بار اين آزمايش را انجام دهند. اين توصيه‌ها بر اساس شواهد علمي که بيانگر آن است که انجام تعداد بيشتر پاپ اسمير، به درمان‌هاي بي‌مورد مي‌انجامد که ممکن است بخت زنان جوان را براي بارداري کامل کاهش دهد ارايه شده است. دکتر توماس هرتزوک از دانشگاه کلمبوس در نيويرک، که رييس کميته فرعي acog در مورد سرطان‌هاي زنان است، در اين باره گفت: «درمان بي‌مورد در موارد پاپ اسميرهاي به‌طور جزيي غيرطبيعي در زنان و دختران نوجوان ممکن است به عواقبي مانند زايمان زودرس در برخي موارد بينجامد.» او افزود:‌ «اين اصول راهنماي جديد به ما امکان خواهد داد تا از انجام درمان‌هاي غيرضروري روي زنان جوان پرهيز کنيم.» بر مبناي دستورالعمل قبلي، انجام پاپ اسمير سالانه براي بيماري سرطان گردن رحم، بايد سه سال پس از فعال شدن زن از لحاظ جنسي يا تا 21 سالگي آغاز شود. در طول 30 سال گذشته،‌ ميزان شيوع سرطان گردن رحم در آمريکا بيش از 50 درصد کاهش يافته است که عمدتا به خاطر استفاده گسترده از غربالگري سرطان گردن رحم با استفاده از آزمايش پاپ اسمير بوده است.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
Doctor_Shovan مهمان

هرچند وقت بايد پاپ اسمير داد؟

شما بايد پس از اولين آميزش جنسي يا تا سن 21 سالگي (هر کدام زودتر بود) انجام آزمايش‌هاي پاپ اسمير را شروع کنيد. در زنان زير 30 سال انجام سالانه پاپ اسمير و در زنان بالاي 30 سال با 3 آزمايش طبيعي پاپ و آزمايش منفي از لحاظ ويروس پاپيلوماي انساني ( hpv ) - که با سرطان گردن رحم ارتباط دارد- انجام هر دو تا سه سال آن تجويز مي‌شود. زناني که داراي برخي از عوامل خطرساز هستند، از جمله حاملان ويروس ايدز، زنان دچار ضعف دستگاه ايمني به خاطر شيمي‌درماني، پيوند اعضا، استفاده مداوم از داروهاي کورتوني، يا داراي سابقه قرارگيري در معرض داروي هورموني دي‌اتيل استيل بسترول در هنگام جنيني، بايد با فواصل کمتري مورد آزمايش پاپ قرار گيرند، چرا که بيشتر در معرض خطر سرطان گردن رحم هستند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...