رفتن به مطلب

توپیک در آثار فروید


ارسال های توصیه شده

توپیک در آثار فروید

 

0045251.JPG

 

 

نویسنده: پل لوران اسون

مترجم: دکتر کرامت موللی

 

 

 

 

 

 

 

Topique

* توپیک (1) از یک سو به هریک از سه ساحَت عمده ی نظریه ی روان کاوی در باب دستگاه روانی (مَن، فَرامن و این و آن نفسانی) و از سوی دیگر به نحوه ی ارائه ی ماوراء النفسانی آن ها اطلاق می شود. به عبارتی دیگر، توپیک وجهه ی نظری است که این فرآیندها را از لحاظ موضع و جای آن ها در سیستم های متفاوت دستگاه روانی موردنظر قرار می دهد.

**«ثبت و ضبط دوجانبه ی خاطرات» در ضمیر آگاه و ناآگاه از اهم مسائل توپیک است. فروید می نویسد: «ما دستگاه روانی را به مثابه ی وسیله ای مرکب از اجزای مختلف تصور می کنیم. هریک از این اجزا را می توان ساحَت یا سیستمی متفاوت نامید». «حیات نفسانی حکم دستگاهی روانی را دارد که بدان امتدادی در فضا داده و از آن ترکیبی از مواضع مختلف درست کرده باشند. لذا این دستگاه مانند تلسکوپی با عدسی ها و مواضع مختلف است».

فروید در دو توپیک خود هر بار دستگاه روانی را به سه ساحت تقسیم کرده است. توپیک اول (1900) عبارت است از: ضمیر آگاه، نیمه آگاه و ناآگاه؛ توپیک دوم (از 1923 به بعد) شامل من، این و آن نفسانی و فرامَن.

***توضیحات ماوراءالنفسانی بر این اساس قرار دارند که برای هریک از فرایندهای نفسانی محل و موضعی خاص در دستگاه روانی تعیین شود. لذا درک هیچ گونه پدیدار نفسانی ممکن نیست مگر معین کنیم که در چه محلی به وقوع پیوسته است. ایجاد این گونه تمایز و تفاوت ها در فضایی خیالی موجب می شود که به چگونگی ثبت و ضبط فرایندهای نفسانی پی ببریم.

پی‌نوشت‌:

1.Topik(به آلمانی)

منبع مقاله: اسون، پل-لوران؛ (1386)، واژگان فروید، ترجمه: کرامت موللی، تهران: نشر نی، چاپ سوم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...