رفتن به مطلب

پس از ده سال، آب زاینده رود به تالاب گاوخونی می رسد


ارسال های توصیه شده

[h=1]پس از ده سال، آب زاینده رود به تالاب گاوخونی می رسد[/h] ۳ تیر ۱۳۹۴

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد: با مشارکت مردم و دستگاه های مرتبط پس از ده سال آب رودخانه زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان، حمید ظهرابی اظهار داشت: با احیای شورای عالی آب در دولت یازدهم و تشکیل جلسات متعدد، مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود به تصویب رسیده و به عنوان یک الگوی مناسب برای حوضه های آبریز مبنا قرار گرفته است.

زاینده رود نباید خشک شود

وی گفت: براساس ماده ۹ مصوبه معروف به «مصوبه ۹ ماده ای» شورای عالی آب کشور و دستور ریاست جمهور مبنی بر اینکه «اگر آب زاینده‌رود به اندازه کافی هم نباشد، نباید خشک شود.» در حال حاضر آب در بستر زاینده رود جریان دارد و امیدواریم تا دو روز آینده به تالاب بین المللی گاوخونی نیز برسد.

وی افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی آب و دستور ریاست جمهور، مبنا بر این است که زاینده‌ رود حتی با جریان حداقلی آب زنده نگه داشته شود و مردم اطراف این رودخانه و زیست بوم طبیعی حوضه این حق را دارند که سهمی از آب نیز به حیات رودخانه اختصاص یابد.

رهاسازی حداقلی آب برای تامین نیاز محیط زیست

ظهرابی با بیان اینکه خوشبختانه دوره آبیاری کشاورزی در این حوضه با موفقیت انجام شد؛ گفت: در حال حاضر رهاسازی آب زاینده رود به میزان حداقلی برای تامین نیاز زیست محیطی رودخانه انجام می شود.

وی اظهار داشت: عدم قطع جریان پایه و حداقلی رودخانه در پایان فصل کشاورزی و عدم استفاده آب به منظور کشاورزی باعث شده که آب به سمت تالاب سرازیر شود و پس از ده سال خشکی بخشی از بستر رودخانه و تالاب، شاهد ورود آب به تالاب بین المللی گاو خونی باشیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تالاب کاملا خشکیده گاوخونی که روزگاری یکی از بزرگترین تالاب های کشور و زیستگاه مناسبی به شمار می رفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات موثر کشاورزان و دوستداران محیط زیست برای رساندن آب به تالاب بین المللی گاوخونی گفت: کشاورزان و مردم شرق اصفهان برای لایروبی بستر رودخانه به منظور تسریع در انتقال آب به تالاب گاوخونی و مقابله با برداشت های غیرمجاز آب در مسیر رودخانه مشارکت فعال و خودجوشی داشته اند و حتی هزینه هایی را نیز برای لایروبی رودخانه و پر کردن کانال های سطحی و زیر زمینی غیر مجاز برداشت آب متحمل شده اند.

بر اساس مصوبه شورای آب، زاینده رود باید دائما جریان داشته باشد

وی تاکید نمود بدون شک برای رفع هر معضلی مشارکت مردم تعیین کننده و اثر گذار است و این مشارکت، همراهی و همدلی مردم شرق اصفهان است که به عنوان مکمل برنامه ریزی های مدیران دولت تدبیر و امید، همگان را به حیات دوباره زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی امیدوار کرده است.

ظهرابی گفت: رودخانه دائمی زاینده رود از سال ۸۵ به رودخانه ای فصلی تبدیل شده است اما با اجرای مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب، آب باید به صورت دائمی در زاینده رود جریان داشته باشد.

وی افزود: با اجرای کامل مصوبه ۹ ماده ای و اعمال مدیریت یکپارچه در این حوضه، تامین آب برای تالاب بین المللی گاوخونی اصفهان که مهم ترین زیستگاه آبی مرکز کشور به شمار می آید، امکان پذیرمی شود.

آب تا دو روز دیگر به تالاب گاوخونی می رسد

ظهرابی گفت: هم اکنون آب در بند ۱۶ – ۱۰ در حوالی شهر ورزنه می باشد و پیش بینی می شود تا دو روز آینده آب به تالاب بین المللی گاوخونی برسد که باعث خوشحالی مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

موقعیت فعلی آب زاینده رود در مسیر رسیدن به تالاب گاوخونی در تصویر فوق به رنگ آبی مشخص شده است

ظهرابی با بیان اینکه رسیدن آب به تالاب بین المللی گاوخونی امیدها را برای احیای مجدد این زیستگاه ارزشمند زنده کرده است، اظهار داشت: به نظر می رسد حتی در شرایط فعلی و مشکلات موجود در حوضه آبریز هم می توان با اعمال مدیریت صحیح، بخشی از حقابه زیستی رودخانه و تالاب را تامین نمود و کشاورزان نیز با اقدامات اخیر خود ثابت نمودند که برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی حاضرند از منافع کوتاه مدت خود چشم پوشی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پایان گفت: در حال حاضر حجم آب رها شده بسیار کم است و جوابگوی تمامی نیازهای زیستی رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی نیست و نمی توان انتظار داشت که این تالاب در کوتاه مدت به صورت کامل احیا شود چراکه محدودیت های زیادی نظیر لزوم تامین آب شرب در سر راه این مهم نیز وجود دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...