رفتن به مطلب

استفاده نادرست از منابع طبیعی بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است


ارسال های توصیه شده

۴ مرداد ۱۳۹۴

 

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یک عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست گفت: توسعه پایدار بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارد، به طوری که با هدف تامین نیازهای داخلی و با تکیه بر توانمندی و منابع داخلی به حفظ پتانسیل منابع طبیعی داخلی کشور پرداخته شود.

 

عباس پاپی‌زاده در گفت وگو با خانه ملت، اظهار داشت: رسالت سازمان حفاظت از محیط زیست، پایش موضوعات در راستای توسعه پایدار است تا هر از گونه آلودگی زیست محیطی و دخل و تصرف های آسیب زا و کاهش قدرت زایش و تولید منابع طبیعی کشور مثل آب، خاک و هوا جلوگیری شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به عنوان مثال اگر منابع آبی کشور بی رویه استفاده و یا آلوده شود سبب می شود یکی از منابع تامین نیازهای داخلی ازبین رفته یا بلا استفاده شود که این موضوع در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیستT چرا که در این صورت مجبور به واردات آب خواهد شد.

سدسازی بی رویه تالاب های کشور را خشک کرده است / نابودی منابع طبیعی بر خلاف اقتصاد مقاومتی

پاپی زاده گفت: ابزار لازم در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست برای حفظ و باز تولید منابع طبیعی وجود دارد اما بالفعل نشدن این منابع سوالی است که مسئولان این سازمان باید پاسخ دهند، در حقیقت در برخی از مناطق سد سازی های بی‌رویه، انتقال آب و رعایت نکردن حق‌آبه زیست محیطی، منجر به خشکی تالاب های کشور شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: امروزه پدیده جدید خشکی تالاب ها از جمله تالاب هورالعظیم، شادگان و دریاچه ارومیه حتی سبب کاهش حجم بسیاری از مشاغل شده است، این در حالی است که اشتغال و کسب درآمد در هر هکتار تالاب بیشتر از میزان اشتغال و درآمدی است که در حوزه انتقال آب ایجاد شده است و این به شکلی است که در حوزه انتقال آب و سد سازی، حتی آسیب بسیاری به محیط زیست و منابع طبیعی کشور وارد می شود.

خشکی تالاب‌ها علاوه بر این، سبب بروز ریزگردهایی شده است که در برخی استان ها زمین های کشاورزی را از بین برده است، به عنوان نمونه در بخش هایی از استان خوزستان امسال محصولاتی چون سبزیجات برداشت نشده و در باقی محصولات نیز ۳۰ درصد کاهش عملکرد وجود داشته است. ریزگردها و قرار گرفتن سموم بر روی پوشش گیاهی امنیت غذایی را دچار خدشه می کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: بازدهی آبیاری در ایران ۳۰ تا ۳۵ درصد است، این به شکلی است که در کشورهای توسعه یافته ۶۰ تا ۶۵ درصد بازدهی آبیاری است، البته با استفاده از روش های نوین آبیاری ، تکنولوژی روز و روش های کشت در گلخانه می توان مواد غذایی بیشتری تولید کرد.

عبور از هشدار و رسیدن به مزر “خطر” در بحران کم آبی

وی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در مسائل محیط زیست گفت: اعطای مجوزهای بی رویه حفر چاه از سوی وزارت نیرو سبب شده تا تمامی سفره های آبی زیرزمینی از بین برود، با این حال سازمان حفاظت از محیط زیست باید ورود پیدا کند تا با ایجاد حد و حصر برای این موضوع از میزان بی رویه برداشت آب های زیرزمینی جلوگیری شود. البته بیلان منفی به ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال رسیده است که سبب شده از مرحله هشدار گذشته و در مرحله خطر قرار گیریم.

 

نماینده مردم دزفول در مجلس نهم، با بیان اینکه باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نیرو هشدار داده شود، گفت: در حقیقت با استفاده از کنتورهایی که میزان خروجی آب از چاه را می تواند کنترل کند، باید مانع استفاده نامحدود بهره برداران از چاه ها شد، اما این اقدامات صورت نپذیرفته است و امروز از مجموع ۵۰۰ میلیارد متر مکعب موجود در سفره های زیرزمینی کشور، حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب تخلیه شده است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست، با بیان اینکه ورود آب به سفره‌های زیرزمینی از طریق بارش باید با خروجی آب متناسب باشد، گفت: استفاده نابجا از منابع طبیعی، برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سبب شده تا در برخی از دشت ها با نشست زمین مواجه شویم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...