رفتن به مطلب

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها خبر داد؛


ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 3]هدفگذاری ثبت 30 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی در کاداستر

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3]معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل هاT مرانع و آبخیزداری کشور گفت: در سال جاری برای ثبت سند در کاداستر 30 میلیون هکتار را هدف گذاری کردیم که تاکنون هشت میلیون هکتار زمین در این سیستم ثبت شده و راه دشواری را در پیش داریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان( جیرفت)- مسعود منصور که روز دوشنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال جنوب کرمان سخن می گفت، افزود: توسعه سیستم کاداستر و اخذ اسناد تک برگی نقش بسیار مهمی را در پیشگیری از جرائم و تعدی به اراضی ملی ایفا خواهد کرد.

 

وی، سیستم کاداستر را برای سودجویانی که به قصد زمین خواری می آیند کاری پیشگیرانه خواند و گفت: باید مردم وارد صحنه شوند تا منابع طبیعی را احیا کنند و به معنای این است که صیانت از عرصه ها به خود مردم واگذار می شود.

94shorhefman2a16.jpg

 

 

مسعود منصور تصریح کرد: لایحه ارتقای فرهنگ ساختار منابع طبیعی در مجلس و دولت در دست بررسی است که با تصویب آن بسیاری از خلاء ها و مشکلات قانونی را حل و فصل می کند و جایگاه شورای حفظ حقوق بیت المال هم در این لایحه دیده شده است.

وی همچنین افزود:قضات باید در صدور رای نقشه محل رسیدگی را پیوست پرونده کنند تا از برخی سوء استفاده های دیگر جلوگیری شود که در همین راستا نیاز است در دادسرا شعبه رسیدگی به منابع طبیعی راه اندازی شود.در زمنیه قطع اشجار قضات به این نکته توجه داشته باشند که دادخواست قلع و قمع اشجار را ندهند زیرا می توان در قالب احیای منابع طبعیی این اراضی را به صورت اجاره به مردم واگذار کرد.

بر اساس این گزارش در ابتدای جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن ارائه گزارش از عملکرد حوزه منابع طبیعی در پیشگیری از زمین خواری گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران منابع طبیعی و محیط زیست کشور و تأکید بر برخورد قاطع با متصرفان اراضی ملی و همچنین نامگذاری سال 1394 به عنوان"دولت و ملت ، همدلی و همزبانی" منابع طبیعی جنوب کرمان به منظور حراست از انفال و اراضی ملی با همدلی با سایر دستگاه های اجرایی، قضایی و انتظامی تلاش می کند تا دست سودجویان را از بیت المال و عرصه های ملی کوتاه کند.

94shorhefmana.jpg

 

 

 

درخواست ایجاد شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‎های معترضان

محمدحسن کردستانی با اشاره به مشکلات فرا روی کارشناسان حقوقی جنوب کرمان به منظور حضور در مرکز استان و دفاع از پرونده های حقوقی افزود: از مسئولین قضایی استان بویژه رئیس کل دادگستری استان می خواهیم که در صورت امکان، شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‎های معترضان و نحوه اجرای ماده 56 قانون در شهرستان جیرفت راه‎اندازی شده و یا حداقل چند روز در هفته قاضی آن شعبه با حضور در شهرستان جیرفت موجب تسریع در روند بررسی پرونده های مذکور شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن اعلام آمادگی مجموعه تحت مدیریت خود در همکاری با اداره‎های ثبت اسناد و املاک به منظور تهیه نقشه های کاداستر اراضی ملی گفت: از آنجایی که برخی شهرستان ها فاقد اداره ثبت اسناد و املاک هستند در این منطقه بخشی از اراضی فاقد سند دولتی و شخصی هستند به همین دلیل از دستگاه قضا تقاضا می‎شود که در گام نخست دستور توقف عملیات تصرف را صادر کنند و از آنجایی که برای صیانت از اراضی دولتی، احداث کمربند حفاظتی و همچنین مستندسازی اراضی نیازمند اعتبار است از فرمانداران جنوب کرمان می خواهیم تا در زمینه تخصیص اعتبارات استانی با این اداره کل همکاری لازم را داشته باشند.

در ادامه رئیس کل دادگستری استان کرمان در این جلسه گفت: شورای حفظ حقوق بیت المال با رویکرد صیانت از حقوق عمومی در همه حوزه ها به ویژه حوزه زمین، اراضی و انفال از سال 1386 شکل گرفت و از بدو تأسیس در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت.

 

94shorhefmana2.jpg

 

برای مبارزه با زمین خواری اراده جدی در استان کرمان وجود دارد

یدالله موحد اقدامات مبارزه با زمین خواری را در جنوب کرمان خوب ارزیابی کرد و افزود: در حوزه تثبیت مالکیت دولت، رفع تصرف و پیشگیری از تعدی به اراضی دولتی گامهای خوبی برداشته شده است اما باید بررسی شود که چرا این تصرفات صورت می گیرد. در این راستا برخورد قضایی لازم است که در استان کرمان اراده جدی برای برخورد با این افراد وجود دارد اما در حاشیه شهرها تفاوت قیمت بین اراضی کشاورزی و مسکونی وجود دارد که این امر بستر زمین خواری در حاشیه شهرها را مهیا کرده و اگر دولت این شرایط را ساماندهی کند انگیزه تصرف از بین می رود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به نیاز مبرم کشور به تهیه نقشه های کاداستر از اراضی ملی گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی تجهیزات و نیروی انسانی متناسب با کار را ندارد و کارشناسان حقوقی هم به دلیل مشکلات فراروی خود انگیزه لازم را برای مقابله با زمین خواران را نداشته که بایستی حمایت جدی از نمایندگان حقوقی شود.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...