رفتن به مطلب

ضعف افراد خشمگین از دید یک فیلسوف


ارسال های توصیه شده

anger-1-fatimah-al-khtani.jpg

 

عصبانیت یک نوع دیوانگی لحظه ای است. در یک آن، همه چیز غیرقابل کنترل می گردد و شرم و حیا و خودداری ها در هم می ریزد. اما با همه غیرعادی بودن آن، شکی نیست که دلایل ریشه ای یعضی افراد را وادار به پرخاش و عصبانیت غیرقابل کنترل می سازد.

وقتی اینترنت قطع می شود، قطار دیر می کند، شریک و همکار سر وقت به یک قرار مهم برای تصویب وام بانکی نمی رسد طبیعی است که دلخوری ایجاد می شود. ولی اگر نارسایی ها به جای اینکه کمی ناخشنودمان سازد به خشم، پرخاش و کوبیدن در و ناسزا تبدیل شود باید به دنبال یک دلیل مهمتر بود. از کوره در رفتن و از خود بیخود شدن برای ناملایمات ناخواسته و تصادفی، به این دلیل است که در درجه اول این نوع افراد بیش از حد خوشبین هستند.

برعکس آنها، افراد معمولی می توانند از بارانی بودن ناراحت شوند و به آن به عنوان یک اتفاق بدبینانه بنگرند ولی به خودشان اجازه نمی دهند که از سر خشم فریاد بزنند که چرا امروز بارانی شده است. دلخوری افراد عادی از باریدن، کنترل شده است چون توقع شان از آب و هوا بر این تشخیص استوار است که بارانی بودن بخشی از تغییرات طبیعی است.

آرامش افرادی که عصبانی نمی شوند در ذات خود با بدبینی شان و تلخ دیدن زندگی و دنیا گره خورده است. آدم های که قادرند عصبانیت و خشم خود را کنترل می کنند آموخته اند که در دوران آرامش و خوشی، منتظر ناراحتی و ناملایمات روزگار باشند قبل از آنکه واقعیت، غافلگیرانه سیلی خودش را فرود آورد.

افراد عصبانی ولی تعریف اشتباهی از معمولی و طبیعی بودن اتفاقات زندگی و دنیا دارند. فردی که با هر بار گم کردن کلید در ورودی خانه اش داد می زند شاید فکر می کند که کلید نباید گم می شد. گم شدن کلید از دید افراد عصبانی، تخطی از مسیر طبیعی است و حق ندارد گم شود. آنها در حین رانندگی وقتی پشت ترافیکی که یک ماشین کم سرعت ایجاد کرده است ار خشم لبریز می شوند چون فکر می کنند جاده ها باید به شکل معجزه آسایی خلوت باشد.

برای همین افراد خیلی عصبانی باید تلخ ترین واقعیت ها، روبرو شدن با احمق ترین آدم ها، اشتباه و کوتاهی وسایل ساخته شده توسط تکنولوژی را هر روز به خودشان خاطرنشان کنند. باید توهین و بی حرمتی و به هم خوردن قرار و مدارهای دنیا را به هر شکل ممکن بپذیرند. باید به این واقعیت ساده تن دهند که تصادف ماشین شان در حین رانندگی دور از واقعیت نیست و حافظه کامپیوترشان هر لحطه می تواند بی دلیل پاک شود.

افراد پرخاشجو و خشمگین به شکل عمیقی ترسو هم هستند. آنها به نظر می رسد که با قلدری تمام عصبانیت خودشان را به رخ می کشند ولی به در و دیوار زدن کاسه و بشقاب شکستن شان به خاطر دستپاچه شدن شان است. افراد عصبانی اعتقادی به خودشان برای تحمل باختن و از دست دادن چیزهای که دوست دارند و ناملایمتی روزگار ندارند.

افراد عصبانی از این حس درونی و پرقدرت برخوردار نیستند که چطور می شود با صبوری، عشق و گذشتِ زمان بر اشتباهات، کمبودها و ضررها فائق گردند، حل شان کنند و از آنها عبور کنند.

افراد عصبانی به این بهانه بر زمین و زمان پرخاش می کنند چون می خواهند به همه درس بهتر بودن بدهند. می خواهند به شبکه قطار شهری بیاموزند که سر وقت باشند. راننده ها درست رانندگی کنند و سر میز رستوران همراهان شان چگونه با هم معاشرت کنند. اما این حقیقت را واقف نیستند که آنها معلمان خوبی نیستند چون از نطر شخصیت روحی و روانی قابلیت آموختن ندارند. از همه مهمتر قادر به تشخیص این واقعیت نیستند که عمل و رفتارشان می تواند اموزنده نباشد.

ما به افراد عصبانی می خندیم ( البته اگر وحشت پرخاش شان گریبان ما را نگرفته باشد) ولی اگر فرصت تعمق داشتیم بهتر است این را در نظر بگیریم که برای شان همدردی کنیم. چشمان از حدقه درآمده، صدای مهیب شان و منطق غیر معقول شان به خاطر این است که فکر می کنندعدالتی که مد نظرشان است رعایت نشده است. آنها شکننده تر از آن هستند که به استدلال دیگران در آن لحظه گوش دهند.

اگر متوجه خروش و عصبانیت یک نفر بودیم شاید با عملی ساختن این ۳ رفتار قادر به کنترل او باشیم. اول و به سرعت بپذیریم از اتفاقی که باعثش بوده ایم که منجر به جوش و خروشش شده است بسیار ناراحت هستیم. دوما اینکه با اصرار و حساسیت تمام تاکید کنیم که کاش این اتفاق نمی افتاد و نهایتا با تمام وجود به او اطمینان دهیم که هر کاری خواهیم کرد که همه چیز درست شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...