رفتن به مطلب

برای حفاظت از منابع طبیعی، گزینه ای غیر از مشارکت مردم وجود ندارد


ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=class: MainHeader, colspan: 3][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3]

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: کمبود اعتبارات دولتی ومحدودیت منابع مالی کفاف عرصه های وسیع منابع طبیعی را نمی دهد و برای حفاظت، احیا و بهره برداری از این عرصه ها گزینه ای غیر از مشارکت مردم وجود ندارد.

دکتر غلامرضا هادربادی در گفتگوی اختصاصی با مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها گفت: مشارکت مردم زمانی حالت اجرایی می گیرد و نتیجه می دهد که با اعتقاد و باور مردم همراه باشد.

 

چند چیز در مشارکت اتفاق نیفد مشارکت می پاشد

هادربادی مالکیت و منفعت ، آموزش مداوم به ذینفعان بر اساس نیازسنجی، پایش و ارزیابی مشارکت، احصاء بازخوردها و اصلاح فرایند و مستند سازی را از نکات حائز اهمیت و تاثیر گذاردر مشارکت مردمن و جوامع محلی دانست که اگر اتفاق نیفتد مشارکت از هم می پاشد.

وی با بیان اینکه که جوامع محلی را باید بخشی از راه حل دانست نه مشکل، خاطر نشان ساخت: سرمایه های فکری، مالی و فیزیکی جوامع محلی و تشکلات شرط پایداری اجرای پروژه های منابع طبیعی است.

به گفته هادربادی پایش و ارزیابی پروژه های منابع طبیعی باید توسط مردم محلی و تشکلات انجام شود تا احساس کنند که منابع طبیعی متعلق به آنهاست.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها در ادامه از تدوین چشم انداز برنامه های ترویجی و آموزشی خبر داد و گفت: در بخش آموزش، دنبال آموزش های کاربردی بوده و بصورت الگویی در استان فارس کار آموزش مجریان و بهره برداران را به نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی واگذارکردیم تا کار انتخاب فراگیر، اعزام به دوره آموزش، انتخاب استاد، صدور گواهینامه آموز ش و ارزیابی دوره از سوی نظام صنفی انجام شود و سازمان جنگل ها تنها نقش نظارتی داشته باشد.

 

نرم افزار مدیریت آموزش کارکنان رونمایی می شود

دکتر هادربادی با اشاره به رونمایی نرم افزار مدیریت آموزش کارکنان منابع طبیعی یادآور شد: در موضوع آموزش کارکنان با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی درسال جاری نرم افزار مدیریت آموزش کارکنان رونمایی می شود تا ضمن بررسی سوابق آنان، کمبود های آموزشی بر اساس نیازسنجی مشخص تا آموزش های لازم ارائه شود.

هادر بادی در باره آموزش های بلند مدت علمی – کاربردی نیز گفت: با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی و تاکید ریاست سازمان از امسال تاکید بر دوره های کاربردی است و درخواست ها براساس اعلام نیاز واحد های تخصصی سازمان انجام می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس فرمایشات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر« فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود» اقدامات قابل توجه ای در حوزه ترویج صورت گرفته که از آن جمله می توان به هماهنگی های لازم با سازمان آموزش و پرورش و تهیه بسته های ترویجی و بروشورهای کاربردی در زمینه مشارکت مردم، ریزگردها، خشکیدگی شمشادها و بلوط ها که نیاز بخش منابع طبیعی محسوب می شود اشاره کرد.

غلامرضا هادربادی تقویت تعاونی ها و اتحادیه ها در استان های مختلف کشور، ایجاد دبیرخانه سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی، استفاده از دانش های بومی در منابع طبیعی بویژه در خصوص کنترل خشکسالی، تهیه بانک جامع همیاران، هماهنگی و همکاری با دستگاه های نهضت سبز، آموزش دست اندرکاران پروژه های الگویی مدیریت جامع آبخیزداری در کشور را از اولویت های مهم بخش آموزش و ترویج سازمان جنگل ها نام برد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...