رفتن به مطلب

مقبره كوروش يا " مقبره مادر سليمان " ؟!


ارسال های توصیه شده

attachment.php?attachmentid=802&stc=1&d=1276081254

 

چندي پيش در وبلاگي ‘ تصوير فردي به نمايش گذاشته شده بود كه براي اظهار بندگي به كوروش سر سلسله هخامنشيان ‘ به پاي مقبره اي كه به نام وي در پاسارگاد منسوب است ‘ افتاده و بر خاك آن سجده مي كرد !

و اين در حالي است كه بنايي كه به نام مقبره كوروش در پاسارگاد مشهور است نمي تواند قبر كوروش هخامنشي باشد !

قبر كوروش كه گفته مي شود در پاسارگاد است ، افسانه اي بيش نمي تواند باشد ؛ زيرا آنچه كه امروز به قبر كوروش مشهور است در كتابهاي تاريخي حمداله مستوفي و ديگر سياحان و مورخان قرون گذشته و در ميان مردم محل به " مقبره مادر سليمان" مشهور بوده كه در دوره پهلوي اول آنرا به نام "مقبره كوروش " به مردم معرفي كردند !

پاسارگاد به چندين دليل نمي تواند مقبره كوروش باشد كه به سه تا از آنها اشاره مي شود

 

1 ـ كوروش در جنگ با ماساژتها ، يعني با تركان ماقبل ميلاد مسيح ، به دست ملكه توموروس ‘ بانويي كه رهبري و پادشاهي ماساژتها را به عهده داشته كشته مي شود ، محل كشته شدن كوروش طبق روايت هرودوت ، شمال رودخانه آراكس ( آراز = ارس ) بوده ، ولي پير نيا مورخ ايراني بر هرودوت ايراد گرفته و محل كشته شدن وي را نه شمال ارس بلكه شمال رود جيحون مي داند ؛ با توجه به نوشته هاي تاريخي هرودوت و پيرنيا ‘ و تاكتيكهاي قرون گذشته تاريخي و حتي كنوني ‘ اصولا در جنگ، فرمانده كل قوا در پشت و منتها اليه لشگر و مسئول فرمان حمله و تنظيمات قوا ست ؛ وقتي درجنگي فرمانده كل قوا (كوروش ) كشته مي شود ، يعني شكست كامل لشكر مهاجم و نابودي كامل قواي مهاجم كه نتيجه اش جز از بين رفتن روحيه مقاومت سربازاني كه احتمالا از جنگ جان سالم بدر برده اند و پا به فرار گذاشتن كساني كه كشته نشده اند نيست ! در موقعيتي كه كوروش كشته مي شود و سرش از تنش جدا مي شود و به دست ملكه تومروس مي افتد ، كدام سرباز زنده مانده پارس و با كدام روحيه و جرئت مثلا مي رود و جسد بدون سر كوروش را از ميان سربازان فاتح تومروس پيدا ميكند و كشان-كشان از ميان آنها خارج مي كند و با پاسارگاد مي برد ؟!

 

2 ـ اگر كوروش در شمال ارس كشته شده باشد فاصله اين مكان تا پاسارگاد به بيش از 1500 كيلو متر و اگر در شمال رود جيحون كشته شده باشد به بيش از 2000 كيلومتر مي رسد ،فرض كنيم سرباز پارس با روش و ترفند خاصي كه بر كسي روشن نيست جسد كوروش را از ميان لشگر پيروز تركان ماساژت بيرون آورده باشد، در آن زمان اين فاصله 1500 يا 2000 كيلومتر را همراه باجسد با چه وسيله اي تا پاسارگاد طي كرده كه سربازان پيروز ماساژت نتوانستند وي را تعقيب كنند و سرباز پارس با خيال راحت جسد كوروش را تا پاسارگاد برده و جسد هم متلاشي نشده است ؛ بطور متوسط انسان در يك ساعت مي تواند 6 كيلومتر راه طي كند و اگر فرض كنيم سرباز پارس روزي 10 ساعت راه طي كرده باشد و اگر جنگ در شمال رود ارس اتفاق افتاده باشد حداقل مدت 25 روز و اگر جنگ در شمال رود جيحون اتفاق افتاده باشد حد اقل 33 روز طول مي كشد كه اين سرباز بدون استراحت ‘ جسد را به پاسارگاد ببرد كه در اين مدت جسد كاملا متلاشي مي شده است .

 

3 ـ كوروش دين زرتشتي داشت و در آيين زرتشت اجساد مردگان را دفن نمي كردند ( زرتشتيان تا چندي پيش هم مردگان خودرا دفن نمي كردند ؛ الان از روش مدرن براي توجيه مسئله استفاده مي شود ) و اجساد مردگان را بر بالاي تپه ها مي گذاشتند تا طعمه پرندگان گوشتخوار و درندگان شود ؛ ( تپه اي در غرب شهر يزد در گذشته مختص مردگان زرتشتيها بوده است ) چرا كه معتقد بودند جسم مرده نجس است و با دفن شدن ، خاك پاك را هم نجس مي كند؛ حال اگر بر فرض محال اين جسد به پاسارگاد هم آورده شده باشد ، جسد كوروش طبق آيين زرتشت نمي توانست دفن شود و مقبره اي هم برايش ساخته نمي شد !

لذا پاسارگاد به هيچوجه نمي تواند مقبره كوروش باشد و اگر مقبره مادر سليمان هم نباشد مكان مقدسي براي مسلمانان محل بوده كه به " مقبره مادر سليمان " مشهور بوده است.

لینک به دیدگاه

attachment.php?attachmentid=803&stc=1&d=1276081890

 

 

 

روایتی که هرودوت در مورد مرگ کورش آورده بر کشته شدن او توسط ماساژتها تاکید دارد ...

(این روایت مربوط به این تصویر است و نوشته هرودوت

راست و دروغش گردن خودش !!)

 

ملکه ماساژت ها ( تومیریس ) ،

پیش از آغاز نبرد با کورش به او چنین پیام داد که :

" ای پادشاه ، به تو نصیحت میکنم که دست از این کار برداری ، زیرا معلوم نیست که به نتیجه مطلوب دست یابی . به فرمانروایی بر قوم خود خرسند باش و بگذار بر سرزمین خود سلطنت کنم . افسوس که به سخن ام گوش فرا نخواهی داد ، زیرا آنچه کمتر به ان می اندیشی صلح و صفا است ...

ای خون خوار ِ سیری ناپذیر که پسرم را به نیروی افسون بار باده گرفتار کرده ای ، برخود مبال ،

زیرا که این آیین مردان نیست و در میدان جنگ نبرد انجام نشده . با این همه من بد تو را نمیخواهم .

پندم را بپذیر و او را رها کن و بی این که زیان ببینی از بوم و بر ما دور شو . اگر چنین نکنی به ایزد خورشید سوگند ، که هر اندازه تشنه ی خون باشی از خون سیرت خواهم کرد "

 

( قوم های کهن در آسیای مرکزی و فلات ایران - رقیه بهزادی - صفحه 97)

 

پس از این پیام جنگ در گرفت و کورش شکست خورد ...

آنگاه ترمیریس سر کورش را برید و آن را در خمره ی پرخونی فرو برد و گفت :

" آن چه میخواهی بنوش تا سیر شوی "

 

 

تَهم‌رَییش (با شکل یونانی‌شدهٔ تومیریس Thomyris) ملکهٔ قوم ایرانی‌تبار ماساژت‌ها بود که در حدود ۳۵۰ پ.م. حاکم قوم خود بود. ماساژت‌ها ایرانی‌تباران سکایی بودند که در بخش‌های بزرگی از دلتای سیردریا در آسیای میانه وقفقاز سکونت نیمه‌کوچ‌نشین داشتند

 

تهم‌رییش و پسرش اسپَرگَپـِش که سپهبد سپاه او بود هر دو نام‌های ایرانی دارند. بخش اول نام تهم‌رییش به معنی دلاور است که در نام‌هایی مانند تهم‌تن و تهماسب نیز دیده می‌شود.

 

کوروش بزرگ هخامنشی در این بخش از شاهنشاهی ایران هفت دژ مرزبانی ساخت که نیرومندترین این دژها به نام کوروش‌کده، توانست در برابر اسکندر مقدونی مقاومت کند و از دستیابی او به این منطقه جلوگیری کند.

 

تاریخ‌نویسان یونانی مدعی‌اند که کوروش بزرگ حین سرکوبی شورش ماساژت‌ها گرفتار شد و تهم‌رییش توانست کوروش را بکشد. پس از مرگ کوروش بزرگ، فرزند ارشد او کمبوجیه به شاهنشاهی رسید.

لینک به دیدگاه

مرگ کوروش توسط تومروس زنی آزربایجانی

در زمان کوروش فرمانروای ماساژت ها زنی به نام توموروس بود که بعد از درگذشت شوهرش برجای او نشسته بود. کوروش ضمن ارسال پیام برای او چنین وانمود کرد که خواهان ازدواج با اوست. اما توموروس دریافت که کوروش قصد ازدواج با او را ندارد، بلکه می خواهد سرزمینش را تصاحب کند. کوروش چون نتوانست با این تدبیر به مقصود برسد، از جنگ در آمد، و بعد از گذشتن از رود جیحون در سرزمین ماساژت ها به تاخت و تاز پرداخت. در این هنگام توموروس به وی چنین پیام داد:

 

ای پادشاه مادی ها، به تو نصیحت می کنم که دست از این کار برداری، زیرا معلوم نیست که به نتیجه مطلوب دست یابی، به فرمانروایی بر قوم خود خرسند باش و بگذار که برسرزمین خود سلطنت کنم. افسوس که به سخنم گوش نخواهی داد، زیرا آنچه که کمتر به آن می اندیشی صلح و صفاست. اگر در تصمیم خود مبنی بر جنگ با ماساژت ها استوار هستی از ساختن پل بر روی رود جیحون صرفنظر کن. لشکر من تا مسافت سه روز از رود عقب نشینی خواهد کرد، و سپس تو به پیش روی ادامه بدهاگر ترجیح می دهی تو نیز همین اندازه عقب نشینی کن ما حاضریم در آن سوی رودبا تو روبرو شویم

 

کوروش پس از شنیدن پیام ملکه، فرماندهان خود را احضار کردو با آنان به مشورت پرداخت. همگی اعتقاد داشتند که بهتر است کوروش اجازه دهد ملکه و سپاهیانش به این سوی رود بیایند. اما کروسوس لودیا با این تدبیر مخالف بودو عقیده داشت که اگر دشمن به این سوی رود بیایدو پیروز شود، از تاخت و تاز دست برنخواهد داشت. پس بهتر آن است که کوروش به سرزمین دشمن بتازد و بر او در آن جا غلبه کند. سپس مصلحت در آن است که سران ماساژت ها را به ضیافتی فرا خواند و همه گونه خوراکی ها و نوشیدنی ها فراهم سازد، بعد، ایرانیان به این سوی رود بازگردند و تنها گروهی از گماشتگان خود را در آن سو بگذارند، آن گاه ایرانیان می توانند بر دشمن بتازند و آنان را در آن ضیافت به قتل برسانند.

کوروش توصیه کروسوس را پذیرفت و به خاک ماساژت ها تاخت، ولی گروهی از سربازان خود را در آن جا باقی گذاشت و به این سوی رود بازگشت. عده ای از ماساژت ها از فرصت استفاده کرده به آن گروه تاختند و همگی را به قتل رساندند. پس از آن پیروزی، چشمشان به سفره ای افتاد که برای آن ضیافت فراهم شده بود و آن قدر خوردند و نوشیدند که مست و مدهوش در آن جا افتادند. در این هنگام ایرانیان از فرصت استفاده کرده و گروه بسیاری را کشتند و جمعی دیگر را که در آن اسپارگاپیس فرزند توموروس و سردار سپاه ماساژت ها نیز جزو آن ها بود، به اسارت درآوردند و آنها را نزد کوروش بردند.

همین که اسپارگاپیس به هوش آمد و خود را اسیر دید از کوروش خواست که غل و زنجیر را از او بردارند و کوروش با این تقاضا موافقت کرد. اسپارگاییس به محض آزادی از شدت شرمساری خود را کشت. در این هنگام، ملکه تصمیم به جنگ گرفت. جنگی که باعث کشته شدن کوروش گردید. (قوم های کهن در آسیای مرکزی و فلات ایران – دکتر رقیه بهزادی ، چاپ سوم، صص204-203)

 

در چنین جنگی بود که ملکه ماساژت ها سر کوروش رو برید و در کاسه خون غرق کرد و گفت تو عاشق خون بودی، حال بنوش شاید که سیراب گردی.

لینک به دیدگاه

تاريخ هميشه دوپهلو نوشته مي شود!

 

ابراهيم باستاني پاريزي در مقدمه اي که بر ترجمه ي کتاب « ذوالقرنين يا کوروش کبير » نوشته است ، آنچه بر پيکر کوروش پس از مرگ مي گذرد را اينچنين شرح مي دهد :

 

سرنوشت جسد کوروش در سرزمين سكاها خود بحثي ديگر دارد. بر اثر حمله ي كمبوجيه به مصر و قتل او در راه مصر ، اوضاع پايتخت پريشان شد تا داريوش روي كار آمد و با شورش هاي داخلي جنگيد و همه ي شهرهاي مهم يعني بابل و همدان و پارس و ولايات شمالي و غربي و مصر را آرام كرد. روايتي بس موثر هست كه پس از بيست سال كه از مرگ کوروش مي گذشت به فرمان داريوش ، جنازه ي کوروش را بدينگونه به پارس نقل كردند.

 

 

 

 

كتاب "ایران از آغاز تا اسلام" از پوفسور گیرشمن صفحه 142

 

"حوادثی که در سرحدهای شرقی شاهنشاهی رخ داده بود، کورش را مجبور کرد که به عملیات نظامی ضد اقوام بدوی بپردازد ... کمی بعد در ضمن محاربه ای در گذشت ... جسد وی را به پاسارگاد آوردند ..."

 

از جمله مطالبی که در قبل از ظهور اسلام نوشته شده اند و از آرامگاه کوروش ياد کرده اند می توان از روايات اريستوبولس سردار يونانی همراه اسکندر در فتح ايران و گفته های گزنفن و هرودت و پلوتارک و ... نام برد.

 

قديمی ترين کتابی که بعد از اسلام از آرامگاه وی یاد کرده است فارس نامه ابن بلخی است که در سالهای ۵۰۰ تا۵۱۰ هجری قمری نوشته شده است. در اين کتاب از آرامگاه کوروش با نام گور مادر سليمان يادگردیده است. در سال ۷۴۰ هجری قمری حميد مستوفی مطالب ابن بلخی را عينا نقل می کند و علی رغم اينکه ابن بلخیگور مادر سليمان خوانده مستوفی پا را از اين فراتر گذاشته و گفته که منظور از سليمان سليمان نبی است . آنجا را صرفا اولين غير ايرانی که از این آرامگاه بعد از اسلام يادی کرده جوزفا باباروی ونيزی بود که در سال ۱۴۷۴ میلادی به ايران آمد. لوبرن (۱۷۰۶م) از اينکه آنجا واقعا مقبره مادر سليمان باشد با شک و تعجب سخن می گوید چون در تورات نامی از اين محل برده نشده است . فلاندن (۱۸۴۱میلادی ) گفته است که مسلمانان فکر می کنند که آنجا مقبره مادر حضرت سليمان است اما بعيد است که اينطور باشد . وی اشاره کرده که اين مقبره را بعضی به بهمن شاه (شاه کيانی ايران ) نسبت می دهند.

 

ميرزا حسن فسائی در فارس نامه (نوشته شده در ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۱ ق ) ميگوید : بلوک مشهد ام النبی يا مشهد مادر سليمان (ع) يا مشهد مرغاب ـ مشهد به محل شهادت يا مقبره بزرگان و اولياء دين گويند ـ چون قبر جمشيد در اين بلوک است و اعتقاد قديمی عجم جمشيد پيغمبر بود بعد از استيلای عرب بر عجم اين بلوک را مشهد ام النبی گفتند و چون عجم حضرت سليمان (ع) و جمشيد را يک نفر دانسته اند آن را مشهد مادر سليمان نيز گفتند . حتی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی نيز در مورد محل آرامگاه کوروش شک و ترديد وجود داشت به اين نوشته از مسعود کيهان توجه کنيد : يکی از قرای مرغاب مرسوم به مشهد مادر سليمان به عقيده عوام مقبره مادر سليمان است که ۱۲ کيلومتر با آن فاصله دارد ولی به هيچ وجه اين مساله مبداء تاريخی ندارد و ظاهرا مقبره کوروش می باشد (جغرافيای مفصل ايران) از آنجاییکه رسم بوده اماکن مقدس زرتشتیان را از روی مصلحت به حضرت سليمان نسبت بدهند شکی نيست که منظور از سليمان همان سليمان نبی بوده چون موارد مشابه زيادی در تاريخ وجود دارد. حتی تخت جمشيد را منزلگه سليمان نبی و مسجد سليمان را محل باد سليمان و از قرن ۶ ق به بعد فارس را تخت گاه سليمان (ع) می گفتند و جالب است که اتابکان فارس دارای القاب رسمی چون وارث ملک سليمان بودند .البته برخی معتقدند که اينکار برای جلوگيری از تخريب بيشتر اين اماکن تاريخی و ارزشمند بدست متعصبين دينی و يک حرکت حساب شده و هوشمندانه بوده است . در سال ۱۶۱۷م سفير پرتقال d.n garcia de silva figvereoa از شهر فساجيمز موريه اولين سفرش را به ايران انجام داد هنوز هيچ کس نمی دانست آرامگاه کوروش دقیقا کجاست. بعنوان محل آرامگاه کوروش ياد می کند .تا سال ۱۸۰۹ که در سال ۱۸۰۵م گروتفند موفق به ترجمه خط ميخی ايرانی شد از آن تاريخ به بعد کار شناسائی آرامگاه کوروش راحتتر شد. چون نوشته هائی که در بيستون بود همينطور نوشته های مشهد مرغاب به کمک محققين آمد .جيمز موريه از تطبيق متون تاريخی که در مورد تنگی ورودی آرامگاه آمده بود با مشهد مرغاب به اين نتيجه رسيد که انجا مقبره کوروش است در سال ۱۸۱۰م ویليام اوزلی نظريه موريه را تائيد کرد در سال ۱۸۱۶م کرپورتر با تطبيق نوشته های بيستون و پاسارگاد به همين نتيجه رسيد او نخستين کسی بود که با اطمينان خاطر اين حرف را زد .کرپورتر در اثر بيماری درگذشت و تحقيقاتش ناتمام ماند. اين پايان کار نبود و بقيه هنوز متقاعد نشده بودند که اين نظر درست است . درسال ۱۸۲۱ کلوديوس ريچ می نویسد : به عقیده من اين بنا بايد آرامگاه برترين درخشان ترين و جذاب ترين فرمانروای مشرق زمين يعنی کوروش باشد.

 

p.lassenفلاندن که در سال ۱۸۴۱ میلادی به ايران آمد در نوشته هایش عنوان نمود که پاسارگاد بايد در محل فعلی شهر فسا بوده باشد . در سال ۱۸۶۲م آرمينيوس وامبری در سفرش ميگوید که بعضی اينجا را مشهد مادر سليمان (ع) و برخی قبر کوروش می دانند . بطور خلاصه می توان گفت دانشمندان آن دوران يکدسته شامل افرادی مانند و پروفسور j.oppert و a.h hsayce و مادام ديولافوآ تا مدتها روی فسا يا داراب تاکيد داشتند و افرادی مثل اوزلی (۱۸۱۰م) فلاندن و کست (۱۸۴۱م) j.r price و k.abbot و دو نفر ديگه به نامهای اندرياس و شولتسه(۱۸۷۶م) پس از بررسی نقاط مهم فسا و داراب نظر دادن که مشهد مرغاب محل آرامگاه کوروش است . بعدا بر سر افرادی که آنجا دفن شده بودند اختلاف نظر جزئی پيش آمد پرفسور اوپر کاسندان همسر کوروش را آن زنی ميدانست که با کوروش آنجا دفن شده مادام ديولافوآ و همسرش آنجا را مقبره ماندانا مادر کوروش و خود کوروش می دانستند . در سال ۱۹۴۵ دوباره يک شک بزرگ در مورد آرامگاه کوروش ايجاد شد s.j zakareti مقاله ای نوشت و زندان سليمان را که يکی از آثار باقی مانده در پاسارگاد هست آرامگاه کوروش دانست و استروناخ (۱۹۶۳-۱۹۶۱م) هم اين نظر را تاکيد کرد. زیرا علاوه بر محل آرامگاه کوروش زندان سليمان هم با نوشته های مورخان قديمی در مورد آرامگاه کوروش تطبيق داشت .البته استروناخ سرانجام به اشتباه خودش پی برد و نظريه زندان سليمان را رد کرد و بدين ترتيب مشخص شد که آرامگاه کوروش بطور قطع کجاست . او همچنين ثابت کرد که آن جا آرامگاه کوروش و ماندانا مادرش است .

 

اما در مورد نقل قول دانشمندان بزرگ:

1.دان ناردو:کورش در نبرد با ماساژت ها زخمی شد و بر اثر آن زخم در گذشت و جسدش را به پاسارگاد آوردند.

 

2.کلایسر شویتسر:کورش کبیر به مرگ طبیعی در گذشت و در پاسارگاد دفن شد.

لینک به دیدگاه

آيا كوروش موميايي شده بود؟

 

با توجه به روایات موجود کوروش را مومیایی نکرده اند، پس چگونه جسد او به پاسارگاد انتقال داده شد ؟ با توجه به آن شرایط حمل جنازه از شمال شرق ایران به پاسارگاد و این مسافت طولانی عملا این موضوع را که جسد او به پاسارگاد رفته را منتفی میکند جز اینکه فرض کنیم در زمان داریوش (بنا بر یکی از نظریه ها ) استخوانهای او به پاسارگاد منتقل شد

 

حال باز هم این پرسش مطرح میشود که:

چگونه استخوانهای او مورد شناسایی قرار گرفته !

 

یا اینکه تومیریس اینقدر خوش برخورد بوده که او را در محل مناسبی دفن نموده تا پادشاه بعدی او را به محل دلخواه ببرد!

 

اگر موميايي شده بود، موميايي كو؟

 

تصاویری از داخل قبر کوروش يا مقبره مادر سليمان!

 

attachment.php?attachmentid=804&stc=1&d=1276082214

 

attachment.php?attachmentid=806&stc=1&d=1276082306

 

attachment.php?attachmentid=807&stc=1&d=1276082409

 

 

attachment.php?attachmentid=808&stc=1&d=1276082488

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

ببین هموطن عزیز حالا ترک باشی یا نباشی برایم فرقی ندارد من خودم یهودی ام ولی لطفا تعصبات بیجا را در متن خود زیاد بکار نبر من برای جواب دادن به شما در این سایت عضو شدم

شما چندین بار از خونوخواری و اغتشاشگری ملکه تومیریس با افتخار نام بردی اول ثابت کن همچین ملکه ای خیالی نبوده و در تاریخ ساکاها وجود داشته بعد سنگش را سینه ات بزن در ضمن ماساژت هیچ ربطی به ترکها ندارند شما سخت در اشتباهی که فکر میکنی کوروش بزرگ را ترکها کشته اند.

ویکی پدیا نوشته:

ماساگت (به یونانی Μασσαγέται، Massagetai) یا ماساژت یکی از اقوام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و یک تیرهٔ سکایی نیمه‌صحراگرد در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بودند.

در روزگار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فراوان به مرزهای ایران می‌تاختند. اینان گاه با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همپیمان می‌شدند و زمانی زیر فرمان خود مادها با آشوریان می‌جنگیدند. با آغاز کار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درگیریهای مرزی با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دنباله داشت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دیگر پادشاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای تنبیه آنها تا مرکز اروپا پیشروی کرد. دسته‌های بسیاری از آنان به شاهنشاهی هخامنشی پیوستند و به عنوان سرباز برای آنان جنگیدند. از نامدارترین آنها می‌توان از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نام برد.

با گذشت زمان گروهی از اینان به جنوب شرقی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کوچیدند و این سرزمین را به نام خود ***تان (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) خواندند.

ماساگت‌ها از تیره‌های سکایی و آریایی در شرق دریا کاسپین و کناره‌ی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(=سیر دریا) بودند. انگاره‌هایی که کوشش می‌کند جایگاه این تیره (و شه‌بانوی آن‌ها یا دربیک‌ها) را به غرب دریای کاسپین بکشاند و آن‌ها را دارای تباری غیر هندواروپایی نشان دهند از دید علمی نادرست است

به نظر میرسه لفظ مقبره مادر سلیمان و مقدس شمردن این آرامگاه برای حفظ این اثر تاریخی در دوران مختلف بوده بخصوص در دورانهای بعد از ساسانیان

در جنگهای قدیم هم این گونه بود که وقتی یک فرمانده یا شخص بزرگی در میدان نبرد کشته میشد به پاس دلاوری اش همان دشمنانش جسدش را احترام میگذاشتند و تحویل میدادند چیزی مانند تبادل اجساد که الان هم در جنگهای مدرن وجود دارد حالا شما باتوجه به یک نقاشی خیالی بازهم حرف خودت را بزن

و اما ترکهای ایران من تعجب میکنم که چرا ترکهای ایران خود را از نژاد قفقاز حساب نمی کنند نوشتار زیر ثابت می کند ترکهای ایران از نژاد قفقازی اند نه ساکاییها که بر مردم قفقازی ایران یعنی ترکهای امروزی تصرف و حکومت داشتند

[h=1]مردم آذری[/h] از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

(تغییرمسیر از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

برای دیگر کاربردها،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را ببینید.

[TABLE=class: infobox, width: 22]

[TR]

[TH=align: center]مردم آذری

Azərbaycanlılar, Azərilər

آذربایجانلیلار، آذری لر[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TH]کل جمعیت[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD] ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH]نواحی با بیشترین جمعیت[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE=width: 100%, align: center]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Iran.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۱۲ میلیون معادل ۱۷٪ جمعیت

۱۶٪ جمعیت

۲۱٫۶٪ جمعیت

۱۵ میلیون[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Azerbaijan.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۹٬۲۳۵٬۰۰۱[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Turkey.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۵۳۰٬۰۰۰ - ۲٬۵۰۰٬۰۰۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Russia.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۶۲۱٬۸۰۰ - ۱٬۵۰۰٬۰۰۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Georgia.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۲۸۴٬۷۶۱[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Kazakhstan.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۸۵٬۲۹۲[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Germany.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۱۵٬۲۱۹[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Ukraine.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۴۵٬۲۰۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Uzbekistan.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۴۴٬۴۰۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Turkmenistan.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۳۳٬۳۶۵[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۱۸٬۰۰۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Kyrgyzstan.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۱۷٬۸۲۳[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۱۵٬۰۰۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Belarus.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۶٬۳۶۲[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_the_United_States.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۲۴٬۳۷۷ - ۴۰۰٬۰۰۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Canada.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۳٬۴۶۵[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Latvia.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۱٬۶۹۷[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Austria.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۱٬۰۰۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Estonia.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۸۸۰[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]22px-Flag_of_Lithuania.svg.png

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]۷۸۸[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH]زبان‌های رایج[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH]ادیان و مذاهب[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]اکثریت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ گروهای اقلیت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH]گروه‌های نژادی مرتبط[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]دیگر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

مردم آذری یا آذری‌ها

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مردمانی با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند که بیشتر در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و همچنین در استان‌های مرزی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) سکونت دارند. آذربایجانی‌ها (قبل جنگ آذربایجان – ارمنستان) در استان‌های مرزی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز ساکن بودند. آذری‌ها (به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: آذری‌لر Azərilər) عمدتاً با نام «
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
» (به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: آذربایجان تورک لری Azərbaycan türkləri) شناخته می‌شوند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آذری‌ها عمدتاً
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آذری‌ها همچنین اقلیت بومی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) هستند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آذری‌ها برخلاف واقع شدن در دو کشور
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یک گروه قومی را تشکیل می‌دهند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هرچند رشد فرهنگی متفاوت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
/
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در دو سده اخیر باعث بوجود آمدن تفاوت‌هایی میان آذربایجانی‌های ساکن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شده‌است. زبان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، آذربایجانی‌ها را به هم پیوند می‌دهد و به صورت دو طرفه توسط
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(شامل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) که همه متعلق به شاخه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند قابل فهم است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در پی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سالهای ۱۸۱۳ و ۱۸۲۸
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که قسمتی از خاک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود به خاک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پیوست
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و بر اساس عهدنامه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مرز دقیق
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مشخص شد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بعدها در سال ۱۹۱۸ شکل گیری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
باعث بوجود آمدن کشور
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شد.

[TABLE=class: infobox]

[TR]

[TH=colspan: 2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بخشی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با

مردم آذری

 

 

[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

آذری واژه‌ای است که از قرن دهم تاکنون برای اشاره به اقوام مختلفی که در این منطقه زیست می‌کردند، به کار رفته‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جمعیت آذری‌های ایران در حدود ۱۶ درصد از جمعیت کل ایران

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و جمعیت آذربایجانی‌ها در ایران و جمهوری آذربایجان از ۲۴
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تا ۲۸ میلیون تن در جهان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برآورد می‌شود.

[h=2]محتویات[/h]

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

     

    [*]

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

     

    [*]

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    [*]

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    [*]

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    [*]

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    [*]

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    [*]

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

    [*]

    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=2]پیشینه[/h] امروزه بیشتر تاریخ شناسان بر این باورند که نام آذربایجان برگرفته از نام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(فرماندار)
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
امروزی) حکمرانی می‌کرده است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نام امروزی آذربایجان حاصل ترکیب دو واژه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
باستان «آذر (آتور)» به معنی «آتش (مقدس)» و «آبادگان (آپاتکان)» به معنی «محل» است که «سرزمین آتشکده‌ها» یا «محافظت شده توسط آتش» معنی می‌دهد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«آذربایجان» شکل معرب شده «آتورپاتکان (آذربادگان)» می‌باشد. در آذربایجان همواره گروههای جمعیتی بومی و مهاجم رفت و آمد داشته‌اند همچون:
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و دیگر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بوده است. آذربایجانی‌های باستان به زبان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که از زبان‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و از شاخه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است سخن می‌گفته‌اند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در قرن یازدهم در پی فتوحات سلجوقیان، قبیله‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شروع به مهاجرت به قفقاز و آناتولی از فلات ایران کردند و سپس سیل مهاجرت قبیله‌های اغوز و ترکمن با هجوم مغولان شدت یافت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در این هنگام قبایل اغوز به گروه‌های کوچکتری تقسیم شدند، قسمتی از آنها که ــ که بیشتر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بودند ــ به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رفتند و در آنجا سکنی گزیدند و بقیه در قفقاز ماندند و بعدها به دلیل نفوذ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مذهب خود را تغییر داده و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شدند. برای مدت زمان زیادی آنها با نام «ترکمن» یا «ترکمان» شناخته می‌شدند. از قرن سیزده به بعد مردمان منطقه آذربایجان بر اساس هویت جدید شیعه و ترک‌های اغوز
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شده و به زبان ترکی حرف می‌زدند. هرچند قابل ذکر است تا قبل از اواخر قرن نوزده گویشوران زبان آذری باستان در مناطق دور افتاده همچون: هرزند، گالین گویا و روستاهای شهرود در خلخال و انرجان وجود داشتند و ترک سازی کامل مردمان آذربایجان بعد از این تاریخ می‌باشد. امروزه این مردمان ترک زبان، «آذربایجانی» شناخته می‌شوند. بر اساس گفته
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(تاریخ نویس روسی): «در رابطه با بوجود آمدن فرهنگ آذربایجان در قرون چهاردهم و پانزدهم پیش از هر چیزی باید به رابطه ادبیات و قسمت‌های دیگر فرهنگ توجه داشت که به طور اساسی با زبان پیوند خورده است، همانطور که حتی پس از ترک سازی، فرهنگ جمعیت محلی آذربایجان به صورت سنتی باقی‌ماند. هرچند حضور یک قشر عظیمی از ایرانیان در شکل گیری قوم آذربایجان تاثیر گذار بوده است. نخست وجود تعداد زیادی از کلمات ایرانی و عربی در زبان ترکی آذربایجانی و دوم استفاده از زبان‌های ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی در ایران به عنوان زبان میانجی. پس از استقلال جمهوری آذربایجان فرهنگ آذربایجان همواره رابطه نزدیکی را با فرهنگ‌های ایرانی و عربی به دلیل مذهب و سنت‌های تاریخی مشترک داشته است.»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تا پیش از حملهٔ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، مردم آذربایجان به زبانی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که آن را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌نامید، سخن می‌گفته‌اند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هنوز هم می‌توان باقی‌مانده این زبان را در همه جای آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان یافت. زبان ترکی در سده‌های پس از پاگیری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ایران، بر اثر مهاجرت تدریجی و متمادی ایل‌های ترک، به‌ویژه در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جایگزین
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رایج در این منطقه شده‌است.

با توجه به تاریخ و مسیر کوچ ایل‌های ترک به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از طریق آذربایجان می‌توان نتیجه گرفت که چیره گشتن زبان ترکی در آذربایجان امری تدریجی بوده‌است که مراحل آن را می‌توان بدینسان فهرست نمود:

 

  1. در دوران مغول‌ها که بیش‌تر سربازان آنان ترک بودند و آذربایجان را تختگاه خود قرار داده بودند، ترکان در آن ناحیه نفوذ یافتند. هرچند در این دوره هم در ابتدای نفوذ مغولان به این منطقه، آن‌ها تنها گروه کوچکی از ترکان را که در دشت
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    می‌زیستند، بیرون کردند.
  2. حکومت‌های ترکمنان
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و اسکان آن‌ها در آذربایجان بیش از پیش موجب رونق زبان ترکی و تعضیف زبان‌های محلی شد.
  3. سپاه
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    که
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    بودند و پیش‌تر در
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    می‌زیستند تا آن‌که
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    جمعی از روسای آنان را به بند کشید و آن‌گاه به‌دست خانقاه
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    آزادشده و در خدمت
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    قرار گرفتند و در آذربایجان ماندگار شدند.
  4. آذربایجان سال‌هایی در سیطره
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    بود؛ به‌ویژه در روزگار ناتوانی دولت‌های مرکزی ایران.
  5. در دورهٔ
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    مبلغان مذهبی
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    که در خدمت اهداف استعماری بودند، نقش مهمی در ترویج زبان ترکی در منطقه بازی کردند.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]دوران باستان[/h] تاریخ شناسان بر این باورند که

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اولین ساکنان جمهوری آذربایجان بوده‌اند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و به دنبال آنها
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این منطقه را تصاحب کرده و امپراتوری خود را تا شمال رود ارس گسترش دادند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مادها یک امپراتوری عظیم را در سالهای ۹۰۰-۷۰۰ قبل از میلاد بنیان نهادند که در حدود ۵۵۰ سال پیش از میلاد با امپراتوری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ادغام شد. در این دوران،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در قفقاز و آتروپاتن (آذربایجان) رواج یافته بود. هخامنشیان تقریباً در سال ۳۳۰ پیش از میلاد از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شکست خوردند اما به ساتراپ مادی «آتروپاتس» اجازه داده شد تا در قدرت باقی بماند. به دنبال افول
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۲۴۷ پیش از میلاد،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کنترل نواحی آلبانیای قفقاز را از سال ۱۹۰ پیش از میلاد تا ۳۸۷ پس از میلاد بدست گرفت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آلبانی‌های قفقاز پادشاهی مستقل خود را در اولین سده قبل از میلاد بنیان نهادند. این پادشاهی در سال ۲۵۲ پس از میلاد توسط
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تسخیر شده و پادشاهی بصورت ایالت وابسته به امپراتوری ساسانی درآمد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پادشاه آلبانیای قفقاز «اورنایر» در سده چهارم بعد از میلاد دین رسمی ایالت آلبانیا را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اعلام کرد و آلبانیا تا قرن هشتم مسیحی باقی‌ماند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کنترل ساسانی‌ها با شکستشان از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مسلمان در سال ۶۴۲ میلادی پایان یافت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]دوران پس از اسلام[/h] عرب‌های مسلمان،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و سپس امپراتوری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در قفقاز شکست دادند. آنها آلبانیای قفقاز را بعد از مقاومتشان توسط شاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۶۶۷ به صورت ایالت وابسته (ایالت غیرمستقل) درآوردند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سده‌های نهم و دهم میلادی نویسندگان عرب از منطقه‌ای در بین رودهای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به نام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(آلبانیای قفقاز/ آذربایجان) شروع به نام بردن کردند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در این هنگام اعراب از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به آذربایجان آمدند و سرزمین‌هایی که توسط بومیان رها شده بود را تصاحب کردند. بنابراین اعراب از زمین داران تراز اول (بزرگ/قدرتمند) شدند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تغییر دین در آذربایجان کند بود بطوریکه ساکنان آذربایجان برای سالها در برابر تغییر دین مقاومت نشان دادند و ناخشنودی آذربایجانی‌ها با مهاجرت گروه‌های کوچکی از اعراب به شهرهایی همچون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بیشتر شد. این مهاجرت‌های اعراب باعث بوجود آمدن قیامی در آذربایجان توسط
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سالهای ۸۱۶-۸۳۷ گشت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هرچند با مقاومت توده‌هایی از مردم در برابر اسلام، بیشتر آذربایجانی‌ها به اسلام تغییر دین دادند. بعدها پادشاهی‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در قرن‌های ۱۰ و ۱۱ بر قسمت‌هایی از آذربایجان حکمرانی کردند. در میانه‌های قرن یازدهم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تسلط اعراب را بر آذربایجان از بین بردند و امپراتوری عظیمی را بنیان نهادند که بیشتر نواحی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در بر می‌گرفت. با سلطه سلجوقیان، ایلات
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شروع به کوچ به آذربایجان کردند و بدین گونه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مردمان آذربایجان شروع شد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فرهنگ ایرانی به حیات خود ادامه داد و شاعرانی همچون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در این دوران شکوفا شدند. سرگذشت حماسه‌های ترکی در شعرها پدیدار گشت که قدیمی ترین آنها
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که به بیان تمثیلی وقایع ترک‌های اغوز در قفقاز و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌پردازد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سلطنت ترک‌ها با حمله
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دستخوش وقفه شد و ترک‌ها با سلطه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به حاکمیت برگشتند، سپس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تا به حاکمیت رسیدن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۱۵۰۱ قدرت را در دست داشتند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]دوران معاصر[/h] صفویان که از آذربایجان ایران برخاسته بودند و تا سال ۱۷۲۲ به حکومت ادامه دادند توانستند ایرانی نوین را پایه گذاری کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موفقیت‌های آنها در ساخت ساختمان‌های دولتی، معماری و دانش چشمگیر بود. دولت صفویه به دلیل فساد داخلی و فشارهای خارجی از طرف دولت‌های روسیه و در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دولت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رو به افول گذاشت. صفویان مذهب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را که قسمت مهمی از هویت ملی ایرانیان و بیشتر ساکنین جمهوری آذربایجان است ترویج و گسترش دادند. صفویان هنر و فرهنگ (ادب) را ترویج دادند،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فضای روشنفکرانه‌ای را در ایران بوجود آورد، بطوریکه بسیاری دانشمندان از این دوران به عنوان «دوران جدید طلایی (شکوفایی) ایران» یاد می‌کنند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شاه عباس یکم اصلاحات پایه‌ای در دولت و ارتش ایجاد کرد و به نیازهای مردم عادی رسیدگی نمود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
او سعی کرد اوضاع داخلی را با استفاده از شیعه گری ثبات ببخشد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. پس از سقوط صفویه، برای مدت کوتاهی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قسمتهایی از خاک ایران را اشغال کردند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که در آن زمان حاکم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود افغان‌ها را شکست داد و ایران را دوباره فتح کرد. بعد از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سلطنت کوتاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فرا رسید و بعد از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سلسله
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۱۷۷۹ بر آذربایجان و ایران شروع به حکومت کرد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در این زمان روس‌ها تهدید بزرگی برای اراضی ایران در قفقاز به حساب می‌آمدند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در قرن هجدهم شروع شد و در اوایل قرن نوزدهم با دو قرارداد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۱۸۱۳ و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۱۸۲۸ که منطقه قفقاز را رسماً از ایران به امپراتوری روسیه می‌داد پایان یافت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقش آذربایجان بر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
انکار ناپذیر است. بزرگترین شخصیت‌های انقلابی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هردو آذربایجانی بودند. انقلاب مشروطه ایران سلسله قاجاریه را که امتیاز تنباکو و نفت را به امپراتوری بریتانیا داده بودند و اراضی ایران را به امپراتوری روسیه واگذار کرده بودند متزلزل کرد. مجلس ایران با تلاشهای مشروطه خواهان شروع به کار کرد. در برخی مناطق جنبش مشروطه با شورش رعایا (کشاورزان) علیه تنها حامیان داخلی سلطنت یعنی اربابان (زمین داران) و مالیات بگیران همراه بود. روزنامه‌های دموکراسی طلب شروع به کار کردند و روشنفکران ایرانی با دیدن شهرهایی همچون پاریس و پتروگراد شروع به نوگرایی کردند. شاه قاجار و مشاوران انگلیسی اش به انقلاب مشروطه تاختند ولی عمر سلسله قاجاریه رو به پایان بود. آخرین شاه قاجار با یک کودتای نظامی توسط
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که یک فرمانده قدیمی نیروهای قزاق بود و توسط سزارهای روس به فرماندهی رسیده بود تا از شاه قاجار و منافع روسیه محافظت کند، برکنار شد. در پی یکسان سازی ایران، در حالی که نیمی از جمعیت ایران را اقلیت‌های قومی تشکیل می‌دادند، رضاشاه ممنوعیت زبان ترکی آذربایجانی را در مدارس، تئاترها، مراسم مذهبی و کتب اعلام کرد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در پی برکناری رضاشاه در سپتامر ۱۹۴۱، نیروهای شوروی کنترل نواحی آذربایجان را بدست گرفتند و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به رهبری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را به سر کار آوردند
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از ادامه حضور نیروهای روس در آذربایجان بعد از جنگ جهانی دوم باعث خروج نیروهای روس از خاک آذربایجان در اواخر سال ۱۹۴۶ شد. بلافاصله بعد از خروج نیروهای روس از آذربایجان، دولت ایران کنترل آذربایجان را دوباره بدست گرفت. پروفسر گری هس در این باره گفته‌است: "در ۱۱ دسامبر نیروهای ایران وارد تبریز شدند و دولت پیشه وری به سرعت فروپاشید. البته آذربایجانی‌ها از ورود نیروهای ایرانی شورمندانه استقبال کردند چون تهران را بر مسکو ترجیح می‌دادند. صرفنظر کردن شوروی از آذربایجان احتمالاً به عوامل گوناگونی بود، از جمله می‌توان به تمایل آذربایجانی‌ها و امتیاز نفت که در دراز مدت برای دولت شوروی باقی می‌ماند نام برد"
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درحالی که آذربایجانی‌های ایران با اجتماع ایران آمیخته شدند، خویشاوندان آنها در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پس از ۷۰ سال حاکمیت شوروی به استقلال کوتاهی در سال‌های ۱۹۱۸-۱۹۲۰ رسیدند، آذربایجانی‌های جمهوری آذربایجان در اکتبر ۱۹۹۱ استقلال خود را دوباره باز یافتند و سپس گرفتار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با همسایه خود، ارمنستان شدند.

[h=2]نژاد[/h] مطالعات ژنتیکی نشان داده که آذربایجانی‌های قفقاز هم از نظر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، که فقط از مادر منتقل می‌شود و هم از نظر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، که فقط از پدر به ارث می‌رسد، به همسایگان جغرافیایی خود یعنی اقوام قفقازی (گویشوران به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) شبیه‌ترند تا به خویشان زبانی خود یعنی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در نقاط دیگر. مطالعات ژنتیکی دیگر در مورد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قوم همسایه هندواروپایی زبان آذربایجانی‌ها هم نشان داده که شباهت ژنتیکی آن‌ها هم در نسب مادری و هم در نسب پدری به همسایگان قفقازی بیشتر از هم‌زبانان هندواروپایی است. خصوصیات ژنتیکی قفقازی‌ها نیز در مجموع چیزی بین اروپائی‌ها و ساکنان خاورمیانه‌است که نسب مادری شباهت بیشتری را به اروپائی‌ها و نسب پدری شباهت بیشتری را به خاورمیانه‌ای‌ها نشان می‌دهد. این نتایج ایده جابجایی زبانی آذربایجانی‌ها را تقویت می‌کند و نشان می‌دهد که گروه‌های مهاجر آن قدر کوچک بوده‌اند که سهم ژنتیکی آن‌ها در جمعیت فعلی قابل مشاهده نیست.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در منابع بسیاری آذربایجانی‌ها به خاطر زبان ترک تبارشان جزوه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به حساب می‌آیند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هرچند باور دانشمندان بر این است که آذربایجانی‌های امروز از نسل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند که در قفقاز و شمال ایران قبل از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌زیستند. مورخان از جمله
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در باره ترک سازی مردمان قفقاز و ایرانی‌ها می‌نویسد: «در اویل قرن یازدهم ورود قبایل اغوز ابتدا به صورت گروه‌های کوچک و سپس در دسته‌های بزرگ در دوران سلجوقیان شروع شد. در نتیجه جمعیت آذربایجان و قفقاز جنوبی ترک شدند و خصوصیاتی همچون ورود اصوات فارسی و عدم رعایت هم آوایی در بعضی کلمات وارد شده غیر ترکی در زبان ترکی آذربایجانی دیده می‌شود.»
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بنابراین مهاجرت ترک‌ها و ترک سازی باعث بوجود آمدن هویت جدید آذربایجانی‌ها شد.

[h=3]نقش آذری‌ها در شیوع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ایران[/h] سرانجام
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تاسیس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود که چندان سنخیتی با دموکراسی نداشت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و تاکید آن بر مرکز گرائی افراطی به سرکوب اقلیت‌های قومی منتهی‌ شد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معمار اصلی‌ چنین سیاستی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(آخوندوف)، یکی‌ از روشنفکران آذری بود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آخوندزاده، با تاسی‌ به دیدگاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مبنی بر برتری‌
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، امپراتوری‌های پیش از اسلام ایران را به‌عنوان جامعهٔ آرمانی‌ مطرح کرد که با اشاعه اسلام توسط اعراب به قهقرا رفت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این ایده‌آلیسم توسط پادشاهان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به اجرا گذاشته شد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود را به لقب
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، به معنی‌ خورشید آریایی‌ها، مفتخر کرد،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، لقبی که سازنده آن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، که خودش نیز آذری بود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، موسس انجمن ایران در برلین، نیز در ایجاد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقشی بارز داشت. او، در مقالاتی که بعد از سال ۱۹۱۶ در مجله "کاوه" منتشر می‌کرد، سعی‌ داشت یکی‌ بودن نژاد آلمانی‌ها و ایرانی‌ها را ثابت کند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قابل توجه آنکه، بر مبنای یک مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۳، که مقایسه‌ای است در مورد ساختار ژنتیکی ۳۵۲ ایرانی‌، با وجود اینکه تنوع ژنتیکی کل ایرانیان بسیار بالا است، اما
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نسبتاً قرابت ژنتیکی نزدیکتری با مردم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در مقایسه با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ترکزبان و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دارند. این مقاله اشاره می‌کند که آذری‌های ساکن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، گروه کاملاً مجزایی با آذری‌های ایران تشکیل می‌دهند، و بین فارسی‌زبانان و اهالی ترکیه قرار می‌گیرند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=2]ترک‌سازی[/h] در زمان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اولین اقوام ترک به صورت عمده وارده آذربایجان شدند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مهاجرت ترکهای اغوز از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تا زمان حکومت مغولان ادامه یافت به طوری که بسیاری از نیروهای ایلخانان ترک بودند. در زمان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ترکسازی آذربایجان با نفوذ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
افزایش یافت. واژه آذربایجان از واژه کهن ولایت «آدرباییجان» مشتق شده و بیانگر این است که با تغییر زبان، اسامی محلی هر چند با تغییرات اندکی از ترک سازی جدا ماندند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=2]فرهنگ[/h] آذربایجانی‌ها با سایر مردم ایران از دید فرهنگی نزدیکی دارند،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساکنین بومی منطقه تفاوتی با یکدیگر ندارد،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و مذهب آنان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که آنان را از دیگر ترک‌زبانان که سنی هستند متمایز می‌گرداند. علاوه بر این به همراه دیگر اقوام ایرانی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، سال نو را با شکوه جشن می‌گیرند.

آذربایجان موسیقی متفاوتی با دیگر مناطق ایران دارد، بسیاری از رقص‌ها و آوازهای محلی (رقص لزگی،...) همچنان اجرا می‌شوند. اگرچه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زبان رسمی در ایران نیست ولی به آسانی در بسیاری از مکالمات از آن استفاده می‌شود. [
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

[h=2]جدایی قفقاز از ایران[/h] در پی جنگ‌های ایران و روسیه در سده‌های ۱۲ و ۱۳

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، مناطقی از ایران در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(بعضی صرفاً تحت کنترل اسمی) از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جدا شده و به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پیوسته شدند
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و این موضوع شامل کشور کنونی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز می‌شود.

عهدنامه‌های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) سرحد مرز
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را معین کردند. در پی این موضوع و جدایی مردم آذربایجان، مردم جمهوری آذربایجان بیشتر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شدند و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مذهبی بیشتر در آذربایجان زندگی می‌کنند. در پی استقلال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، علاقهٔ مردم به مذهب و روابط دوطرفه بیشتر شده‌است.

[h=2]جمعیت آذربایجانی‌ها[/h]

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    :۱۲ میلیون معادل با ۱۷٪ جمعیت تا
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ۱۲،۴۶۲،۰۰۰ میلیون
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، ۱۵ میلیون
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    :، ۷٬۵۰۰٬۰۰۰ نفر
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ۸،۷۵۰،۰۰۰ نفر
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ۹٬۰۴۸٬۰۰۰
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    : ۱۳۰٬۹۱۹
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...