رفتن به مطلب

اين تست مهارت خوب شنيدن شما را محك مي زند + آموزش مهارت درست شنيدن


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

جالب است بدانيد تکنیک «شنیدن فعال» بیش از هر چیز به ابراز همدردی اهمیت می‌دهد كه همدردی و ابراز آن به خوبی می‌تواند میان افراد ارتباط قوی ایجاد کند.

به گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ ارتباط درست و سالم، راز برقراری و تداوم روابط انسان‌هاست. حتماً شنیده‌اید که می‌گویند خوب شنیدن هنر است. همین خود شما! آیا آخرین باری را به یاد دارید که مشغول صحبت با کسی بوده‌اید و حس کرده‌اید او فقط مقابل شما حضور دارد و به حرف‌هایتان گوش نمی‌کند؟همان طور كه مي دانيد شنونده خوب بودن فقط به معنی ساکت بودن و شنیدن کلماتی که از دهان گوینده بیرون می‌آید، نیست بلکه باید نشان دهید متوجه صحبت‌های او می‌شوید و به موضوع صحبت علاقه دارید. با پاسخ دادن به اين سوالات ما به شما مي گوييم چقدر شنونده خوبي هستيد...

 

 

3134403_207.jpg

 

 

*هنگامی که دوستانم مطلبی در دلشان دارند، من را محرم اسرار خود می‌دانند. (صحیح/غلط)

 

 

*علاقه‌ای به شنیدن مشکلات دیگران ندارم. (صحیح/غلط)

 

 

*در محافل اجتماعی و در جمع دیگران هنگام صحبت، مخاطب و موضوع صحبتم را عوض می‌کنم و سراغ دیگری می‌روم(صحیح/غلط)

 

 

*چون فکر می‌کنم موضوعات بهتر و جالب تری برای سرگرم شدن وجود دارد. (صحیح/غلط)

 

 

*از صحبت کردن با فردی که مدام از حواشی صحبت می‌کند و سر اصل مطلب نمی‌رود، کلافه و عصبی می‌شوم. (صحیح/غلط)

 

 

*معمولا صحبت دیگران را تمام می‌کنم و نشان می‌دهم که ادامه جمله آن‌ها را می‌دانم. (صحیح/غلط)

 

 

*وقتی کسی با من صحبت می‌کند، به جوابی که می‌خواهم به او بدهم یا موضوع بعدی برای صحبت فکر می‌کنم. (صحیح/غلط)

 

 

*شنیدن صحبت بیشتر مردم کسل کننده است. (صحیح/غلط)

 

 

*در مقایسه با دیگران، من بیشتر در جمع‌ها صحبت می‌کنم. (صحیح/غلط)

 

 

روش محاسبه نمره آزمون

پس از آنکه به تمامی سوالات آزمون پاسخ دادید، نوبت محاسبه نمره است. برای این کار باید مطابق جدول امتیازات عمل کنید؛ یعنی به ازای هر پاسخی که مطابق این جدول باشد باید یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. به عبارت دیگر اگر در سوال دوم گزینه صحیح را علامت زده‌اید یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید، در حالی که گزینه صحیح در سوال ششم بدون امتیاز است.

 

 

جدول امتیازات

شماره سوال: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸

گزینه‌های دارای امتیاز: صحیح صحیح غلط غلط غلط غلط غلط غلط

 

 

3134402_965.jpg

 

 

تحلیل آزمون

اگر بدرستی امتیاز آزمون را محاسبه کرده باشید، امتیاز نهایی شما عددی بین صفر تا ۸ خواهد بود که به شرح زیر تفسیر می‌شود:

 

 

امتیاز ۶ و بالا‌تر:

شما شنونده خوبی هستید. دوستان و اطرافیانتان دوست دارند با شما صحبت کنند و همچنین از صحبت کردن با شما لذت می‌برند. اطرافیانتان هنگامی که درگیر مسئله‌ای شده یا با مشکلی مواجه می‌شوند، نزد شما می‌آیند.

 

 

امتیاز ۳ تا ۵:

مهارت‌های خوب شنیدن شما در حدمیانه است. وقتی به کسی علاقه‌مند باشید یا کسی در مورد موضوعات مورد علاقه شما صحبت کند، به خوبی به صحبت‌های او گوش می‌دهید، اما در مواقع دیگر علاقه‌ای به شنیدن صحبت‌هایی که به نظرتان کسل کننده می‌آید، ندارید.

 

 

امتیاز کمتر از ۳:

متأسفانه شنونده خوبی نیستید. به همین دلیل کمتر کسی شما را مخاطب خود قرار می‌دهد. اگر هنوز افرادی در اطرافتان هستند که شما را مخاطب و محرم اسرار خود می‌دانند، سعی کنید با آموختن مهارت‌های خوب شنیدن، آن‌ها را برای خود حفظ کنید.

 

 

جالب است بدانيد ،با یادگیری مهارت‌های درست شنیدن می‌توان از بسیاری از مشکلات که در اجتماع و محيط خانواده رخ می‌دهد، جلوگیری کرد و حتی روابط را بهبود بخشید.

 

 

3134404_221.jpg

 

 

1.گوش دادن فعال را بشناسید

بعضی وقت‌ها ما داریم با جان و دل به حرف‌های طرف مقابلمان گوش می‌دهیم، اما کار خاصی انجام نمی‌دهیم که این گوش دادن را نشان دهیم. سرمان را پایین انداخته‌ایم و گوش‌هایمان را تیز کرده‌ایم و گوش می‌دهیم و درک می‌کنیم. در این نوع از گوش دادن با اینکه شما اخلاقاً و وجداناً دارید گوش می‌دهید اما به طرف مقابلتان حس خوبی منتقل نمی‌کنید. این حرف شما که «گوشم پیش شماست» هم معمولاً دردی را دوا نمی‌کند و بیشتر اعصاب او را به هم می‌ریزد. روان‌شناسان به این نوع گوش دادن تقریباً بی‌فایده می‌گویند گوش دادن منفعل.

در مقابل، در گوش دادن فعال علاوه بر اینکه ما دل و جانمان را هم به خدمت گوش دادن گرفته‌ایم، طوری رفتار می‌کنیم که این گوش دادن به طرفمان منتقل شود. از سر تکان دادن گرفته تا برگرداندن یک خلاصه از حر ف‌های طرف به خودش می‌تواند نشانه گوش دادن ما باشد.

2.به زبان بدن خودتان توجه کنید

سعی کنید از حالات چهره‌ای که طرف مقابلتان آن را حمل بر تمسخر و سرزنش می‌کند خودداری کنید. در این مواقع چشم‌ها را نچرخانید و لب‌هایتان را طوری به هم ندوزید یا طوری کج نکنید که همسرتان تصور کند او را مسخره می‌کنید.

 

 

3.خلاصه گفته را پس بدهید

این مهارت به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که طرف مقابلتان را درک کرده‌اید. شما با این کار به جای آنکه بگویید: می‌فهمم تو چه می‌گویی! مفهوم پیام‌ها را با او در میان می‌گذارید. پیام را خلاصه کنید تا نشان دهید که دقیقاً حرف‌های او را درک می‌کنید.

 

 

همدلی کنید

تکنیک «شنیدن فعال» بیش از هر چیز به ابراز همدردی اهمیت می‌دهد. همدردی و ابراز آن به خوبی می‌تواند میان افراد ارتباط قوی ایجاد کند. در این تکنیک باید مسائل را از دیدگاه طرف مقابل ببینید و تا حد ممکن خود را جای او بگذارید. باید کاملا به طرف مقابل توجه و سعی کنید احساسات او را درک کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...