رفتن به مطلب

با فیزیک نیوتنی به جنگ تنبلی برویم


Dreamy Girl

ارسال های توصیه شده

آیا می‌خواهید کارآفرین باشید ولی حالش را ندارید؟ فیزیک دبیرستان را پاس کرده‌اید که ایشالا؟ پس باید با قوانین سه‌گانه حرکت در فیزیک نیوتنی آشنا باشید. آیا متوجه شباهت‌های عناصر طبیعی با هم شده‌اید؟ آیا می‌دانستید که ذهن انسان هم یکی از عناصر همین دنیای فیزیکی است و می‌تواند از همین قوانین برای بهره‌وری بیشتر و غلبه بر تنبلی استفاده کند؟

 

1. قانون اول نیوتن می‌گوید تا زمانی که نیروی خارجی در کار نباشد، اجسام در حال حرکت تمایل دارند به حرکت خود ادامه دهند و اجسام ساکن مایلند ساکن باقی بمانند. به این خاصیت فیزیکی، اینرسی گفته می‌شود. خب، تنبلی یعنی همان اینرسی آدم برای شروع یک کار جدید! براساس قوانین نیوتنی یک کارآفرین تنبل سعی می‌کند کارهایش را تا جایی که می‌تواند پشت گوش بیندازد.

 

 

حقیقت این است که تنبلی و سختکوشی دو روی یک سکه‌اند. لذا این قانون را می‌شود از ته به سر هم خواند: یعنی برای غلبه بر تنبلی کافی است به خودتان «دو دقیقه» وقت بدهید تا کار را به اصطلاح زخمی کنید. استراتژی ساده، اما کارایی است. اگر در ظرف دو دقیقه برای آغاز آن فعالیت دست به کار شوید، ادامه حرکت پس از آن بسیار ساده خواهد بود. لازم نیست قدم بزرگی باشد یا کار در همان دو دقیقه با موفقیت تمام شود. به عنوان مثال اگر الان حس و حال بیرون رفتن و دویدن را در خود احساس نمی‌کنید، دو دقیقه وقت بگذارید بروید و بطری آبی پر کنید یا این ‌که کفش‌های ورزشی تان را پایتان کنید. همین قدم کوچک می‌تواند تا 80 درصد شما را به بیرون رفتن نزدیک‌تر کند. اگر امروز باید چیزی بنویسید، اما نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، دو دقیقه وقت بگذارید و چند جمله الکی راجع به هر چیزی بنویسید تا انگشتانتان گرم شوند. به خاطر داشته باشید انگیزه معمولا بعد از زخمی کردن کار سروکله‌اش پیدا می‌شود نه قبل از آن. انگیزه یعنی شتاب حرکت. چون این اجسام در حال حرکت هستند که تمایل (بخوانید انگیزه) به حفظ حالت متحرک خود دارند. یک جسم ساکن که انگیزه‌ای برای حرکت ندارد.

 

 

2. قانون دوم نیوتن می‌گوید وقتی نیرویی به یک جسم وارد می‌شود، شتابی در جهت آن نیرو در جسم ایجاد می‌کند. این شتاب (انگیزه) باعث ادامه حرکت است. در این میان جهت اعمال نیرو به اندازه بزرگی آن برای مسیر حرکت جسم پراهمیت است. اگر نیرو را معادل سختکوشی بگیریم از این قانون می‌آموزیم که تنها اندازه نیرو (سختکوشی) مهم نیست بلکه جهت نیرو (انتخاب آگاهانه فعالیت ها) هم اهمیت دارد. پس فعالیت‌هایتان را هوشمندانه انتخاب کنید.

 

 

3. قانون سوم نیوتن را فعلا کنار بگذارید تا به جای آن یک استراتژی ساده برای انتخاب فعالیت‌ها به شما یاد بدهم. این روشی است که آیزنهاور، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم از آن برای دسته‌بندی فعالیت‌هایش استفاده می‌کرد: یک کاغذ سفید را با دو خط به چهار مربع تقسیم کنید. خط افقی را خط فوریت در نظر بگیرید. فعالیت‌های فوری در نیمه بالای صفحه و فعالیت‌های غیرفوری در نیمه پایین جای دارند. خط عمودی را خط اهمیت در نظر بگیرید. فعالیت‌های پراهمیت در سمت راست و فعالیت‌های کم‌اهمیت در سمت چپ. بنابراین چهار خانه خواهیم داشت و هر فعالیت در یکی از این چهارخانه قرار خواهند گرفت.

 

 

پراهمیت و فوری: این فعالیت‌ها پایه‌های موفقیت شما هستند. هر چه سریع‌تر آنها را انجام دهید.

پراهمیت ولی غیرفوری: برای انجام آنها در آینده برنامه‌ریزی دقیق کنید. این فعالیت‌ها مسیر بعدی حرکت شما را مشخص می‌کنند.

فوری ولی کم‌اهمیت: لازم نیست خودتان این فعالیت‌ها را انجام دهید، اما چون فوری هستند آیا کسی را می‌شناسید که این فعالیت‌ها را به آنها محول کنید؟

غیرفوری و کم‌اهمیت: وقتتان را اصلا صرف این کارها نکنید تا بتوانید روی 3 خانه دیگر تمرکز کنید.

مصطفی پورمهدی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...