رفتن به مطلب

آیفون6،گلکسی6s و one M9 زیر ذره بین


ارسال های توصیه شده

خلاقیت، رابطه مستقیمی با سود دارد؛ این جمله را بازیگران اصلی تلفن‌های‌هوشمند ثابت کرده‌اند. در چند سال گذشته طراحی‌ها و امکانات تلفن‌های هوشمند مطرح‌ترین سازنده‌ها به قدری یکنواخت و کسل‌کننده شده که به زحمت می‌شود نشانی از خلاقیت در آنها پیدا کرد. فروش بالای محصول بدون نوآوری در ارزش، آنچنان اطمینان خاطری به سازنده‌ها داده که فراموش کردند یک شبه می‌توان زحمت چندساله را به باد داد.

 

نتیجه این کم‌کاری کاهش سود و ضررهای مالی کمرشکن است که گریبانگیر بسیاری از این شرکت‌ها شده است. انگار این اتفاق باید می‌افتاد تا سازنده‌های تلفن‌های‌هوشمند به فکر بیفتند و محصولی باکیفیت تولید کنند، کیفیتی که از ابتدا با نام اپل عجین شده، با این حال می‌توان به آخرین گوشی‌های اندرویدی سازنده‌هایی که در بررسی و مقایسه این هفته سراغشان رفته‌ایم، نیز دل خوش کرد و به آینده این صنعت امیدوار بود. 6 Galaxy Sو One M9 مهم‌ترین و جدیدترین دستاوردهای اخیر اندروید هستند که در کنار آیفون 6 زیر ذره‌بین کلیک این هفته رفته‌اند.

طراحی

در بین این سه پرچمدار تلفن‌های هوشمند، طراحی سامسونگ بیش از دیگران جای بحث دارد. مهم‌ترین تغییر و خلاقیت را می‌توان در همان نگاه نخست در S6جست. سازنده کر‌ه‌ای دست آخر پلاستیک را کنار گذاشته و از بدنه یکپارچه آلومینیومی و شیشه‌ای (گوریلا گلس در پشت) استفاده کرده است. اکنون سامسونگ حرفی برای گفتن از لحاظ کیفیت ساخت دارد، اما باتوجه به شباهتی که لبه‌های این محصول با آیفون 6 دارد، نمی‌توان خیلی خوشحال بود، هرچند همین تغییر بزرگ هم جای امیدواری دارد که دست‌کم بابت یک محصول باکیفیت پول پرداخت می‌کنید.

اچ‌تی‌سی همچون سابق از بدنه یکپارچه آلومینیومی استفاده کرده و اصالت و زبان طراحی خاص خودش را دارد، گرچه تفاوت آن با مدل قبلی (M8)‌ چشمگیر نیست. آیفون 6 هم تکلیفش روشن است، بدنه سراسر آلومینیومی و مستحکم که همچون اچ‌تی‌سی اصالت طراحی خاص اپل را با گوشه‌های گرد دارد.

در حالی‌که قطر کمتر بدنه یک افتخار برای سازنده‌هاست، M9 اچ‌تی‌سی 6‌/‌9 میلی‌متر ضخامت دارد. سامسونگ با کم کردن ضخامت بدنه و رساندن آن به 8‌/‌6 میلی‌متر از وزن گل سرسبد خود کاسته، اما دوربین مانند آخرین نسل از آیفون بیرون از بدنه قرار گرفته است. آیفون6 هم با 9‌/‌6 میلی‌متر، ضخامت کمتری نسبت به مدل قبلی خود دارد.

سامسونگ همچون آیفون از یک حسگر اثر انگشت زیر دکمه هوم استفاده کرده که برخلاف S5 بدون کشیدن انگشت و با یک لمس روی آن عمل می‌کند و مثل آیفون در صورت تشخیص ندادن انگشت از کاربر پسورد می‌خواهد. عملکرد این حسگر در مقایسه با مدل قبل بسیار بهتر شده، اما از لحاظ سرعت و دقت همچنان پس از فینگرتاچ اپل قرار می‌گیرد‌.

حسگر اثر انگشت S6 می‌تواند جایگزین نام کاربری و رمز عبور سایت‌ها و سرویس‌هایی شود که به لاگین نیاز دارند. حسگر آخرین پرچمدار سامسونگ با این قابلیت یک ویژگی بیشتر از فینگر تاچ اپل دارد، زیرا اپل فقط برای آی‌تیونز از فینگرتاچ به‌عنوان رمز عبور پشتیبانی می‌کند. با این حال نمی‌توان کپی‌برداری سامسونگ از فینگرتاچ اپل برای S6 را اتفاقی قلمداد کرد.

نمایشگر

سامسونگ با یک جهش بزرگ از فناوری QHD در نمایشگر S6 استفاده کرده که نتیجه‌اش رزولوشن بسیار بالا همراه تراکم پیکسلی 577 است. باوجود این‌‌که تراکم پیکسل‌ها از یک حدی بالاتر برای چشم قابل درک نیست، ولی گنجاندن این همه پیکسل در صفحه‌ نمایش شایان توجه است.

همچون سابق نمایشگر 6‌S سوپرآمولد است، اما سامسونگ با بالا بردن روشنایی و رساندن آن به 753 نیت دیگر تجربه رنگ‌های گرم و اغراق شده قبل را به کاربر القا نمی‌کند.

اچ‌تی‌سی از نمایشگر سوپر ال‌سی‌دی 3 با تراکم پیکسلی 441 استفاده کرده که حداکثر روشنایی‌اش به 534 نیت می‌رسد.‌ این رقم‌ها یعنی وضوح نمایشگر بالاست، اما زیر نور آفتاب روشنایی آن نسبت به S6 سامسونگ یا آیفون کمتر است. در هر صورت M9 نیز تصویر باکیفیتی ارائه می‌دهد و قابل ذکر است که هر دو گوشی (S6 و M9) با پوشش گوریلا گلس4 محافظت می‌شوند.

اما آیفون 6 از پنل IPS بهره می‌برد و وضوح و تراکم پایین‌تری ـ 326 پیکسل در اینچ ـ از دو رقیب دیگر دارد. با وجود رزولوشن پایین روشنایی نمایشگر 740 نیت است که تقریبا با سامسونگ برابری می‌کند و روشنایی مطلوبی را زیر نور خورشید به نمایش می‌گذارد. با توجه به اعداد روی کاغذ و تجربه کار با هر سه محصول، لقب بهترین نمایشگر را می‌توان به 6‌S سامسونگ داد.

سیستم‌عامل

تا اینجا ویژگی سه محصول را با یکدیگر مقایسه کردیم، اما در این بخش دو دستگی به وجود می‌آید؛ اندروید در برابر iOS. سامسونگ و اچ‌تی‌سی هر دو از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید یعنی 5،0،2 موسوم به لالی‌پاپ بهره می‌برند، گرچه طبق معمول دستکاری‌های خود را در قالب رابط کاربری تاچ‌ویز و سنس به سیستم‌عامل تزریق کرده‌اند.

هر دو سازنده سعی کرده‌اند در قسمت اعلانات (نوتیفیکیشن) تغییراتی بدهند و آن را هر چه تمیزتر جلوه بدهند که از این لحاظM9 موفق‌تر عمل کرده است. دیگر تغییر بزرگ هر دو سازنده برای سیستم‌عامل به تم‌های متنوعی مربوط است که با انتخاب هرکدام، والپیپر، آیکون‌ها و صداهای هشدار تغییر می‌کند که درM9 فونت‌ها و ظاهر دکمه‌ها هم عوض می‌شود. سامسونگ پا را از این تغییرات فراتر گذاشته و قابلیتی به اندروید اضافه کرده که در هسته اصلی آن وجود ندارد و الهام‌گیری یا بهتر است بگوییم به ‌نوعی کپی‌برداری از آیفون است.

پارالکس، ویژگی‌ای که تصویر پس‌زمینه گوشی همیشه شناور و در حرکت است، این‌بار در S6 مشاهده می‌شود. برای مولتی تسکینگM9 غیر از نمایش پیشفرض اندروید اپ‌ها را به صورت شبکه‌ای (9 اپ در کنار هم) نمایش می‌دهد و سامسونگ هم نمایش اپ‌ها را (مولتی ویندو) بهبود داده است.

یک قابلیت اضافهM9 نسبت بهS6 در دو ضربه پیاپی روی نمایشگر برای باز کردن قفل صفحه از حالت خاموش است. همچنین گرچهM9 وS6هر دو از یک سیستم‌عامل بهره می‌برند، اما با در نظر گرفتن حسگر اثر انگشت، نمره قبولی این بخش را می‌توان بهS6 داد.

آیفون نیز در چند وقت اخیر تغییر قابل مشاهده‌ای برای کاربران iOS نداشته است؛ غیر از اموجی (شکلک‌)های جدیدی که به نسخه جدید سیستم‌عامل خود اضافه کرده و سرعت بالاتر اجرای اپ‌ها.

سخت‌افزار

هر سه تلفن‌ هوشمند از پردازنده‌ای بهره می‌برند که بر مبنای معماری ARM ساخته شده است، اما با تغییرات متفاوت هر سازنده. روی کاغذ، آیفون6 هسته کمتر و رم پایین‌تری (یک گیگابایت) نسبت به دو رقیب خود دارد و در نتایج بنچ‌مارک‌ها رتبه پایین‌تری را کسب کرده، اما به لطف سیستم‌عامل آی‌او‌اس عملکرد و روانی دستگاه کمتر از دو دستگاه دیگر نیست.

از سویی سامسونگ و اچ‌تی‌سی هر دو از پردازنده چهار هسته‌ای 64 بیتی با معماری مشابه استفاده کرده‌اند، ولی سامسونگ با بهره‌گیری از فناوری و سابقه‌ای که در تولید تراشه دارد روی معماریARM کار کرده و از چیپ 14 نانومتری به جای 20 نانومتری M9 استفاده کرده است. نتیجه، سرعت و عملکرد بسیار بالاتر 6‌S است که آن را به قدرتمندترین تلفن اندرویدی موجود بدل کرده است. اچ‌تی‌سی اما از همان معماری دست‌نخورده ARM استفاده کرده که نتیجه‌اش داغی بسیار زیاد دستگاه است که براساس توصیف کاربران از این گوشی، داغی آن در کارهای سنگین تا حدی پیش می‌رود که انگار یک ظرف داغ را از روی اجاق برداشته‌اید. اچ‌تی‌سی برای این مشکل یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر کرده اما به نظر نمی‌رسد ایرادی که در سخت‌افزار محصول ریشه دارد با این کارها حل شود.سامسونگ همچون اپل بالاخره کارت حافظه جانبی را کنار گذاشته که به سرعت بالاتر گوشی منجر شده، اما اچ‌تی‌سیM9 همچنان از میکرواس‌دی هم پشتیبانی می‌کند.

دوربین

سامسونگ برای دوربین جدیدترین پرچمدار خود از یک حسگر با اف 9‌/‌1 استفاده کرده که به معنای جذب نور بیشتر در مقایسه با اف 2‌/‌2 اچ‌تی‌سی و آیفون6 است. همچنین دوربین 6‌S به لرزشگیر اپتیکال مجهز است که عکس‌های بهتری در نور کم‌ ثبت می‌کند. اچ‌تی‌سی در دوربین جلویی قوی‌تر عمل کرده و با بهره‌گیری از سیستم اولتراپیکسل خود، عکس‌های سلفی باکیفیت‌تری نسبت به می‌اندازد. اپ دوربین 6‌S با دو ضربه پیاپی روی کلید هوم حتی اگر صفحه خاموش باشد، اجرا می‌شود.M9فقط روی صفحه قفل دسترسی سریع به دوربین را فراهم کرده، اما سرعت ورود به حالت عکاسی در M9 سریع‌تر است.

باتری

به دلیل باریک شدن بدنه، سامسونگ و اپل از باتری‌های کم‌ظرفیت‌تری نسبت بهM9 استفاده کرده‌اند، هرچند آیفون در مقایسه با 6‌S باز هم ظرفیت کمتری دارد. به این ترتیب باید اچ‌تی‌سی برنده نبرد باتری باشد، اما سامسونگ با نمایشگر و چیپست بهبودیافته طول عمر باتری بیشتری نسبت بهM9دارد. در تست‌های استاندارد انجام شده با یک ساعت استفاده مداوم روزانه از هر کدام از این سه عامل یعنی شبکه نسل سوم، وبگردی و پخش ویدئو، گلکسیS6سامسونگ هر 73 ساعت،M9 اچ‌تی‌سی هر 62 ساعت و آیفون 6 اپل هر 61 ساعت به شارژ مجدد نیاز دارد.

جمع‌بندی

مشخص است سامسونگ از اشتبا‌هات گذشته خود درس گرفته و تمام ویژگی‌های تجملی غیرضروری همچون ضدآب بودن را حذف کرده و در عوض محصولی باکیفیت در اکوسیستم اندروید تولید کرده است. بدون شکS6 بهترین دستگاه اندرویدی فعلی است، گرچه بخش عمده‌ای از این موفقیت مرهون خلاقیتی است که از آخرین محصول اپل وام گرفته شده است.

رامین فتوت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...