رفتن به مطلب

کاربرد آمار در محیط زیست


ارسال های توصیه شده

از اونجایی که بحث مهم و ضروری هستش فعلا تاپیکش رو زدم

انشالله سرم خلوت شد به کمک دوستان این بخش رو هم فعال میکنیم:icon_gol:

اول روش پترسن رو میگیم

لینک به دیدگاه

یک راه برای برآورد اندازه جمعیت ، صید و نمونه گیری دوباره از آنهاست برای اینکه ببینیم که چه نسبتی از افراد نشانه ها را با خود حمل می کنند. اولین بار جان کرافت در سال 1662 از این اصل ساده برای بر آورد جمعیت شهر لندن استفاده کرد. اولین استفاده بوم شناسی از نشانه گذاری و صید مجدد در سال 1896 به وسیله یک زیست شناس دانمارکی c.g.j. پترسن انجام گرفت (ریکر 1975). سابقاً نشانه گذاری ماهی اولین مطالعه روی حرکت و مهاجرت آنها بود اما پترسن کشف کرد که نشانه گذاری ماهی ها می تواند برای برآورد اندازه جمعیت و مشخص کردن مرگ و میر نیز استفاده شود. زیست شناسها این روش ها را روی دیگر موجودات نیز آزمایش کرده و روشها را ترقی می دادند. لینکلن در سال 1930 برای بر آورد فراوانی اردک ها از مسیر بازگشت آنها از روش صید و نشانه گذاری مجدد استفاره کرد و جکسون در سال 1933 اولین حشره شناسی بود که روش نشانه گذاری و صید مجدد را برای برآورد جمعیت حشرات به کار برد. این فصل ثابت می کند که روش های نشانه گذاری و صید مجدد معمولاً در اغلب اوقات وقتی که داده های فردی هر موجود زنده که تحرک بیشتری دارد احتیاج است استفاده می شوند. ضعف این روش ها در این است که محتاج زمان قابل توجه و زیادی برای به دست آوردن داده های مورد نیاز صحیح می باشند و آنها برای شناسایی خصوصیات جمعیت مورد مطالعه به مجموعه ای از فرض های محدود کننده احتیاج دارند. سیبر (1982)، التیس (1978)، پلاک (1990) روشهای نشانه گذاری و صید مجدد را با جزئیات بیشتری توضیح داده اند. و این فصل چکیده ای از رایج ترین روش هایی است که آنها توصیف کردند. روش های نشانه گذاری و صید مجدد ممکن است برای جمعیت های باز یا بسته استفاده شود. جمعیت بسته جمعیتی است که اندازه آن در مدت مطالعه تغییر نکند در واقع اینکه عوامل تولد، مرگ و میر و مهاجرت در آن غیر محسوس باشد. جمعیت باز معمول تر است، جمعیتی که اندازه و ساختار آن با عوامل تولد، مرگ و میر و مهاجرت تغییر می کند. روش های مختلفی برای جمعیت های باز و بسته به کار می رود که ما سه روش را در این فصل مورد بررسی قرار می دهیم.

جمعیت های بسته 1. یک بار نشانه گذاری، یک بار صید مجدد: روش پترسن

2. نشانه گذاری های متعدد و صید های مجدد متعدد: روش اشنابل

جمعیت های باز 1. شمارش های متعدد: روش جالی ـ سیبر

لینک به دیدگاه

منظور از جمعیت بسته یعنی تولد و مرگ و مهاجرت به بیرون و مهاجرت به داخل نداشته باشیم و شکار و صید تاثیر چندانی نداشته باشه

معمولا توی یه بازه زمانی کوتاه و مشخص انجام میشه

جمعیت باز یعنی تولد و مرگ و مهاجرت در جمعیت رخ بده

و برای یه بازه طولانی درنظر گرفته میشه.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

از کاربرد آمار در محیط زیست چیز زیادی نمیدونم اما طبق تخصص خودم از کاربرد سیستم های دینامیکی در محیط زیست یه چیزایی سرم میشه....مثال های فوق العاده جالبی از ریاضیات دینامیکی هست که میبینیم چه قد این ریاضیات در اطراف ما دیده میشه و ما ازش غافلیم....:5c6ipag2mnshmsf5ju3

از قشنگترین مثال های این بخش مساله شکار و شکارچی هست (قضیه روباه و خرگوش) که یه مساله فوق العاده جالبه....اگه مشتاق بودید بگید در حد یه پست توضیحاتی بذارم که بقیه هم استفاده کنن و بخونن و روحشون تازه بشه!!!:w02:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...