رفتن به مطلب

بازی با 3 ساله ها


ارسال های توصیه شده

بازی دنیای کودک است و تمرین آینده او. او در بازی برای زندگی ورزیده می‌شود و می‌آموزد چطور با دیگران تعامل داشته باشد. اگر بازی برای بزرگ‌تر‌ها تفریح است برای کودکان الفبای زندگی است، پس باید خیلی چیزها در مورد بازی کودکان بدانیم. در شماره‌های پیشین از بازی‌های متداول و مناسب برای نوزادان تا سن دوسالگی سخن گفتیم. کودک تا دو سالگی کارهای زیادی کرده است که انگشتانش را برای مهارت‌های ظریف‌تر آماده کند.

 

مهسا باقری، روان‌شناس کودک می‌گوید: وقتی کودک شما سه ساله شد دیگر آن‌قدر آماده شده است که به او قلم و کاغذ بدهید و بگذارید نقاشی کند اما باید مراقب باشید که با قلمی در دست این طرف و آن طرف راه نیفتد.

در این سن مکعب‌های خانه‌سازی می‌تواند مهارت انگشتان کودک را افزایش دهد. کودک در این سن به بازی‌های توام با حرکت با توپ علاقه نشان می‌دهد و این بازی‌ها هماهنگی چشم و دست او را افزایش می‌دهد.

 

وی می‌افزاید: کودک در این سن محدوده‌های نقاشی را بیشتر رعایت می‌کند و می‌تواند بیش از پیش جای چیزها را تشخیص دهد و به همین دلیل می‌توانیم مرتب کردن خانه و اسباب‌بازی‌هایش را جزو بازی‌های او قرار دهیم. اسم این بازی را بگذارید: «جای چی کجاست؟»

این روان‌شناس می‌گوید: کودکان در این سن تخیل فعال‌تری دارند.روروئک‌سواری و حتی پیاده‌روی‌های کوتاه همراه با مادر و خانواده از علاقه‌مندی‌های کودکان این سن است که می‌تواند عضلاتشان را قوی کند. دختر‌ها در این سن کار مادر و پسران کار پدر را تقلید می‌کنند.

 

دختر‌ها به عروسک و پسر‌ها به ماشین علاقه نشان می‌دهند و دکتر‌بازی و خاله‌بازی از بازی‌های مورد علاقه دختران است. باقری می‌گوید: در این سن می‌توانید قیچی مخصوص برش کودک و چسب ماتیکی به آنها بدهید تا تحت مراقبت شما عکس‌هایی را جدا کنند و بچسبانند. گرچه در این سن کودک تشخیص می‌دهد که چه چیزهایی خوردنی است ولی به دلیل تمایل او به امتحان کردن همه چیز باید مراقب خوردن و بلعیدن چیزها توسط او باشید.

 

کودک در این سن کلمات را ادا می‌کند و بازی‌های کلامی به او صحبت کردن درست را می‌آموزد. باقری توصیه می‌کند که آموزش رنگ‌ها و اندازه‌ها را از این سن به کودک بیاموزید. مفاهیمی مثل بزرگ یا کوچک برای این کودکان کم‌کم قابل درک می‌شود. کودک سه ساله باید تا سه رنگ را نام ببرد. او در این سن به داستان‌های کوتاه گوش می‌دهد و در پایان سه سالگی خود شعر می‌خواند و قصه‌های کوتاه تعریف می‌کند اما هنوز این شعر‌ها و قصه‌ها نظم و وزن چندانی ندارند.

 

این روان‌شناس خمیر بازی و گل بازی را بازی مورد علاقه بچه‌های سه ساله می‌داند که خلاقیت و مهارت انگشتان آنها را افزایش می‌دهد.او اعتقاد دارد باید در این سن کودک را به بازی‌های گروهی تشویق کرد و به بازی آنان نظارت داشت، زیرا کودکان در این سن همه چیز را مال خود می‌دانند. اما به بازی‌های گروهی علاقه نشان می‌دهند و نباید آنان را از این کار منع کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...