رفتن به مطلب

اعلام آمادگی رئیس جمهور افغانستان برای احیاء هامون در دیدار با ابتکار


*atefeh*

ارسال های توصیه شده

[h=1]اعلام آمادگی رئیس جمهور افغانستان برای احیاء هامون در دیدار با ابتکار[/h] ۳۱ فروردین ۱۳۹۴

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: محمد اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان که در راس هیاتی بلند پایه به ایران سفر کرده است، با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل محیط زیست و گسترش همکاری های دوجانبه در این زمینه گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معصومه ابتکار در این دیدار که در محل اقامتگاه رییس جمهور افغانستان انجام شد، با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های مشترک زیست محیطی میان دو کشور، تصریح کرد: این همکاری به ویژه در خصوص احیای تالاب های بین المللی هامون به دلیل تاثیری که بر شرایط زیست محیطی و معیشتی مردم بومی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری چالش بزرگ گرد و غبار که در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه همچون ایران و افغانستان را درگیر خود کرده، گفت: ایران آمادگی دارد تا با گسترش همکاری های دوجانبه، اقدامات لازم به منظور حل این چالش و کاهش تاثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت مردم را آغاز نماید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: ایران آماده است تا زمینه همکاری های لازم در خصوص موضوعات بین المللی و محیط زیستی دو کشور همچون تغییرات آب و هوا و اقلیم، حفاظت از جنگل ها و تنوع زیستی، مدیریت سموم کشاورزی، حفاظت از منابع آب و خاک، بسط آموزش به منظور توانمندسازی و ظرفیت سازی نیروهای تخصصی، مدیریت پسماند و زباله را از طریق تبادل تفاهم نامه فراهم آورد.

اعلام آمادگی افغانستان برای احیاء هامون

محمد اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار با اعلام آمادگی جهت ایجاد چارچوب همکاری های کلی برای حفظ محیط زیست در کشور و منطقه، گفت: با توجه به مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوا و اقلیم که منجر به خشک شدن باغ ها و جنگل های افغانستان شده است، این کشور آماده هر نوع اقدام و همکاری در زمینه حفاظت و احیای آب گیرها و تالاب ها است.

اشرف غنی، سیلاب ها و خسارت های فراوان ناشی از آن را یکی از مهمترین چالش های افغانستان برشمرد که سالانه قریب به ۱٫۵ میلیارد دلار خسارت برای آن کشور به دنبال دارد.

وی با اعلام آمادگی افغانستان برای آغاز مطالعه و بررسی چرایی خشک شدن هامون و همچنین چگونگی احیاء و برگشت آن به شرایط گذشته، تاکید کرد: البته در این مسیر، بهره گیری از تجارب نهادهای بین المللی و ظرفیت سازمان های مردم نهاد ضروری است.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: لازم است تیمی تخصصی به صورت مشترک از دو کشور، برنامه ای جداگانه از سلسه اقداماتی که دو کشور ایران و افغانستان باید به صورت ضرب العجلی برای جلوگیری از تخریب بیشتر تالاب بین المللی هامون انجام بدهند را تهیه و تدوین و به دو کشور ارائه نماید.

وی تحقیق در مورد گونه های گیاهی و جانوری منطقه و نحوه حفاظت از آن ها، همچنین تهیه نقشه راه نجات هامون با تکیه بر برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به منظور انسجام بهتر فعالیت های دو کشور را از دیگر اقداماتی برشمرد که باید توسط این کارگروه تخصصی صورت گیرد.

رئیس جمهور افغانستان گفت: این کشور در تلاش است تا با ایجاد ظرفیت های لازم به منظور حفاظت از محیط زیست افغانستان، با تهدید حال حاضر در این زمینه مقابله کند.

تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری معضلات محیط زیستی مشترک

بنا بر این گزارش، همکاری در خصوص حفاظت از گونه در معرض تهدید هوبره در استان فراح و بهره گیری از تجارب ایران در احیاء و حفاظت از زیستگاه های تخریب شده منطقه هرات در نتیجه توسعه غلط کشاورزی از دیگر موارد مطروحه در این دیدار بود.

همچنین در پایان این دیدار مقرر شد، به منظور تسریع در روند مبادله اطلاعات، کارگروه مشترکی با مشارکت سازمان های بین المللی و سازمان های مردم نهاد و مسئولان محیط زیست دو کشور تشکیل و مسائل مطروحه را تا حصول نتیجه دنبال نماید.

گفتنی است، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار سیستان و بلوچستان، رییس مرکز امور بین الملل سازمان حفاظت محیط زیست، سفیر ایران در افغانستان و سفیر افغانستان در تهران نیز در این دیدار حضور داشتند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...