رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سعت تهران هم‌اکنون در حدود 636 هکتار است. بیش از هزار و 700 بوستان کوچک و بزرگ در جای جای این شهر قرار دارند؛ بوستان‌هایی که قرار است محلی باشند برای آرامش و تفرج شهروندان تهرانی. از روزگاری که محدوده‌ای از محله سنگلج به بوستان بدل شد و محلی شد برای شهروندان تهرانی تاکنون بیش از 70سال می‌گذرد. در این 70سال هر روز بر پهنه فضای سبز و بوستان‌های پایتخت افزوده می‌شود و امکانات تازه‌ای در آن برای آسایش بیشتر شهروندان قرار می‌گیرد. این بوستان‌ها در حافظه شهر تهران یادآور اتفاقات و مسائل بسیاری هستند؛ برخی از آنها با اتفاقات سیاسی پیوند خورده‌اند و برخی نیز موضوعات اجتماعی را در پس نامشان حفظ کرده‌اند. در این بخش بوستان‌های معروف پایتخت بدون توجه به اتفاقاتی که در پس‌شان وجود داشت، معرفی می‌شوند. این بوستان‌ها تنها به‌دلیل استقبال شهروندان برای معرفی انتخاب شده‌اند.

 

 

ساعی؛ پارک جنگلی وسط شهر

zotjq61sqbvszbyj7b55.jpg

در سال 1324 مهندس کریم ساعی 12 هکتار از زمین‌های حاشیه خیابان ولعیصر را در محدوده منطقه 6 شهرداری تهران درختکاری کرد. این زمین‌ها پس از درختکاری در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفت. 5سال بعد با تلاش‌های وی که استاد دانشگاه تهران بود، این محوطه درختکاری شده به شکل پارک جنگلی طراحی شد. این پارک پس از طراحی همچنان در اختیار وزارت کشاورزی وقت بود اما با توسعه شهر تهران و واقع شدن این پارک درمحدوده شهر، بوستان ساعی در سال 1334 یعنی 10سال پس از آنکه طراحی اولیه‌اش شکل گرفت، به شهرداری تهران واگذار شد و سازمان پارک‌های شهرداری پس از تجهیز این پارک را در اختیار عموم گذارد. وسعت بوستان ساعی ۱۲۰۰۸۲ مترمربع و دارای 6ورودی است. در پی توسعه و تجهیز بوستان، بناهایی مانند جوی، برکه، آبشار و زمین بازی درست شده‌اند و در قسمتی از پارک که به باغ ژاپنی معروف است پرندگان آبزی هم نگهداری می‌شوند. در قسمت حیات‌وحش پارک، حیوانات دیگری نگهداری می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به خرگوش ، قوچ ، غاز ، قو ، مرغابی ، سنجاب ،طوطی وحشی و طاووس اشاره کرد. پوشش گیاهی پارک نیز بسیار متنوع است و از میان آنها می‌توان به چنار، کاج تهران، سرو شیرازی، سرو نقره‌ای، سرو بادبزنی، سرو تبری، برگ‌بو، افرا، نارون‌، سدروس‌، ماگنولیا، یاس وحشی‌، ژنیگو، زالزالک، گردو و سیب اشاره کرد.

 

 

 

ملت؛اولین بوستان مورد علاقه تهرانی‌ها

nb4a621y3n5xvrjilhbw.jpg

بوستان ملت حدود 34 هکتار مساحت دارد. این بوستان ابتدا زمین بایری بود که پس از توسعه تهران در امتداد خیابان ولیعصر قرار داشت. از این‌رو ساخت بوستانی در حاشیه این خیابان و در این زمین بایر مورد توجه قرار گرفت. در سال1347 و هنگامی که طرح جامع شهر تهران تصویب شد و به اجرا در آمد، فاز اول اجرای این پارک مورد توجه قرار گرفت. ابتدا حدود یک‌کیلومتر از حاشیه خیابان ولیعصر به‌صورت یک پیاده راه طراحی و ساخته شد تا حاشیه این خیابان با نام«بلوار کنار جاده» معروف شود. پس از آن در سال 1353 طرح کلی احداث بوستان ملت در زمین‌های بایر ضلع جنوبی ساختمان صدا و سیما مطرح شد. علی محمد مختاری، رئیس فعلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران که در آن روزگار به‌عنوان کارمند در سازمان پارک‌ها مشغول فعالیت بود، بوستان ملت را طراحی کرد و بر نحوه اجرای آن نظارت داشت. بوستان ملت پارکی با تپه‌های مختلف بود که به روش پارک‌سازی‌ اروپای شمالی پی‌ریزی شد. در این پارک دو دریاچه کوچک مصنوعی، مجموعه‌ای برای نگهداری حیات‌وحش و همچنین فضاهای مختلف سبز طراحی و اجرا شد. بوستان ملت از همان روزهای آغازین بهره‌برداری در سال 1353 مورد توجه شهروندان تهرانی قرار گرفت و محلی برای تجمع شهروندان محسوب می‌شد. شاید همین توجه شهروندان به این پارک بود که تا به امروز همچنان مدیریت شهری را به حفظ و افزودن امکانات جدید به آن ترغیب می‌کند. 2سال پیش نخستین آبنمای موزیکال در بوستان ملت و در دریاچه مصنوعی وسط بوستان شروع به فعالیت کرد. پس از آن نیز یک استخر بزرگ که باقیمانده از دریاچه‌ای کوچک در قسمت جنوبی بوستان بود، محلی شد برای احداث پردیس سینمایی ملت. همچنین نصب سردیس مشاهیر ایران و تندیس امیرکبیر در این بوستان همچنان بوستان ملت را در میان بوستان‌های تهران، برجسته ساخته است. این بوستان هم‌اکنون نیز مورد توجه شهروندان بسیاری است و احداث پردیس سینمایی ملت به جاذبه‌های این مجموعه افزوده است. این بوستان نزد تهرانی‌ها به‌عنوان نخستین پارک برای معرفی تهران به گردشگران خارجی قلمداد می‌شود و نزد مردم تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

 

پارک شهر؛ بوستانی بر ویرانه محله سنگلج

2jnoykrvb3oanfgo1vw4.jpg

اولین بوستان رسمی تهران که بر زمین‌های محله سنگلج پی ریزی شد، پارک‌شهر نام گرفت. این بوستان در سال 1327 توسط نوزدهمین شهردار تهران احداث شد. حسام الدین دولت آبادی فرزند مهدی متخلص به حسام و با نام مستعار عبدالحسین بر زمین‌های بایر محله سنگلج که پیش از آن برای کاشت سیب زمینی مورد استفاده قرار گرفته و به نتیجه نرسیده بود، بنای نخستین پارک و بوستان تهران را پی ریزی کرد. مساحت این پارک تقریبا ۲۵ هکتار است و ۸ در ورودی دارد. درون این پارک موزه صلح تهران، آکواریوم پارک شهر تهران، استخر، ورزشگاه، کتابخانه و... وجود دارد. این بوستان از جنوب به خیابان بهشت، از شمال به خیابان فیاض‌بخش، از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی محدود می‌شود.

 

 

 

لاله؛ برآمده از زمین‌های جلالیه

y93bwkcr87cl3n64w4ix.jpg

ابتدا زمین اسبدوانی جلالیه نامیده می‌شد؛ محلی بود برای تمرین ارتش و نیروهای نظامی. اما پس از آنکه ارتش این قطعه زمین 35هکتاری را به وزارت دارایی واگذار کرد، در سال 1345 این قطعه زمین به‌صورت یک پارک طراحی شد و به بهره‌برداری رسید. ماجرا از این قرار بود که در سال 1343 ارتش اراضی جلالیه را در ازای مطالبات وزارت دارایی به آن وزارتخانه انتقال داد. وزارت آبادانی و مسکن وقت پس از تصمیم‌گیری نهایی توسط نهادهای حکومتی ماموریت یافت برای این منطقه طرحی تهیه کند. قسمت شمال پارک برای تاسیسات فرهنگی عمومی از جمله موزه فرش و چند موزه دیگر اختصاص یافت و قسمت جنوبی صرفا برای پارک درنظر گرفته شد. طرح آن به‌وسیله طراح معروف فرانسوی «ژوفه» و سایر طراحان پارک‌سازی‌ که ایرانی بودند، تهیه شد. سایر عملیات اجرایی به‌عهده شهرداری تهران گذاشته شد. شهرداری عملیات اجرایی را طبق طرح ارائه شده توسط طراح فرانسوی ادامه داد تا سرانجام در سال ۱۳۴۵ این پارک به بهره‌برداری رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ نام این پارک به لاله تغییر یافت.

 

بوستان لاله یکی از متنوع‌ترین بوستان‌های تهران به لحاظ پوشش گیاهی است. در این بوستان بیش از 77 گونه گیاهی شناسایی شده است. گونه‌های گیاهی پارک عبارتند از: چنار، کاج تهران، اقاقیا، سرو، سدروس‌، ارغوان‌، بید مجنون‌، سرو نقره‌ای‌، ماگنولیا، کاتالپا، سپیدار، زبان گنجشک‌، کبوده‌، افرا، نارون‌، نوئل‌، نوئل آبی‌، لیلکی‌، زربین‌، سروتبری‌، عرعر، ابریشم‌، گردو، نخل و... . طراحی پارک نیز عبارت است از: باغ ژاپنی که در ضلع جنوب شرقی پارک به مساحت 5/2هکتار به سبک پارک‌های ژاپن طراحی و احداث شده و آبنما و نهرهای مارپیچ دارد. محوطه میزهای شطرنج که در خیابان‌های شمالی پارک در دسترس علاقه‌مندان است‌. آبنمای بزرگ پارک‌ و زمین‌های بازی کودکان و زمین ورزشی پارک که در قسمت شمالی پارک واقع است و شامل زمین‌های والیبال و بسکتبال است که با توری محصور و مشخص شده‌اند. تندیس خیام‌، مجسمه ابوریحان‌، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز تئاتر عروسکی از دیگر امکانات پارک ‌است‌. غرفه‌های خدماتی و تفریحی نیز در قسمت جنوب غربی پارک شامل چند کافی‌شاپ‌، مرکز ارائه خدمات کامپیوتر و اینترنت‌ و مرکز ارائه خدمات عکاسی و فیلمبرداری است‌. نخستین مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری تهران هم در این محوطه قرار دارد. غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و محصولات فرهنگی نیز در قسمت‌شمال‌غربی پارک واقع شده‌اند. مسجد پارک با معماری الهام گرفته از معماری اسلامی‌، در جنوب غربی پارک بنا شده است‌. این بوستان از آنجا که به دانشگاه تهران نزدیک است، محلی است برای حضور بسیاری از دانشجویان. این پارک همچنین مورد توجه بسیاری از شهروندان تهرانی است.

 

 

 

بوستان نهج‌البلاغه؛روددره‌ای که پارک شد

awmeli2wpcyw6ug6t8gr.jpg

بوستان نهج البلاغه یکی از روددره‌های هفت‌گانه تهران است که بخش شمالی آن چندی است به بوستان تبدیل شده است. این بوستان با عنوان دهکده گردشگری نهج البلاغه نیز معروف شده است. بوستان نهج البلاغه که بیش از ۳۵هکتار وسعت دارد، در بخش وسیعی از دره فرحزاد بین بزرگراه نیایش، بزرگراه همت و غرب بزرگراه یادگار امام احداث شده‌است. طول این بوستان 5/1کیلومتر و عرض متوسطش ۳۰۰متر است. همچنین اختلاف ارتفاع سطح تا کف پارک، ۵۵ متر و دارای شیب بین ۱۰ تا ۳۵ درجه است. بوستان نهج‌البلاغه دارای ‌8تراست پیاده‌رو طولی ۱۲۰۰ متری، 3تراست پیاده‌رو عرضی ۳۰۰متری، ۹۰۰۰مترمربع مسیر دوچرخه‌سواری، ۱۸۰۰مترمربع فضای ورزش همگانی، ۸۰ واحد آلاچیق، 2پل عابر پیاده روی دره و صدها نیمکت و چراغ برق است. در عمیق‌ترین نقطه این بوستان فضایی بکر و طبیعی به چشم می‌خورد که آب حاصل از قنات‌ها در آن جریان دارد. برای ساخت این بوستان یک میلیون و 500هزار ساعت کار انجام و بیش از ۱۵میلیارد تومان هزینه شده‌است. این بوستان همچنین دارای مسجد، پارکینگ ۷۵۰واحدی، ۴۰سرویس بهداشتی، فضاهای جانبی برای استراحت خانواده‌ها و 3مجموعه بازی برای کودکان است.

 

 

 

جمشیدیه؛ بوستانی آرمیده بر دامن البرز

yoarvkbg4a7eodlaxm3w.jpg

شاید تنها بوستانی که در دامنه‌های البرز جای گرفته، بوستان جمشیدیه تهران است. این بوستان به‌دلیل همجواری با کوه‌های کلکچال از محبوبیت خاصی بین تهرانی‌ها برخوردار است. این بوستان که امتزاجی از سنگ و و گیاه است، توانسته فضایی زیبا به‌وجود آورد و یکی از دیدنی‌ترین بوستان‌های تهران به‌شمار رود. مساحت این بوستان حدود ۱۰ هکتار بوده و در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) واقع شده و از شمال به کوه کلکچال، از جنوب به باغ دولو، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلکچال محدود است. از ویژگی‌های این‌پارک، دریاچه، آبشار مجاور و نیز آبنماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کلکچال قرار دارد. پارک جمشیدیه دارای 4 در ورودی است که ارتفاع در ورودی اول از سطح دریا ۱۸۲۰ متر و در ورودی بعدی ۲۱۰۰متر است‌.

 

در جوار این بوستان، بوستان فردوسی قرار دارد که در سال۱۳۷۵ ساخته شد. این بوستان در راستای گسترش بوستان جمشیدیه است. مساحت پارک نزدیک به ۱۳۲هزارو 700 متر مربع است. ترکیب دو عنصر سنگ و گیاه همانند بوستان جمشیدیه در این پارک کوهستانی زیبایی خاصی را نمایان می‌سازد. مساحت گل‌کاری در این پارک 6هزار و 317مترمربع است. در این پارک رستوران‌های گوناگونی وجود دارد که هر یک از آنها نمادی از زیبایی و آداب و رسوم قوم‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارند.

 

 

 

چیتگر؛ بزرگ‌ترین تفرجگاه تهرانی‌ها

xszgj46l9ijholcvq06.jpg

پارک جنگلی چیتگر از پارک‌های جنگلی شهر تهران است که در غرب این شهر جای گرفته. مساحت تقریبی این پارک هزار و 450 هکتار است. این بوستان در طول سال‌های گذشته و با توجه بیشتر نهادهای شهری از جمله شهرداری منطقه 22 توانسته است به امکانات متناسب برای گذران اوقات فراغت شهروندان تجهیز شود. پارک چیتگر از دیرباز مرکز جذب جمعیت جهت گذراندن اوقات فراغت ساکنان شهرتهران بوده است. این پارک از حیث جغرافیایی تقریباً در حد وسط فاصله تهران و کرج و مجموعه شهرک‌های اقماری پیرامون قرار گرفته است. این پارک از جنوب به اتوبان و خط متروی تهران ـ کرج، از شمال به اتوبان در حال احداث رسالت و از غرب به پیکان‌شهر و باغ گیاه شناسی محدود می‌شود.

 

با تکمیل احداث دریاچه چیتگر که از بهار سال 91 آبگیری آن آغاز می‌شود پارک چیتگر بیش از پیش مورد توجه شهروندان تهرانی قرار خواهد گرفت. همچنین احداث بزرگ‌ترین مرکز تفریحی و گردشگری کشور با عنوان هزار و یک شهر در جوار پارک چیتگر می‌تواند این مجموعه را به مجموعه‌ای منحصر به فرد تبدیل کند. مساحت دریاچه چیتگر در حدود 355هکتار و با گنجایش 35میلیون‌ مترمکعب آب طراحی شده است.

 

 

 

بوستان ولایت؛تحول تازه در جنوب

fwl6p6xe2psui67204p.jpg

سال گذشته ( 17اسفند ) همزمان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در پادگان قلعه مرغی و کاشت 2 اصله نهال در این پادگان قدیمی، مارتن برای تبدیل بیش از 70هکتار از این پادگان به بوستان آغاز شد. پس از 77 روز کار بالاخره در 3خرداد ماه سال 90 فاز اول بوستان ولایت آماده بهره‌برداری شد. این بوستان در تهران، انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان و در زمین‌های پادگان قلعه‌مرغی احداث شده است.

 

فاز یک این بوستان که در مجموع 270هکتار مساحت دارد، با 70هکتار مساحت در سال 1390 به بهره‌برداری رسید. این پروژه شامل رینگ سواره پیرامونی، پیست دوچرخه سواری، گشتگاه پیاده (باغ‌راه ایرانی)، مسیرتندرستی، زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، پیست اسکیت، سرویس‌های بهداشتی و... است. اطراف سایت به طول 6/3کیلومتر است که کاربری‌هایی همچون پیست دوچرخه سواری، مسیر سلامت، مسیر چند منظوره، مسیرهای پیاده، باغات و همچنین بسیاری از کاربری‌های ورزشی، خدماتی و تفریحی در آن واقع شده است. احداث شهر بانوان در بوستان ولایت، نصب سردیس‌های برنزی 52 سردار شهید، بزرگ‌ترین شهر بازی سرپوشیده خاورمیانه در بوستان ولایت و بسیاری از کاربری‌های مختلف تفریحی و تفرجگاهی در این بوستان پیش‌بینی شده است. وسعت و موقعیت این محدوده در شهر تهران و همچنین هویت تاریخی موجود در آن با توجه به کاربری‌های گذشته، اهمیت ویژه‌ای به این پروژه بخشیده‌است. ضوابط و مقررات اجتماعی و فرهنگی برای کاربری‌های داخلی به‌منظور بهره‌وری حداکثری برای تمامی گروه‌های جنسی، جسمی و سنی، تامین امنیت اجتماعی، برجا گذاشتن بزرگ‌ترین تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح شهر، الگویی مناسب جهت توسعه درونی سایر کلانشهرها، هویت این بوستان مجموعه‌ای از عملکردهای تفریحی، اوقات فراغت و تفرجگاهی است. استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و تصویری، از جمله ویژگی‌های این بوستان اعلام شده است.

بوستان ولایت با توجه به محاسبات انجام شده پذیرش حداقل 150 هزار نفر در روز را دارد و نکته حائز اهمیت در این مجموعه همجواری بوستان با اتوبان‌های نواب، حق‌شناس، شهید چراغی و نزدیکی به اتوبان‌های بهشت و آزادگان است.وجود ایستگاه خط شماره 3 متروی تهران نیز از نکات قابل توجه دسترسی سایر گردشگران به مجموعه است. همچنین در مجموعه بوستان ولایت چندین مجموعه پارکینگ روباز با گنجایش نهایی 3500 واحد به همراه کندرو سرتاسری پیرامونی که عدم‌نفوذ بار ترافیکی وسایط نقلیه به اتوبان‌های اطراف را به همراه خواهد داشت، از مزیت‌های قابل تأمل این مجموعه است.

 

 

 

بوستان بعثت؛ پارکی در حاشیه جنوبی تهران

m2s01963rk1ljsh75p8b.jpg

بوستان بعثت در سال 52 در حاشیه بزرگراه بعثت در جنوب تهران احداث شد. مساحت این پارک در حدود 35 هکتار است و دارای فضایی مفرح با بیش از 100 گونه گیاهی است. از جمله ویژگی‌های این پارک وجود یک هواپیمای داکوتای قدیمی است که در گوشه‌ای جای گرفته است. این بوستان محل تردد و تفرج بسیاری از ساکنان جنوب شهر بوده و تا مدت‌ها تنها بوستان فرامنطقه‌ای جنوب شهر قلمداد می‌شد. پارک بعثت درون خود امکانات تفریحی و تفرجی مناسبی دارد و محلی است برای گذران اوقات فراغت ساکنان پایتخت.

 

منبع: همشهری آنلاین

لینک به دیدگاه

پارک جوادیه هم بودکه من خاطرات بچگیهام توش بودولی الان چی شددرختاشوقطع کردن بخاطرمتروکه به نظرمن این بی سلیقه گی مهندسارامی رسوند قسمتیش هم شده خیرسرشون فرهنگسرا(اشراق)کی دیگه یادشه چه پارکی بود کجابود ولی من خوب یادمه چه دوره ای بوداون بچگیها تواون پارک.اونجایه قسمتی داشت بنام تولیدات:4564: یادش بخیرچقدرمیرفتم توی اون تولیدات خاک بازی می کردم روزای بودچندساعت توی شاستی خاک بازی می کردم یادش بخیرچقدربابام وهمکارخدابیامرزش باشن کش گردبرای من می کندند خدایی همکاربابام استادمغزکردن گردو بود چه بوی داشت به به جاتون خالی درخت توت که دیگه نگو دارم دیونه میشم .راستی چرا یه درخت چندسال طول می کشه بشه دخت ؟چقدرطول می کشه اون بشه الوار؟

آخه فرهنگسراچیه؟اینهمه جاهست اونجابرای مترو چراهمه دنبال اسانتری راهند؟

بعضی وقتهامیگم اون دوران واقعی بودیاخواب

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

پارک پردیسان

 

بوستان جنگلی پردیسان یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است و در منطقه ۲ شهرداری این شهر قرار دارد.

 

این بوستان که در شمال غربی تهران قرار دارد، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود.

 

بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی - جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده ‌است.

از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد.

 

12-3-27-1328pardisan.jpg

وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده و بعضا زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

 

به علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پارک پردیسان، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده ‌است و بیشتر روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می‌شوند.

لینک به دیدگاه

معرفی دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس (چیتگر)

 

دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) یکی از اقدامات مهم شهری در تهران است.

 

دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) در شمال‌غرب شهر تهران و در منطقه 22 شهرداری این شهر قرار دارد.

 

این دریاچه از شمال و شرق به محور چهار باغ و از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه 22 شهرداری تهران محدود می‌باشد.

 

سابقه طرح ساخت دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) به نخستین طرح جامع تهران که پیش از انقلاب اسلامی و در سال 1347 تدوین شد، بازمی‌گردد.

 

 

دریاچه چیتگر بعد از آبگیری

اما از آن زمان تاکنون بسیاری ساخت چنین دریاچه‌ای را رویا می‌دانستند. با این وجود موضوع ساخت دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) در برنامه جامع دوم و سوم تهران نیز تکرار شد و در دوره اخیر شهرداری تهران، بالاخره برای نخستین بار و در این چند سال شهرداری تهران برای ساخت تنها دریاچه مصنوعی پایتخت شکل گرفت.

عملیات اجرایی ساخت دریاچه چیتگر در فضایی به وسعت حدود 140 هکتار واقع در شمال پارک جنگلی چیتگر در محدوده شمال غرب پایتخت با سرعتی مضاعف دنبال می‌شود.

دریاچه چیتگر از بارش‌های فصلی و آب موقت رودخانه کن و روان آبهای تهران بهره می‌برد و می‌تواند در تعدیل هوای پایتخت و افزایش رطوبت هوا کمک کند.

این دریاچه با مساحت حدود ۳۵۵ هکتار و گنجایش ۳۵ میلیون مترمکعب آب در طرح جامع و طرح تفصیلی مصوب منطقه ۲۲ گنانجده شده است. همچنین این دریاچه به‌عنوان یک وسعت بزرگ آبی می‌تواند سفره‌های زیرزمینی تهران در غرب را سیراب کند. شهری که آرام آرام سفره هایش رو به تخلیه رفته با اجرای این پروژه عظیم می‌تواند از احتمال فرو نشست خاک جلوگیری کند.

این دریاچه مصنوعی که منبع تلطیف هوا در حوزه غرب تهران به شمار می‌رود در کنار پارک جنگلی چیتگر می‌تواند اثرات بسیار مطلوبی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

با توجه به بافت پیچیده و ناهمگون و افزایش تراکم روزافزون جمعیت، شهر تهران با افزایش آلودگی بیش از حد استانداردهای بین‌المللی مواجه گردیده که در این راستا به دلیل وزش بادهای موسمی از سمت غرب به شرق همواره محیط بکر و دست‌نخورده شمال‌غرب تهران مورد توجه مسئولین واقع گشته است.

پارک چیتگر با مساحت تقریبی ۹۵۰ هکتار از دیرباز مرکز جذب جمعیت جهت گذراندن اوقات فراغت ساکنان شهر تهران بوده‌اند ولی به دلایل عدم استقرار کاربری‌های تفریحی مناسب و امنیت استفاده، بهره‌برداری دائمی از آنها میسر نبوده است.

به علاوه پیش بینی دریاچه مرکزی با مساحت حدود ۳۵۵ هکتار و گنجایش ۳۵ میلیون مترمکعب آب در طرح جامع و طرح تفصیلی مصوب منطقه ۲۲، به عنوان یک گستره آبی تغذیه کننده سفره‌های زیرزمینی و منبع لطیف هوا در حوزه غرب تهران از یــک طرف و در ترکیب با پارک جنگلی چیتگر با عملکرد گردشگری در سطح فرامنطقه‌ای شهر تهران از طرف دیگر پتانسیل‌های قابل بررسی در بازگشت سرمایه را دارا خواهد بود.

اهداف شکل‌گیری دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) :

 

 

  • بالا بردن توان اکولوژیکی منطقه از طریق ایجاد و ارتقاء قابلیتهای تفریحی تفرجی
  • جلب توریسم و سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال و ...
  • کمک به رشد و توسعه اقتصادی
  • ایجاد چشم انداز های زیبا، دل انگیز و منحصر به فرد برای منطقه
  • امکان کاهش خطرات ناشی از طریق هدایت روانابهای سطحی بر دریاچه
  • تغذیه سفره های آب زیرزمینی
  • تلطیف هوای منطقه ۲۲ ، حوزه غرب و شهر
  • پاسخ به برخی نیازهای فیزیولوژیکی و روانی شهروندان

مشخصات دریاچه:

 

 

  • حجم مخزن ۱۱- ۹.۵ میلیون متر مکعب
  • مساحت محدوده دریاچه بر اساس طرح تفصیلی ۳۳۰ هکتار
  • مساحت مخزن دریاچه حدود ۲۲۰ هکتار
  • تراز تاج سد: 1269 متر
  • طول تاج: 730 متر
  • عرض تاج: 12 متر
  • تراز نرمال دریچه: 5/1267 متر
  • حجم دریاچه پشت سد: 5/6 میلیون متر مکعب
  • سطح دریاچه: 138 هکتار
  • طول دریاچه: 1650 متر
  • طول دایک دور دریاچه: 4880 متر
  • تراز تاج دایک دور دریاچه: 1269 متر
  • حجم خاکبرداری: 869،000 مترمکعب
  • حجم بتن ریزی: 10،700 مترمکعب
  • رماتوربندی: 98 تن
  • قالب بندی: 47،000 متر مربع
  • آسفالت: 173،800 متر مکعب

منابع تأمین آب دریاچه:

 

 

  • حدود ۸۰% از محل آب رودخانه کن و ما بقی از روان‌آب‌های حوزه میانی و سطحی منطقه تأمین می‌شود.

تأثیرات زیست محیطی:

  • با توجه به موقعیت قرار گیری دریاچه و جهت باد غالب شهر تهران (شمال غرب - جنوب شرق)
  • نقش دریاچه چیتگر در نفس گیری تلطیف هوا و بالا بردن رطوبت شهر تهران خصوصاً در منطقه غرب آن حائز اهمیت است
  • تاثیرات مثبت در جهت ارتقاء شرایط اکولوژیکی منطقه
  • امکان استفاده از آب دریاچه برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز آبیاری پارک چیتگر و فضای سبز حاشیه آن

جاذبه‌های تفریحی - توریستی:

 

 

  • ایجاد فضای تفریحی متفاوت با سایر مکانهای تفریحی حوزه غرب تهران
  • ایجاد محیطی زیبا و دلنشین برای گردشگران منطقه ای و فرا منطقه ای
  • ایجاد محیطی مناسب برای ورزشها و بازیهای آبی
  • ایجاد یک مجموعه کامل و متنوع تفریحی - توریستی با توجه به قرار گیری در مجاورت پارک چیتگر ، محور تجاری ،اداری و خدماتی چهار باغ ، مجموعه ورزشی آزادی و پارک ارم
  • ایجاد چشم اندازهای زیبا و متنوع با توجه به عناصر عملکردی درونی و بیرونی دریاچه

مزیت‌های اقتصادی - اجتماعی:

 

 

  • ایجاد محیطی سالم جهت پر کردن اوقات فراغت
  • اشتغالزایی حاصل از خدمات جنبی
  • درآمدزایی ناشی از رونق صنعت توریسم
  • ایجاد ارزش افزوده منطقه به خصوص در کاربریهای اطراف دریاچه

موقعیت دریاچه:

 

 

  • موقعیت دریاچه در منطقه ۲۲ چنان است که فضای شهری منطقه کاملاً آن را احاطه نموده. بطوریکه دریاچه از شمال و شرق به محور چهار باغ و از جنوب و جنوب غربی به پارک جنگلی چیتگر و از غرب به بافت مسکونی منطقه محدود می‌باشد.

لینک به دیدگاه

ساخت بوستان‌های بانوان در تهران از سال 1387 براساس قانون شورای شهر اسلامی تهران آغاز شد و تا تیر سال 1391 چهار مجموعه از آن ساخته شده است.

بوستان‌های بانوان دارای فضای سبز و تفرجگاه، پیست دوچرخه سواری، استخر شنا و سونا، سالن‌های ورزشی چند منظوره، کتابخانه و سالن اجتماعات و حتی در برخی مراکز مشاوره است.

شاید زمانی که شورای شهر تهران مصوبه ساخت پارک بانوان در تهران را به شهرداری تهران ارسال کرد زنان کمی تصور می‌کردند که این مصوبه عملیاتی شود و روزی برسد که زنان بتوانند در محیط های ویژه خود به ورزش و تفریح بپردازند و اماکن فرهنگی خاص خود را داشته باشند. اما با گذشت کمتر از پنج سال، چهار پارک بانوان در مساحتی بیش از 770 هزار متر مربع در تهران ساخته شده و این وعده را محقق کرده است.

 

 

افتتاح اولین بوستان بانوان در سال 1387

 

اولین بوستان بانوان با نام "بهشت مادران" 22 اردیبهشت سال 1387 در منطقه سه تهران ساخته شد. این بوستان که 20 هکتار مساحت دارد دارای امکانات مختلف ورزشی و فرهنگی است و در همان ابتدا توانست بانوان زیادی را به خود جذب کند.

استقبال بی نظیر بانوان تهرانی از این مجموعه طبعیت گرای فرهنگی به جایی رسید که مسئولان شهرداری تهران را ترغیب به ساخت بوستان‌های مشابه دیگر کرد تا آنجا که پردیس بانوان در آزادگان و نرگس در منطقه 18 و سپس مجموعه شهربانو در بوستان بزرگ ولایت نیز طی کمتر از دو سال افتتاح شدند و قرار است دو بوستان دیگر که یکی از آنها در منطقه چیتگر هست نیز تا پایان سال جاری افتتاح شود.

 

 

توجه ویژه به بانوان در جنوب شهر

 

نکته مهم در راه اندازی این بوستان‌ها توجه ویژه مجموعه شهری به شهروندان بانو در جنوب شهر تهران است؛ تاکنون سه مجموعه از چهار بوستان ساخته شده در منطقه 15، 18 و 19 تهران ساخته شده است که امکان دسترسی بانوان به مجموعه‌های ورزشی، تفریحی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم ساخته است و توانسته نیازها، آسیب‌ها و کمبودهای فراوان در این مناطق را تا حد زیادی جبران کند.

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 102] نام بوستان

 

[/TD]

[TD=width: 52]

مساحت

[/TD]

[TD=width: 202]

امکانات

[/TD]

[TD=width: 144]

آدرس

[/TD]

[TD=width: 84]

زمان افتتاح

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 102]

بهشت مادران

[/TD]

[TD=width: 52]

20 هکتار

[/TD]

[TD=width: 202]

  • پیست دوچرخه سواری
  • سالن والیبال و بسکتبال
  • سالن تیر و کمان
  • وسایل بازی کودکان
  • خانه فرهنگ حوراء (دارای کلاسهای آموزشی)
  • آلاچیق و فضای سبز

[/TD]

[TD=width: 144]

منطقه سه تهران، بزرگراه رسالت تقاطع اتوبان حقانی و خیابان شهید کاوه

[/TD]

[TD=width: 84]

22 اردیبهشت سال 1387

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 102]

پردیس بانوان

[/TD]

[TD=width: 52]

27 هکتار

[/TD]

[TD=width: 202]

  • دو استخر سرپوشیده و باز
  • پیست دوچرخه سواری
  • خیابان تندرستی
  • مهدکودک و فضای بازی کودکان
  • زمین چمن فوتبال و فوتسال
  • زمین بسکتبال،والیبال،تنیس روی میز
  • محوطه اسکیت
  • زمین بدمینتون
  • سالن اجتماعات با ظرفیت 400 نفر
  • رینگ تندرستی و خانه سلامت
  • دارای 7 هزار متر دریاچه و آلاچیق و باغ راه
  • آمفی تئاتر روباز

[/TD]

[TD=width: 144]

منطقه 15 تهران،ابتدای بزرگراه آزادگان

دسترسی از طریق مترو ترمینال جنوب و علی آباد

[/TD]

[TD=width: 84]

تیرماه 1388 همزمان با میلاد حضرت زهرا (س)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 102]

بوستان نرگس

[/TD]

[TD=width: 52]

24 هکتار

[/TD]

[TD=width: 202]

  • سالن استخر و سونای خشک و تر
  • سالن بدنسازی
  • پیست دوچرخه سواری
  • پیست اسکیت
  • کلینیک گل و گیاه
  • مهدکودک
  • دریاچه
  • رینگ تندرستی
  • زمین بدمینتون
  • زمین والیبال و بسکتبال
  • زمین فوتبال
  • دریاچه و باغ راه

[/TD]

[TD=width: 144]

منطقه 18 تهران، ناحیه دو

[/TD]

[TD=width: 84]

هشتم مهرماه 1390

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 102]

مجموعه شهربانو در پارک ولایت

[/TD]

[TD=width: 52]

6 هکتارو 11 هزار متر مربع ابنیه

[/TD]

[TD=width: 202]

  • دارای 20 ساختمان هنری،مذهبی،فرهنگی، اجتماعی و ورزشی
  • سالن ورزش سرپوشیده با سکوی ویژه تماشاگر تا 150 نفر
  • سالن ورزش های رزمی
  • استخر بانوان
  • سالن همایش و سینما
  • سالن مد و لباس
  • مرکز زیبایی
  • گالری آزاد هنری و فروشگاه ویژه عرضه محصولات
  • مهدکودک
  • پیست دوچرخه سواری
  • مدیتاک
  • کارتینگ اتومبیلرانی
  • مرکز مشاوره و مرکز آموزش
  • آشپزخانه و رستوران
  • آبنما و رواق استراحت بانوان

[/TD]

[TD=width: 144]

منطقه 19 تهران.انتهای اتوبان نواب -تقاطع اتوبان تندگویان-ضلع شمالی بوستان ولایت

[/TD]

[TD=width: 84]

23 تیر سال 1390

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 102]

پارک بانوان چیتگر

[/TD]

[TD=width: 52]

هشت هزار متر مربع

[/TD]

[TD=width: 202]

  • در دست ساخت

[/TD]

[TD=width: 144]

شمال غرب تهران، پارک چیتگر

[/TD]

[TD=width: 84]

تا پایان سال جاری

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

معرفی پارک شهر

 

پارک شهر اولین بوستان عمومی شهر تهران واقع در منطقه 12شهری است که تاریخ تاسیس این پارک به سال ۱۳۳۹ شمسی باز می‌گردد.

 

l5e5jnr1p8s1zileh7.jpg

 

پارک شهر تهران که در اراضی محله سنگلج احداث شده تقریبا ۲۵ هکتار است و ۸ در ورودی دارد و از شمال به خیابان شهید فیاض‌بخش، از جنوب به خیابان بهشت و از شرق به خیابان خیام و از غرب به خیابان وحدت اسلامی(شاپور سابق) محدود شده و در کل مساحت پارک 245هزار مترمربع می‌باشد که 173هزار و 500 مترمربع از پارک به فضای سبز اختصاص یافته است که از این مقدار 44هزار و 200 مترمربع چمن‌کاری، 127 هزار و 300 مترمربع درخت‌کاری و به صورت شبه جنگلی و دو مترمربع فضای گل‌کاری است.

 

همچنین هشت هزار مترمربع به ساختمان ‌های مختلف شامل کتابخانه، سالن نمایش، پناهگاه، پست برق، ساختمان اداری و نیز چهار هزار و 250 مترمربع به دریاچه و 2900 مترمربع به آب‌نماهای موجود اختصاص یافته است. سایر سطوح مربوط به پیاده‌روها و خیابان ‌های داخل پارک می‌باشد. منبع تأمین آب آبیاری فضای سبز از چاه ‌ها می‌باشد. چاه واقع در شمال شرقی پارک که در کنار دریاچه واقع شده، آب دریاچه جنب قسمت اداری و ناحیه شمال استخر پارک قرار دارد و آب مورد نیاز آبیاری جنگل‌کاری قسمت غربی و آب استخر و آب تلف شده آب‌نماها را تأمین می‌کند.

فضای سبز قابل توجه پارک شهر در منطقه مرکزی شهر به عنوان یکی از قدیمی ترین پارکهای تهران علیرغم نبود حوزه دید گسترده به جهت همجواری با موزه ایران باستان کتابخانه ملی و بسیاری دیگر از بناهای مهم اداری و تاریخی از مهمترین مراکز فرهنگی منطقه مرکزی قلمداد می شود.

 

 

مهمترین اماکن اداری در اطراف بوستان

 

از مراکز مهم دیگری که پیرامون پارک شهر وجود دارد می توان به شهرداری تهران، ساختمان شورای شهر،پزشکی قانونی، دیوان عدالت اداری،تالار سنگلج،روزنامه رسمی کشور،کانون جهانگردی و اتومبیل رانی ایران،وزارت دادگستری،ورزشگاه شهدای هفتم تیر،تحقیقات علوم آزمایشگاهی، سازمان بهزیستی کل کشور و...اشاره کرد.

 

موزه صلح

 

موزه صلح تهران در ساختمان کوچکی واقع در پارک شهر شامل ابزار و آلات استفاده شده در جنگ ایران و عراق مانند ماسک‌های حفاظت از گازهای شیمیایی و غیره می باشد. اگر چه موضوع کاربرد سلاح های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیاهدهای آن در این موزه به صورت برجسته تری مورد توجه قرار گرفته است اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در ژاپن، جنگ های جهانی اول و دوم، کاربرد سلاح های ممنوعه در جنگ ها و آثار و عوارض هر کدام در بخش های دیگر موزه به نمایش گذاشته شده است.

این موزه یکی از موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح است. هدف اصلی این موزه‌ها ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ، خشونت و آثار زیانبار آن بر انسان ها و محیط زیست می باشد. موزه‌های صلح بیشتر از آن که مکانی برای تماشای اشیاء تاریخی باشند، محلی برای گفتگو، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگ سازی است.

 

 

باغ پرندگان و کتابخانه

 

باغ پرندگان تهران نیز که در مرکز پارک شهر تهران واقع شده است در اسفند ماه سال 88 در 3 قطعه با مساحتی بالغ بر 4362 مترمربع احداث شد که دارای 8 قفس وسیع و 2 محوطه باز است که گونه‌های مختلفی چون طوطی‌های برزیلی، کپک، بلدرچین، مرغ عشق، عروس هلندی، انواع کبوترهای غیرمتعارف زینتی، انواع طاووس، انواع واریته‌های قرقاول، انواع بوقلمون، مرغ‌های زینتی هلندی و مرغابی در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است.

 

در زمان جنگ 8 ساله ایران و عراق و با توجه به ازدحام جمعیتی منطقه، یک پناهگاه با دو ورودی اصلی در ضلع جنوب شرقی پارک شهر احداث شد که پس از جنگ به آکواریم و نمایشگاه ماهی های آب شیرین تغییر کاربری داد. آکواریم پارک شهر زیر نظر معاونت امور اجتماعی منطقه 12 اداره می شود و ورودی آن برای هر نفر 250 تومان می باشد.

 

کتابخانه مرکزی پارک شهر قدیمی‌ترین و با وجود احداث کتابخانه‌هایی مجهزتر همچنان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی استان تهران محسوب می‌شود. در بخش مرجع این کتابخانه که در زیرزمین آن واقع شده، کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس نگهداری می‌شود. بخش نشریات این کتابخانه در سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر، علاوه بر 120 هزار جلد کتاب، 650 عنوان مجله و 16 عنوان روزنامه در دسترس اعضاء و مراجعان قرار می‌دهد و آرشیو کاملی از نشریات ادواری از سال 1360 به بعد را نیز نگهداری می‌کند.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک ساعی

 

بوستان ساعی با 12 هکتار مساحت در منطقه 6 تهران واقع شده است که بیش از 15 گونه گیاهی در آن واقع شده و یکی از بوستان‌های بزرگ گردشگری در تهران است.

 

بوستان ساعی در سال 1324 توسط مرحوم مهندس کریم ساعی جنگل کاری شده و در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفت.پس از توسعه شهر تهران در سال ۱۳۳۴ این پارک به شهرداری تهران واگذار گردید و پس از آن سازمان پارک‌ها با تجهیز این پارک آن را عمومی کرد.

 

وسعت بوستان ساعی ۱۲۰۰۸۲ متر مربع و دارای شش ورودی است. در پی توسعه و تجهیز بوستان، بناهایی مانند جوی، برکه، آبشار و زمین بازی درست شده‌اند و قسمتی از پارک نیز به باغ ژاپنی معروف است که پرندگان آبزی هم در آن قسمت نگه‌داری می‌شوند.

 

کریم ساعی

 

در قسمت حیات‌وحش پارک، حیوانات دیگری نیز نگه‌داری می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به خرگوش٬ قوچ ٬ غاز٬ قو٬ مرغابی٬ سنجاب٬ طوطی وحشی و طاووس اشاره کرد.

 

پوشش گیاهی پارک نیز بسیار متنوع است که شامل 17 نوع گیاه است که عبارت اند از چنار،کاج،سرو شیرازی،سرو نقره ای،سرو بادبزنی،سرو تبری،برگ بو،افرا،نارون،سدروس،ماگنولیا،یاس وحشی،ژنیگو،زالزالک،سیب و گردو.

 

از امکانات تفریحی و رفاهی این بوستان می توان به زمین بازی،زمین اسکیت،زمین تنیس روی میز،فضای سبز،آلاچیق،حیات وحش پارک و شهر بازی کودکان اشاره کرد.

 

بوستان ساعی در منطقه 6 شهرداری تهران واقع شده که از یک سو به خیابان ولیعصر(عج) و از یک سو به خیابان خالد استامبولی ختم می‌شود.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک جمشیدیه

 

بوستان جمشیدیه با مساحتی بالغ بر 10 هزار متر مربع در ناحیه 4 منطقه یک تهران و در دامنه کوه کلکچال قرار دارد. این پارک فرامنطقه‌ای نام گرفته و روزانه میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی است.

 

بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه از زیباترین و دیدنی‌ترین بوستان‌های تهران است و با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران) واقع شده و از شمال به کوه کُلَکچال، از جنوب به باغ دولو، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلکچال محدود است. از ویژگی‌های این‌پارک، دریاچه، آبشار مجاور و نیز آبنماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. همچنین این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کُلَکچال قرار دارد.

پارک جمشیدیه دارای چهار در ورودی است که ارتفاع در ورودی اول از سطح دریا ۱۸۲۰ متر و بالاتر از آن ۲۱۰۰ متر است‌.

بر پایهٔ نظرسنجی انجام شده مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان جمشیدیه پس از بوستان ملت دومین پارکی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کند.

 

 

اگرچه دیوار کوهستانی شمالی‌ترین نقطه پایتخت مثل سدی در برابر خروج آلودگی هوا از این شهر قد علم کرده و آسمان آن نقطه را به تیرگی کشانده، در عوض پارک جمشیدیه در خطی مجاور و موازی با همان کوهستان، مثل ریه‌ای سبز عمل می‌کند. صدها درخت در این پارک از خانواده نارون، چنار، تبریزی و... این کارخانه اکسیژن‌سازی در شمال شهر را فعال کرده است.

 

 

چرا جمشیدیه؟

 

املاک زیادی در تهران به نام طایفه دولو ـ از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار ـ سند خورده بود. در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه هم نام مهندس جمشید دولو قاجار به عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده است؛ مالکی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به همسر پهلوی دوم بخشید. در ابتدا قرار بود که بنای یک سرای سالمندان در آن طرح‌ریزی شود تا آنهایی که سن و سالی از آنها گذشته یاد روزگاران قدیم را بین همسالان و در فضایی سرشار از آرامش و هوای خنک، زنده نگهدارند اما این تصمیم هرگز رنگ اجرا به خود نگرفت و به سود احداث پارک عمومی و استفاده همگانی از صحنه کنار رفت.

سال ۱۳۵۶ این منطقه شمایل یک پارک عمومی را پیدا کرد و این پارک در شمالی‌ترین نقطه پایتخت و در انتهای یک سربالایی تند و تیز که با کوهستان مخلوط شده است طی چند سال به یکی از جاذبه‌های گردشگری مبدل شود و نامش هنوز بر سر زبانهاست.

 

 

فردوسی در مجاورت جمشیدیه

 

بوستان جمشیدیه از بدو تأسیس ۲ بار رنگ بازسازی به خود دید. سال ۷۴ با خودش ارمغانی برای جاذبه‌های گردشگری این بوستان آورد و ‌۱۶‌هکتار به وسعت آن افزوده شد. منتهی مسوولان وقت صلاح را در این دیدند که این تکه الحاقی به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، با نام فردوسی مزین شود.

فرزند پارک جمشیدیه یا همین بوستان سنگی فردوسی با ابتکاراتی که برای احداث آن خرج شد، از نظر جذب توریست با پارک اصلی در رقابت است. تخته سنگ‌های تغییر شکل یافته که حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می‌کند و در سراسر این بوستان چیده شده‌اند آنقدر گیرایی دارند که نگاه‌ها را به سوی خود بکشند و از یاد گردشگران و تماشاگران ببرند که ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات سنگی و بی‌جان بالا آمده‌اند. بعد از این همه پله و یک دل سیر تماشا کردن باغ وحش سنگی، نوبت گشت و گذار در دشتی نقلی می‌‌رسد که در همه جای آن سنگ‌چین‌هایی وجود دارد که خبر از چرای دام می‌دهد و این خود موضوعی است جالب توجه توریست‌ها که چطور در نزدیکی یکی از مدرن‌ترین محله‌های شهر هنوز هم می‌شود ردی از چوپان و نی و گوسفندچرانی دید.

 

 

گونه های گیاهی و جانوری

 

زیست‌شناسان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که ۶۰ گونه پرنده در شاخ و برگ درختان پارک جمشیدیه آشیانه ساخته یا در فضای آن در رفت و آمدند.

اقاقیا، نارون، چنار، زبان گنجشک، افرای سیاه، بیدمجنون، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس جزو گونه های گیاهی و نمازخانه، نگارستان جمشیدیه، آمفی تاتر، برکه، آلاچیق،قفس پرندگان، تندیسهای متعدد با مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی، رستوران، آبنما و سرویس بهداشتی جزو امکانات آن است.

از ویژگیهای منحصر به فرد این بوستان وجود کفپوشهای سنگی ناهمواری است که طبیعت بوستانهای جنگلی را تداعی می نماید.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک لاله

 

بوستان لاله با 280 هزار مترمربع در ناحیه دو منطقه 6 تهران واقع شده و دارای گونه های مختلف گیاهی همچون سرو نقره ای، ژینکگو، ماهونیا، پالم، بربریس و...است.

 

اراضی پارک لاله از گذشته در اختیار ارتش بوده است.زمین مزبور معروف به میدان اسب دوانی جلالیه و برای رژه از آن استفاده می‌شد.، ارتش اراضی مربوطه را در ازای مطالبات وزارت دارایی به آن وزارت خانه انتقال داد. وزارت آبادانی و مسکن وقت ماموریت یافت برای این منطقه طرحی تهیه کند.قسمت شمال پارک را برای تاسیسات فرهنگی عمومی و قسمت جنوبی صرفا برای پارک درنظر گرفته شد.

طراح بوستان لاله

 

طرح آن بوسیله طراح معروف فرانسوی «ژوفه» و سایر طراحان پارک سازی و همکاران ایرانی تهیه شد.سایر عملیات اجرایی به عهده شهرداری گذاشته شد.شهرداری عملیات اجرایی را طبق طرح ادامه داد تا در سرانجام در سال ۱۳۴۵ پارک فرح تاسیس گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ نام این پارک به لاله تغییر یافت.

 

هم اکنون این پارک در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران واقع شده است و از شمال به خیابان دکتر فاطمی، از جنوب به بلوار کشاورز، از غرب به خیابان کارگر و از شرق به خیابان حجاب محدود می‌شود. در همسایگی این بوستان، موزه هنرهای معاصر، موزه فرش ایران و هتل لاله واقع شده‌است.

 

ضلع جنوب شرقی این پارک به سبک پارک‌های ژاپنی طراحی شده و دارای آب‌نما و نهرهای مارپیچ است. در خیابان‌های شمالی پارک محوطه میزهای شطرنج واقع شده است. زمین‌های ورزشی پارک شامل زمین‌های بسکتبال و والیبال نیز در ضلع شمالی واقع است. در این پارک همچنین یک مرکز تئاتر عروسکی، یک کتابخانه تحت پوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک مسجد دایر است.

مجسمه‌ها و تندیس‌های متعددی نیز در این پارک وجود دارد که معروف‌ترین آنها مجسمه خیام و مجسمه ابوریحان بیرونی است.مجسمه خیام از آثار ابوالحسن صدیقی است که در سال ۱۳۵۱ و در کشور ایتالیا (به‌سفارش انجمن آثار ملی) ساخته شده است. این مجسمه پس از انتقال به ایران به این پارک منتقل شد و در معرض دید عموم قرار گرفت و پس از آن چندین بار توسط فریدون صدیقی (فرزند خالق اثر) مورد بازسازی قرار گرفت.

 

 

پوشش گیاهی و امکانات

 

بوستان لاله که 280 هزار مترمربع است جزو بوستانهای شهری محسوب می شود و پوشش گیاهی آن شامل سرو نقره ای، چنار، بلوط، ژینکگو، ماهونیا، سیدالاشجار، اقاقیا، افرا، توت، بیدسرخ، بامبو، سروخمره ای، پالم، نارون، صنوبر، بربریس، مروارید قرمز و سفید و لیگوستروم است.

 

از امکانات بوستان نیز می توان به مسجد، آبنما، سه زمین کودکان (مرکز، شمال غربی، جنوب غربی)، زمین چمن مصنوعی فوتبال، تیچراسکیت، سالن چند منظوره ورزشی، فدراسیون شطرنج، نگارخانه، تندیسهای خیام و ابوریحان بیرونی، بوفه، غرفه، آمفی تاتر روباز و سرویس بهداشتی و همچنین در مجاورت این بوستان هتل لاله و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک ملی سرخه حصار

 

پارک ملی سرخه حصار یکی از قدیمی ترین شکارگاههای ایران محسوب می شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.قوچ و میش البرز، بز وپازن، گراز، پلنگ، کفتار، گربه پالاس، کاراکل، گرگ، کبک، تیهو و آهو در این پارک زیست می کنند و از آنها محافظت می شود.

 

موقعیت جغرافیایی: پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران و در43/35 الی 36/35عرض شمالی و30/51 الی 38/51 طول شرقی واقع شده و مساحت آن در حدود 9168 هکتار است.

مجموعه جاجرود را می توان در اقلیم نیمه صحرایی ـ کوهستانی در شمال و شمال شرقی ایران قرار دارد.آب و هوای این منطقه بطور کلی خشک است و تفاوت درجه حرارت روز و شب یاد و میزان بارندگی سالانه حدود ۲۵۰ میلیمتر است.

بلند ترین نقطه مجموعه قله اراکوه 2 هزار ۶۴۹ متر و پست ترین نقطه ان دشت سنگ تراشان به بلندی ۱۱۰۰ متر از سطح دریا است. منابع آب مجموعه از دو رود مهم جاجرود و دماوند و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی تامین می شود.

 

تاریخچه

 

از روزگار اغا محمد خان قاجارمنطقه جاجرود بعنوان قرق انتخاب گشت و در روزگار فتحعلیشاه همه منطقه جاجرود خجیر و سرخه حصار به صورت قرق درامد . در ۱۳۱۰ شمسی حدفاصل اراضی و کوههای جاجرود و ورجین بنام تلوو هزار دره به این مناطق افزوده شد.

در ۱۳۴۲ با الحاق کوههای اراکوه و قره اغاج به منطقه مساحت ان به حدود 130 هزارهکتار رسید. پس از۱۳۵۰ به منظور قرق کامل منطقه بخشی از اراضی که در داخل منطقه قرار داشت مانند ده ترکمن از اهالی خریداری ومنطقه کلآ به شکارگاه سلطنتی تبدیل شد. در ۱۳۵۸ این شکارگاه به سازمان محیط زیست واگذار گشت و یک قسمت از اراضی را بعنوان پارک ملی و قسمتی دیگر را بعنوان محیط حفاظت شده تعیین و بقیه در اختیار اهالی منطقه برای تعلیف دامداری گذاشته شد. در نتیجه پارک ملی سرخه حصار به مساحت ۹ هزار و ۳۸۰ هکتار و ارک ملی خجیر به مساحت یک هزار و ۵۷۰ هکتار و منطقه حفاظت شده جاجرود به مساحت ۵۱ هزار و ۶۵۰ هکتار زیر نظر سازمان محیط زیست قرار گرفت.

پوشش گیاهی

 

پوشش گیاهی این بوستان ملی بنه،بادام کوهی،ارس، داغداغان،چنار، سپیدار ،پده ،زالزالک، زبان گنجشک ،عرعر و کاج است و حیواناتی همچون کل وبز،قوچ ومیش البرزمرکزی،آهو،گراز،پلنگ، کفتار،روباه قرمز،شغال،گربه وحشی،گورکن، تشی وخرگوش در آن زیست دارند.

پارک سرخه حصار به علت نزدیکی به ناحیه گرمسیری ورامین از یک سو و متاثر از ارتفاعات البرز مرکزی از سوی دیگر و به دلیل داشتن پستی و بلندی های بسیار از نظر پوشش گیاهی دارای سیمای متفاوتی است.

پارک ملی سرخه حصار همچو پارک ملی خجیر دارای اکوسیستمی یکسان می باشد با این تفاوت که نزدیکی این پارک با شهر تهران جاذبه های توریستی این منطقه را افزایش داده است .

 

 

عوامل تهدید کننده منطقه:

 

از مهمترین عوامل تهدید کننده می توان به تعارضات و تصرفات اراضی بوسیله نیروهای نظامی اشاره کرد و وجود کانون متمرکز انسانی، تغییر کاربری اراضی به منظور شهرسازی بهره برداری از گونه های غیربومی در ایجاد توسعه فضای سبز پارک نام برد .

 

 

موجودات زنده در بوستان

 

پرندگان موجود در سرخه حصار نیز شامل حواصیل خاکستری،حواصیل شب,، بوتیمار،اگرت بزرگ،سرسبز، اردک ارده ای، خوتکا، اردک نوک پهن، فیلوش،عقاب ماهیگیر، کورکور، قرقی،طرلان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه،کرکس،دال سیاه,، دلیجه، بالابان، بحری,،شاهین،آبچلیک و‌ آبیا است.

 

مارکرمی،کورماردوسر،مارآتشی، مارپلنگی، ماردستی، مارآبی،مارشتری، شترمار،یله مار، تیرمار،سوسن مار، افعی شاخدارایرانی، افعی کوفی، قورباغه معمولی، وزغ سبز، لاک پشت ممیزدارغرب نیز از خزندگان و دوزیستان موجود در پارک سرخه حصار هستند.

 

 

امکانات موجود در بوستان

 

آبنمای سنگی، مسیر دوچرخه سواری، آلاچیق، ساختمان اداری نیروی انتظامی، کمپ بازپروری معتادان، سالن کشتی، کلینیک گل و گیاه، مسیر آموزش ترافیک و سرویس های بهداشتی از امکانات موجود در این بوستان است.

این بوستان در محدوده منطقه 13 تهران قرار گرفته است و در حال حاضر طی مصوبه شماره 91 مورخ 21/6/61 شورایعالی حفاظت محیط زیست با عنوان پارک ملی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

لینک به دیدگاه

معرفی نهج البلاغه

 

بوستان نهج البلاغه با داشتن 35 هکتار وسعت و در برگرفتن رودخانه ای بزرگ و داشتن امکانات رفاهی و تفریحی متنوع به عنوان تفرجگاه اصلی مردم شهر تهران به ویژه ساکنین غرب پایتخت در آمده است.

 

دهکده گردشگری نهج البلاغه یا بوستان نهج‌البلاغه که در منطقه 2 شهرداری تهران واقع شده بیش از ۳۵ هکتار وسعت دارد و در بخش وسیعی از دره فرحزاد بین بزرگراه نیایش، بزرگراه همت و غرب بزرگراه یادگار امام احداث شده‌است. طول این بوستان یک و نیم کیلومتر و عرض متوسطش ۳۰۰ متر است. همچنین اختلاف ارتفاع سطح تا کف پارک، ۵۵ متر و دارای شیب بین ۱۰ تا ۳۵ درجه است.

 

این بوستان چهار فاز دارد که فاز اول این بوستان در آذرماه سال 1388 به بهره برداری رسید که تاکنون برای ساخت این بوستان یک میلیون و 500هزار ساعت کار انجام و بیش از ۱۵میلیارد تومان هزینه شده‌است.

فاز اول این بوستان محدوده شمال بزرگراه شهید همت تا بلوار همیلاو فاز دوم آن محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت است.

 

 

مشخصات بوستان

 

محوطه این بوستان که سالهای سال به شکل یک مخروبه که یک رودخانه کم آب از میان آن می گذشت بود، با زحمات زیادی که در آن کشیده شده اکنون به یکی از پارکهای شلوغ و محبوب غرب تهران تبدیل شده است و شبها خانواده های زیادی برای تفریح به آنجا می روند.

 

پارک نهج البلاغه بطور مشخص در کنار یک رودخانه و در شیب اطراف این رودخانه ساخته شده است. بنابراین قسمت های مختلف پارک به شکل طبقاتی بالای هم و در امتداد مسیر رود قرار دارد. رودخانه وسط پارک عملاً پارک را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است که با یک پل بزرگ و زیبا که از بالای دره رودخانه عبور کرده و چند پل کوچک که روی رود ساخته شده دو قسمت به هم متصل می شوند.

افرادی که به این پارک مراجعه می کنند بیشتر از فضای سبز و محوطه پارک لذت می برند. آلاچیق های مختلف که به اشکال گوناگون در جاهای مختلف این پارک ساخته شده است جایی برای نشستن خانواده ها و حتی آوردن غذا و صرف آن در این آلاچیق هاست.

 

 

امکان بوستان

 

پیاده روی و دوچرخه سواری در مسیری که ویژه این کار ساخته شده اصلی ترین تفریح این مجموعه است. علاوه براینکه با حرکت در مسیر سربالایی دامنه رود حس کوهنوردی هم در شما ایجاد می شود.

بوستان نهج‌البلاغه دارای هشت تراست پیاده‌رو طولی ۱۲۰۰ متری، سه تراست پیاده‌رو عرضی ۳۰۰ متری، 9 هزار متر مربع مسیر دوچرخه‌سواری، ۱۸۰۰ متر مربع فضای ورزش همگانی، ۸۰ واحد آلاچیق، دو پل عابر پیاده بر روی دره و صدها نیمکت و چراغ برق است. در عمیق‌ترین نقطه این بوستان فضایی بکر و طبیعی‌ به چشم می‌خورد که آب حاصل از قنات‌ها در آن جریان دارد.

این بوستان همچنین دارای مسجد، پارکینگ ۷۵۰ واحدی، ۴۰ سرویس بهداشتی، فضاهای جانبی برای استراحت خانواده‌ها و سه مجموعه بازی برای کودکان است.

پیکر سه شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس نیز در 12 مهر 1389 هجری شمسی مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در این بوستان به خاک سپرده شد و برگزاری برنامه های مذهبی، فرهنگی و هنری نیز در این بوستان برگزار می شود.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک ملت

 

بوستان ملت با 34 هکتار به عنوان یکی از بوستان های بزرگ تهران محسوب می شود که طراحی پارک نامنظم را، به سبک پارک های انگلیسی، شخصی به نام پوسن Posen انجام داده است.

پارک ملت که نام سابق آن بوستان شاهنشاهی است در شمال تهران و در منطقه ۳ شهرداری قرار دارد. این بوستان از شمال به خیابان جام جم، از جنوب به خیابان نیایش، از شرق به خیابان ولیعصر (عج) و از غرب به خیابان سئول (باشگاه انقلاب) محدود می‌شود.

 

تاریخچه بوستان ملت

 

این پارک ابتدا زمین بایری بوده که به دستور فرح پهلوی و محمدرضا آقاجانی به بوستان تبدیل شده است. احداث آن بر اساس موقعیت خاص خود در ۲ فاز متفاوت از سال ۱۳۴۵ آغاز شده که فاز اول آن شامل قسمتی از پارک، که به موازات خیابان ولیعصر (عج) است، به بلوار کنار جاده موسوم بوده و بخشی از آنکه در قطعه‌ای از پیاده رو گسترده شده در سال ۱۳۴۷، بهره برداری شد.

فاز دوم آن نیز در سال ۱۳۵۳، بهره برداری شد که شامل دو بخش تپه‌ای یعنی جنگل کاری‌های سمت صداو سیما و چمن کاری و گل کاری‌های سمت خیابان نیایش و سئول است.

 

طراحی پارک نامنظم است که به سبک پارک‌های انگلیسی توسط شخصی به نام پوسن Posen طراحی و اجرا شد.

گونه های گیاهی بوستان

 

مساحت این بوستان ۳۴ هکتار است که حدود ۲۳ هکتار آن به چمن کاری، ۳/۲ هکتار آن به جنگل کاری و ۲/۰ هکتار آن به گل کاری اختصاص یافته است.

پوشش گیاهی اغلب پارک شامل درختان سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بیدمجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان گنجشک، بداغ، یوکا، ارغوان، برگ بو، ترون، شمشاد، و نشاهای فصلی است.

در این پارک حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه از جمله سیب‌، زردآلو، هلو، توت‌، به‌، موز، خرمالو، انجیر و... وجود دارد. هم‌چنین درختان افرا، تبریزی‌، صنوبر، سپیدار، چنار، اقاقیا، سرو، سرو بادبزنی‌، نوئل نقره‌ای‌،کاج کاندیلا، توری‌، ارغوان پیچ آبجویی‌، ختمی‌، یاس شیروانی‌، شمشاد پرتقالی‌، شمشاد اناری و رسمی‌، مرچسب نی و بسیاری درختان دیگر، فضای پارک را دل‌انگیز کرده‌اند.

گل‌های چند ساله و دائمی نیز مثل رعنا، گالانیا، کوکب‌، شمعدانی و کردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و ساناز، زیبایی خاصی به پارک بخشیده‌اند. قسمت شمالی پارک بیشتر جنگل کاری و قسمت جنوبی چمن کاری شده است‌.

 

همچنین در قسمت غرب پارک یک حیات وحش کوچک وجود دارد که در آن انواع پرندگان مانند طاووس و فنچ و مرغ عشق و طوطی و همچنین انواع حیوانان مانند ش‌تر مرغ و میمون نگه داری می شود.

نماهای دیدنی و امکانات بوستان

 

سطح ورودی بوستان ملت سیقلی است که این نوع کف محلی مناسب برای اسکیت سواری و مسابقات ماشین کنترلی است که همین موضوع باعث ورود افراد علاقه‌مند به این دو رشته به این بوستان می‌شود.

در قسمت بالایی پارک یک آب نمای پله پله‌ای را می‌توانید مشاهده کنید که در دو سمت آن راه پله‌ای وجود دارد که شما را به سمت بالا هدایت می‌کند. مجسمه‌های مشاهیر بزرگ ایران زمین نیز یکی از جاذبه‌های بوستان ملت است که در سراسر پارک و به ویژه در کنار پلکان بزرگ آن مشاهده می‌شود؛ مشاهیری همچون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج، مجسمه مادر در این پارک وجود دارد.

در قسمت مرکزی پارک یک آبنمای بزرگ را می‌توان دید که بروی آن پلی زرد رنگ بنا شده است و در آن طرف پل رستوران و کافی شاپ قرار دارد که منظره‌ای رو به آب نما دارد و هر کسی را وسوسه می‌کند که به آنجا برود و از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های آنجا استفاده کند و از منظره آن نیز لذت ببرد.

یکی دیگر از موارد تماشایی پارک، استقرار اولین قطار دیزل مشهور به قطار دودی است که در ضلع غربی پارک بز روی ریل‌های خود کار گذاشته شده است. (این دیزل که تاریخ ۱۸۸۷ میلادی را بر روی خود دارد اولین قطاری است که در زمان ناصرالدین شاه میان تهران و حرم شاه عبدالعظیم به کار گرفته شده است.)

 

سینمای چهاربعدی نیز یکی دیگر از امکانات تفریحی بوستان ملت است؛ در این سینما عینک‌های مخصوصی وجود دارد که فیلم‌ها را باید با آن‌ها دید و همچنین برروی صندلی‌های مخصوص نیز باید نشست.

 

 

پردیس سینمایی ملت جاذبه فرهنگی بوستان

 

در روبروی این سینما پردیس سینمایی ملت واقع شده است که دارای سازه‌ای بسیار جالب می‌باشد و توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این سینما دارای حدود ۴ الی ۵ سالن می‌باشد. این یکی از اماکانات خوب این سینما است چون که انتخاب فیلم مورد نظر شما را برایتان راحت می‌کند. ودر کنار آن نیز می‌توانید از فضای پارک لذت ببرید.

از دیگر امکانات پارک که می‌توان به آن اشاره کرد زمین بازی کودکان است که یکی در غرب پارک قرار دارد و دیگر زمین بازی کودکان در بلوار پارک در مجاور خیابان ولی عصر نبش اتوبان نیایش مشخص است. البته باید اشاره کرد که در جای جای پارک نیز وسایل ورشی نیز وجود دارد که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند.

خانه شطرنج نیز یکی از امکانات ورزشی ویژه بوستان ملت است. این پارک همچنین دارای یک نمازخانه و چهار سرویس بهداشتی است که در جهت‌های اصلی پارک قرار دارد.

بر پایهٔ نظرسنجی انجام شده مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان ملت نخستین بوستانی است که یک شهروند تهرانی به یک می‌ه‌مان غیر تهرانی معرفی می‌کند.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک جنگلی لویزان

 

پارک جنگلی لویزان ازجمله گردشگاه‌ها و فضاهای سبز شهر تهران به حساب می‌آید.

 

این پارک در حدود 13 کیلومتری مرکز شهر تهران قرار دارد و از شمال به قوچک، از جنوب به شمس آباد، از غرب به ده لویزان و از شرق به پادگان خاتم الانبیا محدود می‌شود.

 

پارک جنگلی لویزان 1100 هکتار وسعت دارد که بیش‌تر آن درای کاربرد تفریحی است.

 

این پارک فضای مناسبی برای تفریح برای خانواده‌ها می‌باشد. با توجه به فضای طبیعی و مسیری که از میان طبیعت این پارک عبور می‌کند، مناظر دلنشینی را ایجاد می‌کند و لحظات شاد و مفرحی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک نیاوران

 

بوستان نیاوران با 62 هزار متر مربع در شمال شرقی تهران و در جنوب کاخ نیاوران واقع شده و سبک ساخت آن شبیه باغ‌های ایرانی است.

 

بوستان نیاوران در منطقه نیاوران در شمال شرقی تهران واقع شده است. این بوستان در مجاورت میدان باهنر (نیاوران) و انتهای شمالی خیابان پاسداران قرار دارد. همچنین این بوستان در جنوب کاخ نیاوران واقع شده است.

مساحت این بوستان در حدود 62 هزار متر مربع است و در سال ۱۳۴۸ با نقشه طراحان انگلیسی و معماری سردار افخمی ساخته شد.

طبقات مختلف و پله‌های متعدد جزو مشخصات ویژه بوستان نیاوران است. این بوستان دارای دو درب ورودی شمالی و جنوبی است که هر دو به خیابان پاسداران باز می‌شوند. از دیگر ویژگی این پارک آب نماهای بزرگ آن با مساحتی در حدود سه هزار و ۳۲۰ متر مربع است.

محوطه سبز بوستان شامل هشت هزار متر مربع گل کاری و در حدود 20 هزار متر مربع چمن کاری به همراه درختان متعدد است. یکی از قدیمی‌ترین درختان چنار تهران با قدمت ۱۵۰ سال و ارتفاع ۲۰ متر در این بوستان قرار دارد. دریاچه این بوستان که در آن ماهی و مرغابی و لاک پشت وجود دارد از دیگر زیبایی‌های آن است. در گذشته برای آبیاری و آب استخرهای پارک از آب تهران استفاده می‌شد ولی از سال ۱۳۷۹ از آب قنوات منطقه استفاده می‌شود.

 

همچنین در بوستان نیاوران ، برای تامین روشنایی فضای سبز پارک، از ۴۳۴ تیر روشنایی استفاده می‌شود.

امکانات بوستان

 

اما از امکانات بوستان می توان به ساختمان کانون فرهنگی کودکان، کتابخانه،آمفی تئاتر، زمین اسکیت که در سال ۱۳۷۳ افتتاح شده است، زمین بازی کودکان، زمین تمرین اسب سواری،سالن ورزشی بانوان،نماز خانه، چهار استخر بزرگ اشاره کرد.

نوع طراحی پارک نیز منظم به سبک باغ‌های ایرانی است.

گونه های گیاهی

 

گیاهان و درختان سدروس، نوئل، میخک هندی،اقاقیا، چنار، کاج، بیدمجنون، بیدفری، ماگنولیا، گیلاس، سیبگل، چرم لیفه ( گیلاس غازی)، ایلکس و کورنوس از پوشش گیاهی بوستان نیاوران است.

ورودی غربی بوستان با درختی تنومند از جنس خرمندی مشخص شده است که به نوعی پلاک بوستان نیاوران به حساب می آید.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک آلاله

 

بوستان آلاله در خیابان 17 شهریور، خیابان عجب گل، جنب هاشمی پور در تهران قرار دارد بوستان آلاله در ناحیۀ چهار منطقۀ 14 واقع شده است.

این بوستان که در سال 1348 تاسیس از نوع بوستان‌های محله‌ای است و مساحت: 10309 متر مربع مساحت دارد.

این بوستان در گذشته زمین بایر بوده و پس از آن تبدیل به گورستان ساکنین محله سرآسیاب دولاب شده و سپس به صورت بوستان مورد استفاده قرار گرفته است.

سایر اطلاعات:

 

نوع طراحی: منظم

 

پوشش گیاهی: نارون، چنار، زبان گنجشک و کاج

امکانات بوستان: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آبنما و زمین بازی کودکان

لینک به دیدگاه

معرفی پارک نوروز

 

بوستان نوروز بزرگترین بوستان پهنه غربی اراضی عباس آباد تهران با کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی است که برای آن کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی در حوزه کشورهای عضو اکو نیز تعریف شده است.

 

v3r574mhhgsub2medvla.jpg

 

در پهنه غربی 65 هکتاری اراضی عباس آباد تهران، بوستان نوروز با بیش از 90 هزار متر مربع مساحت، بزرگترین بوستان مجموعه را تشکیل می‌دهد که کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی برای آن در سطح فرامنطقه‌ای و بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی بوستان نوروز در حوزه کشورهای عضو اکو تعریف شده که در همین راستا بخشی از این بوستان به نام «اکو» در نظر گرفته شده است که محلی برای معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو با محوریت آیین و سنت «نوروز» در تمام ایام سال خواهد بود.

در این بوستان ۱۲ سکو به ۱۲ کشور عضو اکو و دو سکو نیز به کشورهای عراق و بحرین که نوروز را جشن می‌گیرند ولی عضو اکو نیستند اختصاص پیدا کرده است که هر کشور می‌تواند در یکی از این سکوها به معرفی خود در حوزه گردشگری، نمایش آداب و رسوم، صنایع دستی و موسیقی بپردازد.

نوروز به عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی مشترک بین کشور‌های عضو اکو مطرح است که این مسئله در بین کشور‌های همسایه دریای خزر نیز صادق بوده و به همین منظور دریاچه‌ای به شکل نقشه دریای خزر در این بوستان طراحی شده است.

دریاچه بوستان نوروز به عمق 1.5 متر که در قطعه چهارم اراضی عباس آباد و در درون بوستان نوروز قرار دارد، شامل دو قسمت شمالی و جنوبی است که مساحت آنها به ترتیب سه هزار و 500 مترمربع و 12 هزار مترمربع است. در ساحل این دریاچه، فضاهای سبز و گردشگری از جمله مسیر دوچرخه و پیاده رو در نظر گرفته شده است.

موقعیت بوستان نوروز نسبت به بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها و سایر بوستان‌های تهران به این ترتیب است که بوستان نوروز در قسمت غرب بزگراه شهید مدرس واقع شده و در قسمت جنوبی بوستان آب و آتش قرار دارد. در صورتی که بعد از گذر از بوستان آب و آتش و بنادر به سمت جنوب حرکت کنید، بعد از گذر از اتوبان شهید همت می‌توانید با استفاده از پل ارتباطی وارد بوستان نوروز و مجموعه پلانتاریوم شوید.

مجموعه پلانتاریوم چهارمین آسمان‌نمای بزرگ دنیاست و ظرفیت وسیعی برای دانش‌پژوهان در حوزه نجوم و سایر رشته‌های علمی است. مجموعه پلانتاریوم که در بوستان نوروز جای گرفته مجموعه‌ای است که در آن به دیگر رشته‌های علمی از جمله فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی هم توجه شده است.

 

بوستان نوروز 12 فروردین ماه 1392 همزمان با روز جمهوری اسلامی به طور رسمی به بهره‌برداری رسید. هر چند که اجرای زنده ویژه برنامه شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران در لحظه تحویل سال 1391 در بوستان نوروز، گویی نوعی افتتاح غیررسمی این بوستان بود که البته حضور عده‌ای از شهروندان تهرانی در بوستان نوروز همزمان با لحظه تحویل سال، از جمله جلوه‌های این افتتاح غیر رسمی به شمار می‌رفت.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک آزادی

 

وستان آزادی در خیابان آزادی، روبروی دانشگاه صنعتی شریف در تهران قرار دارد. مکان بوستان آزادی ناحیۀ یک منطقۀ 9 است. بوستان آزادی در سال 1367 تاسیس شده و از نوع بوستان‌های محله‌ای به شمار می‌آید.

مساحت این بوستان 11607 مترمربع است

 

سایر اطلاعات:

 

نوع طراحی: مختلط (منظم و نامنظم)

پوشش گیاهی: نارون، اقاقیا و چنار

 

امکانات بوستان: آبنما، زمین بازی کودکان و زمین ورزشی.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک رازی

 

دریاچه بزرگ مصنوعی با امکان ماهیگیری، فانوس دریایی، پردیس سینمایی و فرهنگسرا، بازارچه صنایع دستی، پیست دوچرخه سواری و پین بال، فضای سبز زیبا با تنوع گیاهی فراوان از امکانات بوستان رازی تهران است.

 

در انتهای خیابان قزوین و نرسیده به میدان رازی، در میان فروشگاه‌ها و مغازه های لباس و کفش دست چندم و هیاهوی خریداران و فروشندگان موتورسیکلت، سربازانی که برای خرید پتو و لباس سربازی به این خیابان آمده‌اند و ...و گاراژهای بزرگ تعمیر اتومبیل، دروازه‌ای سفید رنگ وجود دارد که در آن برای همه شهروندان و عابران باز است. دروازه‌ای که حکم دالان سبزی را در میان دود و دم و سیاهی شهر دارد و این دالان شهروندان را به بوستان رازی دعوت می‌کند.

 

بوستان رازی که در ناحیه 4 منطقه 11 در سال 1376، بنا شده در ردیف بوستان‌های شهری قرار می‌گیرد که 257 هزار و 899 متر مربع است و علاوه بر فضای سبز مطلوب، فرهنگسرای بزرگ به همراه پردیس سینمایی کوچکی را در کنار خود جای داده است.

نوع فضای سبز

 

نوع طراحی فضای سبز این بوستان مختلط است و اقاقیا، چنار، سرو نقره ای، بلوط همیشه سبز، گل یخ، کاج، سدروس، زیتون، بیدمجنون، گوجه گل، زردآلو، اکالیپتوس، افرا، زبان گنجشک، سرولاوسون، صنوبر، ارغوان، تبریزی، لیلکی، ختمی، توری و میخک هندی در همه جای بوستان دیده می‌شود. همچنین در ابتدای بوستان مجسمه و تندیس‌های گوناگون کار شده است.

 

بوستانی با دریاچه زیبا

 

بوستان رازی از معدود بوستانهای شهر تهران است که دارای دریاچه مصنوعی زیبا به همراه فانونس دریایی بزرگ است. این دریاچه در میانه بوستان قرار دارد و فرصت خوبی را برای علاقمندان به ماهیگیری پدیده آورده است. شهروندان زیادی هر روزه در اطراف دریاچه مشغول ماهیگیری با قلاب هستند. همچنین امکان قایقرانی نیز در دریاچه وجود دارد.

 

 

شهربازی

 

در کنار بوستان رازی، شهر بازی کوچکی نیز وجود دارد که برای کودکان، نوجوانان و جوانان جذابیت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

فرهنگسرا و پردیس سینمایی

 

بوستان رازی تنها یک بوستان تفریحی نیست و در کنار خود یک فرهنگسرا، پردیس سینمایی و کتابخانه و استخر نیز دارد.کتابخانه رازی سال 1380 با مساحت 1000 متر مربع در منطقه دوازده شهرداری تهران تاسیس شد. کتابخانه زیر نظر فرهنگسرای رازی فعالیت می‌کند. این مرکز دارای دو سالن مجزا ویژه خانم‌ها و آقایان است که روزانه و هم زمان استفاده می‌شود. کتابخانه دارای 25930 جلد کتاب می‌باشد که از این تعداد 7000 جلد حوزه کودک و نوجوان را پوشش می‌دهد. روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 الی 23 و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 8 الی 16 کتابخانه به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌نماید.

 

پردیس سینمایی رازی

 

مجتمع سینمایی خانوادگی پردیس رازی مجهز به بهترین سیستم­‌های تصویری و صوتی است و شامل 3 سالن به ظرفیت­‌های 250، 150، 250 نفر است.

استخر

 

در این استخر مدرن و نوساز شامل استخر، سونا و جکوزی، همه روزه پذیرای شهروندان است.

 

 

دیگر امکانات ورزشی فرهنگسرای رازی:

 

 

  • سالن سرپوشیده دهداری (جهت ورزش­‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال)

 

  • دریاچه رازی با امکانات قایقرانی و ماهیگیری

 

  • زمین فوتبال رازی با چمن مصنوعی و طبیعی

 

  • زمین اسکواش

 

  • باشگاه پینت بال رازی

 

  • جاده سلامت (مسیر ورزش صبحگاهی با امکانات ورزشی)

 

  • زمین اسکیت

 

  • باشگاه روباز پینگ پنگ

 

  • پیست دوچرخه سواری (امکان کرایه دوچرخه در در ورودی بوستان دیده شده است).

همچنین در فرهنگسرا 2 مسجد کمیل و سیدالشهدا (ع) در ضلع شمالی و جنوبی قرار داد.

بازارچه صنایع دستی

 

بوستان رازی تنها بوستان تهرانی است که دارای بازارچه صنایع دستی نیز هست. در این بازارچه علاوه بر فروش صنایع دستی اصیل ایرانی، هنرمندانی نیز برای آموزش شهروندان علاقمند و مستعد نیز فعالیت می‌کنند.

از دیگر امکانات مجموعه بوستان رازی به سفره خانه سنتی، زمین بازی کودکان، آکواریوم، رواق‌های فراغتی و نمایشگاهی، نمایشگاه فصلی کتاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز مشاوره نیروی انتظامی، انجمن ایدز ایران، انجمن دارت، خانه کشتی و کبوترخانه اشاره کرد.

لینک به دیدگاه

معرفی پارک آزادگان

 

بوستان آزادگان با ۱۱۲ هزار هکتار بزرگ‌ترین بوستان شهری ایران است که کتابخانه‌ای مجهز به ۴۶ هزار جلد کتاب، زمین بازی ۲۰ هزار متری و دریاچه ۵ هزار متری دارد. این بوستان که یک میلیون و 120 هزار متر مربع مساحت دارد در انتهای جنوب‌شرقی تهران واقع و به دو شکل منظم و نامنظم طراحی شده است.

تاریخچه:

 

این منطقه در گذشته سلیمانیه نام داشت. نام سلیمانیه منسوب به امیرسلیمانی پسر عضدالملک رئیس ایل قاجار است. اراضی طرح در سابق متعلق به روستای اصفهانک از دهات جنوب‌شرقی تهران بوده است و تا این اواخر در آن کشت‌ و کار می‌کردند.

در این اراضی کوشکی ایرانی مشهور به امیرسلیمانی وجود دارد؛ این کوشک بر فراز قنات‌های هاشم آباد و محمودآباد بنا شده است. اکنون اراضی سلیمانیه محصور به محلات شهری پرتلاطم هاشم آباد، دولت‌آباد، مشیریه، کیانشهر و افسریه است. این اراضی بعد از انقلاب‌اسلامی ایران در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و بنیاد نیز در اسفندماه 1369 اراضی مذکور را به شهرداری تهران واگذار کرد.

بوستان آزادگان در سال 1384 توسط شهرداری وقت تاسیس شد.

گونه گیاهی و زیست محیطی:

 

این بوستان، 90 گونه درخت و درختچه اعم از پهن‌برگ و سوزنی‌برگ و 400 گونه بوته‌ای دارد که از گونه‌های غالب آن می‌توان به اکالیپتوس،کاج، توت، صنوبر، زبان گنجشک، بید، زیتون، تبریزی، گردو، واگلیا، شمشاد، سیدالاشجار، نخل، توسکا، بلوط و کاتالپا اشاره کرد.

 

- دریاچه به وسعت پنج هکتار به اضافه یک هکتار حریم که گنجایش آن حدود 50 هزار متر مکعب است و جزیره به وسعت هفت هزار متر مربع.

امکانات بوستان:

 

1.بوستان آزادگان دارای کتابخانه با 2 طبقه به مساحت 850 مترمربع است که در محل ساختمان قدیمی کوشک ایجاد شده است.

این کتابخانه دارای 46 هزار جلد کتاب است که 32 هزار جلد آن را مقام‌معظم رهبری اهدا کرده‌اند.

همچنین فضاهای مطالعه خواهران و براداران در دو سالن مجزا طراحی و تجهیز شده است. علاوه بر آن مرکز رایانه جهت استفاده از اطلاعات مجازی و برگزاری جلسات تخصصی نیز در این کتابخانه احداث شده است.

2.مسجد به مساحت 800 مترمربع، اولین آبنمای موزیکال کشور، رستوران، مسیر دو و میدانی، زمین‌بازی کودکان، زمین فوتبال بزرگسالان، نمازخانه، دریاچه و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات بوستان آزادگان است. همچنین در محدوده بوستان 6 نمازخانه به صورت آلاچیق و 6 سقاخانه و وضوخانه نیز تعبیه شده‌است .

3.ساختمان قدیمی کوشک با قدمتی حدود 90 سال در دو طبقه ایجاد شده که یک استخر در سمت جنوبی ساختمان دارد و آب این استخر توسط یک چشمه قنات تامین می‌شود.

4.ساختمان اداری: این ساختمان در شمال بوستان و ساختمان کوشک واقع شده و علاوه بر فضاهای اداری مورد نیاز بوستان، فضایی نیز برای درمانگاه پیش‌بینی شده که در صورت بروز حوادث امدادرسانی و کمک‌های اولیه به مراجعین بوستان درهمان مکان صورت گیرد.

5. ساختمان تریا در دو طبقه و در محدوده جزیره واقع شده است .

6. تعداد 7 دستگاه ساختمان سرویس بهداشتی با پیش بینی امکانات جهت استفاده معلولین.

7. امکانات ورزشی شامل زمین فوتبال ، پیست دو میدانی و زمین‌های چند منظوره ورزشی و فضاهای بازی نوجوانان و کودکان. زمین‌های ورزشی به وسعت 20 هزار متر مربع و زمین‌های بازی کودکان و نوجوانان به وسعت 6 هزار متر مربع.

8.امکانات رفاهی و تفریحی شامل دریاچه در قسمت جنوبی پارک و جزیره احداثی در داخل دریاچه و اسکله قایقــرانی در دریاچه پیش‌بینی شده که جهت رفاه حال مراجعین به تعداد کــافی نیمکت، آبخوری، سطل زباله و تلفن عمومی تعبیه شده‌است.

9. پارک اتومبیل مراجعین: در این مجموعه تعداد 4 محل پارکینگ در محدوده‌های جنوبی، شمالی و غربی به ظرفیت حدودا 1500 دستگاه پیش‌بینی شده‌است .

10.به منظور برق رسانی به محدوده پارک 3 دستگاه پست داخلی احداث و اجرا شده است.

11.جهت آبرسانی فضای سبز پمپ‌خانه مرکزی در شمال دریاچه و جهت آبنماها 8 دستگاه پمپ‌خانه پیش‌بینی و اجرا شده‌است.

12.میدان اصلی بوستان نیز با وسعت حدودا 11500 متر مربع شامل آبنماها و فضاهای سبز و پیاده‌ها با پیش‌بینی نشیمن‌گاه‌ها جهت استراحت شهروندان اجرا شده است.

آدرس:

 

این بوستان در ناحیه 4 شهرداری منطقه 15، میدان بسیج، کمربندی بزرگراه آزادگان، جنوب بوستان آبی آزادگان واقع شده است.

 

برای دسترسی و استفاده از پارک آزادگان چهار مسیر ورودی پیش‌بینی شده که عبارتند از: 1.دو ورودی غربی از بزرگراه آزادگان .

2.دو ورودی شمالی از خیابان جدید الاحداث مشیریه، 3.دو ورودی شرقی از پارک پامچال توسط دو پل عابر پیاده . 4.چهار ورودی جنوبی از بزرگراه دولت آباد .

لینک به دیدگاه

معرفی پارک آب و آتش

 

بوستان آب و آتش با مساحت 24 هزار مترمربع یکی از بوستانهای زیبای شهر تهران است که تجهیزات متفاوتی از سایر بوستانهای پایتخت دارد.

 

این بوستان که در شانزدهم تیرماه 1388 توسط محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح شد دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری است.

 

نقاله خوانی در بوستان

 

بوستان آب و آتش همچنین شامل پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آبنما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبز است و در بعضی شب‌ها نیز نقال در مقابل آمفی تئا‌تر می‌ایستد و به پرده خوانی مشغول می‌شود و داستان حضرت ابراهیم را توضیح می‌دهد. این نقالی در ۷ پرده که دور تا دور پارک قرار گرفته است.

این بوستان دارای آلاچیق‌ها ی متعدد برای استراحت می‌باشد. این آلاچیق‌ها دارای دو نوع با میز و صندلی و یک نوع ویژه پهن کردن زیرانداز می‌باشد و در این آلاچیق‌ها از مناظر زیبای تپه‌های عباس آباد می توان لذت برد.

این پارک دارای ۲ در ورودی نیز هست که یکی از اتوبان شهید حقانی و دیگری از کوچه کنار بوستان؛ در ضلع غربی آن که دالانی با سقفی چوبی است و در تابستان با گل و گیاه پوشیده می‌شود وبسیار زیبا و دلنشین است.

خواهرخوانده بوستان طالقانی

 

در مورد این بوستان می‌توان گفت که در واقع خواهر خوانده بوستان طالقانی می‌باشد، چون این دو بوستان در دو طرف اتوبان مدرس و در کنار هم در اتوبان حقانی قرار گرفته است.

آموزش اسب سواری نیز از امکانات دیگر این مجموعه می‌باشد ولازم به یاد آوری است این امکانات تنها مربوط به فاز اول این پارک می‌شود فاز‌های بعدی این پارک در طرح توسعه بوستان آب و آتش می‌باشد بنا است اینجا را به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تفریحی ایران تبدیل کنند. برای مثال نیم کره بزرگ شیشه‌ای که در بزرگراه همت بعد از پل مدرس به چشم می‌خورد مربوط به بناهای طرح توسعه آب و آتش می‌باشد.

سایر امکانات مجموعه

 

بوفه به تعداد ۲عدد «۱عدد سر پارک» و «۱عدد روبروی فانوس دریایی»

دستگاه خودران یا دوچرخه ایستاده وسیله عجیب است که باوجود حرکت روی دو چرخ در یک محور از تعادل جالبی برخوردار است و با این وسیله برقی می‌توانید به راحتی در گوش و کنار پارک گشت بزنید.

قرقره، احتمالاً در فیلم‌ها یا آموزشهای تکاوری وسیله‌ای که متشکل از یک طناب و قرقره‌ای که فرد با آن بصروت آویزان روی طناب حرکت می‌کند را دیده‌اید. در این مجموعه وسیله‌ای تقریباً شبیه آن البته در ابعادی بسیار کوچک و کم ارتفاع برای سرگرمی و هیجان خانواده‌ها ساخته شده است.

فانوس دریایی که می‌شود از آن بالا رفت و مناظر را تماشا کرد بعلاوه آمفی تئا‌تر روباز و امکان گرفتن عکس با لباسهای سنتی ترکمن‌ها در چادر ترکمن‌ها از امکانات دیگر بوستان حضرت ابراهیم یا آب و آتش می‌باشد.

 

آدرس

 

بوستان آب و آتش در میدان ونک، اتوبان شهید حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، دست راست، جنب اتوبان. در اولین کوچه بعد از چهارراه جهان کودک راه دارد که آخر آن خیابان پارکینگ مخصوص پارک نیز راه اندازی شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...