رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

قیر ماده ای است سیاه رنگ و خمیری شکل که بیشترین مصرف آن در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(عایقکاری رطوبتی و ساخت آسفالت) می باشد. قیر همچنین در صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می شود.

 

تعریفقیر جسمی هیدروکربوری است به رنگ سیاه تا قهوه ای تیره که در سولفور کربن و تتراکلرور کربن کاملا حل می شود. قیر در دمای محیط، جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری در می آید و پس از آن مایع می شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است:

1- غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب

2- چسپنده بودن.

 

انواع قیرقیر استخراج شده از نفت یا سنگ های معدنی مخصوص، قیر خالص نام دارد که با توجه به منشاء تشکیل، طبقه بندی می شود. قیرهای خالص همچنین برای اینکه خواص مورد نظر برای کاربردهای مختلف را پیدا کنند، تحت فرآیندهای دیگر قرار می گیرند و انواع مختلف قیر را ازجمله قیر دمیده، قیر محلول، قیر امولسیون، قیر پلیمری و... را تشکیل می دهند.

 

قیر نفتی و قیر طبیعیقیر معمولا از تقطیر نفت خام به دست می آید. چنین قیری قیر نفتی یا قیر تقطیری نامیده می شود. قیر نفتی محصول دو مرحله تقطیر نفت خام در برج تقطیر است.

در مرحله نخست تقطیر، مواد سبک مانند بنزین و پروپان از نفت خام جدا می شوند. این فرآیند در فشاری نزدیک به فشار اتمسفر انجام می شود.

در مرحله دوم نیز ترکیبات سنگین مانند گازوئیل و نفت سفید خارج می شوند. این فرآیند در فشاری نزدیک به خلاء صورت می پذیرد. در نهایت مخلوطی از ذرات جامد بسیار ریز به نام آسفالتن باقی می ماند که در ماده سیال گریس مانندی به نام مالتن غوطه ور است.

 

اما برخی از انواع قیر در طبیعت و در اثر تبدیل تدریجی نفت خام و تبخیر مواد فرار آن در اثر گذشت سال های بسیار زیاد به دست می آید. چنین قیری، قیر طبیعی نامیده می شود و دوام آن بیشتر از قیرهای نفتی است. چنین قیری ممکن است به صورت خالص در طبیعت وجود داشته باشد (قیر دریاچه ای) مانند دریاچه قیر بهبهان ایران و دریاچه قیر تیرینیداد آمریکا، یا از معادن استخراج شود (قیر معدنی). قیر طبیعی با نام یواینتایت (Uintaite) نیز شناخته می شود.

 

قیر دمیدهقیر دمیده از دمیدن هوای داغ به به قیر خالص در مرحله آخر عمل تصفیه به دست می آید. در این فرآیند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد توسط لوله های سوراخ دار به محفظه حاوی قیر دمیده می شود. در اثر انجام این فرآیند، اتم های هیدروژن موجود در مولکول های هیدروکربورهای قیر، با اکسیژن هوا ترکیب می شود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق می افتد.

قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار می گیرد. علامت اختصاری قیر دمیده R می باشد. مثلا قیر 80.25 R به معنای قیر دمیده با درجه نرمی ۸۰ و درجه نفوذ ۲۵ می باشد.

 

قیر مخلوط یا محلولقیر مخلوط به مخلوطی از قیر و یک حلال مناسب (مثلا نفت سفید یا بنزین) گفته می شود. این قیر در درجه حرارت محیط مایع است و یا با حرارت کمی به مایع تبدیل می شود. قیر مخلوط در انواع آسفالت های پوششی و ماکادامی مورد استفاده قرار می گیرد.

سرعت گیرش یا سفت شدن این نوع قیر بستگی به نوع محلول دارد. به طور مثال به دلیل سرعت بالای تبخیر بنزین، قیر حل شده در بنزین سریع تر سفت می شود. این قیر، اصطلاحا قیر تندگیر (RC) نامیده می شود.

همچنین قیرهایی که در نفت حل شده اند، قیر کندگیر (MC) نامیده می شوند و به قیرهایی که در نفت گاز یا نفت کوره حل شوند، نفت دیرگیر (SC) گفته می شود. قیرهای محلول بر اساس درجه گرانروی شان درجه بندی می شوند.

 

قیر امولسیونقیر امولسیون با مخلوط کردن قیر و آب و یک ماده امولسیون ساز به دست می آید.

مقدار ماده امولسیون ساز بسیار کم و در حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ درصد وزن قیر می باشد. مقدار آب مصرفی این نوع قیر در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد وزن قیر می باشد. ماده امولسیون ساز معمولا یک نمک قلیایی اسیدهای آلی یا نمک آمونیم است که باعث باردار شدن ذرات قیر می شود. به این ترتیب ذرات قیر در اثر بار القایی یکدیگر را دفع می کنند و به صورت کره هایی با قطر یک صدم تا یک هزارم میلی متر در آب شناور می شوند.

استفاده از این نوع قیر، باعث کاهش آلایندگی محیط زیست می شود و چون از نفت یا حلال های قابل اشتعال استفاده نمی شود، خطر اشتعال در حین حمل و نقل قیر کاهش می یابد. از قیر امولسیونی برای آسفالت سرد در محیط های مرطوب یا برای عایق کاری استفاده می شود که در این صورت باید دوباره به آن آب اضافه کرد و محتوای آن را به حدود ۶۵ درصد رساند.

کاربردقیر معمولا در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و در دو حوزه راه سازی و عایق کاریبیشترین کاربرد را دارد. درحدود ۹۰ درصد از قیر تولیدی، در حوزه راهسازی مورد استفاده قرار می گیرد و مصارف عایق کاری، تنها ۱۰ درصد از مصرف قیر را به خود اختصاص می دهد.

 

عایق کاریاز قیر معمولا برای عایق بندی بام ها و کف حمام ها استفاده می شود. معمولا به منظور تثبیت قیر، آن را همراه با گونی مورد استفاده قرار می دهند که به آن قیرگونی گفته می شود. الیاف گونی نقش مسلح کننده قیر را دارند و قیر را در محل خود تثبیت می کنند. هم چنین محصولاتی مانند مقوای قیری یا نمد قیری (تیشو) که با نام های تجاری نظیر ایزوگام و... ارائه می شوند نیز کاریردی مشابه قیرگونی دارند. به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به کف ساختمان، از بلوکاژ یا ماکادم استفاده می شود.

 

مشخات قیر

۱- درجه نفوذآزمایش درجه نفوذ برای تعیین سختی قیر مورد استفاده قرار می گیرد. در این آزمایش از یک سوزن استاندارد تحت اثر بار ۱۰۰ گرمی در مدت ۵ ثانیه به داخل قیر در دمای ۲۵ درجه نفوذ می کند. مقدار نفوذ برحسب دهم میلی متر درجه نفوذ نامیده می شود. هر چه درجه نفوذ کم تر باشد قیر سخت تر است.

 

۲- گرانرویهر چه کند روانی قیر بیش تر باشد خواص جامد بیش تری از خود نشان می دهد. واضح است در دماهای بالاتر کند روانی کم تر است. این مشخصه قیر با دستگاه سی بولت فیورل و یا به روش کینماتیکی اندازه گیری می شود.

 

۳- درجه اشتعالدرجه اشتعال دمایی است که اگر قیر به آن دما برسد، گازهای متصاعد از آن با نزدیک شدن شعله، مشتعل می شوند و در سطح آن شعله به وجود می آید. حداکثر دمایی که می توان قیر را در کارگاه گرم کرد به درجه اشتعال محدود می باشد.

 

۴- افت وزنیافت وزنی قیر در دمای بالا، در اثر تبخیر قسمتی از روغن ها و ترکیبات نفتی آن می باشد. این مشخصه نیز از خواص مهم قیر است. افت وزنی قیر در اوِن در دمای ۱۶۳ درجه سانتی گراد و در مدت ۵ ساعت (شرایط تقریبی پخت آسفالت) اندازه گیری می شود.

 

۵- شکل پذیری یا انگمیاگر نمونه ای از قیر با سطح مقطع ۱ سانتی متر مربع را با سرعت ۵ سانتی متر/دقیقه بکشیم، مقدار افزایش طول نمونه را قبل از پاره شدن خاصیت انکمی قیر گویند.

 

۶- درجه خلوصمی دانیم حلال قیر تترا کلرور کربن و سولفور کربن است. بنابراین اگر نمونه ای از قیر را در هر یک از این مواد حل کنیم، ناخالصی های آن باقی می ماند و از آن جا درجه خلوص قیر را می توانیم تعیین کنیم.

درجه خلوص عبارت است از: (وزن نمونه قیر) ÷ [(وزن ناخالصی) - (وزن قیر)]

 

۷- درجه نرمیدرجه نرمی دمایی است که با رسیدن قیر به آن دما، قیر از حالت جامد به حالت روان در می آید. هرچه درجه نرمی قیر بیش تر باشد، حساسیت کم تری نسبت به تغیرات دما دارد. درجه نرمی قیرهای معمولی حدود ۶۰ تا ۷۰ می باشد.

 

آزمایش های تعیین خصوصیات قیرآزمایش های زیر خصوصیات قیر طبیعی را تعیین می کند:

1. اندازه گیری نقطه نرمی (Softening Point)

2. اندازه گیری درجه نفوذ (Penetration)

3. اندازه گیری میزان کشش (Ductility)

4. اندازه گیری نقطه شکست (Fraass Breaking Point)

5. بررسی اثر حرارت و هوا روی قیر (Thin Film Over Test)

6. اندازه گیری گرانروی (Viscosity)

7. اندازه گیری وزن مخصوص (Specific Gravity)

8. اندازه گیری حلالیت یا درجه خلوص قیر Solubility))

9. اندازه گیری نقطه اشتعال (Flash Point)

10. اندازه گیری استقامت مخلوطهای آسفالتی به روش مارشال (Marshall)

11. آنالیز غربالی مصالح معدنی (Sieve Analysis)

12. استخراج و آزمایش قیر در مخلوطهای آسفالتی (Extraction)

 

چشمه قیر رواندر استان ایلام، شهرستان دهلران، در بوستان جنگلی منطقه حفاظت شده آب گرم، یک چشمه قیر روان طبیعی وجود دارد که از ۵۰۰۰ سال پیش از آن استفاده می شده است. در منابع ایلامی از این چشمه به نام چشمه قیر یاد شده است. اهالی منطقه این چشمه قیر را خون اژدهایی می دانند که به وسیله اسفندیار رویین تن به هلاکت رسیده است.

قیر کاه ذرت که از آتش کافت در اجاق مایکروویو به دست آمده

قیر چوب

منابع

1. کتاب مصالح ساختمانی یادنامه احمد حامی، کتاب مصالح شناسی یادنامه سیاوش کباری.

2. طباطبایی، امیرمحمد. روسازی راه فصل پنجم. چاپ پنجم، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۶، ۱۵۵.

3. حاج محمدرضایی، عباس. راه و آسفالت. چاپ اول، انتشارات آدنا، ۱۳۷۷، ۹۶۴۹۱۶۹۲۰۲، ‏۱۳۴.

4. جاده های کشور به زودی رنگارنگ می شوند. پایگاه اینترنتی همشهری آنلاین. بازدید در تاریخ ۴ آذر ۱۳۸۶.

5. Corn Stover.

6. Pyrolysis.

7. ملک زاده، داود، معماریان، محمدرضا. اصلاح و بهبود خواص قیرها با استفاده از لاستیک قابل بازیافت. دومین همایش قیر و آسفالت ایران، دانشگاه تهران. آذر ۱۳۸۳.

8. استفاده از قیر امولسیون در راه های اصفهان، خبرگزاری فارس، ۱۱ شهریور ۱۳۸۵.

لینک به دیدگاه

قیر ماده ای است سیاه رنگ و خمیری شکل که بیشترین مصرف آن در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(عایقکاری رطوبتی و ساخت آسفالت) می باشد. قیر همچنین در صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می شود.

 

تعریفقیر جسمی هیدروکربوری است به رنگ سیاه تا قهوه ای تیره که در سولفور کربن و تتراکلرور کربن کاملا حل می شود. قیر در دمای محیط، جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری در می آید و پس از آن مایع می شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است:

1- غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب

2- چسپنده بودن.

 

انواع قیرقیر استخراج شده از نفت یا سنگ های معدنی مخصوص، قیر خالص نام دارد که با توجه به منشاء تشکیل، طبقه بندی می شود. قیرهای خالص همچنین برای اینکه خواص مورد نظر برای کاربردهای مختلف را پیدا کنند، تحت فرآیندهای دیگر قرار می گیرند و انواع مختلف قیر را ازجمله قیر دمیده، قیر محلول، قیر امولسیون، قیر پلیمری و... را تشکیل می دهند.

 

قیر نفتی و قیر طبیعیقیر معمولا از تقطیر نفت خام به دست می آید. چنین قیری قیر نفتی یا قیر تقطیری نامیده می شود. قیر نفتی محصول دو مرحله تقطیر نفت خام در برج تقطیر است.

در مرحله نخست تقطیر، مواد سبک مانند بنزین و پروپان از نفت خام جدا می شوند. این فرآیند در فشاری نزدیک به فشار اتمسفر انجام می شود.

در مرحله دوم نیز ترکیبات سنگین مانند گازوئیل و نفت سفید خارج می شوند. این فرآیند در فشاری نزدیک به خلاء صورت می پذیرد. در نهایت مخلوطی از ذرات جامد بسیار ریز به نام آسفالتن باقی می ماند که در ماده سیال گریس مانندی به نام مالتن غوطه ور است.

 

اما برخی از انواع قیر در طبیعت و در اثر تبدیل تدریجی نفت خام و تبخیر مواد فرار آن در اثر گذشت سال های بسیار زیاد به دست می آید. چنین قیری، قیر طبیعی نامیده می شود و دوام آن بیشتر از قیرهای نفتی است. چنین قیری ممکن است به صورت خالص در طبیعت وجود داشته باشد (قیر دریاچه ای) مانند دریاچه قیر بهبهان ایران و دریاچه قیر تیرینیداد آمریکا، یا از معادن استخراج شود (قیر معدنی). قیر طبیعی با نام یواینتایت (Uintaite) نیز شناخته می شود.

 

قیر دمیدهقیر دمیده از دمیدن هوای داغ به به قیر خالص در مرحله آخر عمل تصفیه به دست می آید. در این فرآیند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد توسط لوله های سوراخ دار به محفظه حاوی قیر دمیده می شود. در اثر انجام این فرآیند، اتم های هیدروژن موجود در مولکول های هیدروکربورهای قیر، با اکسیژن هوا ترکیب می شود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق می افتد.

قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار می گیرد. علامت اختصاری قیر دمیده R می باشد. مثلا قیر 80.25 R به معنای قیر دمیده با درجه نرمی ۸۰ و درجه نفوذ ۲۵ می باشد.

 

قیر مخلوط یا محلولقیر مخلوط به مخلوطی از قیر و یک حلال مناسب (مثلا نفت سفید یا بنزین) گفته می شود. این قیر در درجه حرارت محیط مایع است و یا با حرارت کمی به مایع تبدیل می شود. قیر مخلوط در انواع آسفالت های پوششی و ماکادامی مورد استفاده قرار می گیرد.

سرعت گیرش یا سفت شدن این نوع قیر بستگی به نوع محلول دارد. به طور مثال به دلیل سرعت بالای تبخیر بنزین، قیر حل شده در بنزین سریع تر سفت می شود. این قیر، اصطلاحا قیر تندگیر (RC) نامیده می شود.

همچنین قیرهایی که در نفت حل شده اند، قیر کندگیر (MC) نامیده می شوند و به قیرهایی که در نفت گاز یا نفت کوره حل شوند، نفت دیرگیر (SC) گفته می شود. قیرهای محلول بر اساس درجه گرانروی شان درجه بندی می شوند.

 

قیر امولسیونقیر امولسیون با مخلوط کردن قیر و آب و یک ماده امولسیون ساز به دست می آید.

مقدار ماده امولسیون ساز بسیار کم و در حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ درصد وزن قیر می باشد. مقدار آب مصرفی این نوع قیر در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد وزن قیر می باشد. ماده امولسیون ساز معمولا یک نمک قلیایی اسیدهای آلی یا نمک آمونیم است که باعث باردار شدن ذرات قیر می شود. به این ترتیب ذرات قیر در اثر بار القایی یکدیگر را دفع می کنند و به صورت کره هایی با قطر یک صدم تا یک هزارم میلی متر در آب شناور می شوند.

استفاده از این نوع قیر، باعث کاهش آلایندگی محیط زیست می شود و چون از نفت یا حلال های قابل اشتعال استفاده نمی شود، خطر اشتعال در حین حمل و نقل قیر کاهش می یابد. از قیر امولسیونی برای آسفالت سرد در محیط های مرطوب یا برای عایق کاری استفاده می شود که در این صورت باید دوباره به آن آب اضافه کرد و محتوای آن را به حدود ۶۵ درصد رساند.

کاربردقیر معمولا در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و در دو حوزه راه سازی و عایق کاریبیشترین کاربرد را دارد. درحدود ۹۰ درصد از قیر تولیدی، در حوزه راهسازی مورد استفاده قرار می گیرد و مصارف عایق کاری، تنها ۱۰ درصد از مصرف قیر را به خود اختصاص می دهد.

 

عایق کاریاز قیر معمولا برای عایق بندی بام ها و کف حمام ها استفاده می شود. معمولا به منظور تثبیت قیر، آن را همراه با گونی مورد استفاده قرار می دهند که به آن قیرگونی گفته می شود. الیاف گونی نقش مسلح کننده قیر را دارند و قیر را در محل خود تثبیت می کنند. هم چنین محصولاتی مانند مقوای قیری یا نمد قیری (تیشو) که با نام های تجاری نظیر ایزوگام و... ارائه می شوند نیز کاریردی مشابه قیرگونی دارند. به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به کف ساختمان، از بلوکاژ یا ماکادم استفاده می شود.

 

مشخات قیر

۱- درجه نفوذآزمایش درجه نفوذ برای تعیین سختی قیر مورد استفاده قرار می گیرد. در این آزمایش از یک سوزن استاندارد تحت اثر بار ۱۰۰ گرمی در مدت ۵ ثانیه به داخل قیر در دمای ۲۵ درجه نفوذ می کند. مقدار نفوذ برحسب دهم میلی متر درجه نفوذ نامیده می شود. هر چه درجه نفوذ کم تر باشد قیر سخت تر است.

 

۲- گرانرویهر چه کند روانی قیر بیش تر باشد خواص جامد بیش تری از خود نشان می دهد. واضح است در دماهای بالاتر کند روانی کم تر است. این مشخصه قیر با دستگاه سی بولت فیورل و یا به روش کینماتیکی اندازه گیری می شود.

 

۳- درجه اشتعالدرجه اشتعال دمایی است که اگر قیر به آن دما برسد، گازهای متصاعد از آن با نزدیک شدن شعله، مشتعل می شوند و در سطح آن شعله به وجود می آید. حداکثر دمایی که می توان قیر را در کارگاه گرم کرد به درجه اشتعال محدود می باشد.

 

۴- افت وزنیافت وزنی قیر در دمای بالا، در اثر تبخیر قسمتی از روغن ها و ترکیبات نفتی آن می باشد. این مشخصه نیز از خواص مهم قیر است. افت وزنی قیر در اوِن در دمای ۱۶۳ درجه سانتی گراد و در مدت ۵ ساعت (شرایط تقریبی پخت آسفالت) اندازه گیری می شود.

 

۵- شکل پذیری یا انگمیاگر نمونه ای از قیر با سطح مقطع ۱ سانتی متر مربع را با سرعت ۵ سانتی متر/دقیقه بکشیم، مقدار افزایش طول نمونه را قبل از پاره شدن خاصیت انکمی قیر گویند.

 

۶- درجه خلوصمی دانیم حلال قیر تترا کلرور کربن و سولفور کربن است. بنابراین اگر نمونه ای از قیر را در هر یک از این مواد حل کنیم، ناخالصی های آن باقی می ماند و از آن جا درجه خلوص قیر را می توانیم تعیین کنیم.

درجه خلوص عبارت است از: (وزن نمونه قیر) ÷ [(وزن ناخالصی) - (وزن قیر)]

 

۷- درجه نرمیدرجه نرمی دمایی است که با رسیدن قیر به آن دما، قیر از حالت جامد به حالت روان در می آید. هرچه درجه نرمی قیر بیش تر باشد، حساسیت کم تری نسبت به تغیرات دما دارد. درجه نرمی قیرهای معمولی حدود ۶۰ تا ۷۰ می باشد.

 

آزمایش های تعیین خصوصیات قیرآزمایش های زیر خصوصیات قیر طبیعی را تعیین می کند:

1. اندازه گیری نقطه نرمی (Softening Point)

2. اندازه گیری درجه نفوذ (Penetration)

3. اندازه گیری میزان کشش (Ductility)

4. اندازه گیری نقطه شکست (Fraass Breaking Point)

5. بررسی اثر حرارت و هوا روی قیر (Thin Film Over Test)

6. اندازه گیری گرانروی (Viscosity)

7. اندازه گیری وزن مخصوص (Specific Gravity)

8. اندازه گیری حلالیت یا درجه خلوص قیر Solubility))

9. اندازه گیری نقطه اشتعال (Flash Point)

10. اندازه گیری استقامت مخلوطهای آسفالتی به روش مارشال (Marshall)

11. آنالیز غربالی مصالح معدنی (Sieve Analysis)

12. استخراج و آزمایش قیر در مخلوطهای آسفالتی (Extraction)

 

چشمه قیر رواندر استان ایلام، شهرستان دهلران، در بوستان جنگلی منطقه حفاظت شده آب گرم، یک چشمه قیر روان طبیعی وجود دارد که از ۵۰۰۰ سال پیش از آن استفاده می شده است. در منابع ایلامی از این چشمه به نام چشمه قیر یاد شده است. اهالی منطقه این چشمه قیر را خون اژدهایی می دانند که به وسیله اسفندیار رویین تن به هلاکت رسیده است.

قیر کاه ذرت که از آتش کافت در اجاق مایکروویو به دست آمده

قیر چوب

منابع

1. کتاب مصالح ساختمانی یادنامه احمد حامی، کتاب مصالح شناسی یادنامه سیاوش کباری.

2. طباطبایی، امیرمحمد. روسازی راه فصل پنجم. چاپ پنجم، مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۶، ۱۵۵.

3. حاج محمدرضایی، عباس. راه و آسفالت. چاپ اول، انتشارات آدنا، ۱۳۷۷، ۹۶۴۹۱۶۹۲۰۲، ‏۱۳۴.

4. جاده های کشور به زودی رنگارنگ می شوند. پایگاه اینترنتی همشهری آنلاین. بازدید در تاریخ ۴ آذر ۱۳۸۶.

5. Corn Stover.

6. Pyrolysis.

7. ملک زاده، داود، معماریان، محمدرضا. اصلاح و بهبود خواص قیرها با استفاده از لاستیک قابل بازیافت. دومین همایش قیر و آسفالت ایران، دانشگاه تهران. آذر ۱۳۸۳.

8. استفاده از قیر امولسیون در راه های اصفهان، خبرگزاری فارس، ۱۱ شهریور ۱۳۸۵.

خب یک نوع قیر دیگه هم هستش که بهش میگن قیر سنتزی و به شکل مصنوعی سنتز میشه

(منظورم پلیمر نیست)

نمیدونم ولی فکر نمیکنم اصلا توی ایران یا حتی خیلی از کشورها کسی شنیده باشه

ولی این مدل قیر به وفور در کشورهایی مثل آلمان و امریکا ساخته و مصرف میشه

لینک به دیدگاه

خب یک نوع قیر دیگه هم هستش که بهش میگن قیر سنتزی و به شکل مصنوعی سنتز میشه

(منظورم پلیمر نیست)

نمیدونم ولی فکر نمیکنم اصلا توی ایران یا حتی خیلی از کشورها کسی شنیده باشه

ولی این مدل قیر به وفور در کشورهایی مثل آلمان و امریکا ساخته و مصرف میشه

 

میشه اطلاعات بیشتری درموردش بدی ؟

یا اینکه مواد تشکیل دهندش چیه >؟

تفاوت ش با نمونه های پلیمری چیه ؟

آیا کاربردش مثل بقیه قیر ها در روسازی راه است یا در صنایع دیگه استفاده میشه

لینک به دیدگاه
میشه اطلاعات بیشتری درموردش بدی ؟

یا اینکه مواد تشکیل دهندش چیه >؟

تفاوت ش با نمونه های پلیمری چیه ؟

آیا کاربردش مثل بقیه قیر ها در روسازی راه است یا در صنایع دیگه استفاده میشه

 

سلام دوست گلم

قیری که الان از ته مانده برج تقطیر بدست میاد چه شکلیه ؟ اینم همونه

مثل همون حرارت میدن و بعدش استفاده میکنن و حتی در مواقعی میشه گریدی رو سنتز کرد که تو تابستون یا در شرایط هوای شدید گرم نرم نشه (مثل این قیر گونی کردنا که هنوزم تو بعضی جاها هست و تابستون روش نمیشه راه رفت) و تو زمستون هم شکننده نشه

قیره دیگه اگر الان من بذارمش کنار قیری که دم دسته گمش میکنن و نمیشه تشخیص داد کدوم قیر سنتزیه

مگر از یک چیز متوجه بشی و اونم بی بو بودنشه !! بو نداره این قیر

و یک نکته خیلی خوبش هم اینه که میشه به هر رنگی سنتزش کرد و مثل این قیرهای موجود فقط سیاه نیست !! شما بگو قیر لیموئی اصلا :ws3:

 

ساختمونش مثل همون قیری هستش که دم دسته هیچ فرقی نداره و فقط اون ته برج و از محصولات نفت خامه و این سنتزی و مصنوعی بدست اومده

مثل بنزین یا نفت سفید یا گازوئیل و......... هستش دیگه

الان اینا از پالایش نفت بدست میاد ولی همشونو میشه از گاز طبیعی هم سنتز کرد!!

Gas To Liquids

یکی از تکنولوژی های خیلی مطرحیه که با استفاده از هیدروژن و اکسیدهای کربن میشه بنزین . دیزل و

. نفت سفید . وکس و.......... رو به شکل مصنوعی ساخت و سنتز کرد

معمولا از گاز طبیعی این استفاده رو میکنن اما از زغال سنگو بایومس و خیلی چیزای دیگه هم میشه

لوله گازی که تو خونتونه رو برمیدارن وصل میکنن به چند تا راکتور از اونطرف اینارو میگیرن :ws3:

گاز میره از اونطرف پلنت بنزینو دیزلو نفت میریزه بیرون :ws3:

این قیره هم همینه خوراک میدی قیر تحویل میگیری ! البته قیر مذاب

و چون سنتزیه و خودت داری سنتزش میکنی هر گریدی بخوای میتونی بزنی و ساختمونشو زیاد دستکاری کنی

مثلا یک کاری کنی زود خشک بشه

یا وقتی خشک شد دیگه کنده نشه

به خیلی از حلالها مقاوم بشه !(مثل قیر معمولی نباشه که بنزین روش بریزه تخریب بشه)

یا اصلا الاستیکی باشه و تو مواردی که نیاز به انعطاف هست به عنوان عایق استفاده بشه و خشک نشه

و................

لینک به دیدگاه
سلام دوست گلم

قیری که الان از ته مانده برج تقطیر بدست میاد چه شکلیه ؟ اینم همونه

مثل همون حرارت میدن و بعدش استفاده میکنن و حتی در مواقعی میشه گریدی رو سنتز کرد که تو تابستون یا در شرایط هوای شدید گرم نرم نشه (مثل این قیر گونی کردنا که هنوزم تو بعضی جاها هست و تابستون روش نمیشه راه رفت) و تو زمستون هم شکننده نشه

قیره دیگه اگر الان من بذارمش کنار قیری که دم دسته گمش میکنن و نمیشه تشخیص داد کدوم قیر سنتزیه

مگر از یک چیز متوجه بشی و اونم بی بو بودنشه !! بو نداره این قیر

و یک نکته خیلی خوبش هم اینه که میشه به هر رنگی سنتزش کرد و مثل این قیرهای موجود فقط سیاه نیست !! شما بگو قیر لیموئی اصلا :ws3:

 

ساختمونش مثل همون قیری هستش که دم دسته هیچ فرقی نداره و فقط اون ته برج و از محصولات نفت خامه و این سنتزی و مصنوعی بدست اومده

مثل بنزین یا نفت سفید یا گازوئیل و......... هستش دیگه

الان اینا از پالایش نفت بدست میاد ولی همشونو میشه از گاز طبیعی هم سنتز کرد!!

Gas To Liquids

یکی از تکنولوژی های خیلی مطرحیه که با استفاده از هیدروژن و اکسیدهای کربن میشه بنزین . دیزل و

. نفت سفید . وکس و.......... رو به شکل مصنوعی ساخت و سنتز کرد

معمولا از گاز طبیعی این استفاده رو میکنن اما از زغال سنگو بایومس و خیلی چیزای دیگه هم میشه

لوله گازی که تو خونتونه رو برمیدارن وصل میکنن به چند تا راکتور از اونطرف اینارو میگیرن :ws3:

گاز میره از اونطرف پلنت بنزینو دیزلو نفت میریزه بیرون :ws3:

این قیره هم همینه خوراک میدی قیر تحویل میگیری ! البته قیر مذاب

و چون سنتزیه و خودت داری سنتزش میکنی هر گریدی بخوای میتونی بزنی و ساختمونشو زیاد دستکاری کنی

مثلا یک کاری کنی زود خشک بشه

یا وقتی خشک شد دیگه کنده نشه

به خیلی از حلالها مقاوم بشه !(مثل قیر معمولی نباشه که بنزین روش بریزه تخریب بشه)

یا اصلا الاستیکی باشه و تو مواردی که نیاز به انعطاف هست به عنوان عایق استفاده بشه و خشک نشه

و................

 

من خیلی عمیق متوجه نشدم چون احساس میکنم بحث یخورده تخصصی شیمی بوده

اما از چیز های که فهمیدم چند تا سوال

خب چرا الان تو ایران این سیستم نداریم ؟

چه مشکلی وجود داره ؟

چند نوع از این مدل سنتز ها الان تو ایران دانشش هست و میشه با ترکیبش نتیجه جدید و مفیدی گرفت ؟

مثلا همین قیر های رنگی خیلی برام جالبه مثلا چطور میشه قیر سفید یا زرد داشت ؟

من بشخصه حاضرم رو این موضوعات کار کنم ایده خوبیه برای تحقیقات جدیدم

اما میخوام قبلا یه سری اطلاعات دستم بیاد ؟ اصلا جواب میده

و هزینه تموم شدش چطوریاست ؟

لینک به دیدگاه
من خیلی عمیق متوجه نشدم چون احساس میکنم بحث یخورده تخصصی شیمی بوده

نه بابا من که ساده گفتم . اما اشکال نداره بذار روون تر بگم

این قیر هیچ فرقی با قیری که الان پالایشگاه تحویل میده نداره!! نه از نظر ساختمون شیمیایی و نه از نظر عملکرد !! همین ! فرقش فقط اینه که اون قبلی از یک منبع طبیعی به اسم نفت خام بدست اومده ولی این سلکتیو یا انتخابی تولید شده

ببین نفت خام هزار مدل ترکیبو ماده توش داره !! وقتی همه اون ترکیبات رو ازش جدا میکنن قیر میمونه اون ته که بهش میگن ته مانده!! حالا همه دنیا نفت نداره از طرفی مثلا من فقط میخوام قیر بدست بیارم و بقیه محصولات تو توحزه کار من نیست پس نمیتونم بیام برم یک پالایشگاه راه بندازم که مجبور بشم از گاز مایع تا بنزینو همه سوختهای دیگه تولید کنم و آخرم قیر بدست بیارم!!! برای همین انتخابی شرایطی رو فراهم میکنم که فقط قیر تولید بشه نه چیز دیگه !!! همین

اما از چیز های که فهمیدم چند تا سوال

خب چرا الان تو ایران این سیستم نداریم ؟

تو ایران نداریم چون تکنولوژیش نیست !! فکر نمیکنم کسی اصلا شنیده باشه چه برسه به تکنولوژی !! باید تکنولوژی سنتزش باشه دیگه !! تو آلمان و امریکا هست

سوالت مثل اینه که بگیم چرا فلان جت جنگنده رو ایران تولید نمیکنه!!! خب اون جت یک تکنولوژی داره که در انحصار شرکت سازنده خودشه و کسی ازش سر در نمیاره و خودش اینو بدست آورده

 

چه مشکلی وجود داره ؟

هیچ مشکلی وجود نداره فقط تکنولوژی رو نمیدونن همین

 

چند نوع از این مدل سنتز ها الان تو ایران دانشش هست و میشه با ترکیبش نتیجه جدید و مفیدی گرفت ؟

هیچی :ws28: کشورهایی که از نظر تکنولوژی خیلی بزرگتر از ایرانن نمیدونن ایران که بحثش روشنه دیگه

مثلا همین قیر های رنگی خیلی برام جالبه مثلا چطور میشه قیر سفید یا زرد داشت ؟

ببین عزیز نفت خام چند سال یا چند هزار سال مونده تا به این شکل در اومده ؟

یگ ماده هستش که خدا میدونه چندین سال یا هزاران سال اون ته زمین مونده هزار مدل شرایط جوی هم روش تاثیر گذاشته که شده نفت!!! وقتی همه چی توش پیدا میشه به همین دلیله دیگه !!

قیر هم هیدروکربنه رنگ هیدروکربن سیاه نیست که از بس مونده و تحث تاثیر جو قرار گرفته اونجوری شده!!!

الان یک روغن خوراکی رو بذاری تو یک ظرف یک سال بمونه فاسد میشه و رنگش عوض میشه !! بوی بدی پیدا میکنه و......... حالا میری آنالیزش میکنی میبینی به فلان ماده تبدیل شده !! فرض کن یک اسید چرب یا هر چی

بعد نگاه میکنی همون ماده رو در عرض نیم ساعت به شکل مصنوعی میشه سنتز کرد که مثل اشک چشم شفاف و تمیزه

ماده همونه فقط اولی زمان برده این شده

هیدروکربن مونده با گل خاک و هزار مدل فلزو گوگردو خلاصه هر چی که فکرشو بکنی ترکیب شده ! اما این یک ساعت زمان برده بدست اومده !! به جای اینکه زیر زمین بدست بیاد تو یک راکتور تمیز ساخته شده و الی اخر

حالا قیر بی رنگ بدست آوردی به راحتی با تعویض یک پیوندی چیزی تو ساختار یکی از هزاران اجزای درون قیر میشه رنگ ماده رو تغییر داد!!!!

یا او واکنش ساختش یک چیزی رو هم اضافه کرد که باعث تغییر رنگش بشه

لپ کلام اینجوری میشه !! همه چیدمان ساختمان قیر دست خودته درست مثل یک برنامه نویسی میمونه و هر جوری که تو بخوای بهش برنامه میدی تا همون عملکرد رو داشته باشه!!! کل این قیر هم از الف اول تا ی آخر دست خودته و هر جوری که خودت بخوای بر حسب نیاز تغییرش میدی و دیگه به شکل طبیعی و براساس شرایط زمینو جو و ........... به دست نیومده

درست مثل یک ساختمون که یک مهندس عمران هر جوری بخواد و دوست داشته باشه و محیطش یا زمینش بهش اجازه میده میسازتش

چطور نقشه میکشی ؟ یک آپارتمان بخوای بسازی چیکار میکنی ؟ هم میتونی واحدهای زیاد و متراژ کم بگیری و هم تکواحدی و متراژ زیاد!!! مدل چجوری باشه چی کجای خونه باشه و چی کجا نباشه همه دست خودته دیگه

اینم همینه !! در آخر همه یک واحد آپارتمانن فقط متراژ و مدلشون فرق داره ولی اگر بدیمش دست شرایط جوی یک غار هم میتونه خونه باشه :ws28: ولی شما که یک مهندس عمرانی که غار طراحی نمیکنی و هزار مدل واحد تاپ میسازی اما طبیعت که اینجوری نیست

قیر ما هم همینه خودمون میسازیم و نقشه و طرحشم خودمون میدیم و هر مدلی که بخوایم میسازیمش

من بشخصه حاضرم رو این موضوعات کار کنم ایده خوبیه برای تحقیقات جدیدم

اما میخوام قبلا یه سری اطلاعات دستم بیاد ؟ اصلا جواب میده

و هزینه تموم شدش چطوریاست ؟

 

جواب که گفتم عزیزم همون قیره هیچ فرقی نداره !! هرکاری با این قیر میکنی با قیر ما هم میتونی بکنی

هزینه و قیمت تموم شده این قیر هم پایین تر از قیر معمولی و طبیعی هستش چون اولا محصول انتخابیه و محصول جانبی نیست!!! قیر محصول جانبی پالایشگاهه و ته مانده محسوب میشه (البته اشتباه نشه محصول ارزشمندیه)

دوما هزینه ای بایت پالایشش صرف نشده

افزودنی نیاز نداره

مقدار خیلی زیادی در کمترین زمان میشه تولید کرد

برای حملش نیاز به تانکر ایزوله و داغ نیست که قیر رو داغ نگه داره

و الی آخر

اون بالا همچین گفتم قیر ما انگار ارث بابامه :ws28::ws28::ws28:

 

یکم برات سنتز میکنم ازش فیلم میگیرم که داشته باشی یک جوری برات ارسال میکنم یادگاری داشته باش :ws3:

چیز باحالیه

لینک به دیدگاه
جواب که گفتم عزیزم همون قیره هیچ فرقی نداره !! هرکاری با این قیر میکنی با قیر ما هم میتونی بکنی

هزینه و قیمت تموم شده این قیر هم پایین تر از قیر معمولی و طبیعی هستش چون اولا محصول انتخابیه و محصول جانبی نیست!!! قیر محصول جانبی پالایشگاهه و ته مانده محسوب میشه (البته اشتباه نشه محصول ارزشمندیه)

دوما هزینه ای بایت پالایشش صرف نشده

افزودنی نیاز نداره

مقدار خیلی زیادی در کمترین زمان میشه تولید کرد

برای حملش نیاز به تانکر ایزوله و داغ نیست که قیر رو داغ نگه داره

و الی آخر

اون بالا همچین گفتم قیر ما انگار ارث بابامه :ws28::ws28::ws28:

 

یکم برات سنتز میکنم ازش فیلم میگیرم که داشته باشی یک جوری برات ارسال میکنم یادگاری داشته باش :ws3:

چیز باحالیه

 

 

:ws3:

مرسی بابت توضیحاتی که دادی

دمت گرم

خیلی برام جالب شده داستانش

من فردا مدیر مرکز تحقیقات اسفالت می بینم این موضوع باهاش مطرح می کنم ببینم چی میگه

خیلی برام جالب شده ؟؟؟

 

 

یه سوال دیگه الان مشکل تو تکنولژی که نداریم یا تو دانش سنتز کردنشه

یعنی اینکه چه موادی رو با چه موادی مخلوط کنیم تا به هدف برسیم می دونیم چیه و فقط نمی تونیم اون راکتور تولید داشته باشیم یا اینکه اصلا دانششم نداریم ....

لینک به دیدگاه
:ws3:

مرسی بابت توضیحاتی که دادی

دمت گرم

خیلی برام جالب شده داستانش

من فردا مدیر مرکز تحقیقات اسفالت می بینم این موضوع باهاش مطرح می کنم ببینم چی میگه

خیلی برام جالب شده ؟؟؟

 

 

یه سوال دیگه الان مشکل تو تکنولژی که نداریم یا تو دانش سنتز کردنشه

یعنی اینکه چه موادی رو با چه موادی مخلوط کنیم تا به هدف برسیم می دونیم چیه و فقط نمی تونیم اون راکتور تولید داشته باشیم یا اینکه اصلا دانششم نداریم ....

 

:ws28::ws28::ws28::ws28:

سمت ها و تخصص هارو ببین تو رو خدا :ws28: مدیر مرکز تحقیقات اسفالت :ws28:

یاد یکی از بچه های صنایع غذایی افتادم !! به اونم من میگفتم مهندسی املت شاکی میشد :ws28:

 

الان دقیقا این مرکز چیکار میکنه ؟ برای آسفالت مرکز تحقیقات راه انداختن اینا ؟ :hapydancsmil:

تحقیقات آسفالت ؟ :ws28: ناصر برسون خودتو روحم شاد شد :ws28::ws28:

 

دمشون چیز برگر بابا

 

اما درمورد سوال

اسمت امیره ؟ با اجازه من به اسم کوچیک صدات میکنم با هم رفیق شیم

خب مگه میخوایم شیر موز بسازیم که چند تا چیزو بریزیم تو مخلوط کن بشه قیر امیر جان ؟ :ws28:

نه میدونن اصلا چی هست و نه پلنتش چه شکلیه

بوق بوقن خیالت راحت

نه میدونن از چی میشه بدست آورد و نه اینکه شرایط سنتزش چیه

پسر خوب من میگم اسمشم نشنیدن بعد میگی دانشش هست راکتورش نیست ؟

بابا ایرانه ها هنوز یک خودرو نمیتونن اسمبل کنن بعد بیان بسازن؟

امیر جان اگر میخوای پیگیرش بشی من یک پیشنهاد بهت میدم!! پیشنهادم هم اینه که اصلا این موضوعات رو با مدیرا و خلاصه این افراد در میون نذار و این افرادو در این حد باید نگه داشت که هر وقت اظهار نظر کردن بگی آره بابا تینر همون ساندیسه :whistle: خودت پیگیرش باش و برای خودت به سرانجام برسونشو خلاصه دست خودت باشه

البته خودت میدونیا من فقط بر اساس تجربه خودم گفتم

دو سال پیش منم اومدم برای این مملکت یک حرکتی بکنم و تو صنعت پتروشیمی خلاصه چند تا ترقه بزنیم

فکر میکردم اینکاره هستن دیگه چمیدونستم خب

تا شهریور همین سال 93 که با به قول خودشون بزرگترین بنگاه نمیدونم چی چیه کشورو شرکت فلان رفتم تو جلساتو این حرفها

اینا هم گازشو گرفته بودن هی Develop دولوپ میکردن خلاصه آتیششون خیلی تند بود

اینقدر تند بود که لایسنسور خارجی رو دریوری میگفتن و میخواستن خودشون بشن صاحب تکنولوژی و همه ایران و هر جا رسیدن یک واحد متانول بزنن !! طرح هایی هم که تعریف میکردن همه اسکیل خرکی و از بزرگترین واحدهای متانول دنیا بود

چند طرح متانول 7000 تنو 10 هزار تن در روز تعریف کردن و هر روز هم تیم فنیشون جلسه برگذار میکرد

از دور همه چی خوب بود ولی وقتی رفتیم تو گود یهو به ریپ زدن افتادن :ws28: بعد تازه دیدم بابا اینا تا حالا زیر دم گربه هم لگد نزدن

حتی تا جایی بهشون حال دادم که گفتم بابا قبل از پروژه های بزرگتون بیاید یک پایلوت کوچیک 20 بشکه در روز براتون بسازم بعد تیم فنیتون روش بازی کنه اول بعد بریم سراغ 7000 تن در روز

باورم نمیشد ولی ریز پایلوته هم زائیدن :ws28:

حالا تا دو هفته قبلش که بحث های فنی نبود واحد R&D راه انداخته بودنو نماینده حقوقیو این حرفها که لایسنس بین المملی بگیرنو بیوفتن به جون غول های پتروشیمی دنیا :ws28: بگن همه دنیا گاگولن ما حرفه ای هستیم !! همه کراوات زده شیکو پیک هر روز جلسات طولانی داشتیم :ws28:

 

وقتی لیست متریال دادمو ابعاد کر مشخص شد و 70 هکتار زمین مشخص کردمو خلاصه گفتم تیم عملیاتمو دعوت میکنم بیاد ایران یهو گرخیدن

 

به خدا قسم یکی از مدیراشون اومد کارخونه یک سیلندر آوردم گفت چیه ؟ گفتم هیدروژنه بذار یک ران بگیرم از روش دیتاهای ابتدایی رو بردار !! چنان رنگش پرید گفتم الان سکته میکنه خونش میوفته گردنمون

وقتی شیر سیلندر رو باز کردم همین تا صدای فیس رو شنید هر دو ثانیه چند قدم ازم فاصله میگرفت !!!! یهو برگشتم دیدم رفته بیرون کارخونه و پاهاش میلرزه و به خدا قسم داد میزد مهندس بی خیال از خیرش گذشتیم کار ما نیست !!!!

همونجا چند تا فحش دسته اول به خودم دادم و دیگه جوابشونو ندادم و همه فایلاشونم پاره کردم ریختم جلوشون!!

هنوز ایمیلای مدیرا و جلساتو دارم

اینا از یک سیلندر 10 کیلویی هیدروژن چنان ترسیدن بعد میگفتن 7000 تن در روز!!! اصلا تو باغ نبودن چی میگن

اینقدر هم معروفن که اسمشو بگم همه میشناسن !! از 7000 تن شد 20 بشکه یهو بهد شد یک 20 لیتری:ws28: که ببینن اصلا چی هست داستان که اونم ترسیدن و اومدن بگن کمتر که نزدیک بود لنگه کتونیمو در بیارم دنبالشون کنم:ws3: بزنم سیاهو کبودشون کنم :ws28:

 

اینجور چیزا برای اینجا دوزار بدرد نمیخوره

مگر خودت اینکارو بکنی خونشونو تو شیشه بکنی و بهشون بدی

اصلا نرو بهشون بگو بیاید بریم دنبال این حرفها

هر شخص و فضایی گنجایشش تا یک حد مشخصیه و بیشتر از اون از پشت گوشش میزنه بیرون

البته بازم خودت میدونی عزیز ولی من دیگه با هیچ کدوم از واحد ها و شرکت های ایرانی اصلا چایی هم نمیخورم چه برسه بخوام کار کنم

اگر بتونم خودم انجام میدم و اگر هم بخوام ارائه بدم اونور ارائه میدم چون اینکاره هستن و اگرم نباشن همه جوره برنامه میریزن که اینکاره بشن

حالا این چیز خیلی پیچیده ای نیست ولی از مخیل اینا خارجه

برای ساخت این قیر از گاز طبیعی و خیلی چیزا میشه استفاده کرد و فقطو فقط هم قیر گرفت

لینک به دیدگاه
یه سوال دیگه میشه تو مقیاس آزمایشگاهی چنین چیزی ساخت ...

مثلا میشه ازش 5 کیلو تهیه کرد و آزمایش کرد

 

بله عزیزم هر وقت خواستی بگو هر چقدر دوست داری برات بسازم تست کن

5 کیلو یا 50 کیلو

فرقی نداره

فقط تازه امروز اتاقمو آتیش زدم :ws28: باید دوباره دمو دستگاهو درست کنم چون یکمش آسیب دید ولی تو هفته آینده میتونم برات بسازم

لینک به دیدگاه
بله عزیزم هر وقت خواستی بگو هر چقدر دوست داری برات بسازم تست کن

5 کیلو یا 50 کیلو

فرقی نداره

فقط تازه امروز اتاقمو آتیش زدم :ws28: باید دوباره دمو دستگاهو درست کنم چون یکمش آسیب دید ولی تو هفته آینده میتونم برات بسازم

 

 

:ws28::ws28::ws28::ws28:

 

داداش

آقا خب برای هر چیزی معمولا مرکز تحقیقات وجود داره دیگه اینم مرکز تحقیقات دانشگاه علم و صنعت استاد خودمه

نه اما مسئول نیستند منظورم اینه که اونچیزی که فکر میکنی نیست مسئول سیاسی نسیت

بیشتر اکادمیک و تجربیه تا مدیریتی و سایسی

یجورایی هم این خودمنن آکادمیک به قضیه نیگاه می کنند

من م با این داستانای که تعریف می کنی سرکار داشتم و دارم ...

بشخصه تا الان تو چندتا از این پروژه های تحقیقاتی کار کردم که الان بهشون فکر می کنم بخودم فوش میدم که چرا اصلا رفتم گفتم من می تونم

-------

اما این داستانش فرق میکنه داداش

خودم بشخصه علاقمند این موضوع شدم

اینکه ما بتونیم یه چنین قیری داشته باشیم خیلی حرفه

و اگه شرایطش محیا باشه حاضر م رو اسفالت کار کنم و تست بگیریم بی بینیم چند چنده مثلا اسفالت های مختلف

مثل اسفالت متخلخل یا اآسفالت با تولید صدا پایین

 

 

داداش اینکه الان تو میتونی یه چینین قیری تولید کنی پس دانشش هست دیگه الان خودت می تونی ؟ درسته ؟

 

خب پس الان دقیقا مشکل کجاست ؟

الان مثلا بهت بجای اتاق یه ازمایشگاه بدند می تونی قیر تولید کنی که زرد باشه

یا سفید یا اینکه بی بو باشه

یا اینکه تو گرما زود سفت بشه اما ترد شکننده نبااشه ؟

این آزمایشگات چقدر هزینه میخواد

حالا اگه اینا تاییده اونوقت می ریم سراغ ساخت نمونه آزمایشگاهی اسفالت اینکه تو اسفالت چطور تاثیر میزاره و تفاوتش با قیر های معمولی چیه و چقدر ما رو جلو مییندازه

بعد اگه اونم تایید شد

میریم دنبال شرایط تولید انبوهش

برای این کار داستان زیاد داره که الان بهتر بیخیال بشیم

لینک به دیدگاه
:ws28::ws28::ws28::ws28:

مردم از خنده

داداش

آقا خب برای هر چیزی معمولا مرکز تحقیقات وجود داره دیگه اینم مرکز تحقیقات دانشگاه علم و صنعت استاد خودمه

آره درست میگی ولی مرکز تحقیقات اسفالت دیگه نشنیده بودم :ws3:

نه اما مسئول نیستند منظورم اینه که اونچیزی که فکر میکنی نیست مسئول سیاسی نسیت

بیشتر اکادمیک و تجربیه تا مدیریتی و سایسی

یجورایی هم این خودمنن آکادمیک به قضیه نیگاه می کنند

من م با این داستانای که تعریف می کنی سرکار داشتم و دارم ...

بشخصه تا الان تو چندتا از این پروژه های تحقیقاتی کار کردم که الان بهشون فکر می کنم بخودم فوش میدم که چرا اصلا رفتم گفتم من می تونم

-------

اما این داستانش فرق میکنه داداش

خودم بشخصه علاقمند این موضوع شدم

اینکه ما بتونیم یه چنین قیری داشته باشیم خیلی حرفه

و اگه شرایطش محیا باشه حاضر م رو اسفالت کار کنم و تست بگیریم بی بینیم چند چنده مثلا اسفالت های مختلف

مثل اسفالت متخلخل یا اآسفالت با تولید صدا پایین

حله عزیز ببرش تو اسفالت های متخلخل تو خلخال بعد یک خلبان تکخال هم بیاد روش فرود بیاد اونورم چند تا جکوجونور خال خال بچرخن :ws3: نه جدا از شوخی شرایط محیا یعنی چی ؟ برام توضیح بده امیر جان

 

داداش اینکه الان تو میتونی یه چینین قیری تولید کنی پس دانشش هست دیگه الان خودت می تونی ؟ درسته ؟

من کارم فرق میکنه امیرجان . کار من تو ایران نبوده و همه چیزهایی هم که دارم در آلمان پتنت شده و هیچ فعالیتی تو ایران نداشتم قبلا

خب پس الان دقیقا مشکل کجاست ؟

دقیقا برنامه ای که تو ذهنته چیه ؟

الان مثلا بهت بجای اتاق یه ازمایشگاه بدند می تونی قیر تولید کنی که زرد باشه

یا سفید یا اینکه بی بو باشه

یا اینکه تو گرما زود سفت بشه اما ترد شکننده نبااشه ؟

این آزمایشگات چقدر هزینه میخواد

عزیز دلم اتاق من هیچ شباهتی به اتاق خواب نداره توش بنزینم تولید میکنم :ws28: فکر کردی داداش من کم الکیم ؟ امروز هم توش ریخته گری میکردم یهو ترکید و مذاب پخش شد رو هوا ( منم میگفتم بگیر منو:ws28: ) پر از راکتورو لوله کشیو این جور چیزاست . .. زمستونا هم با هوابرش گرم میشه :ws28: اگر کسی بخواد از درب اتاق بره ته اتاق باید از روی کلی تله انفجاریو مواد خطرناک عبور کنه :ws28: گاهی هم خودم میرم رو مین اشتباهی :ws28: وقتی یکی بزنه دستای خودشو منفجر کنه ازش چه توقعی داری امیر جان ؟ بچه ها اومدن دیدن دیگه اینقدر شرایط خاصه اینجا نمیان و یک خونه دیگه میان پیشم .

همه مدلها و گریدهایی که مد نظرت هستو راحت میشه ساخت هیچ مشکلی نداره

اگر هم بخوای خودت کار کنی و آزمایشگاه بسازی قبلش باید تو این بحث تخصص پیدا کنی

خب تو مهندس عمرانی نمیتونی گاز رو بیاری بفرستی تو کوره از اونطرف قیر بگیری (راکتور توش کوره داره)

حالا اگه اینا تاییده اونوقت می ریم سراغ ساخت نمونه آزمایشگاهی اسفالت اینکه تو اسفالت چطور تاثیر میزاره و تفاوتش با قیر های معمولی چیه و چقدر ما رو جلو مییندازه

بعد اگه اونم تایید شد

میریم دنبال شرایط تولید انبوهش

برای این کار داستان زیاد داره که الان بهتر بیخیال بشیم

 

:ws28: داستان همیشه زیاده

من که گفتم هیچ فرقی نداره با قیر معمولی مگر اینکه دستکاریش کنی و رنگشو عوض کنیو خاصیتشو تغییر بدی

بو هم که هیچی

برات نمونه میسازم خودت تست کن متوجه میشی

یک امروز مثل بچه آدم گفتم بذار به جای هوا برشو اکسی آستیلن با کوره و شیکو تروتمیز چند کیلو کروم ذوب کنم باهاش لوله آلیاژی بسازم

همین که ریختم تو کوره القایی نزدیک به 1800 درجه بود که یهو بومممممممم :ws28: بوته موته همه رفت رو هوا

یادم رفته بود بوته رو عوض کنم :ws28: بوته گرافیتی برای این دماها جواب نمیده منم سرم شلوغ بود یادم رفت تو همون گرافیتی ریختم

هیچی دیگه مذاب روی هوا منم اونطرفی شیرجه میرفتم کباب نشم

تازه فقط هم اتاق من نیست اتاق بغلی هم دارم استعمار میکنم :ws3:

 

اینم ریخته گری:ws28:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
:ws28: داستان همیشه زیاده

من که گفتم هیچ فرقی نداره با قیر معمولی مگر اینکه دستکاریش کنی و رنگشو عوض کنیو خاصیتشو تغییر بدی

بو هم که هیچی

برات نمونه میسازم خودت تست کن متوجه میشی

یک امروز مثل بچه آدم گفتم بذار به جای هوا برشو اکسی آستیلن با کوره و شیکو تروتمیز چند کیلو کروم ذوب کنم باهاش لوله آلیاژی بسازم

همین که ریختم تو کوره القایی نزدیک به 1800 درجه بود که یهو بومممممممم :ws28: بوته موته همه رفت رو هوا

یادم رفته بود بوته رو عوض کنم :ws28: بوته گرافیتی برای این دماها جواب نمیده منم سرم شلوغ بود یادم رفت تو همون گرافیتی ریختم

هیچی دیگه مذاب روی هوا منم اونطرفی شیرجه میرفتم کباب نشم

تازه فقط هم اتاق من نیست اتاق بغلی هم دارم استعمار میکنم :ws3:

 

اینم ریخته گری:ws28:

 

خب ببین من یه مدت میخوام تحقیقات جدیدی در مورد روسازی آسفالتی شروع کنم

از بررسی رو مدل های جدید شروع کردم و ضعف اونا

برای مثال به متخلخل رسیدم و ضعف اون تا قبل این موضوع قیر سنتزی دنبال اطلاعاتی از سیلیس و مواد سیلیسی برای بکار بردن تو اسفالت بودم

اما حالا که این موضووع مطرح شد بدم نمی یاد رو این نوع قیر کار کنم و تاثیر اونو تو آسفالت و بررسی قیمتی اون

اما اینکه گفتم شرایطش مهیا بشه ... خب همینه دیگه ااینکه این تحقیق میخواد به چه نتیجه بررسه

مهمتر از همه باید توجیح اقتصادیش ثابت بشه بعد کارایش در آسفالت

دنبال همین هستم که یه بررسی داشته باشم تا کارم شروع کنم یا در زمینه سیلیس یا فیر سنتزی

من اینجا دو تا از اساتید قوی در زمینه آسفالت دارم که خیلی خوب می تونند کمک کنند

لینک به دیدگاه
اگر هم بخوای خودت کار کنی و آزمایشگاه بسازی قبلش باید تو این بحث تخصص پیدا کنی

خب تو مهندس عمرانی نمیتونی گاز رو بیاری بفرستی تو کوره از اونطرف قیر بگیری

نه من دنبال ساخت قیرش نیستم نه تخصصش و دارم نه وقتشو

وقتی یکی هست و تخصصشو داره اینکار رو کنه من چرا کار موازی کنم

اما من می توم این قیر بررسی کنم و تاثیر اون تو کار خودمون بررسی کنم

و از اون تو کار خودمون بکار ببرم

همین طور هم که خودت می دونی ما تو قیر معمولی مشکلات زیادی داریم

یکیشم که گفتم مثلا اگه قیری داشته باشیم که زود سخت بشه اما شکننده نباشه خیلی عالی میشه

یا داشتن قیر رنگی می تونه خیلی کمک کنه

و از همه مهمتر قیری که بتونه چسبندگی بیشتری نسبت به حالت قبلی داشته باشه

من دنبال چنین چیزایی هستم

که یا باید از سیتستم جدیدی که میگی استفاده کرد(‌قیر سنتزی) یا از مواد پلیمری برای جبران این ضعف

لینک به دیدگاه
نه من دنبال ساخت قیرش نیستم نه تخصصش و دارم نه وقتشو

وقتی یکی هست و تخصصشو داره اینکار رو کنه من چرا کار موازی کنم

اما من می توم این قیر بررسی کنم و تاثیر اون تو کار خودمون بررسی کنم

و از اون تو کار خودمون بکار ببرم

همین طور هم که خودت می دونی ما تو قیر معمولی مشکلات زیادی داریم

یکیشم که گفتم مثلا اگه قیری داشته باشیم که زود سخت بشه اما شکننده نباشه خیلی عالی میشه

یا داشتن قیر رنگی می تونه خیلی کمک کنه

و از همه مهمتر قیری که بتونه چسبندگی بیشتری نسبت به حالت قبلی داشته باشه

من دنبال چنین چیزایی هستم

که یا باید از سیتستم جدیدی که میگی استفاده کرد(‌قیر سنتزی) یا از مواد پلیمری برای جبران این ضعف

 

خب اینکه زود سخت بشه و شکننده نباشه که موضوع مهمی نیست به سادگی حل میشه و همین قیر های عادی هم میشه دستکاریش کرد که اینجوری بشه و همینطور چسبندگیش که عملا دیگه کنده نشه

خب الان من باید چیکار کنم امیر جان ؟ دقیقا بگو برام

 

چه کمکی میتونم بکنم ؟ منظورم اینه که باید چه حرکتی انجام بدم ؟ (الان میگه این همه گفتم باز میگه ناصر زن بود یا مرد:ws3: ) الان باید روش ساخت رو یاد بدم به مدیران پژوهشگاه یا مرکز تحقیقات آسفالت ؟

خودم تو اسکیل بزرگ بسازم براشون ؟ برم خلخالو اسفالت کنم ؟ خودمو خال خال کنم ؟ سطوح متخلخل بسازم بعد اسفالت کنم ؟

زنگ بزنم وزارت راه فوت کنم ؟

سیگار روشن کنم دوباره ؟

زنگ بزنم ناصر غلطک بخره بریم تو محل ؟ :ws28:

 

میدونی یکی از جاهایی که دیدم از نوع قیر البته با دستکاری های خاص خودش استفاده میکردن کجا بود ؟

تو یکی از پایگاه های نظامی امریکا و باند جنگنده ها بود میدونی چرا ؟

بعضی از جنگنده ها مثل سوپر هورنت و ایگل موقع بلند شدن قشنگ یک حال اساسی به زمین میدن

این مشکل رو اینجا هم ما با فانتومها داریم

یکم موتورش رو به پایینه و خوشکل بابای باندو در میاره بعد میره بالا

 

یا اتوبان ها

که فقط 2 تا کشور فکر میکنم تو دنیا اتوبان دارن که همون آلمانو امریکا هستند

اتوبانهای آلمان یجوریه که وقتی از توش رد میشی انگار داری روی برف اسکی میکنی از بس روونو نرمه ! انگار داری لیز میخوری و چرخ نداره ماشین

سرعت نامحدوده ولی به شدت بی صدا و نرم حرکت میکنی

لینک به دیدگاه
خب اینکه زود سخت بشه و شکننده نباشه که موضوع مهمی نیست به سادگی حل میشه و همین قیر های عادی هم میشه دستکاریش کرد که اینجوری بشه و همینطور چسبندگیش که عملا دیگه کنده نشه

خب الان من باید چیکار کنم امیر جان ؟ دقیقا بگو برام

 

چه کمکی میتونم بکنم ؟ منظورم اینه که باید چه حرکتی انجام بدم ؟ (الان میگه این همه گفتم باز میگه ناصر زن بود یا مرد:ws3: ) الان باید روش ساخت رو یاد بدم به مدیران پژوهشگاه یا مرکز تحقیقات آسفالت ؟

خودم تو اسکیل بزرگ بسازم براشون ؟ برم خلخالو اسفالت کنم ؟ خودمو خال خال کنم ؟ سطوح متخلخل بسازم بعد اسفالت کنم ؟

زنگ بزنم وزارت راه فوت کنم ؟

سیگار روشن کنم دوباره ؟

زنگ بزنم ناصر غلطک بخره بریم تو محل ؟ :ws28:

 

میدونی یکی از جاهایی که دیدم از نوع قیر البته با دستکاری های خاص خودش استفاده میکردن کجا بود ؟

تو یکی از پایگاه های نظامی امریکا و باند جنگنده ها بود میدونی چرا ؟

بعضی از جنگنده ها مثل سوپر هورنت و ایگل موقع بلند شدن قشنگ یک حال اساسی به زمین میدن

این مشکل رو اینجا هم ما با فانتومها داریم

یکم موتورش رو به پایینه و خوشکل بابای باندو در میاره بعد میره بالا

 

یا اتوبان ها

که فقط 2 تا کشور فکر میکنم تو دنیا اتوبان دارن که همون آلمانو امریکا هستند

اتوبانهای آلمان یجوریه که وقتی از توش رد میشی انگار داری روی برف اسکی میکنی از بس روونو نرمه ! انگار داری لیز میخوری و چرخ نداره ماشین

سرعت نامحدوده ولی به شدت بی صدا و نرم حرکت میکنی

 

قبلش یه سوال که ربطی به ادامه بحثمون نداره :‌

این نوع قیر یجور قیر مصنوعی محسوب میشه ؟ درسته ؟

یعنی ما خارج از پالایشکاه و بشکل دستی درستش می کنیم ؟‌

------------------

اما ادامه داستان :‌

خب اگه موافق باشی

من برای شروع نمونه ای تو مقیاس ازمایشگاهی از این قیر ها میخوام

برای یک سری آزمایش ها

و اینکه چه موادی در این قیر وجود داره ... و تفاوت این مواد با قیر معمولی چیه ؟

بیشتر این برای این میخوام که ازمایشات به نتیجه برسونم و تاثیر مواد نشون بدم

--------------

باور کن من هنوز نفهمیدم وقتی میشه یه قیر کم هزینه با کلی خواصیت درست کرد چرا هنوز روش کار نشده ؟؟؟

خب الان شما دانش ساختشو داری اما چرا ... ؟ ؟؟؟؟

لینک به دیدگاه
قبلش یه سوال که ربطی به ادامه بحثمون نداره :‌

این نوع قیر یجور قیر مصنوعی محسوب میشه ؟ درسته ؟

ببین امیر جان وقتی میگیم سنتز یعنی مصنوعی و منظور کلی من از مصنوعی یعنی این که تو طبیعت و با صرف زمان طولانی به دست نیومده!

مثل الکل اتیلیک یا همون اتانول خودمونه !! یا باید بشینی خرما یا گندم یا امثالش رو تخمیر کنی و بشینی روزها تا فینگیل درصد اتانول تخمیر بشه(شبیه به همون سرکه ساختن خونگی)

یا بیای هزاران لیتر یا تن در روز به شکل مصنوعی بسازی

ماده همونه و هر دو یک فرمول دارن اتانول هستن فقط روش تولید فرق داره

یعنی ما خارج از پالایشکاه و بشکل دستی درستش می کنیم ؟‌

پالایشگاه قیر رو به عنوان ته مانده نفت خام بدست میاره و هدف از ایجاد یک پالایشگاه پردازش یک ماده هستش که هزاران ترکیب توش داره و در آخر قیر هم اون ته مونده

این فرایند اینجوری نیست و پلنت ما فقط قیر میسازه !! پس به هیچ عنوان نیازی به ادوات و تجهیزات پالایشگاه نداره !! تو یک کارخونه ساده هم میشه ساختش

------------------

اما ادامه داستان :‌ بزن بریم ادامشو ببینم چی میشه :ws3:

خب اگه موافق باشی با وکیلم صحبت کن امیر جان :ws28:

من برای شروع نمونه ای تو مقیاس ازمایشگاهی از این قیر ها میخوام

برای یک سری آزمایش ها

خب نمونه رو که گفتم به دستت میرسونم تست هایی که میخوای رو بگیر

و اینکه چه موادی در این قیر وجود داره ... و تفاوت این مواد با قیر معمولی چیه ؟

امیر جان تو کامنت های قبلیم که توضیح دادم همه ساختمانش مثل همون قیر معمولیه !! مثل مثال اتانولی که نوش جان میکنی هستش :ws3: و همین الان گفتم (البته استغ....... For allah ) شما که آب معدنی مینوشی :whistle:

بیشتر این برای این میخوام که ازمایشات به نتیجه برسونم و تاثیر مواد نشون بدم

گفتم اینم همونه ولی اگر قرار باشه توش دستکاری هایی انجام بدیم که توی شرایط خاصی مورد استفاده قرار بگیره کمی از ترکیبات داخلش رو جابه جا میکنیم یا اینکه پیوندهای شیمیایی یا بنیان شیمیایی بعضی از ترکیبات داخلش رو تغییر میدیم !! اصلا این چیزا رو رها کن چون الان میای میگی بحث شیمیایی شد :ws3: آقا جان اون بابایی که میسازه استاندارد همون قیرو میده ولی اگر قرار باشه جایی قیر شما خواص خاصی داشته باشه فقط اعلام میکنی و سازنده همونجوری تحویلش میده

--------------

باور کن من هنوز نفهمیدم وقتی میشه یه قیر کم هزینه با کلی خواصیت درست کرد چرا هنوز روش کار نشده ؟؟؟

خب الان شما دانش ساختشو داری اما چرا ... ؟ ؟؟؟؟

 

باور میکنم

خیلی چیزارو میشه ساخت که اگر دونه دونه بگم هممون سر از امین آباد در میاریم و بستری میشیم تو دیوونه خونه

از آب کره گرفتن هم قدیمی شده ولی اونور حرکتهایی میکنن که آدم باید کلا از اول خودشو پارتیشن بندی کنه چون با عوض کردن ویندوزم درست نمیشه و کلی بدسکتور تو مغر آدم میوفته

منم اصلا اینجا زندگی نمیکنم که باهاشون برخورد کردم و چند سال با یک مشت روانی زندگی کردمو کل کل میکردم که مخالف گردش زمین حرکت میکنن :ws28: من کار خودم گروه تکنولوژی بوده و اگر نتونم پا به پای این جماعت روانی حرکت کنم که شوت میشم

به راحتی نقض میکنن و اثبات میکنن دو دو تا 4 تا نمیشه

حالا مهم نیست

من نمونه رو برات میسازم با ناصر هم برای غلطک هماهنگ میکنم

آدرس بیابون مورد نظر رو بده اسفاتلش کنیم:ws28::ws28: من با بیل میریزم ناصر با غلطک از روش رد بشه

:ws28::ws28:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...