رفتن به مطلب

ماشین ریشه‌چه کار چغندرقند


ارسال های توصیه شده

ماشین ریشه‌چه کار چغندرقند

 

این ماشین می تواند ریشه چه ها را با توجه به نیازهای زراعی، در فاصله بین ردیف های ۶۵ سانتی متری و فاصله بین بوته ای ۵۰ سانتی متر بکارد. با این ماشین عمق کاشت قابل تنظیم بوده و ریشه چه ها به طور عمودی در خاک قرار می گیرند. کشت ردیفی امکان استفاده از سایر ماشین های عملیات زراعی را در مراحل داشت و برداشت فراهم می نماید. تراکم ریشه چه های کاشته شده در روش دستی به طور متوسط ۲۰۰۰۰ عدد ریشه چه درهکتار است، در حالی که این رقم با استفاده از ماشین به ۲۸۰۰۰ افزایش می یابد.

 

 

ساختمان و طرز کار ماشین

 

 

ماشین ریشه چه کار به صورت نیمه اتوماتیک و دو واحدی ساخته شده است و قابل اتصال به انواع تراکتور های متداول است. این ماشین از قسمت های شاسی، چرخ‌های حامل، مخزن ریشه‌چه، کارنده ریشه‌چه، شیار بازکن، شیار پُرکن، چرخ‌های فشاردهنده، سیستم انتقال نیرو و صندلی تشکیل شده است.

طرز کار ماشین به این ترتیب است که بر روی هر واحد کارنده ماشین یک نفر کارگر قرار می گیرد. موقعی که تراکتور به سمت جلو حرکت می کند، شیار بازکن در عمق تنظیم شده شیار ایجاد می کند. در این هنگام کارگر ریشه چه را از مخزن برداشته و در بین دستک های کارنده قرار می دهد. باید دقت نمود، ریشه چه را طوری در بین دستک ها قرار داد که برگچه‌های انتهایی ریشه چه در بین دستک های کارنده واقع شود. به تناسب پیشروی تراکتور، دستک های کارنده نیز می چرخند.

موقعی که ریشه چه در داخل شیار قرار گرفت، دستک های ریشه چه گیر از هم باز شده و ریشه چه در داخل شیار رها می شود. شیار پُرکن ها بعد از قرار گرفتن ریشه چه در شیار، خاک اطراف ریشه چه را جمع کرده و روی آن پوشانده و پشته ایجاد می کنند. پس از این کار دو عدد چرخ فشار دهنده که تحت زاویه در دو طرف ریشه چه حرکت می کنند، خاک را به اطراف ریشه چه می فشارند.

 

 

کاربرد و تنظیم ماشین

 

 

ماشین به وسیله اتصال سه نقطه به تراکتورهای جان دیر و مسی فرگوسن 445u و 650u قابل اتصال است. پس از بستن ماشین به تراکتور، فاصله بین ردیفی، فاصله بین بوته‌ای و عمق کاشت تنظیم می شود. تنظیم عمق کاشت به وسیله چرخ های حامل در طرفین ماشین و بازوی وسط تراکتور صورت می گیرد. هر واحد کارنده به وسیله یک عدد کرپی به تولبار بسته می شود. با تغییر محل کرپی در روی تولبار فاصله بین ردیفی تنظیم می شود. برای تنظیم فاصله بین بوته‌ای می توان از چرخ زنجیره هایی با قطرهای متفاوت استفاده نمود. برای راه اندازی ماشین بر روی هر واحد کارنده یک نفر کارگر ماهر قرار می گیرد. کارگر ریشه چه ها را یکی یکی از مخزن ریشه چه برداشته و در بین دستک های کارنده قرار می دهد. در موقع کار، یک نفر کارگر نیز برای حمل ریشه چه از سر مزرعه تا محل دستگاه و پُر کردن مخزن ماشین مورد نیاز است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...