رفتن به مطلب

هنر رزمی کونگ فو - Kung Fu


ارسال های توصیه شده

بسم الله الرحمن الرحیم

 

Dokhtaran_va_pesaran_kungfu_biyamouzim.jpg

 

هنرهای رزمی که به اشتباه ورزش های رزمی خوانده می شوند،‌تنها ورزش نیست.

اصل و پایه هنرهای رزمی بر اساس اخلاق و پرورش روح و روان و تعالی به سوی حق است.

قبل از اینکه شخص در هنرهای رزمی به درجه ای خاص برسد باید اخلاق و روح و روان خود را از پلیدی ها پاک نماید و خود را به تعالی و حق تعالی نزدیک نماید.

تمرینات و تکنیک ها در ورزش های زرمی نیز به جهت پرورش روح و روان است و همچنین تعالی انسان.

از ما بین این هنرهای رزمی به کونگ فو ( Kung Fu ) که اصیل ترین آنها که مادر هنرهای رزمی است می توان اشاره نمود.

کونگ فو هنر رزمی ای است که خودم به شخصه بسیار به اون علاقمند هستم و قبلاً خیلی تمرین میکردم؛‌ولی الان مدتی است که تمرین نمی کنم.

istockphoto_5777289-dragon-kung-fu.jpg

 

kung-fu2.gif

تاریخچه کونگ فو ( بوکس چینی )

تاریخچه کونگ فو با ورود بودیهارما و یا به گفته چینی ها تامو از هند به معبد شائولین چین آغاز می گردد .

 

در ضمن معبد شائولین در ایالت هوتان قرار دارد و هنرهای رزمی موجود دنیا از این مکان سر چشمه گرفته است . راهب تامو که مشغول تعلیمات مذهبی به جوانان ( راهبان ) معبد بود . با توجه به حالات جسمی و روحی آنها شروع به ابداع 18 حرکت فیزیکی کرد . که بعدها همین حرکات جزئی از درسها و و تعلیمات آنها قرار گرفت و اساس هنر های رزمی کونگ فو ( بوکس چینی ) از اینجا شروع شد .

 

بعدها شاگردان راهب توانستند . این حرکات را خوبی بیاموزند و شروع به گسترش این هنر کنند و مدت کوتاهی معبد شائولین خواستگاه کونگ فو شد و این هنر زیبا کم کم در معابد دیگر نفوذ کرد و بعدا از سالیانی دراز بر اساس بوکس معبد شائولین سبکهای دیگری از کونگ فو پدید آمد که سراسر چین رواج یافت و هنر ملی این کشور شد .

 

امروز می توان کونگ فورا در پارکها ، معبد ، باشگاها و تمام اماکن عمومی و خصوصی مشاهده کرد . مخصوصا صبح های زود در هوای پاک و فضاهای زیبا و دلنشین .

 

البته ناگفته نماند که ورزشی را که چینی ها صبح های زود تمرین می کنن شیوه ای از کونگ فوی نرم می باشد که به ( تای چی چون ) معروف است .

 

kung-fu.gif

 

معنای کونگ فو در بین مردم چین

 

 

در کل ، هنرهای رزمی چین با نام کونگ فو شناخته می شود . کلمه کونگ فو ظاهرا هیج معنای خاصی ندارد . ولی در بعضی از اقوام کونگ فو ( مرد دانا ) اطلاق می شود . و در نزد بعضی دیگر از مردم نیز به ( عالی ترین شکل هر چیز ) گفته می شود .

 

در مجموع می توان گفت کونگ فو به هنری اطلاق می گردد که بیانگر حرکات فیزیکی موزون دست و پا است . در هر صورت کونگ فو تقریبا همیشه در دست مردان و زنانی بوده است که مورد اعتماد مردم بوده اند .

 

kung-fu.jpg

 

کونگ فو در بین دو گروه رواج بیشتری داشته است .

 

گروه اول جادوگران و جن گیران آن زمان که با نمایشهایی افسونگری و اجرای بعضی از حرکات زیبا و پیچیده در میان قبایل امرار معاش می کردند و این فنون و حرکات مذهبی مخصوص خودشان را به فرزندان خود انتقال می دادند . در بین آن می توان رهبر آنها ( تین شید ) را نام برد که ارباب آسمانی نام گرفته بود .

 

خاندان وی هزار هشتصد سال بر کوهی ( اژدها ) در ایالت کیانگ سینگ حکومت داشتند . ضمنا این افراد می توانستند بعد از ازدواج در بین مردم شهرها و روستائیان به راحتی و آزادانه زندگی کنند .

 

shaolin-kung-fu-features-in-unesco-2009-paris.jpg

 

گروه دوم راهبان و افراد مذهبی را شامل می شد که این افراد زندگی ساده ای داشتند و فقط از گیاهان تغذیه می کردند و یکی از خصوصیات آنها این بود که باید تا زمانیکه زنده هستند مجرد و دور از مسائل مادی باشند آنها در صومعه ها زندگی می کردند .در ضمن برای تلفیق روح و جسم روزه می گرفتند و در همین حال به تمرینات سخت و طاقت فرسای هنرهای رزمی کونگ فو می پرداختند .

 

syj-m.jpg

 

خضور راهبان پیوسته جهت اصلاح جامعه ملموس بود هر کجا بر کسی ستم می شد این راهبان حاضر بودند . فشارهائی که از طرف حاکمان به افراد زیر دست آنها اعمال می شود باعث آن گردید که در سال 1911 در چین نهضتی از طرف این مردان اتفاق بیافتد که به انقلاب بکسورها معروف شد و در حقیقت انقلاب اول نام گرفت .

 

یکی از راهبان معبد شائولین بنام تی سو در رواج و نشر بوکس معبد شائولین نقش عمده را بر عهده داشت و سالها در بین راهبان معبد این هنر را رواج می داد . آنها این هنر را بوسیله تقلید از حیوانات و حشرات به مرحله عالی رساندند و این حرکات شامل : حرکات ببر ، مار ، پلنگ ، میمون ، مانتیس ، درنا ، اژدها و دیگر حیوانات می باشد .

 

استادان بزرگ شائولین این هنر را نسل به نسل به شاگردان خود منتقل می کردند و با پیگیری زیاد آن را به کمال رساندند. اما بعد از فتح شائولین ، کونگ فو در سراسر چین ممنوع اعلام شد و استادان اصلی شائولین از مرزها گریختند آنها به کشورهایی مانند هنگ کنگ ، تایوان و کشورهای غربی رفتند .

 

0706_213.jpg

 

اکنون کونگ فوئی که در خارج از چین تعلیم داده می شود بواسطه مهم بودن مراجع آن ارزشمند تر و مهم تر از کونگ فوئی است که در چین تعلیم داده می شود . بعدها دولت چین جهت سر و سامان دادن به این هنر رزمی سعی کرد تحت نام ووشو همه سیستم های کونگ فو را منسجم کند .

 

استادان شائولین که در خارج از چین بودند این جریان را تحریم کردند. در واقع ایشان حق داشتند چرا گه غربی ها به هیچ وجه به اخلاق و تعالی روح و ذات حق در هنرهای رزمی معتقد نبودند و تنها برای کسب قدرت و برتری نسبت به دیگران این فنون را می آموختند.

اما به هر حال ووشو شروع بکار کرده بود و از تمام دنیا جهت نشر این ورزش نماینده می پذیرفت . بعدها برای جلوگیری از انتقاد شدید مشتاقان کونگ فو در کنار معبد شائولین مدرسه هنرهای رزمی شائولین تاسیس شد که این مکان به جهانگردان هنر رزمی ووشو را می آموزد و مدارک شائولین به آنها می دهد .

 

در حال حاضر دهها سبک کونگ فو در حال فعالیت هستند که شاخص ترین آنها : تای چی چوان ، پاگواچان ، هسینگ آی ، وینگ چان ، چانگ چوان و نان چوان می باشد که در ووشو نیز همین سبکها را بعنوان سبکهای اصلی قرار داده اند .

 

arte_kung_fu_2008_01.jpg

 

 

********************

تای چی چوان - To Chi Chuan

 

 

chi_gong2.jpg

 

 

2ihqqmd.jpg

 

*******************

وینگ چون - Wing Chun

 

 

interloop_kungfu_uniforms.jpg

 

استاد مرحوم ایپ،‌از اساتید مشهور وینگ چون

 

 

yipmanstartneu.jpg

 

 

استاد ایپ به همراه استاد بروس لی حین تمرین وینگ چون

 

 

21ahlyf.jpg

 

 

راستی سبک وینگ چون توسط یک خانم ایجاد شده و به همین دلیل دخملای انجمن میتونند این سبک رو برای دفاع شخصی و همچنین تعالی روح و روان خودشون یاد بگیرند........ :icon_gol: :w16: :w16:

البته خدا نکنه که مموشی (آبجی مهسا) بیاد و وینگ چون یاد بگیره....... :ws3:

چون دیگه پسرای انجمن کارشون تمومه.......:ws28:

بچه ها فکرشو بکنید مموشی یشه استاد وینگ چون.......... :banel_smiley_52: :ws3:

چی میشه............ :ws28: :ws3::ws3:

داخل پرانتز ((چیه حسود :w00: خودت کونگ فو کار میکنی اشکالی داره دخملا هم استاد بشن)) :ws3:

*************

چانگ چوان - Chang Chuan

 

 

Wushu8.jpg

***************

وودانگ

 

 

20050301-3wd.jpg

 

 

************

ووشو

 

 

2.jpg

 

 

wafay.jpg

لینک به دیدگاه

 

راستی سبک وینگ چون توسط یک خانم ایجاد شده و به همین دلیل دخملای انجمن میتونند این سبک رو برای دفاع شخصی و همچنین تعالی روح و روان خودشون یاد بگیرند........ :icon_gol: :w16: :w16:

البته خدا نکنه که مموشی (آبجی مهسا) بیاد و وینگ چون یاد بگیره....... :ws3:

چون دیگه پسرای انجمن کارشون تمومه.......:ws28:

بچه ها فکرشو بکنید مموشی یشه استاد وینگ چون.......... :banel_smiley_52: :ws3:

چی میشه............ :ws28: :ws3::ws3:

داخل پرانتز ((چیه حسود :w00: خودت کونگ فو کار میکنی اشکالی داره دخملا هم استاد بشن)) :ws3:

 

منو ميگه هااااا :shad:

همين الانش پسرارو حريفم، چه برسه ونگ وونگ ياد بگيرم :ws3:

مثلا همين ادمين، كافيه يه پخش كنم، ديگه تا 2روز نمياد انجمن :hanghead:

ببينم ميشه براي شوبرمم اين ترفندارو بكار ببرم؟ :shad:

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

کونگ فو و تاثیر آن بر انسان :

 

 

چون این هنرمطابق با خصوصیات روحی وجسمی ( تنی وروانی ) طرح ریزی شده است باعث تقویت تن وروان انسان میشود

« از نظر جسمی باعث تقویت عمومی اعضای بدن از جمله »

1.. تقویت ماهیچه ها و عضلات مختلف بدن وجلوگیری ازابتلاءبه تنبلی و درد های عضلانی می شود.

2.. باعث استحکام استخوانها ومانع از ابتلاء به پوکی استخوان می شود.

3..باعث تقویت مفا صل شده واز ار تروزواسیب دیده گیهای مفصلی جلو گیری می کند.

4..باعث تقویت قلب ودستگاه گردش خون می شود.

5..باعث تقویت ریه ها شده و توان تنفسی فرد را بالا برده وتنظیم

می کند.

6..باعث تقویت دستگاه گوارش شده ودر هضم و جذب بهتر غذا کمک می کند.

7.. با عث تقویت سلسله اعصاب وسرعت عمل تصمیم گیری مغز

می شود وبیشتر موارد دیگرکه در سلامتی وطول عمر انسان تاثیر زیادی دارد.

از نظردرونی یا روانی نیز کانگ فو تاثیرات زیادی دارد،از جمله:

1. باعث تقویت اعتماد و اراده و خود باوری انسان میشود.

2. باعث غلبه بر ترس ،خشم و اضطراب ودلهره میشود.

3. باعث ایجاد وتقویت روح هماهنگی وهمکاری میشود

4. باعث نو اوری و شکو فایی استعداد های نهفته انسان میشود .

5. باعث بوجود امدن وتقویت حس حقیقت جویی ،زیبا دوستی وحسن اخلاقی در انسان میشود.

پیامبر اکرم (ص) فرموده است :

خداوند زیباست وزیباییها رادوست دارد

اتمهای بدن ما تابعیت دارد نسبت به عالم کیهان یعنی همانطور که تغذیه زمینی(نباتی وحیوانی) داریم تغذیه کیهانی ( امواج و پرتو های کیهانی نور خورشیدو جاذبه ستارگان و سیارات و...) نیز داریم ولی بشر نمی داند چگونه ازاین جسم بهره برداری کند.ما بوسیله حرکات تنظیم شده در جهات شرق وغرب ،شمال و جنوب در محور های هندسی وزوایای تابش مخفی بدن از آن استفاده می کنیم .

این حرکات ذرات را در خود جذب کرده و حاصل انرژی تولید می کند که تنها انرژی وکالری بدنی نیست بلکه یک سری انرژیهای فکری می باشد .

پس منظور از تکنیکها وحرکات کانگ فو فقط انرژی جسمی نیست بلکه انرژیهای فکری مورد نظر ما میباشد.

چون افکار ما آفریننده اعمال ما هستند پس اگر درست بیندیشیم وزیربنای اندیشه وآگاهی درستی داشته باشیم درست نیز عمل خواهیم کرد.

هدف کانگ فو دست یافتن به اسرار فکرونیروی روان آدمی است که انسان را به انسانی برتر در بعد فیزیکی وروانی تبدیل میکند وحرکات وتکنیکهای کانگ فوتوا بر اساس علومی چون فیزیک-شیمی-ریاضی وپزشکی بنیانگذاری شده است.

ما در کانگ فو مجموع این حرکات فیزیکی وروانی وبرآیند آنها را طریقت دانائی می نامیم.

شاید درباره تکنیکها وحرکات کانگ فو چنین به نظر بیاید که سایر هنرهای رزمی نیز این تکنیکها وحرکات رادارند پس دیگر چه فرقی بین این هنرهاست؟

بله ما نیز این مسئله راقبول داریم شاید قسمتی از تکنیکها وحرکات کانگ فو در سایر هنرهای رزمی باشد ولی اصل ترکیب تکنیکهاست که درتاریخچه کانگ فو دیدیم که بیشتر هنرهای رزمی از معبد شائولین سرچشمه گرفته اند پس بیشتر فنون مشابه هم هستند ولی اصل ترکیب تکنیکها ومهمتر ازآن فلسفه این هنراست. کانگ فوتوآ قیامی درمیان هنرهای رزمی است برای رسیدن به اصل ومفهوم هنر رزمی که بیشتر هنرهای رزمی امروزی از اصل وفلسفه خود دور افتاده اند وفقط به نیروی تنی وقدرت جسم وبرتریت نیروی تن پرداخته اند که حاصل این نیرو اگربدون تقویت روح وروان باشدجزخشونت وتجاوز نیست.

اصل هنرهای رزمی فلسفه این هنرهاست که انسان رابه انسان بودنش آگاه می کند وبا پرورش تن،روان را نیز می پرورند تا ظرفیت نگه داشتن این قدرت راداشته باشدوراه هر گونه ظلم وبدی وخشونت وتجاوزرابا پرورش روح وروان میبندد.

کونگ فو توآ بهترین ترکیب رااز نظرتن وروان ازبعد علمی وفنی ومحیطی وفرهنگی در ایران ارائه داده است وبرترین حالت را بوجودآورده است. ولی صد افسوس که این هنر بزرگ ودانش سامانگر ناشناخته مانده وآنطور که شایسته این هنر است شناسانده نشده است ،به امیدروزی که نوجوانان وجوانان عزیز به ارزشها وفرهنگ ایرانی این هنر پی ببرند

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...