رفتن به مطلب

تعریف حسابرسی و حسابرس مستقل


saba mn

ارسال های توصیه شده

تعریف حسابرســــــــی

حسابرسی عبارت است از هر گونه رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک و انجام سایر بررسی ها که توسط شخصی مستقل از تهیه کننده آن به منظور ارائه اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی انجام می پذیرد.

حسابرس مستقـــــــل

حسابرس مستقل : فردی است که به دعوت صاحبان سهام و یا اشخاص حقیقی یا حقوقی ذینفع و یا به حکم قانون حساب های مورد نظر را رسیدگی کرده و نتیجه را کتبا به دعوت کننده یا هر شخص حقیقی یا حقوقی که او تعیین نموده است گزارش می دهد.

هدف هـــــــای حسابرســـــــــــــی

حسابرسی از نظر هدف ها و عملکرد در مقاطع زمانی مختلف تغییراتی یافته است، اما امروزه به معنایی خاص و با اندکی اختلاف ، در سراسر جهان بکار می رود. هدف اصلی از حسابرسی در سالهای قبل از قرن بیستم ، کشف تقلب بود.

در نیمه اول قرن بیستم، هدف حسابرسی از کشف تقلب فاصله گرفت و به سوی هدف جدید، یعنی تعیین این که آیا صورت های مالی ، تصویری مطلوب از وضعیت مالی، نتایج عملیات و تغییرات در وضعیت مالی را ارائه می دهد یا خیر ، تغییر کرد.

تفاوت حسابـــــداری و حسابرســـــــــی

از نظر تئوری حسابداری و حسابرسی دو عمل کاملا متمایز می باشند، ولی در عمل اغلب اتفاق می افتد که حسابداران متخصص عمل حسابرسی را عهده دار شده و بعضی عملیاتی انجام می دهند که صرفا جبه حسابداری دارد.

1- موضوع حسابداری تیهه و تنظیم سند حسابداری، ثبت در دفاتر، و بالاخره تهیه صورتهای مالی است، در حالیکه موضوع حسابرسی کنترل و اظهار نظر نسبت به حسابهایی است که قبلا تنظیم شده است.

2- حسابدار معاملات و فعالیتهای مالی را بطور روزانه در دفاتر ثبت می کند، در صورتیکه حسابرس به طور مقطعی و یا در آخر سال مالی رسیدگی می نماید.

3- حسابرس نسبت به حسابها و صورتهای مالی که رسیدگی کرده گزارش تهیه می نماید ولی حسابدار معمولا گزارشی ضمیمه حسابهایی که تهیه نموده است نمی کند.

[h=1]وبلاگ تخصصی حسابداری[/h]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...