رفتن به مطلب

جراحی‌های میکروسکوپی با شاخک‌های رباتیک ریز


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانشمندان دانشگاه ایالتی آیووا، شاخک‌های رباتیک نرم و ریزی ساخته‌اند که برای انجام عمل‌های جراحی میکروسکوپی کارآمد خواهند بود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، محققان توانستند از این جوارح ریز برای بلندکردن یک مورچه بدون آسیب‌رساندن به بدن آن استفاده کنند.

در آزمایشات انجام‌شده، شاخک‌های جدید همچنین حول آیتم‌های ریز دیگری مانند تخم ماهی‌ها پیچ خوردند و هیچ آسیبی به آن‌ها نرساندند. در حالت معمولی، گرفتن این تخم‌ها موجب از شکل‌افتادن یا شکستن آن‌ها می‌شود.

ربات‌های معمولی از بخش‌های سخت ساخته می‌شوند و این موضوع آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند و همچنین مانع از عبورکردن آن‌ها از موانع سخت می‌شود.

دانشمندان مدت‌هاست در حال ساخت ربات‌هایی از پلاستیک ارتجاع‌پذیر و نرم هستند و این کار را با الهام از اختاپوس‌ها، کرم‌ها و ستاره‌ دریایی انجام می‌دهند. با این حال، همواره مینیاتوری‌کردن این ربات‌ها برای انجام کاربردهای ریز چالش‌برانگیز بوده است.

شاخک‌های رباتیک جدید می‌توانند با حرکت‌کردن در یک حالت مارپیچ مانند بازوهای هشت‌پاها، خرطوم فیل و دم میمون، اقلام مختلف ریز را بگیرند.

طول این لوله‌های میکروسکوپی پنج تا هشت میلی‌متر و تقریبا به اندازه طول یک مورچه قرمز متوسط است. هر لوله‌ای دارای دیواره‌های به ضخامت هشت تا 32 میکرون و کانال‌های توخالی به عرض 100 تا 125 میکرون است؛ این در حالی است که عرض تار موی انسان به اندازه 100 میکرون است.

شاخک‌های جدید می‌توانند یک مورچه دارای کمر به عرض 400 میکرون را بدون آسیب‌زدن به بدن آن‌ بلند کرده و نگه دارند. محققان بر این باورند این شاخک‌ها می‌توانند به دستکاری ایمن و ظریف رگ‌های خونی یا حتی جنین‌ها در جراحی‌های کم‌تهاجمی کمک کنند.

جزئیات این فناوری در مجله Scientific Reports ارائه شد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...